Britanski poslanci iz različnih političnih strank so v ponedeljek v uradu britanske premierke Therese May vložili peticijo za izvedbo drugega referenduma o brexitu, pod katero se je podpisalo več kot milijon ljudi. Foto: Reuters
Britanski poslanci iz različnih političnih strank so v ponedeljek v uradu britanske premierke Therese May vložili peticijo za izvedbo drugega referenduma o brexitu, pod katero se je podpisalo več kot milijon ljudi. Foto: Reuters
Britansko premierko čakajo zelo naporni dnevi, ko bo v parlamentu iskala podporo za dogovor z Brusljem. Foto: AP

Dokler procesa dogovora o ločitvenem dogovoru ni formalno zaključen, je ta možnost na voljo, je dejal Manuel Campos Sanchez-Bordona. To možnost je preučeval, potem ko se je skupina škotskih politikov obrnila na sodišče z vprašanjem, ali lahko Velika Britanija odpove oz. konča brexit brez soglasja drugih držav članic EU-ja. Pravobranilčevo mnenje je za Sodišče EU-ja pomembno in sodniki mu običajno tudi sledijo, ni pa nujno. Razprava na sodišču je potekala pretekli teden, odločitev sodišča pa bo znana v kratkem.

Pravobranilec Sodišču EU-ja v svojem mnenju predlaga, da za 50. člen Pogodbe o Evropski uniji (PEU) ugotovi, da dovoljuje enostranski umik obvestila o nameravanem umiku iz EU-ja. V skladu z določili tega člena se namreč formalno sprožijo postopki za prenehanje članstva v EU, ki traja dve leti. Velika Britanija ga je sprožila 29. marca lani, zaključila pa naj bi ga 29. marca prihodnje leto.

Pravobranilec je v svojem podrobnem mnenju pojasnil predvsem, da je umik iz mednarodne pogodbe že po definiciji enostransko dejanje države pogodbenice in manifestacija njene suverenosti. Umik tovrstne odločitve o umiku iz mednarodne pogodbe pa bi prav tako bila manifestacija suverenosti države pogodbenice, ki se pač odloči, da spremeni svojo prvotno odločitev.

Za umik odločitve o odhodu iz EU-ja je sicer določenih nekaj pogojev – o tem mora formalno obvestiti Evropski svet in spoštovati mora nacionalne postopke v skladu z ustavo. Ker je bila v primeru napovedi odhoda Velike Britanije iz EU-ja potrebna potrditev v parlamentu v Londonu, bi bila potrebna tudi potrditev parlamenta o umiku te odločitve.

Poleg tega je ta umik mogoč le v obdobju dveh let, kolikor jih 50. člen PEU-ja predvideva za dokončanje postopka o odhodu članice iz EU-ja. Prav tako je treba spoštovati načela izpolnjevanja pogodbenih določil v dobri veri, da bi se preprečile zlorabe postopka po tem členu.

Pobudo za presojanje o tem vprašanju je na škotsko sodišče skupaj z drugimi poslanskimi kolegi vložil škotski poslanec Andy Wightman. Zadeva je pred Sodišče EU-ja prišla na začetku oktobra, v Luxembourgu pa so se odločili za pospešeno proceduro, da bi dosegli odločitev še pred 29. marcem 2019, torej pred predvidenim brexitom.

Danes začetek burne razprave v britanskem parlamentu
Mnenje pravobranilca je sovpadlo z današnjim začetkom večdnevne razprave v britanskem parlamentu, kjer bo na tnalu dogovor o izstopu iz EU-ja. Kot kažejo napovedi, čaka britansko premierko Thereso May težka naloga prepričevanja, kajti za zdaj ne kaže, da bi imela med njimi dovolj podpore glede dogovora.

Campos Sanchez-Bordona je v današnjem mnenju tudi pojasnil, da ne gre zgolj za akademsko razpravo, kot to trdi britanska vlada, ampak gre za pravno vprašanje, ki bo lahko imelo tudi praktične posledice. Med drugim je pravobranilec zavrnil možnost, ki sta jo zagovarjala Evropska komisija in Svet EU-ja, da je umik odločitve o odhodu iz EU-ja mogoč le po soglasju v Evropskem svetu. Umik s soglasjem odhajajoče članice je sicer mogoč, vendar pa ni pogoj za možnost enostranske odločitve članice o umiku napovedi odhoda, je še poudaril Campos Sanchez-Bordona v svojem mnenju.