Piloti pogosto pristajajo letala povsem neprespani. Foto: EPA
Piloti pogosto pristajajo letala povsem neprespani. Foto: EPA
V združenju pilotov niso zadovoljni. Foto: EPA
Piloti priznavajo, da jih pogosto muči zaspanost. Foto: Reuters
Kako varno je evropsko nebo?

Po novi ureditvi pilot ob pristanku letala v nobenem primeru ne bo buden več kot 18 ur, zatrjuje predlagateljica novih pravil, Evropska komisija. A piloti z razpletom zgodbe niso zadovoljni.

"To je zmaga zdravega razuma," je po glasovanju poudaril evropski komisar za promet Siim Kallas. Nova pravila namreč po njegovih besedah pomenijo večjo varnost za potnike in boljše delovne razmere za letalsko posadko. Nova pravila vključujejo omejitve za delovne obveznosti pilotov na dan, teden, mesec in leto ter določajo čas nujnega počitka na dan in mesec. Najspornejša točka v razpravi je bila krovna omejitev pilotovega delovnega časa v pripravljenosti in na letalu.

Evropska komisija je vseskozi trdila, da je predlagala ureditev, po kateri ob upoštevanju časa v pripravljenosti in letalskega delovnega časa pilot zaradi delovnih obveznosti realno v nobenem primeru ni buden več kot 18 ur. V Evropskem združenju pilotov se s tem niso strinjali in so trdili, da bi predlagana ureditev lahko pomenila, da bi morali biti piloti budni, dežurni in na delu tudi po 22 ur. Te izračune so v komisiji zavrnili kot "matematično nemogoč mit" in opozorili, da ta omejitev zdaj v članicah ni 18 ur, ampak celo do 26 ur, v nekaterih primerih pa je sploh ni.

Nova pravila sicer omejujejo čas v pripravljenosti, ki ga pilot preživi na letališču, in njegov delovni čas na letalu, na največ 16 ur. A poleg tega je treba upoštevati še pravila za čas v pripravljenosti, ki ga pilot preživi doma. Ob upoštevanju vseh teh pravil pilot realistično v nobenem primeru ni buden ter v pripravljenosti ali na delu več kot 18 ur, pojasnjujejo v komisiji.

10 ali 11 ur nočnega letenja?
Drugo jabolko spora je bil čas nočnega letenja. Piloti so ga želeli omejiti na deset ur. Komisija pa je predlagala omejitev na 11 ur. Pri tem poudarja, da je to velik premik, saj je po sedanjih pravilih evropska omejitev 11 ur in 45 minut, ter dodaja, da nobena članica nima tako strogih pravil. Najstrožja je Velika Britanija z 11 urami in 15 minutami.

Evropski poslanci so danes glasovali o resoluciji, ki zavrača predloge komisije. Ker so jo zavrnili, bodo obveljala nova pravila. Komisija jih bo uradno potrdila v prihodnjih mesecih, veljati bodo začela proti koncu leta, obstaja pa možnost dveletnega prehodnega obdobja. Članice Unije so predloge z veliko večino podprle julija. Razprava je bila burna, lobiranje agresivno. Komisija je nekaterim predstavnikom pilotov očitala, da širijo "mite", da se z varnostjo potnikov igrajo "kot s politično nogometno žogo" in da se le predstavljajo kot zastopniki velikega dela evropskih pilotov.

Eden od dejavnikov v ozadju lobiranja je bila skrb nekaterih pilotov - še posebej tistih v uglednih letalskih družbah, ki imajo zelo zaščitniške kolektivne pogodbe - da bi izgubili del svojih ugodnosti. V komisiji so te skrbi zavrnili kot neutemeljene, češ da bodo vse obstoječe kolektivne pogodbe ostale nespremenjene.

Kacin resolucijo zavrnil
Komisija si je na koncu podporo poslancev zagotovila z obljubo, da bo nekatere skrbi pilotov upoštevala v končnem predlogu. Komisija je dala poslancem in pilotom zagotovila, da lahko članice uveljavijo bolj zaščitniška pravila, če ta izpolnjujejo vse varnostne standarde, da nobeno letalo ne bo pristalo s pilotom in posadko, ki bi bila budna več kot 18 ur, ter dodatna jamstva glede nočnega letenja.

Razpravo o novih pravilih za pilote sta pozorno spremljala tudi evropska poslanca Tanja Fajon (S&D/SD) in Jelko Kacin (Alde/LDS). Kacin, nadomestni član parlamentarnega odbora za promet, ki predlog komisije podpira in je resolucijo zavrnil, je kritičen do "močnega, dobesedno agresivnega, žal pa tudi neargumentiranega lobiranja združenj kabinskega osebja". Zavajanje javnosti, da predlog komisije ogroža varnost letalskega prometa, je po njegovih besedah nedopustno in neodgovorno.

"Predlog izboljšuje varnost v vseh točkah v primerjavi s trenutnim stanjem v večini držav članic, ob tem pa ne prejudicira pravic iz delovnosocialnih sporazumov in višjih nacionalnih standardov, kjer ti že obstajajo. Status quo, podaljšanje sedanjega stanja, bi bil zato za vse poraz. Z izsiljevanjem se ne pride daleč, tudi v letalstvu ne," je še poudaril Kacin.

Piloti vztrajajo
Fajonova pa je podprla predlog za preložitev glasovanja, pri glasovanju o resoluciji pa se je vzdržala, saj Evropska komisija pilotom po njenem mnenju v sinočnjih pogajanjih ni dala pisnih zagotovil, da bo upoštevala njihove skrbi. Poslanka ima občutek, da so bili "v zadnjem trenutku stisnjeni ob zid", ter upa, da bo komisija držala obljubo in upoštevala skrbi pilotov.

Tudi piloti niso prepričani in še vedno vztrajajo pri svojih stališčih. Evropski parlament je glasoval za uredbo, ki ne bo koristila letalskim potnikom v Evropi, je opozoril predsednik Evropskega združenja pilotov Nico Voorbach.

Kako varno je evropsko nebo?