
1 
 

TA DOKUMENT PREDSTAVLJA IZBOR ODZIVOV JAVNOSTI, KI NASLAVLJAJO VARUHA PRAVIC 
GLEDALCEV IN POSLUŠALCEV, IN JE NAMENJEN ZGOLJ ZA INTERNO RABO, ZA OBVEŠČANJE 
UREDNIKOV OZIROMA UREDNIŠTEV RTV SLOVENIJE. NJEGOVE VSEBINE ALI DELOV VSEBIN NI 
DOVOLJENO UPORABLJATI V NOBENEM DRUGEM KONTEKSTU. 
                   

 

MESEČNO POROČILO O ODZIVIH OBČINSTVA  

APRIL 2017 
povzetek odzivov in odgovorov z izbranimi poudarki, 
priporočila in mnenja, statistika 
 

 
Objava na spletnem naslovu www.rtvslo.si/varuh: 10. maj 2017; Končna redakcija: 9. maj 2017; Pripravila: Ilinka Todorovski 

 

Poudarki v poročilu za april 2017 
 

Odzivi so bili zelo razpršeni, nekaj več jih je prispelo po poročanju o cirkusu Medrano v 
oddaji Dobro jutro, v katerem so nekateri gledalci prepoznali neprimeren odnos do 
živali, in po podelitvi Viktorjev s kvantaškim vložkom Borisa Kobala. Veliko 
korespondence je bilo okoli verske glasbe na Prvem programu Radia Slovenije, kar je 
tudi ena od tem, ki jih kot problematično izpostavlja Civilna pobuda za pluralni radio; 
aprilsko srečanje s predstavniki te pobude pomeni začetek varuhinjinega dialoga o tej 
tematiki. 
V mediatorski vlogi je varuhinja sodelovala pri glajenju nesporazumov med gledalci 
(udeleženci) in ustvarjalci oddaj Male sive celice, Na lepše in Utrip; spori so se končali z 
umikom pritožb v obojestransko zadovoljstvo. 
Kot odziv na odzive gledalcev zaradi »anglizacije« Eme objavljam predlog 
Razvedrilnega programa TV Slovenija o pravilih na Emi 2018. 
V sodelovanju med različnimi sektorji RTV Slovenija je bil dokončno rešen problem 
prekrivanja podnapisov pri spremljanju oddaj TV Slovenija s pomočjo prepisov besedil 
na teletekstu str. 771. 
 

 
Metodološka pojasnila: Od 1. januarja 2017 se pri vodenju dnevnika odzivov upošteva dejanska organizacija 
RTV Slovenija (programsko-produkcijske enote, organizacijske enote, uredniško-produkcijske enote, vodstvo, 
programski svet itd.).V poročilu se gledalce, poslušalce, bralce in druge uporabnike RTV podpisuje z 
začetnicami, razen v primerih formalnih dopisov ali stikov. V statistiko odzivov se vštevajo vsi pisni ali ustni 
odzivi, zabeleženi v delovodniku, medtem ko je v mesečnem poročilu objavljen izbor. 



2 
 

KAZALO 
 
 

 

 

KAZALO 2 

I. INFORMATIVNI PROGRAM 4 

Črna kronika skoraj vselej prva 4 

Utrip: pozitivna zgodba z napako 4 

O dogodkih v Srbiji pa nič!? 5 

Kdo manipulira o Libiji? 6 

II. KULTURNI IN UMETNIŠKI PROGRAM 7 

Neprimeren termin za Moorov dokumentarec? 7 

Ponavljanje ali premierno predvajanje nadaljevanke? 7 

Pohvala za izbor filma in nadaljevanke; kaj pa ponovitev? 8 

Pohvala velikonočnega prenosa iz Vatikana 8 

Zakaj ni bilo oddaje Sveto in svet 9 

Hvala za Rieujev koncert - naj bo takšne glasbe več! 9 

Incident pri snemanju 28. oddaje kviza Male sive celice 10 

III. RAZVEDRILNI  PROGRAM 12 

Kdo bi vedel - pohvala, vprašanje, kritika 12 

Kaj imata skupnega oddaja Ambienti in arhitektura 13 

Peka potice v oddaji Na lepše 14 

Kvantanje na podelitvi viktorjev 14 

Načrtovanje Eme 2018 16 

IV. ŠPORTNI PROGRAM 16 

Pristransko komentiranje tekme? 16 

Gledalčev seznam želja 16 

V. PROGRAM PLUS 17 

O cirkusu Medrano v oddaji Dobro jutro 17 

Polnočni klub: glasba zaduši govor 18 

IV. TELEVIZIJA IN PRILAGOJENI PROGRAMI 19 

Pomembni podatki le napisani, ne tudi povedani 19 

RADIO SLOVENIJA 20 

I. RADIO PRVI 20 

Na današnji dan 20 

Prazničen ali socialističen program 20 

Slovenska glasba na slovenskem radiu 21 

Dialog s civilno pobudo za pluralni radio 21 

Verska glasba na Prvem 21 



3 
 

II. VAL 202 23 

Kdaj je beseda a priori pejorativna in sovražna? 23 

Novinarjeve vrednote 23 

MMC 24 

I. VSEBINE 24 

Pretirano citiranje Guardiana 24 

Zakaj napaka ni popravljena? 24 

Zaradi napake zamudil prenos… 25 

Trump v napad zaradi osebnega dobička? 25 

Pritožba zoper delo moderatorjev na MMC 27 

II. PRILAGOJENI PROGRAMI 27 

Moteče prekrivanje podnapisov – tretjič (rešitev) 27 

III. MMC – DOSTOPNOST, STORITVE 28 

Napovedovanje vsebin tudi na sporedu na teletekstu 28 

RTV SLOVENIJA 29 

I. JEZIKOVNA KULTURA 29 

Tretjeosebnost pri poročanju o veri 29 

II. RTV PRISPEVEK 30 

Nesporazum glede zamudnih obresti 30 

III. TEHNIČNE ZADEVE 30 

Težave z digitalnim radiem DAB+ 30 

Križanje govora in zvočne podlage 31 

IV. VARUHINJA 31 

Ker vas plačujemo, morate … 31 

Pohvala članice programskega odbora za invalide 31 

Čestitke prejšnjem u varuhu Ladu Ambrožiču za viktorja 32 

PRILOGE 33 

Priloga št. 1  Predlog za razrešitev »jezikovnega problema« na EMI in Pesmi Evrovizije 33 

Priloga št. 2  Prispevek o cirkusu Medrano v oddaji Dobro jutro - odgovor urednika 34 

Priloga št. 3   Zapis sestanka varuhinje in predstavnikov civilne pobude za pluralen radio 36 

Priloga št. 4  Korespondenca: Slovenska verska glasba na javnem radiu 37 

Priloga št. 5  Pismo gledalca JK glede tretjeosebnega poročanja 41 

Priloga št. 6  Odgovor lektorjev (naslavljanje, tretjeosebno poročanje, 'pravoslavec') 43 

 

 

 

 

 

 

 

 



4 
 

TELEVIZIJA SLOVENIJA 
 

I. INFORMATIVNI PROGRAM 
 

Črna kronika skoraj vselej prva 
Gledalka M. C. P se je pritožila, ker se po njenem mnenju TV Dnevnik prevečkrat začne s 
črno kroniko.  
 

“Želeli bi si, da nanizajo domače in tuje novice, na koncu pa še to, če že morajo. 
Opažam pa, da je to odvisno tudi od tega, kdo je Dnevnik uredil.” 

 
Iz odgovora Mojce Pašek Šetinc, urednice Uredništva dnevnoinformativnih oddaj:  
 

»Ko  preverjam po arhivu začetke oddaj zadnjega tedna ugotavljam, da s prispevkom s 
področja črne kronike v zadnjem tednu nismo začeli nobenega Dnevnika,  zato tudi ne 
razumem v čem bi šlo za kršitve gledalkinih pravic , torej gre očitno za nek njen 
subjektiven  vtis o naših oddajah.  
Kot je splošno znano, smo pri uredniški politiki vrstnega redna tem v dnevno 
informativnih oddajah na TV Slovenija izjemno konservativni in  zelo redko, celo 
izjemoma začenjamo oddajo s  črno kroniko, in sicer takrat, ko gre res za nek zelo 
odmeven dogodek s tega področja, ki se mu ne moremo ogniti  – denimo obsežna 
prometna nesreča,  grozovit umor,  teroristični napad,  …  in  taka umestitev v 
ospredje oddaje je vedno uredniško usklajena.  
Sicer pa oddaje urednikujemo klasično z najpomembnejšimi domačimi oziroma tujimi 
dogodki.« 

 

Utrip: pozitivna zgodba z napako 
Gledalec R. V. je opozoril na napako v Utripu, 8. aprila. Avtorica je oddajo končala s 
pozitivno zgodbo - z viralnim videom 19-letnega Filipa, ki ima cerebralno paralizo, je slep in 
avtist, a zelo rad in lepo poje. Novinarka je posnetek pospremila s podatki, dostopnimi na 
družabnih omrežjih (da Filip poje z mamo in da ju je posnel Filipov oče). Pritožnik, sicer 
dejanski avtor posnetkov, je sporočil, da so razmerja drugačna.  

 
“Skupaj ste nametali vrsto neresničnih podatkov, ki so naju s Filipom in prijateljico 
Etko zelo prizadeli. Tu sploh ne omenjam Filipove matere, ki je najbolj razočarana. 
Jaz pa tudi nisem njegov oče. (...) Podal sem vam nekaj podatkov, ki bi jih z lahkoto 
sami pridobili, če vas ne bi vodila hitrost pred pametjo. In sami dobro veste, kaj 
pomeni novinarska etika, jaz pa tudi. Kaj predlagate?” 

 



5 
 

Novinarka Tanja Gobec je pojasnila, da je uporabila javno dostopne podatke, tudi tiste, ki jih 
je na družabnih omrežjih zapisal avtor (pritožnik):  
 

“Gospod R. V. objavlja posnetke zelo pogosto, tudi v soboto je dodal novega. Ko sva 
z realizatorjem  Martinom Kastelicom gledala, kaj smeva objaviti, česa ne, sva 
izhajala iz tega, da sam g. R. V.  zapiše, da je to njegov sin. Tako sem tudi rekla. 
Posnetke si je ogledalo na netu že več kot 100.000 ljudi. Večina je zapisala, da so 
posnetki ganljivi, kako lep par sta, omenjali so mamo in nikjer nihče ni zapisal, da je 
to prijateljica. Šele v soboto po Utripu, ko je število ogledov zelo naraslo, je pisalo 
zraven prijateljica Etka.” 

 

Po izmenjavi nekaj e-sporočil in telefonskih klicev se je nesporazum razjasnil in spor zgladil: 
novinarka se je Filipovi mami A. P. opravičila za morebitne nevšečnosti in ji pojasnila 
okoliščine, ki so privedle do zapleta. Gospa A. P. je pojasnilo sprejela z razumevanjem in je o 
tem objavila tudi pomirljive zapise na družabnih omrežjih.  
 

O dogodkih v Srbiji pa nič!? 
Gledalec I. V. se je pritožil, ker je bilo v informativnih oddajah TV Slovenija aprilskim 
protivladnim protestom v Srbiji namenjene zelo malo pozornosti.  
 

“Čudi me , da vaša RTV hiša ne poroča o dogajanjih , protivladnih protestih v Srbiji , 
znate pa pokazati novice iz Venezuele v katerih tudi protestirajo proti vladi . 
Sprašujem se , ali je to politična odločitev vašega programskega sveta , ali vlade RS , 
ali pa cenzura dogajanj v regiji , v kateri smo bili še , donedavno, kako prisotni …. 
Tudi z vojno .” 

 
Iz odgovora varuhinje:  
 

“Urednik Uredništva zunanjepolitičnih oddaj Televizije Slovenija Aleš Malerič 
pritrjuje, da je »vsebinski očitek na mestu«; kot je pojasnil, je eden od razlogov 
odsotnost dopisnika iz Beograda Boštjana Anžina, ki je ravno ob začetku protestov 
odšel na Kosovo, in sicer zaradi vnaprej dogovorjenega snemanja za oddajo Globus, 
nato pa na dopust (prav tako vnaprej načrtovan), tako da je o protestih uspel pripraviti 
le krajšo reportažo za nedeljski Prvi dnevnik (9.4.).  
Boštjan Anžin sicer velja za prodornega in kredibilnega poročevalca iz Beograda, prav 
nedavno je pripravil odličen dokumentarec z naslovom Balkansko šahiranje in zanj 
prejel veliko zasluženih čestitk in pohval.   
V času njegove odsotnosti bodo - po uredniških zagotovilih – od zdaj naprej v 
uredništvu v Ljubljani pripravili nekaj več vsebin o aktualnem dogajanju v Srbiji. 
Vaša kritika bo torej tako upoštevana. Kot gledalka in kot nekdanja dolgoletna 
novinarka in urednica menim, da je tako tudi prav, da je torej o dogajanju v neposredni 



6 
 

soseščini in zlasti na območjih, ki so bila dolga leta nestabilna in prizorišče vojn, treba 
poročati temeljito, ažurno in z vso skrbnostjo.  
Moram pa zavrniti vaša namigovanja o morebitnem političnem ozadju, političnih 
navodilih in celo cenzuri – takšne trditve so neprimerne, netočne in povsem 
neutemeljene, obenem tudi žaljive, saj z enim zamahom postavljate pod vprašaj 
neodvisnost, profesionalnost in avtonomnost novinarjev RTV Slovenija.“ 

 

Kdo manipulira o Libiji? 
Gledalec B. Č. se je pritožil zaradi prispevka novinarke Helene Milinković o humanitarni, 
gospodarski in politični krizi v Libiji, ki je bil objavljen v TV Dnevniku 18. aprila. Po 
njegovem mnenju je narobe prikazala razmere v tej nekoč najbogatejši severnoafriški državi 
in kot vzrok napačno navedla padec Gadafija. 

 
“A se je tem novinarjem popolnoma zmešalo, saj Gadafi ni padel iz lestve, stola, ali 
mogoče iz balkona... Državo je zbombardirala os zla (Britanci, Francozi, Američani). 
In to brez mandata ZN. To smo leta 2003 videli že v Iraku, kako je danes v obeh 
državah ??? Kako VARUH gleda na tako zavajajoča poročanja, ki temeljijo na lažeh, 
kot vse Ameriške vojne, a bo sledil popravek članka, disciplinski postopek za urednika 
in odgovorne osebe, ker to je nezaslišano..” 
 

Iz varuhinjinega odgovora:  
 

“Kot razberem iz vašega pisanja, vas je zmotilo, ker novinarka v poročilu ni posebej 
omenila dogajanja leta 2010 in 2011, torej arabske pomladi in tuje vojaške 
intervencije, da dogajanja v Libiji ni umestila v najširši zgodovinsko-družbeni 
kontekst. Prispevek sem si še enkrat pogledala in menim, da vaša kritika ni 
utemeljena, saj je novinarka v skopo odmerjenem času dovolj celovito pojasnila stanje 
v tej državi in okoliščine, pomembne za razumevanje migracijske krize, ki je bila v 
fokusu prispevka. Razumeli boste, da ima vsak novinarski prispevek časovni okvir, saj 
bi pojasnjevanje po časovni premici nazaj lahko trajalo v neskončnost, bistvo 
prispevka pa bi se izgubilo. Poudarjam, da novinarka kaosa in Gadafijevega padca ni 
postavila v vzročno-posledično zvezo, kakor navajate, ampak je navedla dejstva: »Od 
padca Moamerja Gadafija, oktobra leta 2011, je Libijo pogoltnila državljanska vojna. 
Centralna vlada v Tripolisu nadzoruje tako rekoč le prestolnico. Državne rezerve so 
zaradi ustavljenega črpanja in izvoza nafte prazne.« 
Obžalujem, ker ste v sporočilu zapisali več žaljivih označb za novinarko in osrednjo 
dnevnoinformativno oddajo TV Slovenija, pri tem pa razen pavšalnih sodb niste 
navedli konkretnih argumentov. Čeprav pisem, ki niso v skladu z načeli strpnega in 
kulturnega dialoga, ne obravnavam, sem se tokrat izjemoma odločila za odgovor, saj 
puščam odprta vrata za morebitno nadaljnje spoštljivo komuniciranje.”   



7 
 

II. KULTURNI IN UMETNIŠKI PROGRAM 

Neprimeren termin za Moorov dokumentarec? 
Gledalka M. P. O. je izrazila začudenje zaradi termina predvajanja dokumentarnega filma 
Michaela Moora Koga napasti zdaj; na sporedu je bil v nedeljo pozno zvečer (16. 4. ob 
22.25), gledalki pa bi se zdel primernejši torkov dokumentaristični termin.  

 
“Mar je v njem neustrezno to, da izbira same dobre rešitve, ki bi jih morali  sprejeti v 
ZDA, med drugim tudi slovenske (niti niso omenili, da imamo še daljši porodniški 
dopust kot Italija)? Ali gre to morda v nos novinarjem, ki vse, kar je  dobrega  danes in 
je bilo tudi kaj takega še pred osamosvojitvijo, mečejo čez ramo kot najstniki, ki vselej 
mislijo, da se je zgodovina začela z njimi?!” 
 

Odgovor Bernarde Grum, urednice Uredništva tujih oddaj: 
 

»Avtorski celovečerni dokumentarni film KOGA NAPASTI ZDAJ je dolg 115'24''. 
Predvajali smo ga v terminu, ki je po programski shemi namenjen celovečernim 
dokumentarnim filmom (nedelja, SLO 1, običajno po 22. uri, redko prej - odvisno od 
števila in dolžine oddaj, ki so na sporedu pred tem).  
Imamo še nekaj terminov za dokumentarne oddaje, a so namenjeni dok. oddajam 
dolžine do 52 minut (torek, SLO 1, 21.00 – običajno dvakrat mesečno) oz. do 60 
minut za preostale termine, ki so na SLO 2.« 
 

Ponavljanje ali premierno predvajanje nadaljevanke? 
Gledalka M. J. je izrazila ogorčenje, ker je TV Slovenija v torkov večerni termin vnovič 
uvrstila nadaljevanko Oproščen. 
 

“Pa saj ne moremo verjeti. Šele končali ste nadaljevanko Oproščen in ste jo ponovno 
uvrstili na spored ob torkih ob 20 uri. Pa saj se delate norca iz nas plačnikov. Pa še v 
napovednik jo uvrstite kot nekaj novega. Že tako ste polni reklam, več kot 
komercialke. Imate pa ponovitev na ponovitev. Res bi se naročnina morala ukiniti saj 
smo gledalci za vas bedaki.” 

 

Iz odgovora varuhinje: 
 

“Vaša pritožba je neutemeljena. Kot je razvidno že iz napovednika, ne gre za 
nikakršno ponovitev, ampak premierno predvajanje nove, torej druge sezone visoko 
kakovostne norveške nadaljevanke Oproščen; prva sezona je bila pri gledalcih zelo 
dobro sprejeta.  
Tudi trditev o obsegu oglaševanja je neutemeljena, primerjava s komercialnimi 
televizijami pa netočna; RTV Slovenija dosledno spoštuje zakonsko omejitev oglasov, 



8 
 

ki je bistveno strožja, kot velja za komercialne televizije (kar je tudi prav).  
Kritike gledalce, poslušalec in bralcev RTV vsebin so dobrodošle, želela pa bi si čim 
manj neargumentiranih in pavšalnih sodb, ki ne slonijo na dejstvih.” 

 

Pohvala za izbor filma in nadaljevanke; kaj pa ponovitev? 
Gledalka M. K. se je zahvalila za predvajanje italijanske serije Medičejci in francoskega 
dokumentarnega filma Revolucija  nesebičnosti ter predlagala ponovitev.  
 

“Ideja, da evolucija človeštva ni utemeljena na konkurenci, pač pa jo je zagotovilo 
sodelovanje, je za današnji čas ključno spoznanje, če naj ohranimo naš planet in 
sobivanje ljudi vseh ras, religij in narodnih pripadnosti, da ne govorim o strankah. To 
oddajo bi bilo treba odkupiti in predvajati po šolah pa tudi povsod, kjer se zbirajo 
odrasli državljani. 
Vas prosim, da bi jo ob priliki ponovili. Tisti, ki smo jo gledali, smo navdušeni. Mnogi 
pa je niso videli, ker je bila predvajana v senci mnogo bolj reklamiranega (ker je 
domač) dokumentarca Majde Širca "Sedem grehov in vrlin".  
Nedeljska nadaljevanka o Medičejcih bo žal verjetno tudi bolj spregledana kot ne 
zaradi uvrstitve na program ob nedeljah, ker gledalci večinoma izkoristimo vikend za 
pomladanske izlete, bližajo pa se tudi prazniki, ko ne sedimo pred televizorji. Ali bi se 
jo dalo čez nekaj časa ponoviti?” 
 

Urednica tujega filmskega programa Bernarda Grum je odgovorila:  
 

“Francosko dokumentarno oddajo Revolucija nesebičnosti bomo ponovili, in sicer še 
dvakrat. Enako velja za igrano serijo Medičejci, gospodarji Firenc. Datumi ponovitev 
ta hip še niso znani.« 

 

Pohvala velikonočnega prenosa iz Vatikana    
Gledalka J. N. je pohvalila neposredni prenos velikonočne maše s Trga svetega Petra v 
Vatikanu, zlasti komentar p. Mirana Špeliča.  

 
“S svojim znanjem, pristopom, pričevanjem, strokovnimi in nevsiljivimi komentarji 
prenosov nam še polepša praznični čas.  Mislim, da ste lahko veseli tako vi, kot mi, da 
ga imamo in da se je pripravljen vsako leto potruditi, da poleg vseh svojih rednih 
obveznosti, pride na RTV in praznično dogajanje prenese tudi v naše domove. To je 
zlasti pomembno za tiste, ki ne morejo v cerkev, seveda pa mu z veseljem 
prisluhnemo tudi vsi ostali.   
Hvala torej vsem, ki sodelujejo pri prenosih verskih dogodkov in pripravi oddaj z 
religiozno vsebino, s. Romani -  tudi križev pot je lepši, če zraven poslušamo še 
slovensko besedo.”  

 



9 
 

Zakaj ni bilo oddaje Sveto in svet 
Trije gledalci so izrazili zaskrbljenost, ker 10. aprila ni bilo oddaje Sveto in svet, čeprav je 
bila na sporedu, namesto nje pa je bil predvajan film Tihotapci identitete. Urednik verskega 
programa na TV Slovenija Vid Stanovnik je pojasnil:   

 
“Oddaja, ki bi morala biti premierno predvajana v četrtek, 6.4.2017, in ponovljena 
danes, je zaradi nenadne in nepričakovane bolezni urednice in voditeljice oddaje 
odpadla. Zaradi tega je bila TV Slovenija  prisiljena predvajati ponovitev slovenskega 
dokumentanega filma.” 
 
 

Hvala za Rieujev koncert - naj bo takšne glasbe več! 
Gledalka F. C. K. je pohvalila predvajanje koncerta Andreea Rieuja (zahtevna pogajanja o 
odkupu pravic so potekala pod okriljem Razvedrilnega programa in urednika Maria 
Galuniča) ter izrazila željo, da bi bilo na TV Slovenija več resne, instrumentalne, pomirjujoče 
glasbe.   

 
»Veliko nas je starejših gledalcev, ki nas kričanje in ropotanje ne privlači. Opažam, da 
je več pozornosti namenjeno zabavni in narodno-zabavni glasbi, včasih s pevci, ki se 
jim ne ljubi odpirati ust, skačejo kot opice po odru itd. Pogrešam umirjeno glasbo. 
Sploh pa tudi točno določen čas, ki bi bil namenjen taki glasbi, pevskim zborom in 
podobno. (…) Zakaj ne bi imeli tudi mi tako elitni čas, kot ima ob petkih narodno 
zabavna glasba? Tudi resna glasba je zaželena! Na hrvaški TV so imeli ob nedeljah 
dopoldne zelo dober program "Opera box", tudi pri nas bi lahko kaj takega 
pripravili...Predvsem pa naj bi bil tak program reden, ob točno določenih urah, na pa 
tako, kot sedaj, ko so nekakšno mašilo, med športnimi oddajami; tudi ko je na sporedu 
zapisano predvajanje take glasbe, ga uredniki zadnji hip odpovejo in umestijo v 
program šport.«  
 

Odgovor Danice Dolinar, urednice uredništva glasbenih in baletnih oddaj: 
 
»Veseli me, da ste ljubiteljica programov našega uredništva glasbenih in baletnih 
oddaj in razumem vašo željo, da bi bili termini predvajanj stalni - redni in ob istih 
urah. Žal vam stalnost lahko v glavnem zagotovimo le pri terminih na prvem 
programu (ponedeljek, 15.55 - Z glasbo in s plesom, ponedeljek ok. 23.45 - Glasbeni 
večer  in termin »resne« glasbe ali plesa ob nedeljah zvečer ok. 23.30 ), termini na 
drugem sporedu pa so pogosto odvisni od športnih dogodkov in zato pogosto odpadajo 
( Glasbena matineja, nedelje ok. 7.00,  Z glasbo in s plesom, nedelja ok. 19.00, 
Slovenska jazz scena, četrtek ok. 23.30).« 

 



10 
 

Incident pri snemanju 28. oddaje kviza Male sive celice 
Gledalec J. P. je varuhinjo seznanil z zapletom pri snemanju mladinskega kviza med OŠ Sp. 
Polskava in OŠ Litija, ko so zaradi težav s slušalko eno od iger - Možganski labirint - 
ponavljali.  
Menil je, da je kviz neregularen, saj je zaplet »neposredno vplival na končni rezultat kviza, v 
katerem je OŠ Sp. Polskava izgubila z majhno razliko«. Kot oče enega od tekmujočih 
učencev je predlagal prepoved objave in varuhinjo prosil za posredovanje. zatrjeval je, da 
pristojno uredništvo neprimerno obravnava njegovo pritožbo.  
Iz dolgotrajne in zelo obsežne korespondence objavljam nekaj izsekov, ki najbolj ilustrirajo 
zaplet.  

 
»Tekmovalec OŠ Sp. Polskava je v labirintu uspešno pobral vse črke v 60 sekundah. 
Tekmovalka OŠ Litija pa je šla v labirint in v prvih 30 sekundah pobrala komaj tri 
črke, nakar ji je iz ušesa izpadla slušalka. Nazadnje si je tekmovalka v labirintu snela 
še prevezo čez oči, tekmovanje pa so odgovorni zaradi 'tehničnega zapleta' prekinili.  
Zaplet so nato po liniji najmanjšega napora 'rešili' tako, da so v labirint postavili druge 
črke, čeprav na ista mesta,  tekmovalko pa še enkrat poslali v isti labirint od začetka, 
torej za polnih 60 sekund, čeprav je v labirintu že bila 30 sekund in je torej vedela, kje 
so postavljene črke, poleg tega si je prej v labirintu snela prevezo, kar ni dovoljeno, saj 
je s tem lahko celo videla postavitev.  
Tekmovalka je torej lahko v labirintu bila skupno 90 sekund od dovoljenih 60 sekund 
in to po tem, ko si je v prvem poskusu v labirintu celo snela prevezo. 
Ni potrebno posebej poudarjati, da je v drugo uspešno pobrala vse črke, saj se je 
dobesedno 'sprehodila' skozi nalogo. 
Zaradi spornega in neregularnega postopka obe ekipi nista imeli enakih pogojev, OŠ 
Sp. Polskava je bila zaradi tega v najboljšem primeru neposredno oropana zmage, v 
najslabšem primeru pa vsaj dostojanstvenega poraza, saj je OŠ Litija na koncu 
zmagala z majhno razliko treh točk. (…) 
Glede incidenta so nemudoma po zaključku snemanja pri odgovornih ugovarjali tako 
tekmovalci OŠ Sp. Polskava kot tudi sama ravnateljica in mentorica, vendar so naleteli 
na 'gluha ušesa' oz. na popolno sprenevedanje in nesprejemanje odgovornosti pri 
krivičnem postopku možganskega labirinta, saj bi v nasprotnem primeru morali 
rezultat razveljaviti in snemanje ponoviti s spremenjenim labirintom, kar bi bilo edino 
pravično in profesionalno, vendar bi v tistem trenutku 'predolgo trajajo', da postavijo 
nov labirint. (…) 
Naj Vam povem še, da sem tik pred tem, da zaradi arogance urednice grem z zgodbo v 
javnost in v primeru njene samovoljne uporabe / zlorabe zmontiranih in prirejenih 
posnetkov sporne 28. epizode tudi do odvetnika, saj tukaj ne gre za to, kdo je v kvizu 
izgubil in kdo zmagal, pač pa gre za dostojanstvo vseh sodelujočih otrok, šolnikov in 
nas staršev, ki se ne moremo znebiti grenkega priokusa krivičnega in pristranskega 
postopka in neprijetne izkušnje, da nismo nič drugega kot sredstvo za dosego nekih 
drugih interesov in ciljev, pod pretvezo leporečenja in navideznih vrednot. (J. P.) 



11 
 

Iz (prvega) odgovora varuhinje: 
 

»O snemanju oddaje 29. marca in o vaši pritožbi sem se pogovorila z urednico 
Barbaro Stegeman, njeno sodelavko, ki je bila prisotna na snemanju Julijo Kočar, 
urednico Otroškega in mladinskega programa Martino Peštaj in pomočnico 
direktorice Televizije Slovenija Natalijo Gorščak. Z zadevo je seznanjena tudi 
odgovorna urednica Kulturnega in umetniškega programa Živa Emeršič. 
Moje izhodišče v obravnavi vaše pritožbe in pripravi odgovora je bilo naslednje: pri 
televizijski produkciji, zlasti pri tako kompleksnem projektu, kot so Male sive celice, 
se vedno lahko kaj tudi zaplete, nekatere težave je mogoče predvideti in se na njihovo 
reševanje tudi pripraviti, nekateri zapleti pa nastanejo povsem nepredvidljivo, kot splet 
tehnične napake, višje sile, okoliščin ali človeškega faktorja.  
Pri snemanju 28. epizode Male sive celice je prišlo do zapleta pri Možganskem 
labirintu, ki je bil kombinacija vsega prej naštetega, pri čemer se je ekipa na kraju 
dogajanja odločila za najboljšo možno rešitev, kot se je kazala takrat. Ali bi se lahko 
odzvala tudi drugače? Odgovor je: da. Pa bi se morala odzvati drugače? Na to 
vprašanje pa na podlagi zbranih dejstev vendarle ne morem odgovoriti pritrdilno.  
Kot izhaja iz dopisov (zlasti iz pisma, ki ga je urednica poslala OŠ Sp. Polskava) in 
predvsem iz pogovora z ustvarjalci oddaje in analize uredništva, je bil odziv najboljši 
možen v tistih okoliščinah, odgovorni so tehtali argumente in presojale alternative ter 
se povsem zavedali stresnih okoliščin tako med ustvarjalci kot med otroci – 
tekmovalci. Odločitev o ponovitvi snemanja Možganskega labirinta je bila sprejeta v 
utemeljenem prepričanju, da je takšna zaokrožitev zapleta v interesu otrok – 
tekmovalcev. Odločitev so sprejeli ustvarjalci z dolgoletnimi izkušnjami, kar jim daje 
dodatno verodostojnost. Kako je torej z nepravilnostmi in regularnostjo? Verjamem, 
da je bil zaplet rešen premišljeno, da je bila napaka s ponovitvijo snemanja 
odpravljena in da je kviz regularen. (…) 
Ob koncu naj zapišem, da zaplet obžalujem ne le kot varuhinja, ampak tudi kot 
dolgoletna televizijka: verjemite, tudi pri našem delu se zgodi, da bi ustvarjalci najraje 
čas zavrteli nazaj, pa ne gre. Pri tem dajem poseben pomen dejstvu, da je šlo v tem 
primeru za otroško TV-produkcijo: zagotavljam vam, da otroke, ki sodelujejo v naših 
oddajah, na RTV obravnavamo s posebno skrbnostjo in zavedanjem o otrokovi 
občutljivosti, k čemer nas seveda zavezujejo tudi zakoni in kodeksi.  
 

Po izmenjavi dodatnih pisem in argumentov sta gledalec (oče tekmujočega otroka) in 
urednica Otroškega in mladinskega programa Martino Peštaj spor naposled zgladila v 
telefonskem pogovoru. Urednica se je opravičila za zaplet, gledalec pa je umaknil zahtevo za 
prepoved predvajanja. Zadevo štejem kot uspešen primer rešitve spora v spoštljivem, 
kulturnem dialogu, ob mediatorskem posredovanju varuhinje.  
 



12 
 

III. RAZVEDRILNI  PROGRAM 
 

Kdo bi vedel - pohvala, vprašanje, kritika 
Več odzivov je prispelo v zvezi s kvizom Kdo bi vedel. Nekaj gledalcev je pohvalilo format 
in voditelja Saša Jerkovića. Gledalko L. J. so zanimala merila za izbor gostov.  
 

»Po nekaj že videnih sobotnih oddajah, ki so prijetno zasnovane, tudi voditelj je 
všečen, je pa potrebno reči, da z izbiro "tekmovalcev" pač nimate srečne roke! Pa kdo 
forsira Miha Brajnika in njegove štose? Katjo Tratnik je kdo "navil" da se je  skozi vso 
oddajo hahljala, prisiljeno smejala in nasploh pretiravala v vsem... Zvezdana Mlakar? 
Damjana Golavšek? Upam, da bodo v naslednjih oddajah bolj prijetne in "gledljive" 
dame in ne toliko polne same sebe!« 

 

Ključna merila, po katerih se ravna Razvedrilni program pri izbiri gostov, je pojasnila Dajana 
Makovec:  

 
»Na prvem mestu je prepoznavnost oz. priljubljenost med najširšo ciljno publiko, 
pomembne so dobre izkušnje glede sproščenosti gostov pred TV-kamero, eno od meril 
pa je seveda tudi »razpoložljivost« - kot veste, številni priljubljeni obrazi sodelujejo v 
produkciji drugih (konkurenčnih) radijskih in televizijskih oddaj, nekaterih najboljši 
igralci pa so tako zelo angažirani, da bi se Televizija Slovenija zelo težko prilagodila 
njihovim obveznostih. Če honorarjev, ki so na RTV Slovenija seveda omejeni, niti ne 
omenjamo.« 
 

Gledalko C. V. pa je zmotil »prisiljen« smeh udeležencev in publike.  
 
»Rada gledam vašo oddajo "Kdo bi vedel", katera je na sporedu ob sobotah zvečer, saj 
v njej preizkušaš svoje znanje in se izpopolnjuješ.  Vendar me zelo moti obnašanje in 
preglasen smeh udeležencev /ne publika/ kviza.  Čemu? Je vzrok neznanje pri 
odgovoru ali želja po večji  promociji osebe. Pohvale vreden  je voditelj oddaje.« 
 

Urednica Maša Kljun je odgovorila:  
 
» Kviz načeloma ni namenjen temu, da bi preverjal znanje naših gostov, ker so 
vprašanja tako nenavadna, da res ne pričakujemo, da bi gostje poznali odgovore. Smo 
pa veseli, da se tako gostje, kot publika in posledično naši gledalci doma ob oddaji 
zelo dobro zabavajo. Posledica odličnega vzdušja v studiu, je tudi smeh. Veseli nas, da 
se lahko skupaj z vami smejimo in pridobivamo nove informacije. Veseli smo vašega 
mnenja, kot tudi pohvale našega voditelja Saše Jerkovića. 

 



13 
 

Kaj imata skupnega oddaja Ambienti in arhitektura 
Gledalec I. B., ki živi v tujini, kjer se poklicno ukvarja z oblikovanjem in arhitekturo, je zelo 
razočaran nad oddajo Ambienti.  

 
»Oddaje Ambienti  se spreminjajo v PR izdelovalcev his, kopalnic in pohistva. 
Voditelj je neveden, nekriticen, lahko pa sem celo krivicen, ker mu modri"uredniki" 
podtaknejo kdo bo gost in on kruhoborsko pogoltne ponujejo in zaukazano.  
Visek je bila oddaja 8. aprila. Reklama za lesene montazne hise nekega razmeroma 
neznanega podjetja je bila neokusen PR, kar si javna televizija ne bi smela privosciti. 
Tako skozi zadnja vrata  podaljsujete blok reklam. Skoda. Oddaja  bi Slovence lahko 
izobrazevala jih opozarjala na vso lepoto arhitekture, rezultat pa je skrpucalo PR 
ovskih oddaj od tu in tam, raznih mladenk, ki  se podpisujejo kot dipl. arhitektke in 
najveckart govorijo nauceno in pri tem promovirajo, kopalnicarje, prodajalce 
kuhinj  in  male gradbenike. Zaustavite to sramoto ali pa dajte oddaji pravi 
izobrazevalni in vzgojni namen.« 
 

Odgovor je pripravil urednik Razvedrilnega programa Mario Galunič:  
  
»Gledalcu se zahvaljujemo za pozorno spremljanje naših oddaj. Da bomo zadostili 
resnici, bi radi pojasnili, v kakšnih okoliščinah nastaja oddaja Ambienti (ni edina na 
naši TV). Gre za oddajo, ki se ne financira iz proračuna TV Slovenija, ampak si išče 
denar na trgu sama. Oddaja ni izobraževalnega značaja in zato je pod njo podpisano 
uredništvo Razvedrilnega programa. Nikakor ne gre za PR ali prikrito oglaševanje, saj 
gre v oddaji za povsem legalno 'umeščanje izdelkov' oz. product placement.  
Oddaja je narejena na ključ, kar je razvidno iz špice. Ker je zanjo potrebno poiskati 
vsa sredstva na trgu, in sicer za celotno vrednost oddaje, je omenjeno umeščanje 
izdelkov, ki ga gledalec razume kot PR, nujno. To je tudi ustrezno označeno (velika 
črka P na začetku in koncu oddaje ter po oglasih). V okviru Razvedrilnega programa 
TV SLO je takih oddaj še nekaj (Bleščica, Avtomobilnost, Na lepše ...). Zavedamo se, 
da je za gledalce to lahko moteče ali premalo jasno poudarjeno, a delamo v skladu z 
zakonskimi predpisi in prakso v vseh medijskih hišah. Bomo pa v prihodnje premislili, 
kako bi bilo mogoče gledalce bolj(e) opozoriti na prisotnost promocijskega umeščanja, 
brez katerega te oddaje ne bi bilo.« 

 

Gledalec je v odgovoru poudaril po njegovem mnenju problematično interpretacijo »product 
placementa« in željo po poglobljeni in primerneje umeščeni  tematiki na TV Slovenija. 

 
" Pri nas v ZDA lahko indirektno kaksno podjetje hipno opozori nase v kaksni seriji 
ali v filmu, s produktom -- kozarec Coca-Cole, vozlio Ford, in podobno -- pojavlja se 
zgolj hipno in ne v bloku nekaj minut, kjer sponzor oddaje Ambient na dolgo in siroko 
razlaga  vso zgodbo njihovega podjetja. 
Gospa Todorovski, gre za javno televizijo in taksnih oddaj na drugih evropskih 



14 
 

televizijah ni. Seveda sem zacuden, da ste uvrstili oddajo Ambienti v razvedrilni 
program, skupaj s " s slovensko polko in valckom". Arhitektura in oblikovanje sta 
umetnost; taksne oddaje sodijo v kulturo ali pa v izbrazevalni program, nikakor pa ne 
med oddaje popevcic "milega naroda". Vesel sem, da mi nekako proti koncu vasega 
dopisa potrjujete, ce sem vas seveda prav razumel, da bi oddaje, ki bi sporocale o 
arhitekturi, sodile v drugo urednistvo in v drugacen okvir.« 
 
 

Peka potice v oddaji Na lepše 
Gledalka J. D. je opazila, da je v ločilu v oddaji Na lepše  uporabljenih nekaj kadrov, ki 
prikazujejo njo, ko peče potico. Zatrdila je, da ni nikoli dovolila objave posnetkov; po njenih 
besedah je v snemanje privolila pod pogojem, da »ne bo na televiziji«. Napovedala je tudi 
sodno reševanje spora. 

 
Urednica oddaje Marjana Grčman je pojasnila:  

 
»Osnovni problem je bil, ker je bila snemana v zvezi s spoti Slovenske turistične 
organizacije. V nadaljevanju pa ji ni bilo povedano, da bo ta isti material uporabljen 
tudi v spotu naše turistične oddaje.« 
 

Urednica se je z gledalko pogovorila; pritožnica je pojasnila, da je bila pritožba bolj hipna 
reakcija na komentarje sosedov, se za zaplet opravičila in nato tudi pisno sporočila, da 
dovoljuje uporabo posnetkov v oddaji.  
 
 

Kvantanje na podelitvi viktorjev 
Več gledalcev se je pisno in po telefonu odzvalo na prenos podelitve viktorjev, kritični so bili 
do nastopa Borisa Kobala. 

 
»Vem, da si lahko taka oseba marsikaj privošči ampak podn so njegove kletvice, ki jih 
je kar mrgolelo. Terjam, da se taka oseba ne pojavi več na nacionalni RTV.« (F. R.) 
 
»Imamo majhne penzije in slabe plače, zato si ne moremo privoščiti, da bi hodili ven, 
zato komaj čakamo, da bo na TV kaj veselega in zabavnega. Na žalost je tega zelo 
malo, in še takrat ko je, ne morete iti mimo politike in besed na J in človeka na J; to, 
kar si je privoščil Kobal (ne bom rekla gospod, ker si to ne zasluži), je šlo čez vse 
meje, še direktorica ni nič ploskala.« (G. P.) 
 
»Prostaške kletvice, vulgarne kvante, kvazi humor, ki se mu jaz ne smejem. In na 
srečo, da mi na taki prireditvi ni treba biti, se mi ni treba prisilno hahljati. Kisel smeh 
prisotnih je bil res bizaren. Moje ogorčenje je namenjeno organizatorju in distributerju 
te prireditve, ki so g. Kobala vključili v vsebino. 



15 
 

Izvajanje g. Kobala je bilo na ravni (ne, pod ravnijo)  najbolj preproste vaške veselice. 
Gospa Biziljeva bi morala iz protesta in gnusa vstati in oditi. Glede na slabo 
zasedenost dvorane, se nebi zelo poznalo, da je še en sedež prazen. Oditi bi morala 
zaradi nas gledalcev - plačnikov el. priključkov in tudi zaradi lastnega 
samospoštovanja. 
Na prireditvi, ki jo predvaja "nacionalka", ne sme biti prostora za primitivizme, 
prostaškosti, neumnosti, humorja, ki to ni in ostalih kobalizmov. (R. F.) 
 

Pojasnilo odgovornega urednika Razvedrilnega programa Televizije Slovenija Maria 
Galuniča: 

 
Tudi nam je žal, da organizator oz. producent prireditve (Večer revije d.o.o.) ni znal 
ali zmogel zagotoviti dostojnega nivoja govorjene besede na prireditvi. Šlo je namreč 
za prireditev zunanjega organizatorja, ki jo je naša televizija zgolj prenašala. V 
scenariju, ki smo ga dobili v potrditev, pa neprimernih besed, kletvic ipd. seveda ni 
bilo in je bil ta nastop (in še marsikaj drugega) tudi za naše uredništvo neljubo 
presenečenje. Vodstvo se bo odločilo, kako ukrepati oz. ravnati zaradi kršitve 
dogovora.« 
 

Mnenje varuhinje: 
 

»Kletvice, vulgarnosti in nižji pogovorni jezik ne sodijo v program javne televizije, 
gledalci upravičeno pričakujete kakovostne oddaje in primerno kulturno raven tudi v 
razvedrilnem programu oz. v satiričnih vložkih.  
Nastop Borisa Kobala na prireditvi Viktorji, ki ga je prenašala Televizija Slovenija, po 
mojem mnenju ni bil v skladu s Programskimi standardi in Poklicnimi merili RTV 
Slovenija; ti morajo veljati za vse nastopajoče v programi RTV Slovenija, ne glede na 
to, ali gre za hišno ali zunanjo produkcijo.  
Programski standardi med drugim navajajo, da RTV Slovenija javni interes izpolnjuje 
tudi tako, da: »ne dopušča izražanja, ki ni v skladu s splošnimi družbenimi normami, 
razen v nujnih primerih stilne zaznamovanosti govora v umetniških zvrsteh ob 
upoštevanju mere in dobrega okusa« in tako, da »v oddajah in programih dosledno 
uveljavlja ločnico med duhovitostjo in vulgarnostjo oz. zasmehovanjem ter preprečuje 
žalitve, smešenje in druge oblike poseganja v integriteto ljudi.« 
Poklicna merila pa ustvarjalcem nalagajo spoštovanje vrednot poslušalcev in gledalcev 
('Programi RTV Slovenija morajo spoštovati in izražati splošno sprejete vrednote v 
slovenski družbi in upoštevati omejitve, ki se nanašajo na dober okus, nespodobnost, 
cenenost ali spolno izzivanje.'). 
Predlagam, da pristojni sklepajo trdnejše dogovore z zunanjimi producenti, ko TV 
Slovenija le prenaša nek dogodek, in tako preprečijo ponovitve takšnih primerov.« 
 
 



16 
 

Načrtovanje Eme 2018 
Odgovorni urednik Razvedrilnega programa Mario Galunič je upoštevaje kritike gledalcev 
glede anglizacije Eme (Varuhinjino poročilo za februar, str. 16 - 18) pripravil predlog za 
rešitev »jezikovnega problema« na EMI in pesmi Evrovizije - in sicer bi izvajalci pesem 
morali na predizboru zapeti v slovenščini, na izboru pa v jeziku, v katerem bi se želeli 
predstaviti na Eurosongu. Predlog v celoti objavljam kot PRILOGO 1 na strani 33.  
 

 
 

IV. ŠPORTNI PROGRAM 
 

Pristransko komentiranje tekme? 
Gledalec N. K. se je pritožil zaradi komentiranje nogometne tekme med Olimpijo in 
Mariborom (12. april); menil je, da je bil komentator  Ivo Milovanović pristranski.  
 

»Gol Olimpije je zgolj omenjen, ob golu Maribora pa slišimo njegovo huronsko 
navijanje. V 95 minutah smo večkrat slišali omembe vseh kvalitet Mariborčanov, 
Olimpije skoraj kot da ni bilo, pri njegovih prenosih pa večkrat na tekmo slišimo 
hvalospeve Zlatku Zahoviću (kot da Olimpija nima strokovnega vodstva), da 
večkratne omembe vseh kvalitet Luke Zahovića sploh ne omenjam. Kot da drugih 
igralcev ni na igrišču ... 
Če Milovanović ne more zadržati svojih nagnjenj do NK Maribor, naj tekem 
slovenskega derbija ne komentira! Če pa uredništvu športnega programa RTV ni 
jasno, da mora biti komentator nepristranski, naj si pogleda kakšen prenos tekme na 
tuji televiziji.« 

 

Odgovor je pripravil odgovorni urednik Športnega programa Miha Žibrat: 
 

»Moje mnenje o Ivu Milovanoviću je, da se trudi vsako tekmo delati objektivno in 
nepristransko. Ob njegovih izkušnjah je to razumljivo. Je pa res, da kot piše gledalec, 
je velikokrat omenjal Zlatka Zahovića in posledično tudi sina Luko. Morebiti res 
prevečkrat.« 
 
 

Gledalčev seznam želja 
Gledalec V. K. je odgovornemu uredništvu Športnega programa poslal obsežno analizo 
televizijskih športnih oddaj, od lanskega spremljanja OI do letošnjih zimskih športov, ter 
napisal seznam želja za športno ponudbo na nacionalki.  

 
»- Prenosi atletskih mitingov in velikih atletskih tekmovanj 
- plavalni prenosi 
- poletna tekmovanja v smučarskih skokih 



17 
 

- več prenosov nogometa, košarke, rokometa in odbojke 
- prenosi juduističnih svetovnih pokalov in SP 
- športni kviz 
- tedenska oddaja o šahu 
- izobraževalna oddaja v kateri bi predstavljali športe, njihova pravila, zgodovino…« 
 

Iz odgovora urednike Mihe Žibrata:  
 

»Govorite o tem, da izgubljamo razne športne dogodke. Nekaj jih res, a tu velja zakon 
trga in denarja in vsega enostavno ne moremo kupiti. Televizijske pravice pa rastejo v 
nebo! 
Z judom je pa takole: domala nemogoče je natančno planirati kdaj bo na tatamiju 
nastopil slovenski judoist ali judoistka.  Na TVS nimamo samo športnega programa, 
tudi ostali morajo imeti svoj prostor. Navzlic temu pa se bomo za svetovno prvenstvo 
/konec avgusta in v začetku septembra/ potrudili, da bomo imeli najbolj pomembne 
odločitve  »v živo«. Omenjate tudi gimnastiko. Že zgoraj sem zapisal, da vsega 
enostavno ne moremo kupiti in nekaterim dogodkom se moramo, hočeš, nočeš 
odpovedati. 
In na koncu: imate kar precej želja kaj bi radi gledali. Od atletike bomo imeli svetovno 
prvenstvo, enako velja za plavanje. Poletnih smučarskih skokov verjetno ne bo. Vaše 
želje so seveda popolnoma legitimne, a verjetno se zavedate, da prav vsega pač ne 
moremo imeti.« 

 

V. PROGRAM PLUS 
 

O cirkusu Medrano v oddaji Dobro jutro 
Več gledalcev se je pritožilo,  ker je bil v oddaji Dobro jutro 19. 4. objavljen prispevek o 
gostovanju cirkusa Medrano v Sloveniji.  

 
»Popolnoma jasno je, da je to plačano oglaševanje institucije, ki muči živali in katere 
lastnik je bil zaradi tega že obsojen. Kot plačnica RTV prispevka sem proti, da se z 
mojim denarjem take predstave promovirajo na TV Slovenija. Prosim za ukrepanje. 
Sama sem preko FB že stopila v stik z ustvarjalci oddaje in dobila le odgovore, ki 
mečejo pesek v oči, do bistva pa ne pridejo.« (J. P.) 
 
»Ocitno vasa televizija ne ve, da je bi lastnik cirkusa v Italiji obsojen mucenja zivali. 
Res sramota, da vi kot javni zavod podpirate mucenje zivali! Ocitno vam ni nic mar za 
zivali ... Kako si sploh drznete za promoviranje mucenja uporabljati nas denar?!  Ce 
mislite tako poneumljati ljudi, je bolje, da oddajo kar ukinete! (M. S.) 
 



18 
 

»Kaj takega!! Mislila sem, da smo civilizirana država, da cirkusi z živalmi v naši 
državi niso dovoljeni, da se pa povabijo ljudje iz letega in jih gostite na nacionalni TV, 
to se mi zdi pa čez vse nesramno. Po celi Sloveniji so ljudje, ki se na svoj najboljši 
način trudijo, da rešujejo trpeče, zavržene in mučene živali.... na TV se pa vabi ljudi, 
ki do živali ne čutijo prav nič, nasprotno. Nimam besed.« (M. P.) 
 

Pojasnilo glede prispevka o cirkusu je pripravil odgovorni urednik TV Maribor Zoran 
Medved, saj je bil prispevek pripravljen in v program uvrščen pod okriljem mariborskega 
studia oz. uredništva oddaje Dobro jutro. Urednik je očitke zavrnil in med drugim zapisal, da 
je bila po njegovem mnenju negativna kampanja spodbujena le iz enega vira. Obširen 
odgovor Zorana Medveda integralno objavljam kot PRILOGO 2 (str. 34).  
 

 

Polnočni klub: glasba zaduši govor  
Gledalec M. Š. opaža, da je v številnih oddajah TV Slovenija zelo moteča glasbena podlaga, 
ki zaduši govor. Kot konkreten primer je navedel oddajo Polnočni klub.  

 
»Spremna glasba v govornih oddajah je včasih tako glasna, da je nemogoče razumeti 
govorjenje. To velja tudi za polnočni klub. Gostje oddaje sedijo na razdalji približno 2 
m, gledalci pa dobimo zvok in sliko iz istega vira.« 

 

Urednica oddaje Danica Lorenčič Jerant je posredovala odziv režiserja Vojka Boštjančiča: 
 
»Kot vsi vemo, ima vsak gost svoj mikrofon (torej ni pomembno kako blizu ali daleč 
sedi), instrument (el. pianino ali včasih klavir) pa je ozvočen posebej. Tonski tehniki 
razmerje govorjena beseda – glasba oddajajo na osnovi odčitave na instrumentih in po 
standardih, ki so v veljavi povsod po svetu.« 

 

Na pobudo v. d. odgovornega urednika Programa Plus Maria Galuniča je zvočno podobo 
strokovno analiziral vodja Mediateke Martin Žvelc:  

 
»Lahko potrdim, da je celotna oddaja zvokovno optimalna oz. odlična (glede na male 
mikrofone na oblačilih). Čeprav na splošno nisem navdušen nad  podlaganjem 
govornih oddaj z glasbo (saj se ob nepravem razmerju podlaga-govor in tudi nepravi 
izbiri glasbe poslabša  razumljivost govora), je v tej oddaji (7.4.2017) podlaga s 
klavirjem popolnoma nemoteča. Zvočna slika je uravnotežena, vidi se, da je zvokovni 
mojster dobro opravil svoje delo.«  

 

Komentar varuhinje: 
Gledalci opozarjajo tudi na druge oddaje, kjer je križanje govora in drugih vzrokov 
(največkrat glasbene podlage) zelo moteče; to vprašanje se navezuje tudi na tematiko iz 
poglavja MMC - Prilagojeni programi - Moteče prekrivanje podnapisov – tretjič (rešitev).  



19 
 

IV. TELEVIZIJA IN PRILAGOJENI PROGRAMI  

Pomembni podatki le napisani, ne tudi povedani 
Predsednik programskega odbora za invalidske vsebine Stane Padežnik je v imenu 
gledalcev, ki ne morejo brati sporočil v tekstovni obliki, opozoril na dve televizijski oddaji v 
mesecu aprilu, v katerih so bili pomembni podatki le napisani, ne pa tudi povedani.  
 

V Tedniku je bila na zaslonu izpisana telefonska številka za dobrodelne klice.  
 

»S tem, da ni povedala na katero telefonsko številko lahko kličemo, je vse gledalce z 
večjo ali manjšo okvaro vida ter motnjami branja, odrinila od sodelovanja v akciji, ki 
jo je imela v mislih oziroma jo je vzpodbudila, kot da se ne bi zavedala, da mora vsem 
gledalcem zagotoviti enako dostopnost do informacij (na kar opozarja tudi človekova 
pravica do obveščenosti in svobodne izbire informacij).« 

 

V oddaji Ozare se je izpisala biblična misel, in sicer kot vmesnik med govorjenimi deli. 
  

»Tekst, ki je prav tako zelo pomemben in zanimiv, pa ne pride do vseh gledalcev, ker 
ni prebran ali povedan.«   

 

Iz varuhinjinega odgovora:  
 

»Urednik Tednika Igor Pirkovič je sporočil, da bodo odslej ravnali drugače: vse 
številke in druge pomembne podatke bodo ne le izpisali, ampak tudi prebrali.  
Menim, da je tak odziv primeren. Prepričana sem, da bodo v uredništvu Tednika 
odslej zapisane informacije tudi prebrali oz. obljubljeno dosledno izvajali. 
Urednik Ozar Vid Stanovnik pa sporoča, da pritožbe ne more takoj upoštevati, saj je 
ločilo z izpisanim bibličnim citatom izdelano tako, da grafična predloga ne dopušča 
avtomatične avdio dopolnitve. Po urednikovem mnenju ima zdajšnje ločilo predvsem 
funkcijo predaha, ne pa vsebinskega dopolnila oddaje. Če bi izpisani biblični citat 
prebrali, bi morali ločilo podaljšati, s tem pa bi ta citat postal vsebinsko tako močan, 
da bi ga bilo treba posredovati v kontekstu - namesto nekaj besed, ki jih zapišejo zdaj, 
bi bilo treba za razumevanje misli izgovoriti oz. prebrati kar cel biblični odlomek. To 
pa bi že pomenilo bistven poseg v zasnovo oddaje. Prebran biblični odlomek bi bil v 
primeru, da je umeščen med samo razmišljanje, celo moteč. Bodo pa premislili o 
zasnovi oddaje oz. imeli vlogo ločila posebej v mislih, ko bodo spreminjali ali osvežili 
zdajšnjo zasnovo.  
(…) Menim, da je urednikovo pojasnilo celovito in utemeljeno, verjamem, da bo 
uredništvo ob morebitni prenovi oddaje upoštevalo dejstvo, da je namenjena tudi 
senzorno oviranim gledalcem.  
O zadevi sem obvestila tudi koordinatorko invalidskih vsebin Matejo Vodeb.« 
 



20 
 

RADIO SLOVENIJA 
 

I. RADIO PRVI 
 

Na današnji dan 
Poslušalka G. S. redno posluša radijsko rubriko Na današnji dan; sprašuje, ali bi uredništvo 
lahko poskrbelo, da bi v besedilu vsaj še enkrat povedali, na koga se nanaša: če poslušalec ni 
povsem zbran ali mu uide uvod, do konca tega gesla ne ve, na koga oz. na kaj se geslo nanaša.  
 
Pojasnilo odgovornega urednika Prvega programa Radia Slovenija Andreja Stoparja:  

 
“Na današnji dan običajno sestavljajo tri gesla in zmeraj ponovimo, na koga se geslo 
nanaša. Torej, če gre za osebo, povemo, za koga gre na začetku gesla, nato pa v 
predzadnjem ali zadnjem stavku gesla ime ponovimo.  
Primer gesla, kot je bilo objavljeno na dan, ko je bila podana pripomba: »Prevajalec in 
urednik JOŽE HRADIL je leta 1965 na filozofski fakulteti v Ljubljani diplomiral iz 
germanistike in slavistike, nato pa je bil gimnazijski profesor v Murski Soboti in 
glavni urednik Pomurske založbe. Njegov prevajalski opus iz madžarščine v 
slovenščino je zelo obsežen, v madžarščino pa je prevajal dela Župančiča, Cankarja, 
Ketteja in Murna. Sestavil je več antologij sodobne madžarske proze in poezije, 
pripravil Slovensko-madžarski in Madžarsko-slovenski slovar ter več turističnih 
slovarjev, leta 2012 pa je izdal svoj literarni prvenec, avtobiografski roman “Slike brez 
obrazov”. Kot prvi Slovenec je bil leta 2008 imenovan za častnega člana madžarske 
Akademije znanosti. Jože Hradil se je rodil na današnji dan leta 1934 v Murski 
Soboti.« 

 

Prazničen ali socialističen program  
Poslušalec R. P. je izrazil nezadovoljstvom nad programom Prvega 27. aprila. 

 
“Ko danes poslušam prvi program, dobivam občutek, da Slovenija ni več socialna 
država temveč SOCIALISTIČNA. Ali res ne morete pozabiti, da je konec vladavine 
komunizma?” 
 

Odgovorni urednik Andrej Stopar je pojasnil:  
 

“27. april je državni praznik, Dan upora proti okupatorju. Temu primerno smo ta dan 
obeležili tudi v programu, tako v govornih prispevkih, kot v glasbeni opremi. Slednje 
le z eno skladbo oziroma pesmijo na uro in pri tem smo sledili repertoarju, ki je 
dandanes sicer redko predvajan. Ne gre za ideologijo, ampak za spoštovanje praznika. 



21 
 

Tega ali kateregakoli drugega državnega praznika, ki ga kot javni radio želimo in 
moramo upoštevati, nanj opominjati, ga razlagati.” 

 

Slovenska glasba na slovenskem radiu 
Poslušalec I. Š. je nezadovoljen, ker večkrat sliši, da RTV ni zadovoljna z glasbenimi kvotami 
oz. z obveznostjo, da vrti slovensko glasbo. Zmotilo ga je, ker so se ob kvote obregnili tudi v 
TV-kvizu Vem (14. 4.).  

 
“Sprašujem vas kje živim da poslušam kar naprej  iz javne hiše RTV, da morajo vrteti 
SLOVENSKO GLASBO .Ja, ljubi  Slovenci kaj nismo v Sloveniji. 
1. Živim v  Sloveniji in hočem poslušati  Slovensko glasbo - 90%. 
2. Plačujem  RTV prispevek, ki ga je določila država, ki pa ni pravičen. 
3. Novinarji so javni uslužbenci in nimajo pravice, da komentirajo izjave 
posameznikov. 
4.  Že večkrat sem opazil, da  novinarji  sugerirajo mnenja še posebno včasih v oddaji 
Dobro jutro ko so komentarji na posamezne članke v časopisu. 
RTV hiša je od nas Slovencev ki jo plačujemo, zato zahtevam korektnost v dobro 
države v kateri živim.” 
 

Poleg obsežnega pojasnila glede RTV prispevka in kaj vse (poleg glasbe) je dostopno na 
javnem medijskem servisu, je poslušalec prejel tudi pojasnilo o oblikovanju glasbene podobe 
Prvega (Varuhinjino poročilo za marec, str. 36).  
 
 

Dialog s civilno pobudo za pluralni radio 
Poslušalec Drago Vogrinčič je v imenu Civilne pobude za pluralni radio varuhinjo večkrat 
pozval, naj preuči status verskih vsebin na Prvem programu Radia Slovenija in posreduje, da 
bi tudi na tem radijskem programu pripravljali oddaje za verujoče ter ob njih predvajali 
versko glasbo.  
 
Predstavnike pobude Draga Vogrinčiča, dr. Janeza Juhanta in Sebastijana Valentana sem 
sprejela 12. aprila, podprla sem odkrit dialog in obljubila pomoč pri iskanju rešitve.  
Zapis s sestanka je v celoti objavljen kot PRILOGA 3  na strani 36. Zapis so predstavniki 
pobude v večjem delu povzeli in objavili v pismih bralcev v Dnevniku in Večeru; pri 
navajanju varuhinjinega mnenja so pomemben del izpustili, na kar sem opozorila z 
odgovorom v istih rubrikah v obeh časopisih. 
 
 

Verska glasba na Prvem 
Poslušalec Sebastijan Valentan iz Civilne pobude za pluralni radio je 22. aprila na 
programski svet RTV Slovenija in varuhinjo naslovil pismo, v katerem ju obvešča o postopku 



22 
 

pridobivanja podatkov o predvajani verski glasbi na Prvem programu Radia Slovenija; po 
prijavi Informacijskemu pooblaščencu je seznam tudi prejel, vendar z njim ni zadovoljen. 
 

»Dobro se ve, kaj so slovenske verske skladbe. To so sakralne kompozicije slovenskih 
skladateljev, med katerimi je veliko ponarodelih, takih, ki se jih dolga leta ni smelo 
predvajati in očitno se jih še vedno ne sme. Posnetki pa v radijski mediateki gotovo 
obstajajo.  
Tako vidite, da odgovorni na Prvem radijskem programu namensko izvajajo 
norčevanje oz. je njihov pristop povsem nestrokoven. Ne vem. Tako si pač razlagam 
njihov odgovor. In to se vleče že leta.  
Prosim, da to obravnavate v sklopu obravnavanja verskih vsebin na javnem radiu, 
posebej na Prvem programu.« 

 

Iz odgovora odgovornega urednika Prvega programa Andreja Stoparja:  
 

»Kadarkoli je g. Valentan naslavljal konkretne predstavnike Radia Slovenija je dobil 
vljuden in korekten odgovor. Ker se je na nas obrnil tudi prek Urada informacijske 
pooblaščenke, smo mu nato odgovarjali s pomočjo Pravne službe RTV Slovenija. 
Poslali smo mu vse podatke javnega značaja, ki jih na dano temo premoremo. Ampak 
glasbe v našem sistemu preprosto ne klasificiramo tako, kot želi g. Valentan. Najprej 
smo pregledali sezname predvajane glasbe in naredili spisek skladb, ki bi bile lahko 
kakorkoli povezane z versko tematiko. Ko to ni bilo dovolj, smo g. Valentanu poslali 
celoten seznam glasbenih oprem in glasbenih oddaj v zahtevanem obdobju. 
Druga netočnost je v trditvi, da javni radio zanemarja verske teme. To preprosto ne 
drži. Že večkrat smo pojasnjevali profile radijskih programov, ker pa naj bi tokrat 
pismo prejele tudi osebe, ki ne poznajo dozdajšnje korespondence, mi dovolite kratek 
povzetek. Radio Slovenija je krovna znamka osmih radijskih programov. Prvi 
program, ki je informativne narave (v tem kontekstu versko tematiko podajamo v 
informativnem ključu), Drugi program – Val 202 – ki je zabavni, športni program, 
Radio Si, namenjen tujemu občinstvu in Tretji program – ARS, namenjen kulturi, 
klasični glasbi in vsekakor tudi sferi duhovnega. In v okvir tega programa so 
umeščene verske govorne in glasbene oddaje, na tem programu so tudi tedenski 
prenosi bogoslužij.« 
 

Ob pismu Sebastijana Valentana je stekla obsežna korespondenca, ki jo v celoti objavljam kot 
PRILOGO 4 (str. 37), predvsem v luči priprav na junijsko panelno razpravo, ki jo pripravlja 
programski svet RTV Slovenija, in v kontekstu varuhinjinega dialoga s civilno pobudo, kot je 
zabeležen v prejšnjem razdelku. 
 
 
 



23 
 

II. VAL 202 
 
 

Kdaj je beseda a priori pejorativna in sovražna?  
Poslušalec J. A. je aprila vnovič zmotilo, ker je Miha Šalehar v programu uporabil besedi  
“čapci” oz. “čefurji”, tokrat v oddaji Spetek 14. aprila (glede uporabe teh besed v neki drugi 
oddaji na Valu 202 se je pritožil tudi prejšnji mesec; Varuhinjino poročilo za marec str. 37).  

 
“Da ste samo verjeli njihovemu odgovoru oz njihovi razlagi in zadevo zaključili, je 
nesprejemljivo. Že Šalehar sam manipulacijo urednikov postavi na laž. (...) Takšni 
sovražni izrazi ne morejo imeti več pomenov. Večpomenskost je samo poskus, s 
katerim se hoče prikriti šovinizem in širjenje sovražnosti. Žalostno je, da vam moram 
razlagati kaj je sovražni govor. Ker z vašim odzivom nisem zadovoljen, vas obveščam, 
da bom zadevo predal ustreznim organom pregona.”   
 

Iz odgovora varuhinje:  
 
“Obžalujem, ker z mojim odgovorom niste zadovoljni in ker odgovor urednikov 
označujete za manipulacijo. Ne morem se strinjati z oceno, da sem kar tako verjela 
nekemu odgovoru ali razlagi. Domnevno sporen tonski izsek sem zbrano poslušala, saj 
je na radiu enako pomembno to, kako se pove, kot kaj se pove.  
Voditelj M. Šalehar je v jutranji oddaji 21. marca dobesedno dejal: »Dobro jutro, tri 
minutke do pol, pazite na kolesarje, motoriste, motokrosiste, fotrčke s skiroji, čapce na 
čaotih, pa po zadnjem kolesu, z vsako stopinjo jih je več, in v glavnem imajo vsi 
prednost, kadar vi zavijate…« Tako je voditelj ironiziral tip tveganega in neželenega 
vedenja v cestnem prometu. 
Poslušala sem tudi oddajo Spetek (14. april), v kateri se je voditelj M. Šalehar 
pogovarjal z dr. Mlekužem, raziskovalcem migracij in izseljenstva ( 
http://4d.rtvslo.si/arhiv/spetek/174466205). V delu med 10. in 15. minuto se pogovor 
vrti okoli stereotipov o prebivalcih nekdanjih južnih jugoslovanskih republik, o 
slovenskih (izkrivljenih) predstavah o južnjakih, o tako imenovanem »burekalizmu«. 
Menim, da tudi v tem primeru ni šlo za sovražni govor, ampak za zanimiv poskus 
obračanja stereotipov in razbijanja teh stereotipov. “ 

 

 

Novinarjeve vrednote 
Poslušalca V. P. je zmotil opisna predstavitev novinarja Gorazda Rečnika na spletni strani 
Vala 202 (“Novinar s posluhom za depriviligirane, segregirane, diskriminirane. Ironičen do 
okostenelih struktur, a brez smisla za humor, ko gre za šovinizem, rasizem in nasilje v vseh 
oblikah. Naj bo v Reakciji ali pred Vročim mikrofonom, vedno oporečnik proti zidovom na 
mejah ali v glavah.”) 

 



24 
 

“ Ta opis se bere kot da gre za nekega hipsterskega aktivista in ne profesionalnega 
novinarja, ki ga plačujemo mi, če hočemo ali pa ne. Hvala.”  
 

Odgovor varuhinje:  
 
“V zapisanem ne najdem ničesar spornega, novinar se predstavlja kot zagovornik 
najvišjih demokratičnih vrednot, h katerim so ustvarjalci vsebin na RTV Slovenija še 
posebej zavezani. S takšnim opisom nima nobenih težav niti uredništvo Vala 202. “ 
 

MMC 
 

I. VSEBINE 
 
 

Pretirano citiranje Guardiana 
Bralec V. P. meni, da novinarji MMC pretirano citirajo Guardian, ki je po njegovem mnenju 
»izrazito levo liberalno usmerjena in tako postavlja pod vprašaj objektivnost uredništva«. 
Bralec meni, da bi morali »več truda posvetiti izvirni domači vsebini«. 
 

Iz odgovora varuhinje: 

»Pritrjujem urednici Uredništva novih medijev Kaji Jakopič, da članke v MMC-jevi 
sekciji Svet težko posvečajo« izvirni domači vsebini«, da dogodkov v tujini ni mogoče 
pokrivati »na terenu« in da se pri poročanju o dogajanju na mednarodnem prizorišču 
razumljivo opirajo na različne tuje vire, od svetovnih agencij do večjih in tudi manjših 
svetovnih medijev.« 

 

 

Zakaj napaka ni popravljena? 
Bralec D. I. se je pritožil zaradi napake v članku o ženevskih pogovorih o Siriji, saj je bila 
narobe navedena funkcija ruskega predstavnika.   

»Napaka včirajšnje novice ni odpravljena!!!! Trmasto vstrajate v svojem neznanju!!!! 
To je žalostno, patetično in povsem nekritično. Predvsem pa je to neprofesionalno in 
kaže, da niste dovolj razgledani in svoje posla ne obvladate!!!! 
Želim Odgovor Odgovornega urednika informativnega programa MMC, podpisanega 
s priimkom in imenom!!!! V bodoče pa Vam svetujem, da ste bolj pazljivi, da Vas ne 
doleti kakšna tožba.....« 

 

 



25 
 

Iz odgovora varuhinje:  
 

»Kot vidim, je bila napaka popravljena, kar je tudi prav. Ob tem naj dodam, da ne 
poznam nobenega nezmotljivega človeka in tudi nobenega nezmotljivega novinarja. 
Ko se novinar zmoti ali se mu primeri lapsus, običajno zadostuje, če ga bralec 
(poslušalec, gledalec) opozori na napako tako, da pove, kaj je bilo zapisano in kaj bi 
bilo prav. Bolj malo pa koristijo ekstenzivni zapisi, ki ob opozorilu na napako 
vsebujejo tudi neprimerne izraze, osebne diskvalifikacije in pavšalne trditve  (»niste 
resni«, »niste razgledani«, »ne obvladate«, »to je neprofesionalno«,  »začetniška 
napaka«, »amaterizem«, »kaos«, »nekompetentnost«).« 

 

 

Zaradi napake zamudil prenos… 
Bralec T. G. se je pritožil zaradi napake v napovedi teniškega dvoboja med Federerjem in 
Nadalom (2. april); zapisal je, da je zamudil prenos, ker se je zanesel na informacijo MMC, da 
bo  dvoboj ob 21h, dejansko pa se je začel dve uri prej.  
 

»Dvoboja ni prenašala vaša hiša (tenisa praktično ni več na sporedu), kljub temu pa 
sem objavi na multimedijskem centru zaupal. Zavedam se, da se napaka lahko pripeti, 
vendarle pa se bi se hiša vašega kalibra morala tovrstnim dezinformacijam izogibati. 
Najbrž razumete, da bom sedaj podobne najave preverjal še pri drugemu viru.« 

 

Iz odgovora varuhinje: 
 

»V uredništvu MMC so potrdili, da se jim je pri pisanju o teniškem dvoboju pripetila 
napaka; žal so jo opazili šele v nedeljo, 2. aprila popoldne, ko so jo tudi popravili, a je 
bilo to za nekatere uporabnike portala MMC očitno prepozno. Žal mi je zaradi 
nevšečnosti, ki ste jih imeli; v imenu uredništva MMC in v svojem imenu se vam 
zanje opravičujem. Moje stališče pri tem je povsem nedvoumno: napake niso zaželene, 
naj jih bo čim manj, če pa se že zgodijo, jih je treba kar najhitreje popraviti.« 

 

 

Trump v napad zaradi osebnega dobička? 
Bralec spletnega portala rtvslo.si G. L. je protestiral zaradi članka novinarjev Borisa Vaseva 
in Kaje Sajovic o ameriškem raketnem napadu na Sirijo, objavljenem na MMC 8. aprila 
2017, z  naslovom Trump se je z napadom s tomahawki na Sirijo finančno okoristil.  
 

»Tukaj (http://www.businessinsider.com/donald-trumps-stock-portfolio-2015-7) si 
lahko na uradnih listinah preberete, da ima Donald Trump v lasti med $1000 in 
$15000 delnic Raytheona. Delnice so "poskočile" za 2%. V primeru, da je Trump imel 
v lasti $15000 delnic je vrednost teh delnic "poskočila" za $300. Boris Vasev in Kaja 
Sajovic torej verjameta, da se je Trump odločil za napad z raketami tomahawk da bi 



26 
 

zaslužil $300? Človek, ki ima več miljard premoženja bo torej na taki vidni funkciji 
sprejemal odločitve zato, da se bo "okoristil" s $300? Njegovo kosilo v restavraciji je 
vredno dvakrat več kot to, njegova ura na roki pa tisočkrat več kot to. 
Tako senzacionalistično poročanje utemeljeno na sumljivih virih (več o tem na dnu) je 
absolutno neprimerno za medij vašega kalibra. To ni prvi tak primer pri njima in taki 
in podobni članki se vlečejo že zadnjih nekaj let. (…)  
Za konec: vaša novinarja citirata Palmer Report, ki je po oceni Media Bias Fact Check 
zelo slabo ocenjen vir ( https://mediabiasfactcheck.com/palmer-report/ ). Če je to 
primeren vir za nacionalni medij, si odgovorite sami. Za moje pojme definitivno ni.« 

 

Odgovor urednice Uredništva novih medijev Kaje Jakopič:  
 

 »Očitek o senzacionalizmu je po našem mnenju neupravičen, novinarja sta povzemala 
različne agencije in več drugih virov - svetovnih medijev, ki so v članku tudi 
omenjeni. Dejstvo je, da je Trump kot lastnik delnic v Raytheonu profitiral, saj je 
vrednost delnic po napadu poskočila. O tem so poročali različni mediji, nekateri so 
tudi v naslovu to poudarjali: http://m.democracynow.org/headlines/2017/4/10/48517.« 

 

Mnenje varuhinje:  
 

»Menim, da novinarjem ne gre oporekati pravice do povezovanja različnih informacij 
iz različnih virov po lastnem izboru ter logičnega sklepanja; zbiranje, izbiranje, 
povzemanje in urejanje informacij v smiselno celoto je osnova novinarskega dela. Pri 
poročanju o dogajanju na tujem, ko je novinar informacijsko odvisen od pisnih virov, 
saj informacij ne more pridobiti sam, osebno, na terenu, iz prve roke, pa je tem bolj 
pomembno, da informacije poišče pri čim večjem številu virov, da torej ni pristranski 
in da poda čim večjo paleto pogledov. Enako pomembno je, da je pri navajanju 
natančen in odgovoren, da dejstva preveri, kolikor je v njegovi moči, da se izogiba 
neverodostojnim virom in da ne zamolčuje informacij. Menim, da je bila v 
konkretnem primeru uporabljena široka paleta virov, ki so bili korektno povzeti. 
Menim tudi, da uredništvu ne gre oporekati pravice do izbire naslova, ki pritegne 
bralce. Vendar pa mora biti naslov ne le privlačen, ampak predvsem točen. Pri 
naslavljanju člankov se je treba izogibati pretiravanju in senzacionalizmu ter drugim 
tabloidnim pristopom in tehnikam. Menim, da v obravnavanem članku naslov ni bil v 
celoti usklajen z vsebino članka, ki ga je napovedoval: novinarja v članku 
vzpostavljata vzročno-posledično vez med napadom z raketami tomahawk in 
dejstvom, da ima ameriški predsednik v lasti delnice podjetja, ki izdeluje te rakete, 
vendar pri tem ne opredelita, kakšna je ali bi lahko bila konkretna finančna korist 
predsednika ZDA, čeprav trdilni naslov ne pušča dvomov, da je finančna korist 
nastala.  Ob tem velik del članka s tem vidikom ameriškega raketiranja Sirije sploh ni 
povezan. Menim, da se je pri naslavljanju člankov treba bolj opreti na merila 
poklicnega kodeksa.« 



27 
 

Pritožba zoper delo moderatorjev na MMC 
Bralec M. S. se je pritožil, ker moderatorji niti eno uro po prijavi niso odstranili komentarja, 
ki po njegovem mnenju krši pravila komuniciranja. V komentarju pod člankom Jasne Krljić 
o skromni ponudbi neprofitnih najemnih stanovanj (29. 4.) so uporabniki Hehet, Prider in 
Alorius objavljali poimenski seznam najemnikov neprofitnih stanovanj  v Mestni občini 
Ljubljana in problematizirali etnično pripadnost najemnikov - glede na njihove priimke.  

 
»Že res, da so podatki javno dostopni. Hkrati pa je jasno, da so ti podatki v tem 
kontekstu bili zlorabljeni in bi jih bilo potrebno nemudoma odstraniti.  Moderatorji 
vašega javnega zavoda tega očitno nočejo storiti navkljub najprej dobronamernemu, 
kasneje pa jeznemu opozorilu.  
Kaj se dogaja v vaši hiši? Vas je vlada dokončno selekcionirala na poslušne, ostale pa 
odstranila? Vsem skupaj vam sporočam, da vas je lahko pošteno sram.  
Pri vsem skupaj še posebej poudarjam, da ne poznam nikogar iz tega seznama. Le 
sramujem se takšnega javnega zavoda. Delo moderatorja na MMC je, kolikor mi je 
jasno, plačano. Če nekdo ne ukrepa za takšne stvari, pa bi moral je čas, da gre. Razen, 
če se z njegovim ravnanjem strinjate. Še enkrat, sram naj vas bo.« 
 

Odgovor urednice Uredništva novih medijev Kaje Jakopič:  
 
»Moderator je objave umaknil, vendar je šlo očitno za "nagajanje", saj so jih ponovno 
objavili. Članek smo zato dali tudi na predmoderacijo, potem objav ni bilo več.«  
 
 

II. PRILAGOJENI PROGRAMI 
 

 

Moteče prekrivanje podnapisov – tretjič (rešitev) 
Uspešno je bila rešena pritožba gledalca, ki je imel težave pri spremljanju oddaj s podnapisi, 
ki povzemajo govorjeno besedilo v slovenščini (teletekst str. 771), saj so ti povozili obstoječe 
podnapise v tujem jeziku (t.i. vžgane podnapise). Zadeva je bila obravnavana v dveh 
varuhinjinih poročilih (februarja na str. 31 in marca na str. 47).  
 

O rešitvi je poročal Albert Gyurica iz Oddajnikov in zvez RTV Slovenija.  
 

»Ugotovili, da do tehnične napake prihaja v digitalnem sprejemniku operaterja, ki 
gledalcu zagotavlja vsebine RTV SLO. Zato smo gospodu predlagali, da se obrne na 
tehnično pomoč operaterja ter napako prijavi. Pri tem smo mu dali natančna navodila, 
na katere stvari mora opozoriti službo za podporo operaterja ter kakšno rešitev naj jim 
predlaga.Istočasno smo vodji razvoja operaterja poslali posnetek obnašanja njihovega 
sprejemnika ter na kratko opisali tehnično težavo. 



28 
 

Zaradi profesionalnega odnosa ter že več kot deset let trajajočih dobrih odnosov med 
RTV in operaterjem, se je ta takoj odzval na dva načina. Njegova servisna služba je 
nemudoma obiskala gledalca in mu prijazno ponudila zamenjavo opreme s takšno, ki 
ni imela opisane tehnične težave. Sočasno se je javil tudi vodja razvoja, ki je pojasnil, 
da so tudi sami preverili težavo in potrdil naše ugotovitve. Obljubili so, da bodo v 
najkrajšem času  sistemsko odpravili težavo preko programske nadgradnje omenjenih 
sprejemnikov. 
Gledalca smo po izvedenih aktivnostih ponovno poklicali ter preverili ali je po 
zamenjavi sprejemnika njegova napaka povsem odpravljena. Izrazil je veliko 
zadovoljstvo ter veselje nad pomočjo in odzivom tako nas, kot tudi operaterja. 
Istočasno nas je tudi opozoril, da ima zaradi slabšega sluha težavo tudi s spremljanjem 
naših pogovornih oddaj, kjer je zvok ozadja velikokrat preglasen in govorca zelo težko 
razume. Glede te njegove težave smo mu obljubili, da bomo naredili vse kar je v naši 
moči, da težavo odpravimo ali vsaj omilimo.« 

 

Komentar varuhinje:  
 

Pohvalno je, da se je navidez nerešljiva težava odpravila, in sicer po zaslugi resnega, 
strokovnega, potrpežljivega in konstruktivnega pristopa poznavalcev v različnih sektorjih 
RTV Slovenija (M. Vodeb, L. Zebec, A. Gyurica).  
Zadnja odstavka v poročilu A. Gyurice pa kliče po prav tako temeljiti obravnavi križanja 
govora in drugih zvokov (glasbene podlage?) v RTV oddajah in določitvi minimalnih 
tehničnih standardov na tem področju. Tematika se navezuje tudi na poglavje Televizija - 
Program plus - Polnočni klub: glasba zaduši govor).  
 
 

III. MMC – DOSTOPNOST, STORITVE 
 

 

Napovedovanje vsebin tudi na sporedu na teletekstu 
Na pobudo gledalca uredništvo oddaje Dobro jutro za dan naprej v napovednik vpisuje 
vsebine po posameznih urah oddaje (varuhinjino poročilo za marec str. 34), od sredine aprila 
pa se napovedi objavljajo tudi na teletekstu (str. 249.1).  
 

 

 

 

 

 

 



29 
 

RTV SLOVENIJA 
 
 

I. JEZIKOVNA KULTURA 
 

Tretjeosebnost pri poročanju o veri 
Gledalec J. K. pozorno spremlja jezikovno kulturo v programih RTV Slovenija in ga med 
drugim moti medsebojno naslavljanje novinarjev v informativnih oddajah z imenom in 
priimkom, kar označuje za »štorasto in birokratsko«, med spremljanjem velikonočnih oddaj 
pa je bil posebej pozoren na tretjeosebno poročanje o veri in verskih praznovanjih, kar šteje za 
neustrezno. Kot primera je navedel naslov članka na MMC (Verniki bodo k blagoslovu 
odnesli velikonočne jedi/ Praznujejo tudi pravoslavci in evangeličani,  15. april 2017) in 
napoved voditelja Dejana Ladike v Dnevniku 10. aprila (»Slab teden pred največjim 
krščanskim praznikom, ko se verniki spominjajo Jezusovega vstajenja od mrtvih, sta …«).   

 
 »Iz načina poročanja bi sklepali, da smo verniki neka obrobna skupnost v državi, o 
katerih poročate novinarji, ki ste daleč nad vero in vernostjo, tako rekoč opazovalna 
avantgarda. Tako poročanje  - v tretji osebi - ni ustrezno že zato, ker vsi novinarji 
RTV SLO in STA niste agnostiki/ ateisti/ nekristjani.  
Taka tretjeosebnost že zato ni primerna, ker pač vsi državljani RS praznujemo veliko 
noč oz imamo za veliko noč dela prost dan – torej  zadeva nas vse (ne praznujejo, 
verujejo, nosijo …), saj spada praznovanje velike noči k evropski kulturi; gre ne le za 
verski fenomen, ampak duhovno- kulturni. Mislim, da novinarji RTV SLO nočete 
povedati, da ne spadate v evropski kulturni krog oz. da nočete spadati vanj.  (V 
polpretekli družbi je bilo ta anomalija  zapovedana, danes pa ne več; je samo še 
atavizem.) Poleg tega je naslov prispevka tudi z ožje strokovnega vidika slab. Verjetno 
ste se novinarji učili, da se v naslovih izogibamo glagolskim stavkom, da so v njih 
samostalniki, potem samostalniške besedne zveze ali pa eliptični stavki z izpuščenim 
povedkom oz. osebno glagolsko obliko. Tako bi bil za gornje poročilo veliko boljši 
naslov: Blagoslov velikonočnih jedil/ Blagoslavljanje velikonočnih jedi po cerkvah, 
Po blagoslov jedi v cerkev … Poleg tega je tudi beseda pravoslavci neprimerna, 
pogovorna. Ustrezneje je pravoslavni verniki ali pa pravoslavni.« 

 

Eno izmed treh pisem gledalca J. K., ki je bil primarno naslovljeno na voditelja Dnevnika 
Dejana Ladiko, nato pa še varuhinji, v celoti objavljam kot PRILOGO 5 na str. 41.   
Integralno objavljam tudi odgovor na gledalčeve sociolingvistične dileme, ki sta ga v imenu 
koordinacije lektorjev MMC in RTV Slovenija pripravila Marko Prša in Darinka 
Koderman Patačko. (PRILOGA 6 na str. 43). 
 

 

 



30 
 

II. RTV PRISPEVEK 
  

Nesporazum glede zamudnih obresti 
Plačnika RTV prispevka M. Z. je zanimalo obračunavanja zamudnih obresti, in sicer – kot je 
zapisal – »za storitev, ki ni bila opravljena«.  
 

»Vprašanje je zelo enostavno. RTV zaračunava prispevek za tekoči mesec in sicer na 
položnici piše, da mora biti plačano do 18. v tekočem mesecu. Če položnica ni plačana 
takrat, zaračuna zamudne obresti. Storitev bo pa šele opravljena in to do zadnjega v 
mesecu – torej zaračunava zamudne obresti za storitev, ki je ni opravila.« 

 

Vodja Službe za obračun RTV-prispevka Judita Kene je v odgovoru pojasnila, da gre za 
očiten nesporazum, saj so v konkretnem primeru obračunali zamudne obresti za neplačan 
prispevek iz lanskega leta. 
 

»Zamudne obresti, ki so vam bile zaračunane pri zadnjem obračunu RTV-prispevka, 
se nanašajo na plačani opomin za mesec februar 2016. RTV-prispevek za februar 2016 
je bil tako poravnan isti dan kot RTV-prispevek za tekoči mesec, to je dne 22.3.2017. 
Zamudne obresti se obračunajo pri obračunu za naslednji mesec po izvedenem plačilu 
zaostale obveznosti, saj je šele tedaj možen dejanski izračun zamudnih obresti.    
Zakonski rok za plačilo RTV-prispevka je 15. dan v mesecu za tekoči mesec, vendar 
RTV Slovenija ne zaračuna zamudnih obresti, če je RTV-prispevek plačan do konca 
tekočega meseca.« 

 

 

             

III. TEHNIČNE ZADEVE 
 

Težave z digitalnim radiem DAB+  
Poslušalec M. K. je vprašal, zakaj prihaja do prekinitev na mreži DAB+. 

 
»Na osnovi kampanije glede prehoda na DAB+ sem si nabavil ustrezen sprejemnik. 
Drži, da je kvaliteta sprejema boljša kot na FM, seveda če oddajanje  v tem načinu 
poteka. V zadnjem času je vedno več prekinitev na mreži DAB+, tudi za daljša 
obdobja. Ne zdi se mi pošteno do poslušalcev, če je bil prehod izveden, ne da bi bili 
podani pogoji za nemoteno oddajanje.« 

 
Odgovor je pripravil Bojan Ramšak iz Oddajnikov in zvez RTV Slovenija:  
 

"Od zagona DAB+ omrežja v lanskem letu sistem deluje normalno. Res je, da smo v 
preteklosti imeli manjše težave z oddajniki in vstavljanjem podatkov o programu. 



31 
 

Vendar nekih občasnih prekinitev oddajanja, kot jih navaja poslušalec, ni. Na žalost je 
5. aprila prišlo do težav na kodirno multipleksnem sistemu. Sistem ni zaznal naloženih 
licenc in ga je bilo potrebno resetirati. 
Komercialne postaje v DAB+ multipleksu dostavljajo svojo vsebino do centralnega 
strežnika preko javnega interneta. Pri nekaterih postajah zaradi tega prihaja do 
prekinitev modulacije. Zadevo rešujemo v sodelovanju s ponudnikom programa."  

 

Križanje govora in zvočne podlage 
 

V dveh poglavjih tega poročila se pritožba gledalcev nanaša na neusklajenost govora in 
glasbene podlage v nekaterih oddajah Televizije Slovenija, in sicer konkretno glede 
Polnočnega kluba (Televizija - Program plus - Polnočni klub: glasba zaduši govor - str. 18) in 
na splošno v kotekstu reševanja težave gledalca, ki slabše sliši (MMC – Prilagojene Moteče 
prekrivanje podnapisov – tretjič (rešitev) – str. 28). Pridružujem se predlogom, da bi bilo 
smiselno, če bi RTV postavila minimalne tehnične standarde za produkcijo, ki bi jo upoštevali 
v vseh produkcijskih postopkih hiše ob oblikovanju zvočne podobe oddaj. 
 

IV. VARUHINJA 
 

Ker vas plačujemo, morate … 
Gledalec B. B. je komentiral varuhinjin odgovor, ki ga je prejel marca, ko se je pritožil zaradi 
intervjuja Jožeta Možine z Andrejo Valič Zver (Varuhinjino poročilo za marec 2017, str. 
17).  
 

“Tudi vas kot mnoge druge je nastavila politika in prejemate dohodek iz proračuna. 
Vsi nimamo te sreče in moramo za svoj dohodek delat k tujim lastnikom, ki nam 
merijo učinkovitost in nam nenehno dvigujejo norme in pričakujejo vedno več. Zato 
imam vso pravico izkazat nestrinjanje z gosti v oddaji na prvem programu RTV 
SLO1. Zgodovinarka, ki ste jo omenjali je službo nastopila v času ko je državo vodila 
desna stran, ko je bil imenovan voditelj na funkcijo in ko je bila na to delovno mesto 
imenovana zgodovinarka Andreja. (...) Vi v svojih odajah dovoljujete da voditelj in 
gostja hujskata ljudi in širijo mržnjo in diskriminacijo z tako pavšalnimi ocenami in 
prirejenimi zgodovinskimi podatki. Nekdo mora tudi oceniti kaj je zgodovina in kaj je 
hujskanje. Posebej če svoj dohodek prejema iz proračuna in je bil na fukcijo imenovan 
s potrditvijo politike. To velja za Vas kot zgodovinarko Andrejo in voditelja.” 
 

Pohvala članice programskega odbora za invalide 
Na varuhinjino poročilo za mesec marec je članica programskega odbora za invalide Marija 
Gradišar poslala naslednji odziv:  
 

“Resen, korekten in razširjen pristop gospe Todorovski, po dolgih letih kaže, da se da 



32 
 

z razumevanjem gledalcev, poslušalcev, odgovrnih na RTV in varuhinje same, narediti 
marsikaj v dobro vseh nas.”  

 

Čestitke prejšnjem u varuhu Ladu Ambrožiču za viktorja 
Gledalki M. K. in M. B. sta na varuhov e-naslov posredovali čestitko prejšnjemu varuhu 
Ladu Ambrožiču za nagrado za življenjsko delo.  
 

»Pravkar so se končali Viktorji 2016, in spomnila sem se na najina letošnja maila, da 
mogoče vsi napori okrog gospoda Lada Ambrožiča in njegovega prehitrega odhoda v 
pokoj le niso bili zaman. Gledalci , ki smo g.Ambrožiča dobro poznali iz njegovih 
odličnih oddaj, smo se čudili ravnanja RTV do njega. Vendar je kljub temu  na koncu 
danes vseeno dobil pohvale in Viktorja za življenjsko delo.  
Če boste kakorkoli z njim v kontaktu, izročite tudi moje iskrene čestitke, čeprav sem 
le ena od njemu neznanih gledalk, ki sem ga nekoč zelo rada gledala na 
ekranu!  Mogoče bi bil zanimiv kakšen daljši intervju z njim glede na prejeto 
nagrado!? 
Mislim, da je s to nagrado dobil tudi zadoščenje za vse krivice, ki so se mu v 
preteklosti kdaj zgodile ! (M. K.)  

 

 

  



33 
 

PRILOGE 
 
     

Priloga št. 1  Predlog za razrešitev »jezikovnega problema« na EMI in Pesmi Evrovizije 
 
 
 
Ljubljana, 8. maj 2017 
 
 

PREDLOG ZA REŠITEV ‘JEZIKOVNEGA PROBLEMA’ NA EMI IN PESMI EVROVIZIJE 

 
Po zelo odmevni Emi 2017 se je ponovno razvnela debata o tem, v katerem jeziku bi moral slovenski 

predstavnik/-ca peti na izboru Ema in na Pesmi Evrovizije. Glede na slišane argumente in sugestije 

predlagamo naslednjo rešitev: 

 

Na domačem predizboru Ema 2018 bodo morali vsi nastopajoči svojo skladbo zapeti v slovenskem 

jeziku. Ta zahteva oz. pogoj bo tudi del razpisa, ki bo objavljen konec leta 2017. Vsi, ki se bodo uvrstili 

v finale Eme, pa bodo v finalu lahko zapeli svojo skladbo v katerem koli jeziku (v EBU-ju velja namreč 

pravilo proste izbire jezika, kar je pri nas praviloma angleščina) oz. v tistem jeziku, s katerim bi se 

želeli predstaviti na Pesmi Evrovizije.  

 

S to rešitvijo bomo dosegli, da bodo prav vse na Emi zapete skladbe imele svojo slovensko verzijo, ki 

jo bodo razumeli vsi gledalci in poslušalci. Prav tako pa avtorjev in izvajalcev za nastop na Pesmi 

Evrovizije ne bomo omejili do te mere, da bi jih postavili v neenakopraven položaj z ostalimi državami 

udeleženkami. S to rešitvijo bo občinstvo, ki bo sodelovalo pri izbiri zmagovalca, v finalu slišalo točno 

tako verzijo skladbe, ki bo predstavljala Slovenijo na tekmovanju.  

 

Ob tej priložnosti poudarjamo, da je Pesem Evrovizije največje evropsko glasbeno tekmovanje, ki 

promovira sodobno glasbo, namenjeno predvajanju po radijskih postajah, da se na Evroviziji rojevajo 

novi vseevropski hiti, kjer so nacionalni jeziki nekoliko v ozadju, v ospredju pa vrhunska produkcija 

sodobne pop glasbe. V vsakem primeru naši izvajalci zastopajo Slovenijo, slovensko ustvarjalnost, 

talent in ambicije. V pravilih bo še naprej zapisano, da mora biti vsaj avtor oz. izvajalec državljan RS, s 

čimer bomo onemogočili prijave tujim državljanom (ki so pred leti, ko ni bilo te omejitve, bile zelo 

številne). Ema bo še naprej spodbujala  produkcijo sodobne in kakovostne pop glasbe slovenskih 

avtorjev in izvajalcev in bo ostala naš najpomembnejši zabavnoglasbeni festival in močna blagovna 

znamka RTV Slovenija.  

 

 
        Mario Galunič 
        Odg. urednik RP TV SLO 
 

 



34 
 

Priloga št. 2  Prispevek o cirkusu Medrano v oddaji Dobro jutro - odgovor urednika 
 

 
Maribor, April 20, 2017  
 
 
Spoštovani vsi, 
 
ker sem na isto temo prejel sporočila z več naslovov, pa tudi urednica mariborskega dela oddaje 
Dobo jutro Eva Stavbar me je obvestila in mi posredovala vse do zdaj znane odmeve, odgovarjam 
vsem hkrati, da se ne podvajamo. 
 
O tem, da bomo v sredini oddaji Dobro jutro eno rubriko posvetili gostovanju cirkusa Medrano v 
Sloveniji, smo se odločili že en teden pred samo oddajo, ko so že bili znani prvi javni odmevi na 
njihove nastope po posameznih krajih. Odločitev, da govorimo cirkusu kot obliki zabave in dejavnosti, 
ki ji ljudje posvetijo del svojega prostega časa, sama po sebi ni in ne more biti sporna. Gre za 
večstoletno tradicijo, ki v vrednostnem sistemu sodobnih družb nima negativne konotacije, in skozi 
zgodovino ni bila nikoli splošno obsojana. V razvedrilnem programu naše televizije smo v preteklih 
desetletjih večkrat kupili in predvajali serije oddaj z nastopi različnih cirkusov, in s tem ni bilo nikoli 
nič narobe.  
 
V konkretnem primeru smo se odločili, da ob obisku cirkusa Medrano pojasnimo, kako se ravna z 
živalmi, in kaj vse drugega se dogaja med cirkuško predstavo. V skladu z evropskimi direktivami je 
cirkus Medrano tudi v Slovenijo pripeljal samo pse  in konje, saj drugih živali ni dovoljeni uporabljati 
za nastope. Iz tega je jasno razvidno, da večino njihovih predstav oblikujejo drugi cirkuški artisti, 
ljudje, ki nastopajo kot klovni, žonglerji, plesalci, akrobati in tako naprej. O tem je v oddaji govoril sin 
lastnika, ki vodi cirkus na turneji po Sloveniji. Na tem je sploh bil poudarek našega prispevka, zato so 
očitki iz dveh odmevov, ki smo/ste jih prejeli na več naslovov, o tem, da javna televizija podpira 
mučenje živali, povsem neutemeljeni in iz trte zviti. Še več, lahko govorimo o manipulaciji enega 
samega društva, ki se deklarira kot društvo proti mučenju živali, ki je doslej edino protestiralo zaradi 
nastopa cirkusa Medrano v Sloveniji, in je doslej tudi edini vir domnevne novice, da je bil lastnik 
cirkusa Medrano nekoč pravnomočno obsojen zaradi mučenja živali??? Menim, da bi bilo v nasprotju 
s poklicnimi merili in etičnimi načeli v programih RTV Slovenija, če bi se javna televizija ravnala in 
gledalce obveščala samo na osnovi enega, nepreverjenega in enostranskega vira informacij!  
 
Na drugi strani imamo več informacij iz različnih medijev, predvsem spletnih, iz katerih je razvidno, 
da je bil ta cirkus deležen inšpekcijskega nadzora v Postojni, da je Mestna občina Celje javno 
pojasnila, da ima cirkus vsa veljavna dovoljena Veterinarskega urada RS, prav tako so mediji tudi v 
Mariboru potrdili, da so mu upravne enote v vseh mestih v Sloveniji, v vsej prejšnjih in za napovedani 
nastop v Mariboru, izdale veljavna dovoljenja. Ta se pa izda na osnovi vseh predhodnih soglasij 
inšpekcijskih in veterinarskih služb.  Iz ugotovljenega izhaja, da mi ob pripravi prispevka nismo imeli 
nikakršnih razlogov ali verodostojnih informacij, zaradi katerih bi se morali tej vsebini odpovedati. Ob 
vsem je potrebno poudariti, da imamo v Sloveniji na tem področju strožje predpise in normative kot v 
drugih evropskih državah, zato vsa omenjena dovoljenja vendarle kažejo, da z nastopom cirkusa 
Medrano tokrat ni nič narobe.  
 
Zavod Pit iz Trbovelj, ki je glavni vir informacij o nasprotovanju cirkusu Medrano, in novic o 
domnevnih obsodbah lastnika zaradi mučenja živali, je tudi edini organizator doslej enega in še enega 
napovedana protesta zaradi nastopov cirkusa Medrano v Sloveniji. Na dosedanjih njihovih protestih 



35 
 

je bila prisotna le peščica ljudi, vsakič manj kot deset, zato ne moremo govoriti o nekem množičnem, 
splošnem ali prevladujočem nasprotovanju nastopom cirkusa Medrano po Sloveniji. Argumenti, ki jih 
navaja Zavod Pit o domnevnem mučenju živali, so nezadostni in enostranski. Za njih je vsaka igra ali 
nastop živali v cirkusu mučenje živali, kar je le njihov enostranski in ozek pogled na odnos med 
človekom in živaljo. Na drugi strani, v številnih kulturah po svetu poznamo učenje in dresuro živali 
bodisi za zabavo, delo ali tudi pri izvajanju duhovnih dejavnosti in obredov. Ali je plesoča kobra v 
hindujski kulturi mučenje živali? Ali je uporaba haskijev kot vlečnih psov na Severnem tečaju mučenje 
živali? Za Zavod Pit je, toda ali tako meni tudi večina Slovencev? Po enaki enostranski logiki, je 
mučenje živali tudi šolanje psov, izvajanje tekmovanj kot so agility, razstave psov, kjer živali 
šamponirajo, jim strižejo nohte in dlako, jih tretirajo s kemičnimi pripravki in šminkajo…??? 
Argument, da živali nečesa ne počno prostovoljno, odstopa od temeljev človeške civilizacije, ker živali 
nimajo človeškega razuma, ampak se ravnajo po instinktu. Menim, da se javna televizija ne more 
ravnati po takšnih ekskluzivnih in enostranskih argumentih. 
 
Glede na dejstvo, da je šlo za en sam odziv iz enega samega vira, ki je predhodno tudi edini sprožil 
razširjanje negativnih informacij o delovanju cirkusa Medrano, menim, da v tem primeru ne gre niti 
za uredniško napako, niti za napačno ali sporno vsebino, in da problem ni nastal na strani javne 
televizije, ampak imajo problem tisti, ki enostransko reagirajo in tudi druge gledalce zavajajo s svojimi 
informacijami. Gre tudi za obliko nedopustnega pritiska na javno televizijo, da bi sledila eni sami 
majhni interesni skupini, zato predlagam, da takšne ugovore zavrnemo in ne pristajamo na tovrstne 
pritiske.    
 
S spoštovanjem,  
 
dr. Zoran Medved 
odgovorni urednik Televizije Maribor/Editor-in-Chief 
RTV Slovenija – Regionalni RTV center Maribor 
 
 
 
  



36 
 

Priloga št. 3   Zapis sestanka varuhinje in predstavnikov civilne pobude za pluralen radio 
 
 
Ljubljana, 12. 4. 2017 
 
 
Varuhinja pravic gledalcev in poslušalcev RTV Slovenija Ilinka Todorovski je v sredo, 12. aprila 2017 

na njihovo pobudo sprejela predstavnike civilne iniciative za pluralen Radio Slovenija, in sicer prof. dr. 

Janeza Juhanta, Draga Vogrinčiča in Sebastijana Valentana. 

Predstavniki civilne pobude so predstavili svoj pogled na obseg in umestitev oddaj za verujoče na 

Radiu Slovenija.  

Pogrešajo več oddaj na Prvem programu Radia Slovenije, na katerem se zdaj prenaša šest bogoslužij 

na leto, dnevno pa je na sporedu Duhovna misel, ki je pobudniki ne štejejo za versko oddajo. Te so 

predvajane na 3. programu Radia Slovenija, programu ARS. V civilni pobudi predlagajo da bi na Prvem 

redno prenašali nedeljska bogoslužja in pripravljali redno versko oddajo za kristjane oz. ob praznikih 

tudi za druge verske skupnosti. Pobudniki si želijo, da bi duhovne oz. verske govorne vsebine na 

Prvem spremljala slovenska verska glasba, da bi Uredništvo verskega programa na Radiu Slovenija, ki 

je zdaj umeščeno v odgovorno uredništvo ARS-a, dobilo primernejši status in da bi programska 

shema sledila primerom dobre prakse v sosednjih oz. nekaterih drugih evropskih državah. 

Uresničitev predlogov bi pobudniki razumeli kot izpolnitev zakonskih obveznosti RTV Slovenija do 

verujočih, ki predstavljajo pomemben del poslušalstva (glede na delež vernega oz. krščenega 

prebivalstva Slovenije).  

Predstavniki pobude dosedanjo komunikacijo z Radiem Slovenija štejejo za neustrezno. Želijo si 

dialoga in menijo, da lahko varuhinja pri tem opravi pomembno vlogo. Pri tem se opirajo na stališče 

varuha Lada Ambrožiča, ki je ob sprejemanju Programsko-produkcijskega načrta za leto 2015 med 

drugim zapisal, da je pobuda za več verskih vsebin na Prvem upravičena. 

Varuhinja je zagotovila, da bo podpirala in spodbujala dialog ter iskanje rešitve, sprejemljive za obe 

strani, za poslušalce in ustvarjalce programa. Odnos javne RTV do verujočih mora biti spoštljiv in 

odprt, dialog pa strpen in argumentiran ter utemeljen tako na zakonu o RTV Slovenija kot na hišnih 

standardih in poklicnih merilih. Verske vsebine in oddaje so sestavni del programske ponudbe RTV 

Slovenija; če del poslušalstva meni, da je na Radiu Slovenija takšnih oddaj premalo in da jih je treba 

bolje umestiti, se je o tem treba resno pogovoriti. Ni prav, če se del poslušalcev počuti diskriminiran, 

prikrajšan, odrinjen in neupoštevan, prav tako bi bilo narobe, če bi se ustvarjalci programa počutili 

pod pritiskom oz. če bi pobude za spremembe razumeli kot vsiljene in kot poseg v uredniško 

avtonomijo.  

Varuhinja meni, da bi bilo v dialogu poleg mednarodnih primerjav koristno spoznati oz. analizirati 

tudi izkušnje na Televiziji Slovenija, saj predstavniki civilne iniciative ureditev v tem delu javnega 

medijskega servisa štejejo za primerno. 

Varuhinja je obljubila, da bo o tematiki verskih vsebin sklicala sestanek z direktorjem in pristojnimi 

uredniki Radia Slovenije ter po tem sestanku predstavnikom civilne pobude sporočila, kakšen bi lahko 

bil naslednji korak v dialogu. Razprava se bo sicer nadaljevala tudi v okviru panela o verskih vsebinah, 

ki ga pripravlja Programski svet RTV Slovenija. 

 
Zapisala Ilinka Todorovski 



37 
 

Priloga št. 4  Korespondenca: Slovenska verska glasba na javnem radiu  
 
 
Verska glasba na prvem - Pisma predstavnikov Civilne pobude za pluralni radio in odgovor 

odgovornega urednika Prvega programa Radia Slovenija  

 

Pismo SEBASTIJANA VALENTANA, 22. 4. 2017 

za: Programski svet, Varuh,Todorovski Ilinka 

v vednost: Janez Juhant; Drago Vogrinčič; Pancur Rudi; Stopar Andrej; Lampreht Miha; Filli Marko; 

Venier Matej; Janez Gril  

 

Spoštovani g. predsednik PS in ga. varuhinja, 

kot je razvidno iz priloge, sem na Radio Slovenija Prvi program podal zahtevo po posredovanju 

informacij, koliko slovenske verske glasbe je bilo predvajane v določenem obdobju.  

Najprej Radio sploh ni odgovoril na zahtevo in sem moral na Informacijskega pooblaščenca podati 

prijavo zoper molk organa. Nato sem odgovor vendarle prejel. Radio je posredoval seznam skladb, ki 

so bile predvajane.  

Ker sem smatral, da večina skladb iz seznama sploh niso slovenska verska glasba, sem se pozanimal 

pri strokovnjakih, ki so mi povedali, da ta seznam vsebuje le ENO res slovensko versko pesem, ta je 

Tam stoji pa hlevček. Nekaj ostalih je tudi takšnih z versko vsebino. Glasbeni strokovnjaki so si edini, 

da skladbi s seznama Aleksandra Mežka sploh nista verski skladbi. Da sta med slovensko versko 

glasbo uvrščeni skladbi En starček je živel in Ko se je Noe postaral, je navaden CINIZEM, ki pa obenem 

kaže tudi na nestrokovnost urednikov oz. tistih, ki so odgovor pripravljali. Tudi skladba Prav lepo je v 

vigred nima nikakršne verske vsebine. Ostale skladbe s seznama pa so bodisi tuje, bodisi nimajo 

verske vsebine.     

Dobro se ve, kaj so slovenske verske skladbe. To so sakralne kompozicije slovenskih skladateljev, med 

katerimi je veliko ponarodelih, takih, ki se jih dolga leta ni smelo predvajati in očitno se jih še vedno 

ne sme. Posnetki pa v radijski mediateki gotovo obstajajo.  

Tako vidite, da odgovorni na Prvem radijskem programu namensko izvajajo norčevanje oz. je njihov 

pristop povsem nestrokoven. Ne vem. Tako si pač razlagam njihov odgovor. In to se vleče že leta.  

Prosim, da to obravnavate v sklopu obravnavanja verskih vsebin na javnem radiu, posebej na Prvem 

programu. Nedopustno je, da slovenska verska glasba nima mesta, kjer ji gre in da se s teh vsebin 

povrh vsega norčujejo.  

Prosim, da se enkrat po 25. letih končno naredi konec temu ideološkemu pristopu, da se prične na 

verske vsebine gledati kot na nekaj samoumevnega, normalnega, saj je končno velik del slovenskega 

prebivalstva opredeljen za vernega in je slovenska verska pesem tudi del narodne kulture.  

Lep pozdrav, 

Sebastijan Valentan 

 

Pismo JANEZA JUHANTA, 23. 4.  

Za: Sebastijan Valentan, Programski svet, Varuh,Todorovski Ilinka  

V vednost: Drago Pancur Rudi; Stopar Andrej; Lampreht Miha; Filli Marko; Venier Matej; Janez Gril ; 

Geza Filo, Stanislav Lipovšek, Nadškofija Maribor, Peter Štumpf, Andrej Glavan, Anton Jamnik, Franci 

Šuštar, Jurij Bizjak  



38 
 

 

Spoštovani! 

Takega odnosa do verske glasbe ne razumem le kot cinizem pač pa  se bo upam,  normalen 

demokratičen državljan le strinjal, da gre za kratenje pravic vernih in  celo za zaničevanje 

dostojanstva in žalitev verne osebe. 

Prav je da to preberejo tudi slovenski škofje, zato posredujem tudi njim. Posebno oba svetnika kot 

predstavnika katoličanov in evangeličanov ter drugih vernih, pa tudi drugi svetniki RTV SLO pa naj se 

zamislijo, kako je z našo kulturo na ustanovi, na kateri naj bi vzdrževali in ohranjali kulturne in 

civilizacijske  standarde po meri člov. pravic.. 

S spoštovanjem 

Prof. emer. dr. Janez Juhant   

 

Pismo DRAGA VOGRINČIČA, 23.4. 

za: Programski svet, Varuh,Todorovski Ilinka, Janez Juhant; Sebastijan Valentan; Pancur Rudi; Stopar 

Andrej; Lampreht Miha; Filli Marko; Venier Matej; Janez Gril; Geza Filo, Stanislav Lipovšek, Nadškofija 

Maribor, Peter Štumpf, Andrej Glavan, Anton Jamnik, Franci Šuštar, Jurij Bizjak  

 

Spoštovani državljani in državljanke; 

V zadnjih sedmih letih, ko se nas več sto »izbrisanih in diskriminiranih« ljudi med seboj seznanja o 

absurdnem dogajanju na nekoč »javnem« Radio Slovenija; se potrjuje, da se v tej hiši izvaja ideološki 

kulturni boj proti državljankam in državljanom; kar je deklarirana diskriminacija, cinizem in absurdni 

primitivizen, ki kliče po naši skupni človeški in etični odgovornosti za zahtevo javne besede na RTVS in 

Domovini Sloveniji; neodgovorno vodstvo Radia SLO ne spoštuje osnovnih temeljev dialoga in 

spoštovanja pravice javne besede, ki bi na radiju morala biti edino orodje pluralnega etičnega medija; 

S spoštovanjem, 

Drago Vogrinčič 

 

Odgovor ANDREJA STOPARJA, 24.4. 

Za: Programski svet; Varuh; Todorovski Ilinka 

V vednost: Janez Juhant; Drago Vogrinčič; Pancur Rudi; Lampreht Miha; Filli Marko; Venier Matej 

 

Spoštovani, 

dovolite mi pojasnilo, ker se je v pisanju g. Valentana pojavilo nekaj netočnosti. Vesel sem, da boste 

tudi to pismo posredovali slovenskim škofom. Prepričan sem, da se strinjamo, da morajo biti 

spoštovani gospodje nepristransko obveščeni. 

Kadarkoli je g. Valentan naslavljal konkretne predstavnike Radia Slovenija je dobil vljuden in korekten 

odgovor. Ker se je na nas obrnil tudi prek Urada informacijske pooblaščenke, smo mu nato 

odgovarjali s pomočjo Pravne službe RTV Slovenija. Poslali smo mu vse podatke javnega značaja, ki jih 

na dano temo premoremo. Ampak glasbe v našem sistemu preprosto ne klasificiramo tako, kot želi g. 

Valentan. Najprej smo pregledali sezname predvajane glasbe in naredili spisek skladb, ki bi bile lahko 

kakorkoli povezane z versko tematiko. Ko to ni bilo dovolj, smo g. Valentanu poslali celoten seznam 

glasbenih oprem in glasbenih oddaj v zahtevanem obdobju. 

Druga netočnost je v trditvi, da javni radio zanemarja verske teme. To preprosto ne drži. Že večkrat 



39 
 

smo pojasnjevali profile radijskih programov, ker pa naj bi tokrat pismo prejele tudi osebe, ki ne 

poznajo dozdajšnje korespondence, mi dovolite kratek povzetek. Radio Slovenija je krovna znamka 

osmih radijskih programov. Prvi program, ki je informativne narave (v tem kontekstu versko tematiko 

podajamo v informativnem ključu), Drugi program – Val 202 – ki je zabavni, športni program, Radio 

Si, namenjen tujemu občinstvu in Tretji program – ARS, namenjen kulturi, klasični glasbi in vsekakor 

tudi sferi duhovnega. In v okvir tega programa so umeščene verske govorne in glasbene oddaje, na 

tem programu so tudi tedenski prenosi bogoslužij. Smisel različnih programov je v 

komplementarnosti, ne v podvajanju, na Radiu Slovenija pa s to široko paleto skušamo občinstvu 

nuditi kar največ. Tudi verujočim.  

Spoštovani, ne želim odpirati novih polemik, želel sem samo pojasniti naše videnje vprašanja, 

zagotoviti, da bo vsak, ki se obrača na nas, dobil vljuden, korekten odgovor, obenem pa povedati, da 

smo zmeraj pripravljeni iskati rešitve. 

Lep pozdrav, 

Dr. Andrej Stopar, Odgovorni urednik  

 

Odgovor SEBASTIJANA VALENTANA, 24.4. 

Za: Andrej Stopar 

V vednost: Programski svet; Varuh; Todorovski Ilinka; Janez Juhant; Drago Vogrinčič; Pancur Rudi; 

Lampreht Miha; Filli Marko; Venier Matej; Janez Gril 

 

Spoštovani, 

pisanje dr. Stoparja je dobrodošla dopolnitev, vendar je potrebno ob tem povedati tudi sledeče: 

prošnjo v skladu z Zakonom o dostopu do informacij javnega značaja sem naslovil na uradni radijski 

naslov radioprvi@rtvslo.si, ker se ni nanašala na konkretnega predstavnika radia. Se pa sprašujem, 

čemu je ta naslov sploh namenjen, če z njega (po pomoti ali iz malomarnosti) nihče ne odgovarja. 

Samo zato je bilo potrebno vključiti urad Informacijskega pooblaščenca, kar je zadevo seveda le 

pripeljalo do napredka.  

Kot sem že pojasnil, sem nato prejel odgovor, ki pa se sploh ni nanašal na mojo zahtevo - 

posredovanje predvajane slovenske verske glasbe. V ta seznam so vključili vse, kar se jim je pač zdelo, 

da bi dišalo po verski tematiki. Tako se ne dela in kot že rečeno kaže na nestrokoven oz. 

neusposobljen pristop in delo. Morda Radio Prvi nima primernih uslužbencev za tovrstno tematiko, ki 

pa mora biti tudi z zakonom zagotovljena. Vsak, ki ima narejeno fakulteto glasbene smeri, mora 

vedeti kaj je slovenska verska glasba. Razen če je izpite delal mimo rednih postopkov.  

Žal tudi težko razumem zapis dr. Stoparja, da glasbe ne klasificirajo kot slovensko versko glasbo. 

Radio ARS ima na spletni strani zapisano, da je njihova oddaja Musica Sacra oddaja o sakralni (verski) 

glasbi slovenskih in tujih skladateljev, glasba verstev, liturgij in obredov. Na tem programu obstaja 

tudi Uredništvo za religije in verstva, zato bi se lahko Prvi program, kot je to že bilo obljubljeno, v teh 

segmentih povezal z njimi.  

Ko dr. Stopar govori o različnosti radijskih postaj, zapiše, da je Prvi program informativne narave in da 

versko tematiko podajajo v informativnem ključu. Verske glasbene in pogovorne oddaje pa da so 

umeščene na program Ars. Zanimivo je dejstvo, da so pa številne druge tematske oddaje, ki niso 

informativne narave, predvajane na Prvem. Npr. Literarni večer, oddaja o književnosti; Naše poti, 

oddaja o Romih in romski glasbi; Sami naši: oddaja, namenjena pripadnikom etničnih skupnosti s 



40 
 

prostora nekdanje Jugoslavije (s primerno glasbo); oddaji za Slovence v zamejstvu in po svetu; 

Ultrazvok, oddaja o medicini; Gremo v kino; Gymnassium - oddaja za srednješolce; Kulturomat- o 

kulturi mladih; Lahko noč, otroci; Literarni nokturno - o poeziji; oddaja za kmetovalce in Zeleni 

nasveti o zelenjavi, sadju, cvetju... Tukaj so potem tudi glasbene oddaje: Pesem v žepu: oddaja 

slovenske kantavtorske scene in ta zvrst glasbe se potem ponovno pojavlja v oddaji Sobotni glasbeni 

večer; Jazz pred polnočjo, kjer se ta zvrst glasbe zopet predvaja tudi v Sobotnem glasbenem večeru; V 

nedeljo zvečer z Branetom Rončelom, kjer se vrti pop, rock, blues, afriška glasba...  

Torej ponudba govornih in glasbenih oddaj na Prvem presega zgolj program informativne narave, in v 

teh oddajah verskih oddaj in oddaj o slovenski verski glasbi ni. To pa je objektivno stanje, ki ga ni 

mogoče zanikati, razen s ciničnim in nestrokovnim ali ne vem kakšnim načinom že. Ne le, da se 

določene glasbene zvrsti predvajajo na Prvem programu, celo specifične oddaje s to glasbo obstajajo, 

in nekatere glasbene zvrsti se v tej posebnosti tudi podvajajo.  

Gospod dr. Stopar zapiše, da je program ARS namenjen tudi sferi duhovnega. Ob tem naj pripomnim, 

da me je glasbeni urednik g. Pančur poučil, da je VSA glasba duhovna. Zanimivo in žalostno je le, da 

za nekatere, ki si očitno lastijo Prvi radijski program, zgolj slovenska verska glasba ne dosega 

pojmovanja duhovnega. 

Zadnji stavek dr. Stoparja je obetajoč, da so pripravljeni iskati rešitve. Upam, da res. Doslej namreč ni 

bilo tako.  

Upam, da se bomo v svoji slovenski posebnosti končno približali demokratični sliki evropskih radijskih 

postaj.  

Lp, Sebastijan Valentan      

 

Odgovor JANEZA JUHANTA, 24.4. 

Za: Andrej Stopar;  Programski svet; Varuh; Todorovski Ilinka,  

V vednost: Drago Pancur Rudi; Stopar Andrej; Lampreht Miha; Filli Marko; Venier Matej; Janez Gril ; 

Geza Filo, Stanislav Lipovšek, Nadškofija Maribor, Peter Štumpf, Andrej Glavan, Anton Jamnik, Franci 

Šuštar, Jurij Bizjak  

 

Spoštovani!  

Ravno s takim  » svojim videnjem« po našem prepričanju nekateri na RS hočete diskriminatorno obiti 

demokratične pravice verujočih in tudi  mednarodne  standarde na tem področju. S tem  pa se verni 

ne moremo strinjati.  Se Vam ne zdi, da je RS last celotne, ne le delne demokratične javnosti?  Ravno 

Vaša klasifikacija pa tudi  potrjuje, da verska glasba očitno ni tema za RS. Žal pa predvajani  dve 

skladbi ob praznikih, ki zasmehujeta verski čut,  tudi marsikaj posveta ! Razen tega, se Vam ne zdi, da 

je demokratično vodilo, da o tem, kaj nekaj je, povedo tisti, ki se jih to tiče, ne pa zgolj  'arbitri'  od 

zgoraj? 

Pošiljam, kot ste želeli,  tudi gospodom škofom v premislek. 

Dodajam pa zaradi jasnosti še dopis g. Valentana tistim, ki ga niso prejeli, predvsem gg. Škofom.  

Vsem lep pozdrav  

Prof. emer. dr. Janez Juhant  

 
 



41 
 

Priloga št. 5  Pismo gledalca JK glede tretjeosebnega poročanja 
 
 
Spoštovani g. Dejan Ladika, 

 

kot vernik slovenske Katoliške cerkve sem bil zelo vesel, da ste v današnjem televizijskem Dnevniku, 

za veliki ponedeljek,  poročali tudi o tem, da se nam bliža velika noč, največji krščanski praznik, in ob 

tem predstavili tudi poslanici škofov dveh verskih skupnosti. Zahvaljujem se Vam, da ste pozorni tudi 

na versko razsežnost življenja, še posebej zato, ker je bila velikokrat in je še potisnjena v zasebno 

sfero in celo  tabuizirano področje življenja.  

 

Ker se pri poročanju o verskih stvareh na TV poroča šele nekoliko več kot 20 let, prihaja do kar nekaj 

jezikovnih nerodnosti;  te so posledica nepoznavanja verskega sveta, pa tudi zadrege zaradi dotlej 

prepovedane  teme, še danes za marsikoga nezaželene.  

 

Pojdimo h konkretni stvari. Danes (10. 4. 2017) ste v Dnevniku poročali: »Slab teden pred največjim 

krščanskim praznikom, ko se verniki spominjajo Jezusovega vstajenja od mrtvih, sta svoji poslanici 

predstavila ljubljanski nadškof in metropolit in škof Evangeličanske cerkve.« Podčrtane besede 

(podčrtal sem jih jaz) ste prebrali nekako »pomečkano«, z zadrego v glasu, kar je po svoje razumljivo, 

saj ste bili v prav nerodni situaciji. Poročilo ste brali Slovencem, od katerih nas je okrog 70 % vsaj 

formalno kristjanov – po cerkveni statistiki je 75 % Slovencev krščenih. Vi berete kristjani verujejo in 

se  s tem postavite v skupino tistih, ki ne verujejo. To ni v pogovoru na cesti nič narobe; če pa prihaja 

tako posredovana informacija z državne televizije, pomeni to, da smo kristjani nekaj izvendražavnega, 

onkrajdržavnega, kvečjemu neka obrobna skupina  v državi. To je skoraj tako, kot bi za dan državnosti 

poročali: Slovenci danes praznujejo dan državnosti, ker se spominjajo, da so dobili leta 1991 lastno 

državo. Prav posebej je tako poročanje nerodno takrat, ko se ve, da je poročevalec (spiker) veren, pa 

zaradi navad v TV-hiši bere, poroča tretjeosebno – verujejo, kar  ni nič manj kot demosntrirana izdaja 

oz. zatajitev lastnega prepričanja. Pričakovana, ukazana? 

 

Vendar se ne zavzemam za to, da bi poročilo prebrali v prvi osebi, torej  »se spominjamo« ali 

»verujemo«, kar bi bilo prav tako narobe ali morda še bolj. Če spiker  ni osebno veren, bi bila to neka 

čudna samoprisila, če je veren, pa posiljevanje drugih s svojim verskim prepričanjem.  V tem primeru 

bi bili lahko užaljeni muslimani, pravoslavni, agnostiki, ateisti … Torej kaj? Naj berejo verni v 1. osebi, 

neverni pa v tretji? Nikakor! Edino primerna bi bila po mojem spoštljiva neosebna raba. Npr.: 

»Katoliška cerkev praznuje, krščanski svet se spominja, bližajo se velikonočni prazniki, veliki petek, 

dan Kristusove smrti (Jezus je morda nekoliko preveč osebno, za TV je bolje Kristus), zahodno 

krščanstvo praznuje božič . (Ne tako, kot je bilo zapisano v Delu: »Ljubljana - Kristjani danes 

praznujejo božič, dan Jezusovega rojstva. V praznik so množično vstopili pri polnočnicah, čez dan pa 

bodo potekale božične maše« (Delo 25. 12. 2015).) Seveda je tako poročanje jezikovno zahtevnejše, a 

novinar mora biti mojster jezika. Z njim se ne le poroča, ampak vzpostavlja v državi tudi (spoštljive ali 

nespoštljive) odnose, vrednote … Še na eno stvar bi vas rad opozoril. Na to, kako se novinarji med 

seboj oslavljate, ogovarjate v oddajah. Ko npr. poroča iz Bruslja vaša novinarka Erika Štular, jo 

ogovorite: »Erika Štular, kaj pravijo v Bruslju?« Ko se od nje poslovite: »Lahko noč, Erika Štular!« To 

zveni zelo nerodno, robato, birokratsko, šolsko, daleč od bontona. Ko koga ogovarjamo, ga 



42 
 

ogovarjamo z nazivom, ki pove, kaj nam je ta človek: g., ga, kolega, kolegica, tov., dragi moj, ljuba 

moja… Samo z imenom in priimkom ogovarjamo koga samo v šoli, v vojski, ob branju spiskov in še v 

kakšni izrazito formalni govorni situaciji. Na TV ste novinarji drug drugemu sodelavci, kolegi, če gre za 

veliko starostno razdaljo tudi g., in ge. Torej, nikar samo z imenom in priimkom, ne tako štorasto 

birokratsko! 

 

No, na TV sem slišal še hujše spodrsljaje, za katere upam, da so spodrsljaji, ne pa neznanje. Neka 

novinarka je ogovarjala gostujočega predsednika vlade kar »predsednik«, brez gospod, brez dr., škofa 

pa kar škof, ravno tako brez g. (Kaj pa vi mislite, škof?) No, po vzoru tega, da tudi učitelji niso več g. 

učitelji, ampak samo še učitelji. Kaže, da smo naredili veliko regresijo v olikanih medsebojnih odnosih, 

da bo treba 40 let (kolikor je trajala regresija), preden se bo vrnila navadna olika.  

Pišem vam zato, ker sem prepričan, da vsaka vaša beseda usodno oblikuje slovenski kulturni prostor, 

ustvarja ne le vzorce govorjenja, ampak tudi vzorce medsebojnih odnosov.  

 

Lep veliki teden, veselo veliko noč! 

Pozdrav 

JK 

 

  



43 
 

Priloga št. 6  Odgovor lektorjev (naslavljanje, tretjeosebno poročanje, 'pravoslavec') 
 
Gledalec v dveh sporočilih izraža več pomislekov. Če povzamemo: glede neprimernega naslavljanja 

kolegov in sogovornikov v informativnih oddajah, glede t. i. tretjeosebnega poročanja o temah, 

povezanih s (Katoliško) cerkvijo oz. vero, glede rabe izraza pravoslavec in domnevno neprimerne rabe 

glagolskih stavkov v naslovih. 

Najprej o prvem: zagotovo je spoštljivo naslavljanje sogovornikov v govornem položaju novinarja ali 

voditelja oddaje nujno. Zlasti to velja, kadar so gostje znani ljudje iz javnega življenja, manj pa, kadar 

gre za kolege in kolegice. Vsi, ki se na RTV ukvarjamo z jezikom, takšen odnos sodelavkam in 

sodelavcem iz novinarskih vrst tudi priporočamo, se pa spodrsljaji še vedno dogajajo.  

Ko govorimo o t. i. tretjeosebnem poročanju v novinarskih besedilih, se jezikovni svetovalci in 

oblikovalci besedil na MMC in RTV Slovenija strinjamo z gledalcem, da raba 1. slovnične osebe v takih 

primerih ni primerna, ne moremo pa z njim soglašati v trditvi, da je tretjeosebno poročanje povsem 

neprimerno. Namen novinarskih besedil je namreč obveščanje in objektivno poročanje o dogodkih 

doma in po svetu vsem državljanom Republike Slovenije in širše. Ljudje smo različnih narodnosti, 

veroizpovedi, spolne usmerjenosti, političnih prepričanj in podobno. Vsaka izmed teh skupnosti 

predstavlja določen odstotek populacije v družbi, zato vsak članek ali prispevek, ki obravnava 

določeno skupino ljudi, z rabo tretje osebe lažje ohrani objektivnost, nevtralnost in izogibanje 

intimnim izpovedim in izrekanju samega novinarja poročevalca o tem (izjema so seveda kolumne). 

Lahko si zamislimo, koliko pripomb in zadreg bi sprožila podobna raba v npr. športnih besedilih, če bi 

se športni novinar postavil v vlogo navijača določenega kluba in pri tem seveda pisal kot prvoosebni 

pripovedovalec (npr. »Danes praznujemo zmago Reala.«). Tovrstne primere bi lahko navedli še za 

marsikatero drugo področje oz. tematiko posameznih novinarskih besedil. Verjetno se vsi strinjamo, 

da se tako izognemo tudi morebitni prizadetosti bralcev, poslušalcev in gledalcev.   

Glede domnevno napačne rabe besede pravoslavec: v Slovarju slovenskega knjižnega jezika in 

slovarskem delu Slovenskega pravopisa noben kvalifikator ne nakazuje, da bi bil izraz pravoslavec 

neprimeren, pogovoren ali celo žaljiv1 in v tem smislu ga tudi uporabljamo, torej kot enakovrednega 

izrazom katoličan, musliman, budist itd.  

In še o morebitno sporni rabi glagolskih stavkov v naslovih prispevkov: z jezikoslovnega vidika gre pri 

tem le za pragmatične slogovne napotke novinarjem in drugim tvorcem besedil, odločitev pa je 

odvisna od vsakokratne presoje avtorja. Kadar ta želi, da naslov zveni manj formalno in brezosebno, 

pogosto namenoma izbere sporočanje z glagolskim stavkom.  

 
Pojasnilo pripravila 
Marko Prša,vodja lektorske službe na MMC RTV Slovenija 
Darinka Koderman Patačko, lektorica in prevajalka, Oddelek za prevajanje in lektoriranje TV Slovenija 

 

                                                           
1
 SSKJ2: 

pravoslávec -vca m (ȃ)  
pripadnik pravoslavne vere: katoličani in pravoslavci 
 
Slovenski pravopis: 
pravoslávec -vca m s -em člov. (ȃ) 
pravoslávka -e ž, člov. (ȃ) 
pravoslávčev -a -o (ȃ) 



44 
 

      STATISTIKA ODZIVOV 
 
 
 
 
 

  april 2017 marec 2017 april 2016 

TELEVIZIJA SLOVENIJA       

Skupaj 39 69 36 

Informativni program 8 31 23 

Kulturni in umetniški program 10 10 2 

Športni program 2 4 2 

Razvedrilni program 12 6 6 

Program plus 6 5 3 

Ostalo  1 13 
 

RADIO SLOVENIJA       

Skupaj 10 6 3 
Radio Prvi 6 2 2 

Val 202 4 2 0 

Ostalo 0 2 1 

MMC       

Skupaj 15 23 14 

Vsebine 12 18 14  

Prilagojeni programi 1 1   

Dostopnost, storitve 2 4   

RTV SLOVENIJA       

Skupaj  23 39 22 

Jezikovna kultura  3 8   

Oglaševanje 2 8   

RTV prispevek 2 3   

Tehnične zadeve 3 2   

Programski svet 0 1   

Varuhinja 6 3   

Ostalo 7 14   

VSI ODZIVI 87 137 75 
 


