Članki

Oddaja Koda v slovenskem znakovnem jeziku

Smo Slovenci za prehrambene multinacionalke manj vredni kupci?

Objavljeno: 26. 9. 2017 ob 15:56
Ljubljana - MMC RTV SLO
Na fotografiji je ženska v belem plašču, ki v trgovini s hrano ogleduje izdelke. Foto: Reuters
Na fotografiji je ženska v belem plašču, ki v trgovini s hrano ogleduje izdelke. Foto: Reuters

Gluhi in naglušni gledalci lahko edino potrošniško oddajo v Sloveniji ob torkih ob 17.28 sočasno s slišečo javnostjo, ki oddajo Koda gleda na TV SLO 1, spremljajo na MMC TV, kjer vsebine v slovenski znakovni jezik izmenično tolmačita Nataša Kordiš in Tanja Giuliatti Davinić. Danes bodo ustvarjalci Kode govorili o tem, da multinacionalke potrošnike v vzhodnoevropskih državah, tudi v Sloveniji, že leta goljufajo z izdelki slabše kakovosti.

Evropska komisija je danes objavila smernice o uporabi živilske zakonodaje EU in zakonodaje EU o varstvu potrošnikov pri vprašanju neenotne kakovosti izdelkov. Te ukrepe je v letošnjem govoru o stanju v Uniji napovedal predsednik Jean-Claude Juncker, ko je poudaril, da je treba nacionalnim organom zagotoviti večje pristojnosti za odpravo nezakonitih ravnanj. Smernice bodo namreč nacionalnim organom pomagale pri odločanju, ali podjetja pri prodaji izdelkov neenotne kakovosti v različnih državah kršijo predpise EU. Evropska komisarka za pravosodje, potrošnike in enakost spolov Věra Jourová je poudarila, da lahko težave, ki imajo čezmejno razsežnost, rešimo le s sodelovanjem na ravni EU, saj države članice same predolgo niso uspele najti pravega načina za obravnavo tega vprašanja.

Evropska komisija daje državam članicam na voljo milijon evrov

Komisija poleg danes objavljenih smernic trenutno pripravlja metodologijo za izboljšanje primerjalnih preskusov živil, financira zbiranje dokazov in spremljanje izvajanja pravil ter državam članicam daje na voljo milijon evrov za financiranje študij ali izvršilnih ukrepov. Ob tem je Komisija tudi začela dialog s proizvajalci in združenji blagovnih znamk, ki so se zavezali, da bodo to jesen pripravili kodeks ravnanja. Komisija bo 13. oktobra sodelovala na konferenci o varstvu pravic potrošnikov, ministrskem srečanju na visoki ravni, ki ga v Bratislavi organizirata slovaška in češka vlada in na katerem bo obravnavano vprašanje neenotne kakovosti živil. Komisija bo prav tako organizirala delavnice z organi za varstvo potrošnikov in organi za varnost živil.

Kako je v Sloveniji?

Testi, ki jih je naredila Zveza potrošnikov Slovenije razkrivajo, da ima mesni narezek, ki ga kupimo v slovenskih trgovinah, manj mesa, toast šunka pa več aditivov kot primerljiv izdelek v Avstriji. Tudi na prvi pogled enak jagodni jogurt je enak le na videz. Trgovci in proizvajalci, ki jim ni do pojasnjevanja pred kamero, razlike pripisujejo predvsem prilagajanju določenemu okusu. Pri Sparu so denimo zapisali, da se sestavine razlikujejo le pri tistih izdelkih, ki so jih razvili prav za slovenski trg in ga prilagodili našemu povpraševanju, prehranskim posebnostim in nakupni moči. Ob tem so opozorili tudi, da omenjeni jogurt stane manj kot pri severnih sosedih. Skrbeti bi moralo tudi dejstvo, da je bila polovica izdelkov, pri katerih je Zveza potrošnikov zaznala razlike v kakovosti, opremljena z znaki, ki poudarjajo slovensko poreklo izdelka, na primer Slovenija, moja dežela in Kakovost iz Slovenije. Do razlik pa ne prihaja le pri izdelkih trgovskih znamk, ampak tudi pri svetovno prepoznavnih znamkah kot je Coca cola. Pijača, proizvedena za slovenski trg, vsebuje poleg sladkorja še fruktozno-glukozni sirup. V podjetju pojasnjujejo, da sirup uporabljajo tudi na drugih trgih Unije.

Ne sme nam biti vseeno

Marsikdo je ob spoznanju, da multinacionalke na police trgovin v Sloveniji ne pošiljajo vselej najbolj kakovostnih izdelkov, zamahnil z roko. Napaka, pravi agrarni ekonomist Aleš Kuhar: »Če ne zaradi drugega, nam ne sme biti vseeno, da nekdo z umeščanjem slabih surovin in izdelkov na nas mastno služi.« Družbene in politične spremembe v zadnjih dveh desetletjih so tudi naš trg odprle multinacionalkam, ki pa so se tu srečale z bistveno nižjo kupno močjo kot na zahodu. »Zdaj so se dobavitelji prilagodili temu nezdružljivemu dejstvu - oskrbovat trge z nižjo kupno močjo z ikoničnimi blagovnimi znamkami,« še pravi Kuhar. Zato prehrambni velikani na vzhodne trge pošiljajo cenejše izdelke z manj kakovostnimi sestavinami, pri čemer je to treba ločiti od prilagajanja lokalnemu okusu.

Več v oddaji Koda

Gre za zavajanje oziroma podcenjevanje slovenskih potrošnikov? Komisarka za pravice potrošnikov Vera Jourova pravi, da gre za nepoštene trgovinske prakse. Kako ukrepati v takem primeru? Predsednik Evropske komisije Jean-Claud Juncker je dejal, da je EU pripravljena ukrepati z zakonitim in finančnim opolnomočenjem državnih organov za preiskovanje in kazenski pregon kršilcev. Se je sploh mogoče upreti multinacionalkam? Kako bo Slovenija zaščitila potrošnika in kaj je najbolje za potrošnika – morda kupovati slovensko? Pa čeprav, kot vemo, tudi naši proizvajalci delajo za multinacionalke po njihovih navodilih. Odgovore boste dobili v oddaji Koda, ki jo boste lahko v slovenskem znakovnem jeziku spremljali danes, 26. septembra ob 17.28 na MMC TV na povezavi: http://4d.rtvslo.si/zivo/tvmmc. Vse objavljene oddaje si boste pozneje lahko znova ogledali tudi v arhivu MMC, na spletni strani www.dostopno.si, pod rubriko Oddaje z znakovnim jezikom.

V. P.