
1 
 

TA DOKUMENT PREDSTAVLJA IZBOR ODZIVOV JAVNOSTI, KI NASLAVLJAJO VARUHA PRAVIC 
GLEDALCEV IN POSLUŠALCEV, IN JE NAMENJEN ZGOLJ ZA INTERNO RABO, ZA OBVEŠČANJE 
UREDNIKOV OZIROMA UREDNIŠTEV RTV SLOVENIJE. NJEGOVE VSEBINE ALI DELOV VSEBIN NI 
DOVOLJENO UPORABLJATI V NOBENEM DRUGEM KONTEKSTU. 
                  

 

MESEČNO POROČILO O ODZIVIH OBČINSTVA  

OKTOBER 2017 
povzetek odzivov in odgovorov z izbranimi poudarki, priporočila in 
mnenja, statistika 
 
Objava na spletnem naslovu www.rtvslo.si/varuh:  8. november 2017 
Končna redakcija: 8. november 2017 
Pripravili: Ilinka Todorovski in Anja Nab Huš 

 
 

Poudarki v odzivih in odgovorih ter priporočila za oktober 2017 

 

Varuhinja je obravnavala pritožbe glede zgrešene volilne napovedi v prvem krogu predsedniških 

volitev 22. oktobra. Zapisala je, da je takšna napoved škodila ugledu RTV Slovenija ter o tem 

podala mnenje in priporočilo. 

 

Med odzivi so oktobra po številu izstopale pohvale za dokumentarni film o raku avtorice Katje 

Stamboldžioske (4. oktober) in kritike nastopa Tanje Gobec v napovedniku Odmevov 11. oktobra, 

po obsegu pa je izstopajoča korespondenca glede napovednika za oddajo Intervju, v kateri je Jože 

Možina gostil Vero Mejak (8. oktober).  

 

Glede pritožb, da je TV Slovenija prezrla srečanje slovenskih in hrvaških katoliških vernikov 

14.oktobra, je varuhinja spomnila na poklicna merila in načela novinarske etike, ki ustvarjalcem 

programov priporočajo, da spremljajo tako pozitivne kot negativne dogodke, zlasti pa tiste, »ki so 

pomembni, čeprav ne zbujajo splošne pozornosti, ne razburjajo in ne vznemirjajo javnosti«. 

 

Na podlagi podatkov, ki jih je Komisija za programske vsebine, namenjene Slovencem v sosednjih 

državah, pridobila od pristojnih radijskih in televizijskih uredništev, je varuhinja zapisala mnenje, 

da je poročanje o slovenskem kulturnem prostoru v programih RTV Slovenija asimetrično in 

nezadostno. 

 

 

 

Metodološka pojasnila: Od 1. januarja 2017 se pri vodenju dnevnika odzivov upošteva dejanska organizacija 

RTV Slovenija (programsko-produkcijske enote, organizacijske enote, uredniško-produkcijske enote, vodstvo, 

programski svet itd.).V poročilu se gledalce, poslušalce, bralce in druge uporabnike RTV podpisuje z 

začetnicami, razen v primerih uradnih dopisov. V statistiko odzivov se vštevajo vsi pisni ali ustni odzivi, 

zabeleženi v delovodniku, medtem ko je v mesečnem poročilu objavljen izbor. 

 

http://www.rtvslo.si/varuh


2 
 

KAZALO 
 

KAZALO ............................................................................................................................ 2 

TELEVIZIJA SLOVENIJA ....................................................................................................... 4 

I. INFORMATIVNI PROGRAM ................................................................................................................. 4 

Ko nacionalna RTV hiša zgreši z volilno napovedjo ........................................................................................ 4 

Predsedniške volitve, kritično o zasnovi in vodenju ....................................................................................... 6 

Molk o množičnem srečanju slovenskih in hrvaških vernikov ........................................................................ 8 

Kdo ima prav, študenti ali država? ............................................................................................................... 10 

Predvajanje zastarelih posnetkov ................................................................................................................. 12 

Nastop Tanje Gobec ..................................................................................................................................... 12 

Tarča o Zvonovih, nadaljevanje .................................................................................................................... 14 

Utrip in dogajanje v Kataloniji ...................................................................................................................... 15 

Prošpanski posnetki iz Katalonije? ............................................................................................................... 16 

Cenzura v napovedniku za Intervju? ............................................................................................................ 18 

Intervju brez kritične distance? .................................................................................................................... 18 

Preskromno o Vranovem letu?..................................................................................................................... 21 

Premajhne črke v naslovu prispevka ............................................................................................................ 23 

II. KULTURNI IN UMETNIŠKI PROGRAM................................................................................................. 23 

Pričevalci....................................................................................................................................................... 23 

Dokumentarec o raku – čestitke! ................................................................................................................. 24 

Pohvali za izbor filmov in nadaljevank ......................................................................................................... 24 

III. RAZVEDRILNI  PROGRAM ................................................................................................................. 25 

Slovenski pozdrav in nova voditeljica ........................................................................................................... 25 

Satira v Bučkah ............................................................................................................................................. 26 

IV. ŠPORTNI PROGRAM ......................................................................................................................... 28 

Prenos priznanj FIFE ..................................................................................................................................... 28 

V. TELEVIZIJA IN PRILAGOJENI PROGRAMI ............................................................................................ 29 

Volilni program dostopen za gluhe .............................................................................................................. 29 

VI. SPLOŠNO .......................................................................................................................................... 30 

Ali spored res kroji le denar? Kaj pa vzgoja? ................................................................................................ 30 

O malomarnostih, shemi in razporejanju tem.............................................................................................. 31 

RADIO SLOVENIJA ........................................................................................................... 32 

I. VAL 202 ............................................................................................................................................... 32 

Kako poročati o človekovih pravicah? .......................................................................................................... 32 

II. PROGRAM ARS .................................................................................................................................. 33 

»Antipodnebna korupcija«, nadaljevanje .................................................................................................... 33 

III. SPLOŠNO ........................................................................................................................................... 33 

Napaka v špici poročil v nemščini in angleščini ............................................................................................ 33 



3 
 

MMC .............................................................................................................................. 34 

I. VSEBINA .............................................................................................................................................. 34 

Komentiranje na spletnem mestu rtvslo.si .................................................................................................. 34 

II. MMC – DOSTOPNOST, STORITVE ...................................................................................................... 36 

Podnapisi za gluhe so skropucalo!................................................................................................................ 36 

RTV SLOVENIJA ............................................................................................................... 37 

I. JEZIKOVNA KULTURA .......................................................................................................................... 37 

II. OGLAŠEVANJE .................................................................................................................................. 37 

Ambienti in označevanje oglaševanih izdelkov ............................................................................................ 37 

Oglas za tekmo nogometne reprezentance ................................................................................................. 38 

Berlingo, berlinga, berlingota ....................................................................................................................... 38 

III.  RTV – SPLOŠNO ................................................................................................................................ 39 

Posnetki prenosov sej na drugih televizijah ................................................................................................. 39 

Epilog novice ................................................................................................................................................ 40 

IV. VARUHINJA ....................................................................................................................................... 41 

PPN 2018 ...................................................................................................................................................... 41 

Asimetričnost v pokrivanju slovenskega kulturnega prostora ..................................................................... 41 

Novinarji na tviterju ...................................................................................................................................... 42 

Ustavna pritožba .......................................................................................................................................... 42 

PRILOGI .......................................................................................................................... 43 

Priloga št. 1: Cenzura v napovedniku za Intervju? (odgovori in pojasnila) ................................................... 43 

Priloga št. 2: PPN 2018, Poglavje »VARUHINJA PRAVIC GLEDALCEV IN POSLUŠALCEV« ............................. 46 

STATISTIKA ODZIVOV ...................................................................................................... 47 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



4 
 

TELEVIZIJA SLOVENIJA 
 

 

I. INFORMATIVNI PROGRAM 
 
 

Ko nacionalna RTV hiša zgreši z volilno napovedjo 
Več gledalcev se je pritožilo nad napačno volilno napovedjo izzida prvega kroga 
predsedniških volitev 22. 10. v Dnevniku. Povzetka telefonskih pritožb: 
 

Zakaj so v Dnevniku na TV rekli, da je zmagal Pahor, da ne bo drugega kroga, Šarec se je  
zahvalil, kot da ne gre v drugi krog, in se je izkazalo da ni res, da ni izgubil, ampak gre 
naprej. Kaj ni nacionalka dolžna biti objektivna, ne pa pristranska, da ste kar tako proti 
Šarcu in ste navijali za Pahorja?  
 
Kaj smo spet v komunizmu, ko hočete lagati gledalcem? Zakaj je to potrebno, ko je pa 
potem iz volilne komisije lepo povedal, da ni še nič jasno. In zdaj vemo, da Pahor ni 
zmagal. Vi ste pa cel večer govorili, da je zmagovalec.   
 

Gledalca B. P. in V. V. sta spraševala tudi glede sodelovanja z družbo Episcenter, ki je anketo 
pripravila. 
 

V. V.:  
»Episcenter je s tem zelo osramotil nacionalno televizijsko hišo, ki ji je ugled zaradi 
nekaterih drugih zadev drastično padel in kar je videti tudi po nekaterih javnih odmevih. 
Zanima me naslednje: 
1.Kako to, da je Episcenter, ki po mojih izkušnjah uporablja vprašljivo metodologijo, postal 
javnomnenjski raziskovalec za RTV? 
2.Kaj ste ukrenili po tej amaterski sramoti Episcentra? 
3.Kako dolgo že Episcenter sodeluje z RTV? 
4.Ali ste se zaradi sramotnega  
amaterizma od sodelovanja s to družbo poslovili? 
5.Koliko je doslej ta družba zaslužila iz denarja rtv prispevka? 
6.Ali nameravate k sodelovanju povabiti koga drugega in na kakšen način preverjate 
strokovne reference takšnih družb? 
Ker gre pri tem vendarle za umestitev neustreznih, amaterskih vsebin v TV program - kar 
škoduje ugledu RTV v celoti - bo vaše stališče z odgovori na vprašanja zelo primerno.« 

 
 B. P.:  

»Čestitam za odločitev, da zagotovite sinočnje celovečernje poročanje o volitvah za 
predsednika Republike Slovenije. 
 Hkrati pa je razočaranje povzročila zgrešena volivna napoved, saj je ob zaprtju volišč ob 
19.00 voditeljica Dnevnika objavila, da je po »naši volilni napovedi« Borut Pahor prejel 
56,2 odstotka glasov volivcev in si zagotovil zmago v prvem krogu. Zelo kmalu se je 
izkazalo, da po preštetih glasovih to ne bo držalo. 



5 
 

 Opravljena je bila volilna anketa, in ne metoda vzporednih volitev, o tej odločitvi pa smo 
dvome izražali na zadnji seji Programskega sveta. (…) Če je možno, bi vas po tej poti 
prosila za pojasnilo, kako je prišlo do tega, da je volilna napoved tako zgrešila rezultat in 
se toliko razlikovala od tiste, ki jo je objavil POP TV in je bolj odsevala dejanske rezultate? 
Na podlagi katerih referenc je bila za anketo izbrana agencija Episcenter? 
Kakšni so sklepi razprave na uredništvu informativnega programa o tem, kar se je 
zgodilo?« 

  
Pojasnila so posredovali direktorica TV Slovenija Ljerka Bizilj, odgovorna urednica 
Informativnega programa TV Slovenija Jadranka Rebernik in Služba za odnose z javnostjo.  
 
 Odgovorna urednica Informativnega programa TV Slovenija Jadranka Rebernik je  
 pojasnila, da je bila agencija Episcenter izbrana na podlagi zakona o javnih naročilih, z 
 zbiranjem ponudb. Naročilo je bilo sklenjeno za določeno obdobje, ki je že poteklo. "Za 
 drugi krog predsedniških volitev ne načrtujemo volilne napovedi. Strokovne reference so 
 agencije dolžne posredovati v  ponudbi, ravno tako jamčijo, da bo delo opravljeno vestno 
 in strokovno," je še zapisala odgovorna urednica. 
 

Služba za odnose z javnostjo pa je pojasnila, da je Episcenter volilno napoved pripravil v 
okviru enotne pogodbe za tri merjenja javnega mnenja do dneva volitev in volilno 
napoved v nedeljo na dan volitev. "Agencija Episcenter je bila izbrana na podlagi zbiranja 
ponudb več ponudnikov izvajalcev javnega mnenja. Povpraševanje smo poslali štirim 
agencijam, izbrana je bila cenovno najugodnejša, s katero smo sicer sodelovali prvič." 
 
Pojasnilo direktorice Ljerke Bizilj (varuhinji v vednost): »Ugotavljam- da vzporednih 
volitev nihče ni imel, saj je takšen strošek prevelik; ob 19.15 , 19.20, ko se je videlo po 
rezultatih državne volilne komisije, da Pahor v Ljubljani ne bo dobil večine, je bilo pa 
jasno, da se napoveduje drugi krog. TV SLo je iskala 'agencijo', ki bo posredovala zadnje 
podatke. Izbrana jih je tudi posredovala, Mediana pa se niti ni priglasila k sodelovanju. 
POP TV je 'operiral' s petkovimi podatki, ki so bili enaki kot TV SLO—in so to zelo spretno 
posredovali v nedeljo, TV SLo pa je trdno verjela v podatke izbrane agencije. Za 
parlamentarne volitve je jasno, da vzporedne volitve moramo imeti.« 
 
Mnenje in priporočilo varuhinje: 
 
Menim, da je zgrešena volilna napoved škodila ugledu RTV Slovenija.  
Podatki raziskovalne agencije Episcenter so bili na volilni večer 22. oktobra v radijskih in 
televizijskih informativnih oddajah ob 19. uri podajani tako, da se je pri poslušalcih in 
gledalcih lahko ustvaril napačen in zavajajoč vtis, da gre za rezultate  vzporednih volitev, 
na katere se lahko zanesejo.  
V teh oddajah so bili sicer objavljeni ključni podatki o raziskavi (izvajalec, velikost, način 
izvedbe ankete), izrecno je bilo povedano, da gre za volilno napoved in ne za vzporedne 
volitve. S tem je bilo osnovnim postulatom poklicnih meril o natančnosti pri podajanju 
javnomnenjskih raziskav zadoščeno. Menim pa, da so bile premalo upoštevane tiste 
točke poklicnih meril in novinarske etike, ki uredništva zavezujejo k največji možni 
previdnosti in skrbnosti, ko gre za ankete, metodološka izhodišča in natančnost v 
podajanju podatkov.  



6 
 

Menim, da je bila pri odgovornih za naročilo raziskave premalo upoštevana okoliščina, 
da je občinstvo RTV Slovenija vajeno, da na volilni večer prek TV-zaslona, radijskega 
etra in spleta izve kredibilno napoved volilnih izidov. Zaradi te okoliščine bi bilo prav, da 
bi bili gledalci, poslušalci in bralci RTV-vsebin o tokratni izjemi oz. eksperimentu (objava 
anketne napovedi namesto vzporednih volitev) posebej in večkrat opozorjeni, opozorilo 
bi se moralo nanašati tudi na morebitno metodološko problematičnost  in možnost 
napake.  
Obžalujem, ker se pristojni ob tokratnih predsedniških volitvah niso odločili za naročilo 
verodostojne raziskave (vzporednih volitev). Menim, da morebitni argument previsokih 
stroškov pri tako pomembnem dogodku in gradniku demokracije kot so volitve na javni 
RTV ni prepričljiv.  
Menim, da so uredništva ravnala primerno, ko so naslednji dan objavila opravičilo za 
zgrešeno napoved in javnosti sporočila, da se je izvajalec raziskave Espicenter 
odpovedal plačilu. 
Odgovornim priporočam vnovično seznanitev s tistimi točkami poklicnih meril in načel 
novinarske etike, ki natančno opredeljujejo način izvedbe in objave javnomnenjskih 
raziskav in vzporednih volitev (5.1.1. - 5.1.3. javnomnenjske raziskave, metode, 
objavljanje podatkov ter 3.4. - 3.5. vzporedne volitve in poročanje o njih) ter takšno 
načrtovanje volilnih projektov, ki bo vsebovalo tudi skrbno preverjanje metodologije 
javnomnenjskih raziskav ter po možnosti vrnitev k uveljavljeni praksi vzporednih 
volitev.«   

 

Predsedniške volitve, kritično o zasnovi in vodenju 
Gledalca D. B. je zmotilo predvolilno soočenje na TV SLO1 19. 10.. Po njegovem mnenju je 
bilo zastavljeno preveč senzacionalistično, oziroma “rumeno”. 
 

 “Kaj pa je potrebno predstavljati v sosednjem studiu še sorodstvo kandidatov?. Tak šou 
prepustite POP TV. Tudi voditeljica ..... , zavedati se mora, da so štirje resni kanditati, 
ostali pa, vemo kako je. Ne se zaganjati po nepotrebnem v nekega nepomembnega 
kandidata glede njegovih sodnih postopkov. To naj opravi sodišče, predsednik pa tudi 
nikoli ne bo. Kar se tiče kviza, prepustite te stvari POP TV kot že rečeno. Mislim, da ji je 
Šiško lepo povedal. Smo se pa doma družinsko kar lepo zabavali, pa ne zaradi neznanja 
kandidatov (glede na vprašanja tudi ni presenetljivo), ampak zaradi neumnosti samega 
koncepta oddaje. 
Skratka, rešite nas "rumene" televizije. V resnih oddajah ni prostora za nestrokovne 
novinarje in za koncept oddaje, ki ima pridih resničnostnega šova. Saj menda volimo 
resnega predsednika, ne pa klovna.” 

 
Odgovor urednice volilnega projekta TV SLO Nataše Rijavec Bartha:  

“Televizija Slovenija je skladno z 12. členom Zakona o RTV Slovenija dolžna zagotoviti 
enakopravno obravnavo vseh kandidatov za predsednika republike, torej vsem odmeriti 
enake pogoje, čas in prostor za predstavitev njihovih stališč, ne glede na to, kakšne 
možnosti za izvolitev ima kateri izmed njih. To smo tudi storili. V sosednji  studio nismo 
vabili sorodstva, temveč partnerje, soproge in soproge kandidatov, ki bi, če bi bil njihov 
kandidat izvoljen, opravljali vlogo partnerja oz. prve dame predsednika države.  Izjemoma 
smo dovolili udeležbo sestre pri kandidatki, ki nima soproga oz. partnerja. Vloga prve 



7 
 

dame je pri nas tudi zakonsko urejena, tako da je bila predstavitev kandidatov in 
kandidatk za to mesto po našem prepričanju upravičena. Kviz, oz. kratka vprašanja, ki jih 
kandidatka omenja, pa so se nanašala na predsedniško funkcijo, njegova znanja, vedenja 
in razgledanost. Menimo namreč, da imajo volivci pravico vedeti tudi, kakšne osnove 
imajo tu kandidati za opravljanje funkcije, čeprav to ni zakonsko določeno.”   

 
Iz odgovora varuhinje: 

“Zapisanemu lahko dodam le mnenje, da so volilne oddaje potekalo v okviru programskih 
standardov in poklicnih meril, menim tudi, da je očitek o senzacionalizmu neupravičen, pri 
čemer pa je seveda vedno mogoča debata, ali bi jih bilo mogoče pripraviti drugače in 
bolje. Kot nekdanja novinarka in urednica lahko zapišem, da so volilna soočenja velik 
profesionalni izziv. Če je kandidatov malo, se je dejansko mogoče poglobiti v srž stvari in 
pomembne tematike, ki potem gledalcem olajšajo družbeno odgovorno delovanje in 
odločanje. V večini primerov pa ni tako, saj je studio poln kandidatov, ki jim mora  voditelj 
odmerjati enak čas, ne glede na to, kakšne možnosti imajo za izvolitev. Seveda je zato 
mogoča le površna razprava, ki zagotovi minimalen vpogled v kandidatov program in 
osebno držo. Verjamem, da bo v drugem volilnem krogu z dvema kandidatoma zasnova 
soočenj bistveno drugačna.” 

 
Več gledalcev je bilo kritičnih do vodenja Erike Žnidaršič, gledalka V. K. je izpostavila 
“besedni spopad” s kandidatom Borisom Popovičem. 
 

“Vaša „voditeljica“ nima pravice žaliti in se posmehovati zdravstvenim težavam, ki jih ima 
posamezni kandidat, ker je to nedostojno in nečloveško, na kar so opozorili tudi prisotni v 
studiju. Tako kot „voditeljica“ (pišem v narekovajih, ker si tega naziva pač ne zasluži) 
Angelce Likovič ni spraševala, ali bo zaradi svoje starosti zdržala dve uri dolgo soočenje (iz 
spoštovanja do starejših, domnevam), tako tudi nekomu, ki je preživel težjo prometno 
nesrečo, imel veliko operacij itd. ni primerno na posmehljiv in zaničljiv način postavljati 
enakega vprašanja. Imeli smo že bolnega predsednika (Dr. Janez Drnovšek), pa smo 
preživeli. Če je kandidat sam ocenil, da bo lahko opravljal to funkcijo in zdržal soočenja, 
potem je taka pač njegova odločitev (končna pa seveda volivcev) in ni naloga „voditeljice“, 
da igra sodnico oz. tožilko. 
S to oddajo ste padli na najnižjo možno raven junk-televizije. Izsek soočenja med 20:52 in 
20:59 je zagotovo primer vsem vašim kolegom, kako se oddaje ne vodi: posmeh in 
zaničevanje sogovornika, agresivno zasipavanje z vprašanji in hkrati nedopuščanje 
kandidatu, da odgovori, ker „voditeljici“ pač odgovori niso všeč oz. je v resnici niti ne 
zanimajo... bolj kot vodenje je bilo podobno zasliševanju na sodišču iz kakšne bedaste 
ameriške odvetniške serije.  
Tako nizke ravni in nizkotnega odnosa do kandidatov si niso privoščili niti na komercialnih 
televizijah, do katerih imate sicer RTV-jevci vzvišen odnos, ker vi bojda skrbite za „javni 
interes“. V tej oddaji tega ni bilo videti, videti je bilo, da se kot hijene borite za čimvišji 
odstotek gledanosti v tekmi, ki ste jo že izgubili: zadnje soočenje je bilo v petek na 
konkurenčni Pop TV in je bilo – v nasprotju z vašim – korektno vodeno, pa se voditeljica ni 
izogibala neprijetnim vprašanjem za kandidate, samo žaljiva ni bila. Izgubili ste dvojno: 
izgubili ste najbolj gledan termin in izgubili ste na kvaliteti. 
Sram vas bodi, da take osebe (nekulturne in nedostojne) pustite pred kamero, saj to meče 
slabo luč tudi na vašo hišo (in delo) v celoti. Ali pa jih vsaj pošljite na tečaj bontona, če se 



8 
 

tega sami niso bili zmožni naučiti in jim dajte v vodenje oddaje, ki so jim kos (domet 
nekaterih je pač vodenje dnevno-informativnih oddaj).” 
 

Iz odgovora varuhinje: 
“Obžalujem, ker ste tako kritični do volilne ekipe. Še enkrat sem si pogledala izsek iz 
oddaje, ki ste ga izpostavili, in očitkom, ki jih navajate, ne bi mogla pritrditi. (…) 
Dodajam, da se povsem strinjam z gledalci, ki od ustvarjalcev RTV vsebin pričakujejo 
spoštljivost v komunikaciji. Obenem pa je spoštljivost in izogibanje osebnim 
diskvalifikacijam upravičeno pričakovati tudi od pritožnikov.  
 

Pritožnica se z varuhinjo ni strinjala, menila je, da je njeno pritožbo površno prebrala. 
 

Molk o množičnem srečanju slovenskih in hrvaških vernikov 
Gledalca sta se pritožila, ker osrednja informativna oddaja Dnevnik 14. 10. ni poročala o 
srečanju katoliških vernikov iz Slovenije in Hrvaške v Stični, in sicer ob stoletnici Fatimskih 
prikazovanj. 
 
Gledalec M. R.: 

»To je bil veličasten dogodek, za nas katoličane, ki v Republiki Sloveniji predstavljamo 
večino slovenskega prebivalstva, pa še prav poseben. Dogodek je bil prvovrstno versko 
dejanje, prav tako pa v luči nedavnih dogodkov tudi mednarodni prispevek k prijateljskim 
odnosom med Slovenijo in Hrvaško. 
Na samem srečanju se je zbralo med pet do sedem tisoč ljudi iz Slovenije in Hrvaške. Prišli 
smo verniki s svojimi duhovniki in (nad)škofi. 6 najvišjih cerkvenih dostojanstvenikov je 
prišlo iz Hrvaške. In ob množici dnevnih (ne)pomembnih dogodkov v TV Dnevniku ni bilo 
prostora in časa, da bi nacionalna TV, ki jo plačujemo verni in neverni, poročala o tem 
lepem, pomembnem in mednarodnem dogodku. To je nezaslišano in sramotno. TV 
Dnevnik je osrednja informativna oddaja, v kateri so novice o vsem mogočem. Verjamem 
pa, da obstaja neka prioriteta med dogodki: glede na pomembnost dogodka, glede na 
obletnice, glede na število udeležencev itd. Da v TV Dnevniku ni bilo prostora za enkraten 
dogodek iz Stične je nerazumljivo in za nas verne predstavlja drugorazredno pojmovanje. 
Nobenega opravičila ni, da o dogodku ni bilo poročila, posebej še ob dejstvu, da so bili v 
Dnevniku predstavljeni številni drugi dogodki.  
Želim in zahtevam, da se o tem neopravičljivem slučaju naredi razprava v vaši hiši, da se 
pojasni, kdo je stal za takšno nerazumsko in nepojmljivo odločitvijo in da se vernikom 
poda opravičilo. Nisem edini, ki tako razmišlja. Sram me je, da so s takšno situacijo po 25. 
letih demokracije seznanjeni sosedje Hrvati, ki si tudi mislijo svoje. Kdaj boste menjali 
koledar?« 
 

Gledalka A. Z.: 
»Oglašam se Vam zaradi Vašega slabega odnosa do naših Krščanskih srečanj. 14.X.2017 
smo imeli veliko škofovsko molitev in sv. Mašo za zbližanje dveh sosednjih držav., 
Slovenije in Hrvatske. Prišli so naši in hrvatski škofje z lepimi nagovori za naše boljše 
sodelovanje in  …… medržavno delovanje v korist nas malih prebivalcev (veliki nas ne 
slišijo). Zato smo prišli v velikem številu 7.000 romarjev . Bilo je zelo dobrosrčno »veselo v 
Kristovsem naručilu ljubite se, pomagati si morate v dobrem in v težav ah, da bo naše 
življenje polno vrednot, dobro sodelovanje povsod, pomoč v sili …. . 



9 
 

Zato protestiram, ker zvečer v Dnevniku niti z eno besedo ni bilo informacije o srečanju 
škofov dveh sosednjih držav. A ni to žalostno, da poročate ob za nas nepomembnih 
dogodkih dogodkov v Iraku in Kataloniji, … . Ameriko ste malo nehali kritizirati in povedali, 
da ima g. Tramp 2% brezposelnost in da je izgubil 400.000 dolarjev  v …. V ZDA. Takšnih 
novic pri nas ni, danes. Zopet beremo, Rop in Pahor nista kriva za uničenje bank in 
gospodarstva ampak Janša v letu 2009, Laži same laži, ne priznanja kraje in nesposobnosti 
vladanja. 73 miljard E je v tujini našega denarja, je povedal preds. kandidat A. Šiško. 
Komunisti nam vladajo od 1945 do danes 2017. razen 5 let vladanja g. predsednika J. 
Janše, odgovoren zna urejati državo. Za nas je heroj, osvobodil nas je Jug. armije in 
ustvaril samostojno državo Slovenijo Čast in slavo mu bo … zgodovina pisala. 
Še 1x g. Varuhinja, če dva dni zamudim plačilo vaše položnice dobim opomin in obresti. Vi 
se bogatite z našim denarjem, a nobene dolžnosti do nas v medijih. Pričakujem Vaš 
odgovor.« 

 
Iz odgovora varuhinje: 

»Uvodoma naj zapišem, da Televizija Slovenija ni povsem prezrla dogodka, ampak ga je 
napovedala v Poročilih ob petih 13. oktobra (z vestjo in izjavama celjskega škofa dr. 
Stanislava Lipovška in vodje organizacijskega odbora dr. Janeza Grila) ter na kratko 
povzela v Poročilih ob petih 14. oktobra, ko je bila vest opremljena tudi s posnetki 
množičnega srečanja.  
Za pojasnilo takšne uredniške odločitve, da je bila torej informacija podana v popoldanski 
informativni oddaji, ne pa tudi v osrednjem Dnevniku, sem zaprosila pristojno uredništvo 
Informativnega programa TV Slovenija. Urednica dnevnoinformativnih oddaj Mojca Šetinc 
Pašek je sporočila, da je imel urednik sobotnega Dnevnika »na razpolago zgolj  dva 
dežurna novinarja iz notranje politične redakcije in iz deska, ki ju je po uredniški presoji 
poslal na pokrivanje predsedniške kampanje in  dnevni dogodek – upor zapornikov na 
Povšetovi. Tako smo žal dogodek v Stični pokrili, vendar zgolj novico v Poročilih ob 17 ih.  
Dežurni dopisnik je bil na drugem dogodku.« 
Iz pojasnila izhaja, da je bila uredniška odločitev posledica spleta okoliščin in utečene 
organizacije dela.  
Kot nekdanja urednica različnih oddaj na TV Slovenija lahko razumem takšno pojasnilo, saj 
sem izkusila okoliščine in tudi stisko, ko je pri odločanju treba izbirati med tistim, kar je 
možno, in ne med tem, kar bi bilo prav, in ko se na koncu izkaže, da si se odločil narobe. 
Po drugi strani tudi vem, da se ob dobrem načrtovanju tovrstni zapleti ali zdrsi običajno 
ne zgodijo. V tem primeru se morda ne bi bilo treba odločati ad hoc, pod vplivom dnevnih 
dogodkov, saj je šlo za vnaprej znan, napovedan in pričakovan dogodek. 
Kot varuhinja obžalujem, ker v osrednji dnevnoinformativni oddaji ni bilo poročila o 
srečanju v Stični, ne le zaradi njegove množičnosti, ampak tudi narave in sporočila tega 
srečanja ter njegove pozitivne naravnanosti, ki je v kontekstu napetih slovensko-hrvaških 
odnosov posebej pomembna in relevantna. Menim, da je v informativne oddaje, če je to 
le mogoče, treba uvrščati čim bolj raznovrstne vsebine, ki odsevajo raznolikost družbe, 
ob tem pa poiskati prostor tudi za dobre zgodbe, primere dobrih praks in dogodke – kot 
je to zapisano v poklicnih merilih in načelih novinarske etike – »ki so pomembni, čeprav 
ne zbujajo splošne pozornosti, ne razburjajo in ne vznemirjajo javnosti«. 
S tem mnenjem bom seznanila uredništvo Informativnega programa, želim si, da bi ga 
lahko v čim večji meri upoštevali.«   

 



10 
 

M. R. ni bil zadovoljen z odgovorom: 
»Ne razumem, kakšno zvezo ima dejstvo, da sta bila na razpolago zgolj dva dežurna 
novinarja, ki sta pokrila druga dva dogodka, s tem, da o Stični ni bilo moč poročat v 
Dnevniku oz. poročila o Stični v glavnem ponovit? Odgovor na to vprašanje resnično 
pričakujem.  
V Poročilih ob petih ste 14. oktobra poročali o uporu v ljubljanskem zaporu, o svetovnih 
dogodkih, prav posebej o iranskem jedrskem dogovoru, o čiščenju reke Ščavnice, o 
zasebnem živalskem vrtu. Vsa ta poročanja so bila v glavnem daljša od ene minute. 
Poročali ste o stanju na slov. cestah, dogodku v Stični pa ste namenili borih 20 sekund!!! 
Isti dan ste v Dnevniku poročali skoraj 5 min o predsedniški kampanji, o Slovenskem 
ekološkem gibanju, o zeleni politiki, o aferi japonskega jeklarja, o svetovnih dogodkih 
(ponovno o iranskem jedrskem dogovoru) o zastojih na slovenski avtocesti, o 
spremembah pravil cestnega prometa kar 5 minut, ponovno o uporu v ljubljanskem 
zaporu (2. minuti) in o darovanju organov.  
Nekatere novice ste v Dnevniku ponovili. Dogodka v Stični pač ne. Odločitev, da se o Stični 
v Dnevniku ne poroča, je morala biti sprejeta, vendar ne na osnovi dejstva, da sta na 
razpolago zgolj dva dežurna novinarja. Odločitev je bila sprejeta premišljeno in načrtno. 
Če je bila uredniška odločitev, kot pravite, da izhaja iz pojasnila, posledica utečene 
organizacije dela, potem vemo, kje smo. Utečeno je torej, da se o dogodkih katoliške 
cerkve v Sloveniji poroča v glavnem takrat, ko so na vrsti Zvonovi, gozdovi in Goričane. Za 
lepe in plemenite dogodke, ki jih Cerkev pripravi in organizira, pa zadošča 20 sekund, 
toliko, zaradi videza. Dežurnih novinarjev se na takšne pomembne dogodke ne pošilja. 
Prav tako se poročil o cerkvenih dogodkih, ki so širšega pomena, kot je bil ta v Stični, ne 
ponavlja. Sploh pa ne v Dnevniku.  
Gospa varuhinja, urednica dnevnoinformativnih oddaj Mojca Pašek Šetinc je s svojim 
odgovorom povedala veliko. Žalostni me (in nas verne), da še vedno ni presežen ideološki 
boj. RTVS je javna organizacija, ki jo plačujemo verni in neverni. Ima poseben status 
narodnega interesa. Del tega je, hočete ali ne, tudi Katoliška Cerkev in mi, verniki.  
Želel in zahteval sem opravičilo. Tega z Vašim pismom nisem dočakal. A ni tudi to 
žalostno? Pojasnjevanje namreč še ni opravičilo. Želim, da je opravičilo tudi objavljeno, če 
ne drugje, pa vsaj v varuhovem dnevniku.« 
 

Varuhinja: 
»Pojasnilu, ki sem vam ga poslala, bi težko kar koli dodala. Prav tako ne vem, ali bi bilo 
prav, če bi se opravičevala za dejanja ali ravnanja drugih. Lahko pa ponovim, da razumem 
vaše razočaranje in obžalujem, ker v Dnevniku ni bilo poročila o srečanju, saj menim, da je 
šlo za dogodek z veliko informativno vrednostjo. Upam, da bodo pristojni ravnali tako, da 
se takšni spregledi ne bi ponovili. To mnenje bo tudi objavljeno v mesečnem poročilu.« 
 

Varuhinja je glede zadeve v vednost prejela dopis Slovenške škofovske konference s prošnjo, 
da TV Slovenija posreduje pojasnilo glede poročanja o srečanju v Stični. 
 

Kdo ima prav, študenti ali država? 
Gledalko D. L. je razburil prispevek o spremembah zakona o visokem šolstvu v Dnevniku 18. 
oktobra (avtorica Eugenija Carl). Pritožnica je predstavila svoj pogled na tematiko in izrazila 
pričakovanja, ki jih ima do novinarjev RTV Slovenija. 



11 
 

 
»Kako se lahko novinarji RTV Slovenija tako očitno postavijo na stran večnih študentov? A 
se vi sploh zavedate, da bi ta denar veliko bolj primerno porabili za ljudi, ki so res v 
eksistenčni stiski. Odrasla mladina (nad 25 let) pa naj že odraste, začne delat in vračat v 
zdravstveno blagajno, prispevat v pokojninsko blagajno, za izboljšanje šolstva na sploh... 
Če se že tako radi zgledujemo po tujini, naj raziščejo, pod kakšnimi pogoji študirajo v 
drugih EU državah in naredijo primerjavo. Vsi nasprotniki zakona bi lahko bili veseli, da 
imajo študenti pri nas tako veliko pravic in so bolje upoštevani kot njihovi profesorji. Vaša 
dolžnost bi bila prikazati obe plati medalje. In tukaj ne mislim samo na t.i. lene študente, 
ki večno pavzirajo, ampak tudi tiste, ki bi radi zastonj doštudirali več smeri. Kot npr. 
gospodična, ki jo je Evgenija Carl prikazala kot ubogo žrtev novega zakona. Revica, potem 
ko ji je država (t.j. mi vsi zaposleni) plačala en študij, zato da se bo na osnovi tega 
zaposlila, je šokirana, da ji ne plačamo še enega. Ja, pa še hranimo naj jo mi vsi s 
študentskimi boni. Lepo prosim, pa kako lahko kaj takega objavite v glavni informativni 
oddaji? To je za rumeni tisk. A se sploh zavedate, kako neskončno sebično in arogantno je 
tako mišljenje?« 
 

Urednica Dnevnoinformativnega programa Mojca Šetinc Pašek: 
»Glede na pojasnila, ki smo jih prejeli s strani Ministrstva za izobraževanje in s strani 
Zavoda za zdravstveno zavarovanje ob pripravi obeh prispevkov, se je izkazalo, da gre  za  
posledice hitrega in, kot so ugotovili na Ministrstvu za izobraževanje šele ob uveljavitvi 
sprememb zakona sami, ne dovolj premišljenega ukrepa za preprečevanje t.i. fiktivnih 
vpisov na fakultete s strani predlagatelja popravkov zakona o visokem  šolstvu. Zato so 
tudi študentom,ki so se jim  zgodile določene krivice zaradi sprememb tega zakona že 
povrnili prejšnje študentske statuse in vse pravice (socialno in zdravstveno zavarovanje), 
ki iz tega izhajajo.« 

 
Iz pojasnila novinarke Eugenije Carl: 

»Fiktivnih vpisov pa tudi s sporno novelo ne bodo omejili, ker se mladi prebrisanci pač 
vpisujejo na izobraževanje za odrasle in tako pridobijo status in vse kar sodi zraven. Tega 
pa ne prepoveduje noben zakon.« 
 

Iz odgovora varuhinje: 
»Po vnovičnem ogledu prispevkov na temo zakonske novele v dnevnoinformativnih 
oddajah (11. oktobra, novinarka Tadeja Anžlovar, in 18. oktobra, novinarka Eugenija Carl) 
menim, da je bila tematika predstavljena z različnimi sogovorniki in z različnih plati, s 
čimer je bilo zadoščeno merilom poklicne etike, ki uredništvom narekujejo, da 
kompleksne teme v celovitosti predstavijo v časovnem nizu, z dopolnjevanjem informacij. 
Relevantno novinarsko temo so v dnevnoinformativnih oddajah TV Slovenija prikazali 
skozi konsekvence, ki jih ima odločitev zakonodajalca za skupino državljanov oz. končne 
uporabnike, pri čemer namen poročanja ni bil postavljanje na eno ali drugo stran 
(prizadeti študenti VS država ali obratno). Prav je, da je javnost obveščena o morebitnem 
prenagljenem delovanju države ter morebitnih kolateralnih žrtvah tega delovanja. Kakor 
tudi o skrbnem ravnanju z javnimi resursi in javnim denarjem, ko gre za delovanje in 
zlorabe šolskega sistema. V konkretnem primeru so posledice preganjanja t. i. fiktivnih 
vpisov občutili tudi študenti, ki jim ne bi mogli očitati iskanja lukenj v sistemu, med njimi 



12 
 

so tudi nadpovprečni študenti, katerih ambicije bi verjetno težko a priori opisali kot 
sebične ali arogantne.« 
 

Predvajanje zastarelih posnetkov 
Gledalec B. M. je opozoril, da arhivski posnetki, uporabljeni v jutranji poročilih dne 16. 10. 
niso več aktualni. Gledalec opozarja, da je posnetke, ki jih izpostavlja, v dnevnoinformativnih 
oddajah videl večkrat, nekateri pa so tudi zastareli.   

»Pri predvajanju Poročil, Dnevnika, Odmevov prikažete prispevek o delu vlade, ki je bila ta 
dan ali kakšen dan prej. Normalno, da sledi še slikovna priloga. 
Zdaj smo pa tam. Prva oseba, ki sedi zraven predsednika vlade je generalni sekretar- ka 
vlade. 
Neštetokrat, sinoči ob 19h, danes ob 8h in 9h je zraven predsednika sedel Mirko Kraševec, 
čeprav vemo, da to mesto že več kot leto dni zaseda Lilijana Kozlovič. Ne rečem, da je tako 
vedno, je pa velikokrat. Pred tremi tedni sem telefoniral v pisarno gospe Rebernik. Gospa 
s katero sem govoril,  je bila zelo prijazna in obljubila, da bo opozorila pristojne na 
napako, ki se jim pojavlja. Prav nič se ni spremenilo ali popravilo.« 

 

Odgovor urednice Dnevnoinformativnega programa na TV Slovenija Mojce Šetinc Pašek: 
»Za zadevo se opravičujemo,  kolegi so opozorjeni, da  morajo paziti pri sliki. Pri konkretni 
uporabi arhivske slike ob novici o začetku rednega oktobrskega zasedanja Državnega 
zbora so kolegi v jutranjih poročilih uporabili staro arhivsko sliko in  pomotoma pokazali 
nekdanjega generalnega sekretarja vlade in ne dnevne slike iz državnega zbora. V 
jutranjih poročilih se je to zgodilo ker,  se je seja začela ob 9 ih in sveže dnevne slike še 
niso imeli in so očitno kolegi, uporabili »prestar« arhivski posnetek. 
Večji problem kot s posnetki iz DZ-ja pa imamo s posnetki sej vlade, saj nam redko 
dovoljujejo snemanje nemih kadrov vlade, zato smo pri uporabi slike iz sej vlade omejeni 
na arhivsko sliko, vendar to ni opravičilo, da smo  v sliki iz parlamenta kazali prejšnjega 
generalnega sekretarja, saj imamo arhivske posnetke iz DZ tudi s sedanjo generalno 
sekretarko.« 

 

Nastop Tanje Gobec 
Več odzivov je prispelo zaradi nastopa voditeljice Tanje Gobec v napovedniku za Odmeve po 
Slovenski kroniki in v oddaji Odmevi dne 11. 10. 
 

“Ni opravičila, za včerajšni nastop vaše novinarke.Kot pravite je bila v osebni siski.Tudi jaz 
sem bil velikokrat v stiski,toda moral sem opraviti svoje delo v službi.” (J. C.) 
 
“Sramotno in poniževalno za nas gledalce je bila napoved odmevov od voditeljice 
Gobčeve. Ne vem, pod vplivom katerih opojnih substanc je bila, a takih TV voditeljev si pa 
res ne zaslužimo. (…) Če že ne drugo, vsaj javno opravičilo z njene strani in pa RTV-ja bi si 
gledalci zaslužili.” (M. L.) 
 
“Po obnašanju sodeč, zatikanju besed, jecljanju je z njo bilo nekaj hudo narobe. Veliko 
gledalcem se je zdelo, da je alkoholizirana. Zanima me, kaj boste v tej zvezi ukrenili, saj 
takšna dejanja še dodatno znižujejo že tako pri(zadet) ugled javne hiše RTV.” (V. V.) 
 



13 
 

“Protestiram na vodenje urednice Odmevov Meta Dragolič da ni preprečila nastop 
Gobčeve, početje Mojce Pašek Šetinc urednice dnevno informativnih oddaj da tako 
neodgovorno vodi oddaje in početje Miše Molk ko so 11.10.2017 že v napovedniku 
omogočile Gobčevi, da se je pojavila na TV.” (F. R.) 
 
“Sramotno, nedopustno, nemoralno je, da je Tanja Gobec stopila pred kamere in se 
obnašala nedostojno, to je še najmanj kar bom zapisala. In to plačujemo davkoplačevalci? 
Ste nacionalna televizija! In vsekakor je ekipa Tanjo Gobec videla v kakšnem stanju je, 
preden je stopila pred kamere in ste njen nastop vseeno dopustili. Sramota! Sedaj pa 
iščete neke kvazi izgovore, tudi generalni direktor RTVSLO! Vedno bolj tudi želite 
posnemati komercialne televizije, katere imajo že tako cenen in nekvaliteten program. Vi 
bi morali biti za zgled, ne pa da kažete slabo sliko s takšnim škandalom, le kakšen vzor 
ste? Ali res vrednote in morala ne pomenijo več nič? Kam smo prišli! Očitno bo potrebno 
narediti sistemske spremembe, ker trenutno stanje v RS ne pelje več nikamor, sistem na 
vseh ravneh se norčuje iz nas, davkoplačevalcev. Dovolj je!” (M. I.) 
 
“Zanima me, ali boste kot varuhinja pravic gledalcev tudi zanjo zahtevali od programskega 
sveta RTV njen odstop z vodenja Odmevov tako kot ste to zahtevali za treznega novinarja 
Igorja Pirkoviča zaradi intervjuja s Thompsonom?!” (D. P.) 
 
“Po tem, ko sem si ogledala posnetke njenega "ponesrečenega" nastopa, in ko sem 
prebrala, da bo najverjetneje "kaznovana", bi rada samo izrazila mojo podporo tej 
voditeljici in upam, da se ne bo zgodilo, da bo umaknjena s TV ekranov. Glede na navedbe 
v medijih, da ima osebne težave in je v stresu, ji želim, da bi se njene težave čim prej rešile 
in da bi si odpočila, potem pa prosim, če jo vrnete pred TV ekrane. Mislim, da je tu 
odpovedal nadzor oziroma urednica, ki bi morala zanjo najti zamenjavo že po 
napovedniku v Dnevniku, in ne bi bilo prav, če bi posledice nosila Tanja Gobec in mi 
gledalci.” (K. R.) 
 
“Zame ostaja vrhunska novinarka in oseba, v katere" družbi "uživam, in upam, da še 
bom.Veste, napake so človeške, in ob vsem gnevu, in nesramnostih, ki ga prebiram na 
druzabnih omrežjih sem enostavno moral to napisat. Žal mi je zanjo in stisko, v kateri se je 
znašla!” (B. F.) 
 
“Svojim očem in ušesom nisem mogla verjeti, ko sem jo gledala in poslušala ob napovedi 
Odmevov ob koncu Dnevnika in potem še med samimi Odmevi.  Pod vplivom katerih 
substanc je bila ga. Gobec 11.10.2017 zvečer, bodo ali so  že ugotovili za to pristojni. 
Nisem pa zasledila, da se nam je kdo opravičil za njeno neprimerno vedenje.” (T. M. T.) 

 
Pisarna varuhinje je gledalcem posredovala sporočilo za javnost, ki ga je objavila Služba za 
odnose z javnostmi RTV Slovenija (http://www.rtvslo.si/sporocila-za-javnost/pojasnilo-rtv-
slovenija-glede-nastopa-tanje-gobec/435001). Gledalci, ki so kljub temu želeli, da se 
varuhinja o zadevi izreče, so prejeli dodatna pojasnila. Varuhinja: 

“Vsekakor pritrjujem, da je bil takšen nastop neprimeren za TV Slovenija; gledalci javnega 
medijskega servisa imate pravico do najboljšega možnega programa, vključno z najboljšim 
možnim podajanjem vsebin. Kot varuhinja pričakujem, da bo vodstvo RTV Slovenija storilo 
vse, da razišče dogodek in njegovo ozadje ter sprejme ukrepe, da se takšen 



14 
 

nastop/dogodek ne ponovi, in da se bodo vsi ustvarjalci RTV vsebin še bolj zavedali svoje 
odgovornosti do javnosti. Tako tisti, ki jih spremljamo na ekranu, kot tisti, ki jih ne vidimo, 
a ključno sooblikujejo televizijske programe. 
Kot izhaja iz sporočila, ki ste ga prejeli 16. oktobra, je vodstvo RTV napovedalo prav to: 
ukrepanje v skladu s postopki in pravili, ki so predvideni za take primere. Kot mi je znano, 
notranja preiskava poteka, nekateri ukrepi so že sprejeti. 
Tudi sama - ne le kot varuhinja, ampak tudi kot nekdanja novinarka in urednica ter 
kolegica Tanje Gobec - obžalujem, ker je do takšnega nastopa prišlo. Verjamem, da si vsi 
vpleteni, novinarka, urednica in celotna ekipa v ozadju, želijo, da bi lahko čas zavrteli 
nazaj. Žal to ni mogoče, tega ni mogoče doseči ne s protesti ne z naslajanjem nad tujo 
nesrečo.” 

 

Tarča o Zvonovih, nadaljevanje 
Pritožnik F. J., ki je varuhinji septembra posredoval zahtevo za demanti, kot je zapisal, lažnih, 
napačnih in zavajajočih trditev v Tarči dne 7. 9. 2017, ni bil zadovoljen z odgovorom, ki ga je 
prejel (septembrsko poročilo, str. 10). V ponovni pritožbi je F. J. izpostavil, da odgovor 
novinarja, ki ga je varuhinja posredovala, ne more biti dovolj.  
 

»Spoštovana varuhinja, prosim vas, da si sami ogledate navedeno oddajo, če še je niste in 
ocenite, tudi ob upoštevanju objektivnih navedb in dokazov obeh strani in mi odgovorite 
ali mi v predmetni zadevi lahko pomagate ali ne. Jaz namreč s tem ne morem živeti. Vem 
kakšna je resnica in vem, da mi delajo hudo krivico. Niti 1 € si nisem nezakonito in tudi ne 
zakonito, neupravičeno prilasstil. Gre izključno za namerno vodeno medijsko 
diskreditacijo, ki meji na medijski linč. Sam nimam nobenih možnosti, da jih pripravim do 
tega, da spoštujejo resnico, da spoštujejo osnovno načelo, da nihče ni kriv doklen ni 
obsojen, da ne izkrivljajo resnice, da ne zavajajo javnosti, da ne uničujejo življenj celih 
družin z lažnimi in zavajajujočimi oddajami, niti tega da stoštujejo kodeks svojega ceha. 
Prepričan sem, da vam zaradi takih oddaje na dolggi rok gledanost ne bo rasla, vaš ugled 
pa bo gotovo trpel, saj boste padli na nivo rumenih medijev.«  

 
Iz odgovora varuhinje:  

»V spletnem arhivu RTV Slovenija sem si vnovič ogledala oddajo ter pri urednici Nataši 
Rijavec Bartha in novinarju Juretu Brankoviču še enkrat preverila, na katera dejstva in vire 
so se oprli pri poročanju in analiziranju obravnavane teme, pri čemer me je zlasti zanimalo 
sledenje poklicnim merilom, navedenim v prvem poglavju hišnega kodeksa (natančnost, 
nepristranskost, preverjanje dejstev, verodostojnost, odgovornost).  
Uredništvo vztraja, da je skrbno zbiralo in preverjalo podatke in da je do teh podatkov 
prišlo na zakonit in preverljiv način; pri tem se je naslonilo na naslednje ključne vire, ki mi 
jih je tudi predočilo: 
- pravnomočne javno objavljene sodbe, ki govorijo o tožbi, s katero ste izpodbijal odločbo 
finančne uprave 
- potrjeno informacijo o vložitvi kazenske ovadbe in odškodninske tožbe s strani stečajnih 
upraviteljic 
- potrjeno informacijo o preiskavi v BiH s strani bosanskega tožilca in stečajnega 
upravitelja 
- potrjeno informacijo o vročeni obtožnici zaradi kaznivih dejanj 
- potrjeno informacijo o vloženi odškodninski tožbi s strani oškodovanih upnikov 



15 
 

- izračun na podlagi uradnih podatkov o potrjenih terjatvah upnikov, ki so v lasti države, in 
njihovem pričakovanem poplačilu  
Strinjam se z vami, da »celotna zadeva sploh ni enostavna in enoznačna«, vendar je 
temeljna naloga novinarjev prav ta, da s skrbno pripravo, natančnim zbiranjem, luščenjem 
in interpretiranjem podatkov, dobrim poznavanjem konteksta in obvladovanjem žanrskih 
zakonitosti tudi najbolj kompleksne tematike javnosti podajo kar se le da preprosto. Torej 
tako, da gledalci, poslušalci in bralci lahko razumejo zapletene družbene procese in 
fenomene ter konsekvence konkretnih dejanj ali dogodkov za prihodnost družbe.  
Menim, da ne voditeljica ne novinar v konkretni obravnavi družbeno relevantne teme 
nista ravnala tako, da bi vzbujala vtis pristranskosti ali senzacionalizma, ampak sta skozi 
prispevek in vprašanja preverjena dejstva podajala tako, da je bilo razumeti, o čem 
potekata preiskava in sodno ugotavljanje odgovornosti. 
Menim namreč, da novinarjem ni mogoče a priori oporekati pravice do logičnega 
sklepanja, prav tako nepristranskosti ni mogoče enačiti s popolno nevtralnostjo. 
Pomembno je, da javnost prek javnega medija pridobi ključne informacije, da si lahko 
sama oblikuje mnenje o tematiki. Ne da bi pri tem od javnosti ali medija pričakovali, da 
prevzema vlogo pravosodja.  
Menim, da je uredništvo (novinar, voditeljica, urednica) v konkretnem primeru delovalo v 
skladu s poklicnimi merili in da je v največji meri spoštovalo vašo osebno integriteto, saj je 
v oddaji navajalo le dejstva, v zvezi z vašim ravnanjem, kot jih je bilo mogoče razbrati iz 
verodostojnih virov.« 

 
Pritožnik se je obrnil tudi na Varuha človekovih pravic; navajal je, da na svoj dopis ni prejel 
odgovora. Uradu Varuha je bila posredovana vsa korespondenca, iz katere izhaja, da 
navedba pritožnika ne drži. Za pojasnila so se v uradu zahvalili in na podlagi odgovora 
varuhinje pravic gledalcev in poslušalcev pobudniku posredovali pojasnilo in s tem, kot so 
pojasnili v uradu, zaključili obravnavo zadeve. 
 

Utrip in dogajanje v Kataloniji 
Gledalec V. V. se je pritožil nad oddajo Utrip, ki jo je pripravila avtorica Mojca Š. Pašek. 

»V zvezi z dogajanji v Kataloniji je M.Pašek Šetinc med drugim rekla (na 4 minuti 26 

sekund Utripa): "Tako je te dni bolj tiho tudi Rajoyev prvi strankarski strankarski zavenik v 

Sloveniji prvak SDS. Da, zgodovina ima včasih res neverjeten smisel za ironijo." 

Ker ta navedba novinarke ne ustreza resnici, bi človek pričakoval, da se bo opravičila. 

Pričakujem pa, da boste kot varuhinja ustrezno ukrepali, saj obstojajo nedvoumni dokazi, 

da novinarka ni govorila resnice.« 

 

Pojasnilo avtorice Utripa Mojce Šetinc Pašek:  

»Spoštovani. Za razliko od Dimitrija Rupla in Lojzeta Peterleta, ki sta dajala uradne javne 

izjave za vse medije - Rupel, ki je bil opazovalec katalonskega referenduma, pa je ob 

Milanu Kučanu podpisal celo peticijo, ki je bila medijsko zelo odmevna - se gospod Janša, 

razen omenjene opazke preko twitterja, na katalonski referendum ni odzival. Razen tega 

je omenjeni tvit očitno nastal en teden pred katalonskim referendum, zato ga ni mogoče 

šteti za odziv na dogodke med in po referendumu, pri čemer je bil v mojem prispevku 

govor predvsem o represiji nad udeleženci referenduma oziroma o primerjavi s potekom 



16 
 

plebiscita v Sloveniji. Tudi nekateri drugi slovenski politiki so se odzvali na te dogodke, 

nekateri nemara mlačno, a vendar. Gospod Janša se ni. 

Mimogrede, ponavadi nas iz SDS-a, če je odziv prvaka prek twitterja politično pomemben, 

nanj opozorijo. Tokrat nas niso in ga tako v našem mediju tudi nismo opazili. Podobno kot 

ga niso opazili v ostalih medijih.  

Moje sklepanje kot avtorice Utripa, da je bil torej gospod Janša na temo Katalonije te dni 

bolj tiho in da gre za ironijo zgodovine, je torej povsem na mestu.« 

 

Varuhinja:  

»Menim, da novinarki ni mogoče oporekati pravice do podajanja logičnih sklepov, zlasti 

glede na format oddaje, ki je izrazito avtorski, in kot tak dopušča ustvarjalcem kar 

največjo ustvarjalno svobodo, torej tudi osebno-analitične, subjektivne in komentatorske 

prvine.  

Avtorji oddaje Utrip vsako soboto tednu, ki se je iztekel, z izborom novic in slikovnega 

gradiva ter veznim besedilom, vdihnejo svoj pečat.  

Dodajam, da se mi je pri obravnavanju vaše pritožbe še enkrat zastavilo vprašanje o tvitih 

kot ključnih ali pomembnih virih novinarskih informacij v moderni medijski krajini.  

Glede uporabe družabnih omrežij v novinarske namene se je težko trdno opreti na 

poklicna merila in načela novinarske etike RTV Slovenija, saj so bila napisana leta 2000, 

torej veliko pred bumom novih medijev. Glede uporabe internetnih virov merila 

predpisujejo le posebno previdnost (1.3. Preverjanje dejstev: Posebna previdnost je 

potrebna pri uporabi neavtoriziranih virov z interneta, saj je dostop do medmrežja 

omogočen vsakomur brez omejitev, zato bi nekritična uporaba podatkov iz teh virov lahko 

pomenila dezinformiranje javnosti. Pred objavo neavtoriziranih vsebin z interneta je treba 

preverjati vsa dejstva. Če se vendarle odločimo za objavo neavtoriziranega vira z 

medmrežja, pa je treba to zelo jasno navesti.). Tudi s tega vidika razumem, zakaj se 

nekateri uporabniki tviterja odločajo, da o svojih tvitih javnost obvestijo tudi po drugih – 

bolj konvencionalnih – poteh.« 

 

Prošpanski posnetki iz Katalonije? 
Gledalec B. R. je ustvarjalcev Dnevnika očital, da pri poročanju o referendumskem dogajanju 
v Kataloniji dne 1. 10. niso predvajali najbolj brutalnih posnetkov nasilja, zato je ustvarjalcem 
oddaje očital neobjektivnost in morda celo naklonjenost neki ideologiji. 
 

»Iz tistega znamenitega posnetka nasilja Guardie civil na stopnicah, ki so ga objavili 
mnogi-tudi 24ur.com , v celoti ( cca 35 sekund ), ste vi objavili le -cca. 3 sekunde-objavile 
so ga v celoti  mnoge tuje TV, le RTV ne!!!!! 
Iz vašega slikovnega poročanja dobi človek vtis, da so se volivci pasivno upirali, pripadniki 
Guardie civil pa so jih le obzirno vlekli ali odnašali  stran...........omeni se streljanje z 
gumijastimi naboji in za sekundo vidimo sled zadetka  na nogi.......SKRATKA, POPOLNOMA 
NAPAČEN VTIS 
V kolikor bi tako kot vse druge TV in portali, objavili v 15 minutnem prispevku  teh 35 
sekund dogajanja na stopnicah.........ali vsaj 30 sekund..........bi gledalec dobil pravo 
predstavo o grozljivi brutalnosti Guardie civil. 



17 
 

Tako kot drugi gledalci širom sveta, bi tudi mi videli metanje ljudi  z vrha stopnic......videli 
bi grozljiv skok policista  iz stopnice na  človeka......videli bi vlečenje ženske za 
lase......videli bi  načrtno brcanje na tleh sedećih.....videli bi kako policist zgrabi žensko 
torbico in jo vrže iz vrha stopnic.......videli bi metanje tako moških kot žensk.....SKRATKA, 
če bi pokazali vsaj 30 sekund tega posnetka, ki ga očitno imate in je tudi na 24ur.com, bi 
gledalec videl vso grobost in brutalnost, ki je ni primere v sodobnem času na evropskih 
tleh proti miroljubni množici, ki zgolj stoji in ni aktivna. 
Če pa bi pokazali med  branjem teksta vse tiste sive krvave glave starejših gospa, ki se jih z 
nekaj kliki dobi na drugih portalih, potem bi bila informacija objektivna..........no, tega je 
še toliko prikazano v drugih medijih, da sem dobil občutek kot, da je nekdo namerno 
hotel prikazati situacijo oz. ravnanje zloglasne in kot pravijo z frankizmom prežete in po 
nasilju znane  Guardie civil precej drugače-manj grobo kot je dejansko bilo. 
Če bi vi bili edina TV bi si to lahko privoščili brez škode za verodostojnost.......a ker to 
niste, si s takšnim načinom, ki ne prikaže dejanske slike, ustrelite v lastno 
koleno............noben izgovor, da je bilo to nasilje preveč brutalno, da bi ga prikazali, ni 
moder, ker so to prikazale  mnoge velike TV........in tako se izgubljajo gledalci po 
nepotrebnem, ker  izpadete neobjektivni..........nekdo bo celo rekel, da se šćiti ugled 
frankistične Guardie civil.........kdo ve, mogoče gre celo za to, glede na to, da se je enim v 
vaši hiši zdel prispevek o proustaškem pevcu Thompsonu korekten.« 
 

Urednica dnevnoinformativnih oddaj Mojca Šetinc Pašek:  
»Izbora posnetkov iz Barcelone, ki jih dobivamo preko uradnih agencij (EBU, REUTERS) , s 
katerimi ima TV Slovenija sklenjene pogodbe, nismo  v nobeni obliki cenzurirali ali  
prepovedovali objave ali, kot  insinuira gledalec, prikazovali popačeno in enostransko.« 

 
Iz odgovora varuhinje: 

»Kot razumete, je novinarstvo po naravi stvari povzemanje informacij, njihovo 
povezovanje v strnjeno in razumljivo celoto, in v primeru televizije tudi ilustriranje z 
izborom posnetkov. Ali je ta izbor boljši ali slabši – o tem je vedno mogoče polemizirati. 
Sama v dolgoletni novinarski in uredniški karieri še nisem doživela, da bi različna novinarja 
– pa četudi vrhunska profesionalca - o istem dogodku pripravila identičen prispevek, z 
uporabo enakih besednih in slikovnih prijemov. Vsakemu se je zdelo, da je izbral najboljše 
možne posnetke. Novinarstvo je v tem smislu vedno do neke mere subjektivno. Če bi šlo 
za prikrivanje ali sprevračanje dejstev in izpuščanje besednih in slikovnih informacij, 
potrebnih za razumevanje tematike, bi me kot varuhinjo resno zaskrbelo. In bi na to tudi 
opozorila. Vendar v primeru poročanja o Kataloniji prav nasprotno menim, da je TV 
Slovenija v nizu dnevnoinformativnih in tedenskih informativnih oddaj tematiko 
obravnavala ne le povsem v skladu s poklicnimi merili, ampak nadpovprečno, torej 
vsestransko, celovito, z najrazličnejših plati, tako faktografsko in analitično, kakor tudi s 
komentatorji in kredibilnimi gosti, ter poročevalcem na terenu.   
Glede izbora slikovnega gradiva se mi zdi smiselno dodati še informacijo, da TV Slovenija 
dosledno spoštuje avtorske pravice, licenčne in druge pogodbe, da torej uporablja 
posnetke iz tistih tujih virov, za katere ima urejene pravice. In ti viri, kot razumete, niso 
neskončni. Gre za posnetke tujih agencij, s katerimi ima javni zavod sklenjene pogodbe.« 

 



18 
 

Gledalec je v odgovoru še enkrat poudaril, da ustvarjalci Dnevnika s posnetki, uporabljenimi 
1. 10., niso nepristransko predstavili dogajanja v Kataloniji. Ob tem je zapisal, da so se v 
prihodnjih dneh uporabljali primernejši posnetki. 

 

Cenzura v napovedniku za Intervju? 
Dve pritožbi sta bili povezani z napovednikom za oddajo Intervju (8. 10. 2017 na TV SLO1), v 
kateri se je Jože Možina pogovarjal z Vero Mejak. Avtor oddaje je na domnevno cenzuro 
opozoril na spletnem družbenem omrežju. 
 

»Avtor Jože Možina je na tviterju zapisal: "Šokantno - RTV napovednik cenzurirali/skrili 
izjavo Mejakove o Jankoviću - kot reklamo za intervju. Nedvoumljivo hlapčevanje." 
To se mi zdi v letu 2017 popolnoma nesprejemljivo, saj s tem RTV SLO uvaja boljševistične 
kriterije v svoje programe in de facto odpira vrata znamenitemu buknkerju, kamor je 
včasih partijsko RTV vodstvo pospravljalo politično in ideološko "neprimerne" vsebine. 
Gre za grob cenzorski poseg, ki nima opravičila.« (V. V.) 
 
 »lzbrana je bila izjava za napovednik za oddajo Intervju (za danes 8.10.2017). G. Vera 
Mejak pove nekaj ostrega o županu MOL Jankoviću. Sedaj te izjave v napovedniku ni oz. 
napovednikov ne objavijo. Vse drugo reklamirajo, le napovednika za Mejakovo ni. Zakaj ni 
napovednikov za ta intervju?« (S. L.) 

 
Obsežna korespondenca na to temo - odgovori in pojasnila direktorice TV Slovenija Ljerke 
Bizilj, vodje oddelka za promocijo TV programov in oddaj Doris Vozny, varuhinje Ilinke 
Todorovski in odgovor avtorja in voditelja Jožeta Možine na odgovor varuhinje - so 
objavljeni kot PRILOGA 1 na str. 43.  
 

Intervju brez kritične distance? 
Gledalec T. W. je 9. 10. izrazil nestrinjanje s potekom oddaje Intervju, v kateri je voditelj Jože 

Možina gostil Vero Mejak (8. 10. na TV SLO 1). Pritožnik je menil, da so bila v oddaji kršena 

poklicna merila in načela novinarske etike, pri čemer kot temeljne očitke navaja premajhno 

kritično distanco voditelja in odsotnost protiargumentov oz. poskusa razjasnitve polemičnih 

in morda netočnih stališč ter nasploh dvoma o nekaterih izrečenih trditvah. 

»Novinar Možina je celoten intervju vodil, kot spodbujevalec in celo podpornik stališč, ki 

jih je v intervjuju brezkompromisno in brez potrebne intelektualne distance navajala 

spoštovana gostja. V pričakovanju, kakršnegakoli polemičnega vprašanja, ki se takoj 

poraja zdravorazumskemu gledalcu, sem lahko opozoval nekritično prikimivanje in 

strinjaje novinarja s stališči spoštovane gospe.  

S stališči spoštovane gospe ni nič narobe, če so izpostavljena kritični presoji in poglobljeni 

nevtralni analizi oz. kontraargumentom voditelja. V tem primeru pa so izzvenela tako 

uskaljeno in sinhronizirano z voditeljem, da nehote človek pomisli, da gleda ideološki oz. 

strankarski program kakšne privatne TV postaje, ne pa elitni »prime-time« termin 

namenjen izvrstvnim intervjujem in intervjujancem.  

Stališče, ki ga intervjuju izrazi spoštovana gospa, da je »Slovenija že oz. na poti, da 

postane Grčija«, pa ni samo skregano z zdravo pametjo ampak kaže na nekritičen prikaz 

lažnih oz. prikorojenih infomacij, na katere novinar ni reagiral, oz. jim je celo pritrjeval. Če 



19 
 

je razumeti poglavje o odgovornosti novinarskega dela/poklicnih moril in načel novinarske 

etike RTV/Slo, 

Potem sta tako urednik-ca, ki je to dopustil/a, kot tudi novinar kršila to načelo. Konkretno 

to v poglavju odgovornost pomeni, da je potrebno novinarjem in urednikom, ki zlorabljajo 

svoj položaj za širjenje lažnih ali prikrojenih informacij treba preprečiti delo. Seveda, kdo 

sem jaz, da bi sodil ali je potrebno uveljavljati to pravilo. Vendar pa smatram, da ste kot 

varuhinja vi tista, ki morate na te anomalije redno opozarjati, po potrebi tudi ukrepati v 

skladu z vašimi pooblastili. 

Hkrati tudi voditelj intervjuja ni z ničemer sledil njemu lastnim pravilom, ki jim kot 

zaposlen novinar na RTV Slo je primoran slediti. Kot ta, ki je zapisana v poglavju intervju, 

da mora voditelj, ko sogovornik izrazi polemična stališča jih med pogovorom razjasniti. Kaj 

šele, da bi moral po tem vodilu, urednik/ca v naslednjo oddajo povabiti osebo/več oseb, ki 

bi izražale nasprotna stališča.  

Razumem, da je to izziv, ko gre za polemična stališča. Ko gre pa za stališča, ki so 

zavajujoča, lažnjiva ali pa prikrojena pa enostavno nima smisla postavljati nekih 

nasprotnih argumentov, temveč bi bi jih bilo potrebno jasno nasloviti kot lažna.  

Vsekakor pa je oddaja izvenela kot norčevanje iz profesionalnih standardov in etike 

novinarskega dela na vaši cenjeni ustanovi.« 

 

Odgovorna urednica Jadranka Rebernik mnenja ni podala, čeprav jo je varuhinja trikrat 

prosila, naj to stori. Zato je pritožnik prejel le avtorjev in varuhinjin odgovor. Odgovor 

voditelja Jožeta Možine: 

»Pritožnikove navedbe, gre očitno za osebo iz medijskih krogov, ki pozna televizijske 

termine, izražajo averzijo na novinarja in posledično na izražena stališča v oddaji. 

Sklicevanje na kršenje standardov zavračam. Oddaja je bila med boljšimi v svoji zvrsti in 

temu primeren je tudi odziv gledalcev. Marsikdo, tudi znotraj RTV mi je dejal, da si takih 

živih intervjujev želi še več.« 

 

Iz odgovora varuhinje:  

»Sama dodajam nekaj svojih razmišljanj, pri čemer izhajam iz žanrskih zakonitosti in 

formata oddaje Intervju. Kot veste, v tej oddaji tri nedelje na mesec zanimive sodobnike 

predstavljajo trije avtorji: Lidija Hren, Ksenija Horvat, Jože Možina. Vsak s svojim slogom 

in vsak s svojim naborom gostov, ki sestavljajo pluralno podobo naše družbene, politične, 

gospodarske in kulturne stvarnosti. Menim, da se prav z raznovrstnostjo in raznolikostjo 

v avtorskih pristopih in izboru intervjuvancev v tej oddaji v daljšem časovnem obdobju 

izražajo različna in pogosto tudi nasprotna stališča. In da se s tem zagotavlja 

spoštovanje poklicnih meril. 

Menim tudi, da gre že v izhodišču za oddajo z močno avtorsko noto, z zelo različnimi 

pristopi v portretiranju oz. upodobitvi ljudi. Bistvo te zasnove je, da ne gre za strogo 

informativno pogovorno oddajo, v kateri voditelj z različnimi tehnikami iz sogovornika 

skuša izbrskati čim več novih informacij, ga izzvati k razkritju ali priti zadevi do dna (za kar 

sta poleg strokovnosti nujna tudi novinarska hladnost in rezka kritična distanca), ampak za 

mnenjsko pogovorno oddajo, v kateri se sogovornika dopolnjujeta, skozi ta empatičen 

dialog pa gledalci spoznamo življenjsko pot, življenjski opus ali življenjski pogled in nazor 



20 
 

intervjuvanca. V takšnem dialogu pa po mojem mnenju voditelju ne moremo oporekati 

pravice do podajanja mnenj, logičnega sklepanja in sploh stilno zaznamovanega 

moderiranja pogovora na podlagi lastnega akumuliranega znanja, informacij, izkušenj, 

osebnih, strokovnih in poklicnih izhodišč.  

Ob tem pa se strinjam, da lahko integriteto takšne pogovorne oddaje okrnejo tako 

enosmerno in sugestivno zastavljena vprašanja, kot vprašanja, ki niso postavljena. 

Menim, da bi tudi v oddaji Intervju morali slediti novinarski dobri praksi, da je v oddajah 

z enim gostom voditelj tisti, ki v živem pogovoru dopolnjuje manjkajoče informacije, 

pojasnjuje kontekst, preizprašuje trditve, ki niso podkrepljene z dejstvi, po potrebi pa 

tudi zaščititi osebno integriteto oseb, ki jih intervjuvanec izpostavi, a jih ni v studiu, da 

bi se branile same. 

V oddaji, ki ste jo izpostavili, sem opazila nekaj teh elementov, kljub temu pa se ne bi 

mogla strinjati z vašim zapisom, da je »oddaja izzvenela kot norčevanje iz profesionalnih 

standardov in etike novinarskega dela«.  

Vsekakor pa bi bilo o tem, kako verodostojno voditi informativne in kako mnenjske oz. 

upodobitvene intervjuje, po mojem mnenju koristno opraviti notranjo debato, kar bom 

tudi priporočila uredništvu.« 

 

Gledalec se je za varuhinjino mnenje zahvalil, poudaril je, da ni poklicno povezan z 

novinarstvom. Ker ni prejel pojasnila odgovorne urednice, je prosil, da svoje mnenje poda 

direktorica Televizije. 

 

Kot pojasnilo dodajamo, da se v notranji korespondenci pritožbe anonimizirajo, predvsem 

zaradi varstva osebnih podatkov spoštovanja zaupnosti, a tudi zaradi načela zaupnosti, ki na 

podlagi pravilnika velja med pritožnikom in varuhinjo.  

 

Odgovorna urednica Jadranka Rebernik je odgovor poslala 7. 11. , in sicer: 

»Večkrat sem prebrala komentar gledalca in pravzaprav težko rečem, kaj ga je zmotilo, 

razen da ga je očitno zmotil voditelj, ki ima svoj stil vodenja, veliko znanja in 

poznavanja  razmer doma in v svetu ter - tako kot vsi trije voditelji Intervjuja - išče 

zanimive goste, ki niso prisotni v vseh mogočih medijih dnevno. S svojimi vprašanji je 

voditelj gostjo spodbudil h kritičnemu,  izzivalnemu razmišljanju, s katerim se lahko 

strinjamo ali ne. Trditev oziroma primerjava Slovenije z Grčijo je ena takšnih. Ne razumem 

pa, v kakšnem smislu naj bi novinar z gostjo in njenimi stališči polemiziral. Ravno tako ne 

razumem, v čem naj bi novinar "zlorabil svoj položaj". Profesionalna merila niso bila 

kršena. Oddaja Intervju ni zastavljena kot polemična, možno pa je, da bomo v prihodnosti 

koncept zastavili nekoliko drugače.« 

 

Gledalec N. K. pa je oddajo pohvalil. 
»ŠE VELIKO TAKIIH LJUDI IN ITERVJUJEV,PA SE BO MOGOČE VSAJ MALO NAD 
SLOVENIJO ZJASNILO. ŠE ENKRAT HVALA  VERA IN JOŽE,BODITA POKONČNA!« 
 
 



21 
 

Preskromno o Vranovem letu? 
Poročanje o spominski slovesnosti na osvoboditev vojnih ujetnikov v Beli krajini dne  je bilo 

po mnenju dveh gledalcev v Dnevniku dne 1. 10. preskromno. Gledalec B. W. je opozoril, da 

v prispevku Petre Držaj niso bili omenjeni nekateri prisotni na slovesnosti.  

  

»Zanimivo je, nisem zapazil, mogoče se motim, da v tej vesti niso omenjeni niti 

prisotnost ni govori veleposlanice Anglije, kakor tudi ne veleposlanika ZDA. V enem 

trenutku je prikazana  veleposlanica Anglije iz velike oddaljenosti, skoraj 

neprepoznavna. Spet rečem, da se v naprej opravičujem, vendar sem skoraj siguren, da 

se to isto dogodilo pri poročanju v  Dnevniku RTV tudi leta 2016. 

Po mojem mišljenju je to diplomatski incident, za kateri bi se neka od naših relevantnih 

inštitucij morali opravičiti za ta incident diplomatskim predstavništvoma omenjenih 

držav?!« 

 

Pojasnilo novinarke Petre Držaj: 

»V televizijskem poročanju o dogodku oziroma spominski prireditvi, ki se ob letalu 

oziroma spomeniku na Otoku pri Metliki ponovi vsako leto v obliki klasične proslave 

kot novinarka na terenu v minuto in pol dolg prispevek pač ne morem vključiti vseh 

govorcev, nastopajočih, gostov.  

V prispevku sem se omejila na ključna dejstva. Za gledalce je bilo gotovo zanimivo, da 

smo dali besedo gospe, ki  se spominja poleta s takim letalom. Osrednji govornik na 

slovesnosti je bil predsednik vlade, zato sem v prispevek vključila aktualni poudarek iz 

govora (o pomenu zavezništva v današnjem času). 

Glede na to, da so na letošnji slovesnosti odprli še stalno razstavo je smiselno, da je o 

njej v prispevku govoril eden od avtorjev. 

 Goste na dogodku, med njimi oba veleposlanika pa smo pokazali v več kadrih. ( oba 

ima imela vsebinsko zelo podobna govora z navajanjem zgodovinskih dejstev)« 

 

Pisarna varuhinje: 

»V pojasnilo naj dodamo, da novinarji v prispevek ne morejo vključiti vseh informacij, 

ampak morajo, tudi zaradi časovne omejitve, narediti izbor informacij in dejstev, ki bi 

najbolj celovito, verodostojno in nepristransko predstavil dogajanje, o katerem 

poročajo. Zbiranje, izbiranje, povzemanje in urejanje informacij v smiselno celoto je 

osnova novinarskega dela. Podobno velja za izbor sogovornikov. Ob tem se novinarji 

pri svojem delu opirajo na poklicna merila, žanrska pravila in nenazadnje na lastno 

logično sklepanje.« 

 

Pritožnik z odgovorom ni bil zadovoljen: 

»"Goste na dogodku, med njimi oba veleposlanika pa smo pokazali v več kadrih." ?? 

Niste ju pa niti z eno besedo omenila po njihovih funkcijah!! Gledalec ni mogel iz 

kadrov izvedeti njihov položaj. To pa je bila poanta!  

Tako pač je.« 

 

Iz odgovora varuhinje: 



22 
 

»Razumem, da ste v prispevku pogrešali izrecno omembo navzočih gostov. Kot je bilo 

že zapisano, in kot ste najbrž opazili tudi v drugih primerih in na drugih televizijah, je 

naloga poročevalcev povzeti dogajanje na terenu, pri čemer morajo novinarji vedno 

znova opraviti izbor; nikoli ni mogoče povedati vsega, kar se nekje zgodi. To je 

vgrajeno v naravo novinarjevega dela. Prav tako ni običaj, da bi poročevalci 

poimensko naštevali goste na nekem dogodku, razen, če je to ključna informacijo, 

brez katere gledalci ne bi mogli razumeti dogajanja. Kot primer omenjam vsakokratna 

poročanja z državnih proslav, ko se izpostavi osrednjega govorca, gostov pa se ne 

našteva. V resnici je prej obratno: pove se, če kdo od pomembnih posameznikov 

manjka. Obenem naj pojasnim, da ni običaj, da bi se diplomati čutili prizadete, ker ne 

bi bili poimensko omenjeni v novinarskih prispevkih; gre za novinarsko svobodo in 

medijsko avtonomijo. Nisem še slišala, da bi zaradi česa takega izbruhnili diplomatski 

škandali.« 

 

Gledalec B. R. pa je bil razočaran predvsem nad slikovno opremo prispevka, ki so mu, po 

njegovem mnenju, manjkali arhivski posnetki.  

 

»Tudi tu me moti površnost, rekel bi celo neke vrste izkrivljanje in omalovaževanje 

dogodka, ki je opisan tudi  v knjigi preživelega pilota VRANOV 

LET.................mimogrede, o tem imate najbrž v vašem arhivu tudi film posnet v 

sodelovanju z avstralsko TV nekje v 80 letih........GRE ZA NAJVEĆJE REŠEVANJE 

ZAVEZNIŠKIH PILOTOV V OKUPIRANI EVROPI.........da je bila pot iz okolice MB do Bele 

krajine resen podvig kaže tudi dejstvo, da je na poti padlo 10 ali 12 pilotov.........piloti 

so bili iz več današnjih držav, zato ima ta zgodba velik potencial tudi v komercialnem 

smislu-sploh ob dejstvu, da imate material v svojem arhivu. 

Kaj bi iz take zgodbe naredili sosedje Hrvati..........film bi se vrtel na TV History.......ali  

pa bi ga prodali v države iz katerih so bili rešeni piloti...........MI PA SE ŠE V TV 

dnevniku ne potrudimo pri pripravi prispevka, za kar bi potrebovali le nekaj minut oz. 

par klikov.............mimogrede, Brnik še danes ne doseže toliko dnevnih pristankov 

letal kot je to bilo v zadnjih dneh marca 45 v Beli krajini.........čez 2000 rešenih civilov 

v 2-3 dneh.........in čez 600 rešenih pilotov širom SLO,ki so iz tega letališča odleteli 

nazaj v svoje baze......VIDITE, ZA   TE TRI PODATKE JE POTREBNO  5 minut 

srfanja........in informacija je dosti bolj objektivna.« 

 

Iz odgovora varuhinje: 

»Žal moram zapisati, da gre za precej idilično predstavo o dostopnosti arhivskih 

posnetkov na RTV Slovenija. Kot je pojasnila odgovorna urednica Informativnega 

programa Jadranka Rebernik, je uporaba arhivskega materiala in zlasti posnetkov iz 

dokumentarnih filmov, povezana z avtorskimi pravicami, ki so za posamezne filme in 

posnetke urejene ali pa tudi ne: »Če avtorske pravice niso urejene, posnetkov ne 

moremo in ne smemo uporabiti.  Posebna zgodba so še dodatni stroški za uporabo 

arhivskih posnetkov, ki so visoki.«   



23 
 

Vsekakor pa se lahko strinjam z vami, da gre za izjemno zgodovinsko epizodo, ki ima 

tako dokumentarni kot filmski potencial. Morda bo tudi vaše pismo ustvarjalce RTV 

vsebin spodbudilo k razmisleku o ekranizaciji tega izseka iz slovenske zgodovine. 

Vedno manj je ljudi, ki lahko iz prve roke povedo, kako je bilo takrat.« 

 

Premajhne črke v naslovu prispevka 
Gledalec S. V. je opozoril, da je bil grafični zapis naslova prispevka (t.i. headline) o 
ljubljanskem kliničnem centru v Odmevih 4.10. skoraj neberljiv. 
 

“Podobno se je v nedavni preteklosti kar nekajkrat zgodilo. Kdo skrbi za to in ali ne kaže, 
da bi ti napisi bili vsaj v takšnem razmerju, da bi bili berljivi in vidni?” 

 
Mojca Šetinc Pašek, urednica Dnevnoinformativnega programa:  

»Gledalec misli na podnapise, ki poudarjajo ključne informacije prispevkov. Tukaj imamo 
resno in že nekaj časa trajajoče težave z našo grafično službo in  kolegi iz grafike, ker so 
»fonti« črk premajhni in zato slabo berljivi. Kolegi v grafiki so bili z naše strani  na problem  
ne le opozorjeni, ampak jim  je bilo  tudi večkrat od prenove DIO naprej pred dvema 
letoma predlagano, da probleme s telopi nemudoma popravijo, tako da bo berljivo.« 
 

Bogdan Zupan, vodjo oddelka za grafično podobo TV oddaj: 
»Spodnja vrstica telopa pri Dnevniku je predvidena za vnos 60 znakov, kar zagotavlja 
normalno berljivost. V dogovoru z uredništvom je za izredne primere odprta možnost 
vnosa dodatnih znakov, kar pa privede do kompresije in posledično slabše berljivosti. 
Pripomba gledalca je utemeljena, saj je bilo v konkretnem primeru vnešenih preko 100 
znakov in je bil napis dejansko neberljiv. Predlogo bomo ustrezno korigirali.« 

 

II. KULTURNI IN UMETNIŠKI PROGRAM 
 

Pričevalci 
Gledalec M. B. je na varuhinjo naslovil poziv, naj se oddaja Pričevalci ohrani na TV ekranih. 

»Apeliram na vas, da zaradi poštenega prikaza slike vseh dejstev naše narodove 
zgodovine (ta je kakršna je bila; za nazaj se zgodovine ne da popravljati, ne olepševati, niti 
relativizirati in minimalizirati okrutne zločine - in to na obeh straneh, partizanski in 
domobranski!!), zastavite pri vodstvu TV Slovenija svoj vpliv, svojo besedo Varuhinje in 
omogočite še naprej prikazovanje novih in novih pričevanj ljudi kateri so grozote 2. Vojne 
skusili na lastni koži! Dokler so še tu, saj se vse številnejšim med njimi življenjsko 
tuzemeljsko potovanje neizprosno zaključuje! Avtor oddaje »Pričevalci«, novinar g. Jože 
Možina, opravlja neprecenljivo novinarsko delo – beleži na filmski trak spomine 
pričevalcev, da ne utonejo na pozabo. Za nas, za zanamce. Da ne bi ponavljali napak 
bratomorne krutosti med seboj!« 
 

Iz odgovora varuhinje: 
»Moram poudariti, da kot varuhinja nimam pristojnosti poseganja v programsko shemo, 
zato tudi ne morem (so)odločati o tem, kaj bo uvrščeno na spored in kaj ne; varuhova 
primarna naloga je obravnava odzivov na že objavljene programske vsebine.  



24 
 

Kljub temu sem v izhodiščih programsko-poslovnega načrta za prihodnje leto (PPN 2018) 
preverila, ali so v njem napovedane kakšne spremembe glede Pričevalcev, o katerih bi 
morali biti gledalci obveščeni. Kot izhaja iz izhodišč in kot mi je potrdila tudi odgovorna 
urednica Uredništva kulturnih in umetniških programov Živa Emeršič, bo oddaja brez 
dvoma ohranjena; pogovorni oddaji Pričevalci in Spomini bosta še naprej ostali in nastajali 
v produkciji Dokumentarnega programa.« 

 

Dokumentarec o raku – čestitke! 
Veliko gledalcev je pohvalilo dokumentarni filma Rak – sprevržena različica našega 
normalnega jaza avtorice Katje Stamboldžiovski , ki je bil 4. 10. predvajan na TV SLO2. 
Pohvale je varuhinja posredovala avtorski ekipi. 

 
»Tema je žal že dolgo aktualna, bolj pogumno se že o njej tudi pogovarjamo. A tokratna 
oddaja je bila res zame nekaj posebnega. Strokovne vsebine so bile predstavljene 
nazorno, razumljivo, korektno, hkrati pa so ves prispevek povezovale pristne, umirjene in 
čustveno prepričljive izpovedi obolelih in njihovih svojcev. Tak prispevek lahko naredi 
samo izredno  kvalitetna ekipa, ki ima znanje, posluh in smisel za pravo mero.« (V. R. M.) 
 
»Zanima me, zakaj ste dali ta prispevek na TV 2 ker mislim, da je TV 1 bolj gledana in tema 
zelo aktualna. 
Zanima me tudi čas predvajanja, malce pozno za tako resne zadeve in zanima me , če bo 
ponovitev  v bolj sprejemljivem času za starejše, nekje med 17h in 19h. 
Hodim na univerzo za 3. življenjsko obdobje (stara 83l) in smo se s sošolkami  veliko 
pogovarjale o oddaji. Bila je odlična in želimo še  več takih oddaj.« (N. J.) 
 
»Dokumentarni film Rak je zelo skrbno in s pravšnjo mero občutka za prizadete kot tudi za 
gledalce pripravljen film. Sporoča nam dejstva na kolikor je mogoče sprejemljiv način. 
Zato si zasluži vse pohvale in čestitke.« (M. Š.) 
 
»Pohvaliti bi želela oddajo RAK, ki je bila na sporedu na TV SLO. Odlična oddaja, še več 
takšnih ali podobnih.« (J. F.) 
 
»Oddaja je bila zelo kvalitetna in rada bi pohvalila vse ustvarjalce in jim čestitala.  
Pogrešam podobne oddaje.« (M. S.) 

 

 Pohvali za izbor filmov in nadaljevank 
 
Gledalec B. F. je pohvalil izbiro filmov in nadaljevank.  

»Želim namreč pohvalit izbor filmov, nadaljevank, nanizank, ki jih nacionalka predvaja. 
Večkrat v družbi pridemo do zaključka, da je kvaliteta predvajanega odlična. Prosim, če 
prenesete zahvalo, osebi- skupini..., ki je odgovorna za to. Hvala!« 
 

Gledalka V. M. po telefonu: … odlične oddaje imate na TV, posebej pohvali japonsko 
potopisno nanizanko, škoda, ker je ne ponavljate.   
 



25 
 

III. RAZVEDRILNI  PROGRAM 
 

Slovenski pozdrav in nova voditeljica 
Gledalka J. K. večkrat gleda oddajo Slovenski pozdrav, saj meni, da je »oddaja dobro 

zastavljena, razvedrilna, z kančkom glamurja in razmeroma dobre tovrstne slovenske 

glasbe.« Nad prvo oddajo nove sezone pa je bila neprijetno presenečena. 

 

»Oddaja je bila otvoritvena v novi sezoni letos in ste že vnaprej na veliko oglaševali 

spremembe. Poleg nekaterih sprememb ste dodali »humorističen« nastop gospe Urška 

Vučak Markež. Ne bom komentirala samega nastopa, ki je bil po moje mnenju slab. 

Podajam pa oster protest proti tovrstnemu nastopanju na javni televiziji, ki temelji na 

norčevanju dela Slovencev. Omenjeni nastop je bil popolnoma brez vsebine. Bil je moteč 

in neprimeren. Temeljil je izključno na pojavljanju omenjene gospe, katere 

»humorističen« nastop je temeljil na skrajno žaljivem i bedastem norčevanja iz 

državljanov, to je predvsem govorice Slovenskega jezika Štajerske. Čeprav nisem 

Mariborčanka vam zatrjujem, da v tem delu štajerske ne govorijo tako. Prav tako 

državljani štajerske niso neumni in bedasti, kar bi iz pojavljanja te gospe lahko sklepali. To 

lahko trdim zato ker sem Štajerka, živeča v Celju, rojena v Ljubljani, študirala sem v 

Mariboru in tudi moja tašča je Mariborčanka. Mariborčani in vsi državljani tega področja 

so prijazni, dobri in svetovljanski. Upam, da je vzrok za takšen odnos RTV samo spregled 

očitnega. Osebno proti gospe Urška Vučak Markež nimam nič. Je ne poznam in ne 

spremljam. Prav tako ne morem vplivati na komercialne televizijske hiše, ki tovrstne 

nastope podpirajo. Njihov koncept programov je pač usmerjen tako. Vzrok pa naj poiščejo 

pooblaščeni. Komercialne televizije trenutno niso financirane s sredstvi državljanov 

Slovenije. RTV Slovenije, kot javna televizija, financirana iz sredstev državljanov si ne more 

dovoliti izgovora, da pač ni vse všeč vsakomur in naj teh oddajaj tisti, ki jim niso všeč ne 

spremljamo. Ni pomembno ali mi je oddaja všeč ali ne. Pomemben je odnos do gledalcev 

med katere spadam. Nihče nima pravice v imenu »kvazi umetnosti« žaliti in 

zaničevati dela državljanov Slovenije. Navajam še to, da ste za dejanja vaših nastopajočih 

odgovorni vi, to je RTV kot institucija, ki jo financiramo vsi državljani. Slovenija ni samo 

Ljubljana. V bodočnosti lahko pričakujemo, da bodo tovrstne obravnave deležni tudi 

državljani ostalih de-privilegiranih območjih in področij. Ustava Republike Slovenije mi kot 

državljanu Slovenije zagotavlja vse človekove pravice in temeljne svoboščine (15. Člen). 

Diskriminacija in zaničevanje je kršenje človekovih pravic, ki je tudi kazensko preganljivo.« 

 

Mario Galunič, odgovorni urednik Razvedrilnega programa: 

»Težko je sprejeti tako ostre in kategorične očitke, ki jih navajate v vaši pritožbi. Urška 

Vučak Markež je nova sodelavka oddaje Slovenski pozdrav, opravlja zahtevno, zelo težko 

nalogo humoristke in to dela dobro, z velikim talentom in po najboljših močeh. 

Naklonjenost gledalcev to dokazuje. Prav tako smo prepričani, da v svojem nastopu ni 

počela ali povedala nič takega, kar bi lahko razumeli kot norčevanje ali žaljiv odnos do 

kogar koli, kaj šele do prebivalcev Štajerske. Sama prihaja s Ptuja, govori v svojem rodnem 

narečju in s tem ni nič narobe. Narečje je eno od najpogostejših orodij humoristov in o 

tem priča nekaj desteletij dolga tradicija in vrsta uglednih imen, ki so delali na našem 



26 
 

programu (Vinko Šimek, Mito Trefalt, Desa Muck, Marjan Šarec, Nataša Tič Ralijan, Boris 

Kobal, Matjaž Javšnik …). Tematika humorističnih nastopov običajno izvira iz situacije v 

studiu in vsakdanjega življenja, ne gre za visoko umetnost, ne gre za poglobljene in 

večplastne teme, ampak za trenutek sprostitve v zabavni, razvedrilni, povsem 

neobremenjeni in sproščeni oddaji. Upam, da je to mogoče sprejeti, da je v žanru, v 

katerem se ta humor pojavlja, to povsem običajno in sprejemljivo. Seveda imamo s 

humoristi bogate izkušnje in vemo, da so redki, ki ne sprožajo tudi negativnih odzivov.  

Na nevtralnost je pri humorju težko računati.  

S takimi očitki smo se že večkrat v preteklosti soočali in tudi tokrat bo najbrž tako. Vse 

vaše očitke bi lahko prilepili tako rekoč vsem humoristom, s katerimi smo kadar koli 

sodelovali. Nikoli nihče ni želel žaliti naših gledalcev, to bi bilo povsem nesprejemljivo in 

kontraproduktivno, to enostavno ni res. Večkrat smo si ogledali vse nastope gospe Vučak 

in v njih nismo našli nič takega, kar ji očitate. Edina stvar, ki jo mora popraviti, je hitrost 

govorjenja, saj jo ljudje, ki niso blizu vzhodnim narečjem, zagotovo težko razumejo. Prav 

tako moramo biti pazljivi, kakšne scenarije ji pripravijo v uredništvu, kako se na oddajo 

pripravi in kako se lik razvija, na vse to računamo. A to je običajno delo v življenju vsake 

redakcije. Potrudili se bomo, da bo tudi vloga humorista v oddaji Slovenski pozdrav čim 

boljša in predvsem všeč gledalcem.« 

 
Odgovor gledalke:  

»Če se bo gospa postavila v rang  Vinka Šimek, Mita Trefalta, Dese Muck in Marjana Šarca 
in ker tako obljublja  g. Galunič,  jo bom skupaj z mamo in njenimi prijateljicami z veseljem 
spremljala.« 

 

Satira v Bučkah 
Gledalko A. H. F. je zmotila satirična oddaja Bučke. Pritožnica meni, da so »karikature 

pristranske« in da se ustvarjalci oddaje norčujejo iz starih ljudi ter cerkvenih 

dostojanstvenikov. 

 

»Kot razumem, Bučke karikirajo politično in družbeno življenje pri nas in v svetu. S tem ni 

načeloma nič narobe. Narobe po mojem mnenju je, da so karikature pristranske, da 

izražajo privrženost čisto določeni politični opciji in so zato tarča posmeha le določene, 

vedno iste javne osebnosti, da se jih ponižuje in se jim jemlje dostojanstvo, to pa z zdravo 

duhovitostjo in družbeno kritičnostjo nima nič opraviti.  

Zlasti me prizadene, ko se norčujejo iz starih ljudi (Boris Pahor) ali pa iz uglednih cerkvenih 

dostojanstvenikov (papež); pri tem se ne morem ubraniti vtisa, da ustvarjalci oddaje 

bolujejo za v naši družbi kronično alergijo na katoliško cerkev, česar - tako se zdi - ne 

zmorejo, niti ne znajo preseči. Iz muslimanskih dostojanstvenikov si, kot kaže, ne drznejo 

briti norce na tak način.  

Ob tem se z nostalgijo spominjam humorja Franeta Milčinskega - Ježka, v katerem je bilo 

toliko prisrčnosti, navihane nagajivosti in človeške topline - v popolnem nasprotju z 

Bučkami, v katerih čutim strupenost in sovraštvo, żeljo po poniževanju določenih ljudi, ki 

presega vse meje dobrega okusa, to pa v splošno vzdušje v naši državi ne prinaša nič 

dobrega, še manj spodbudnega.« 



27 
 

 

Pojasnilo Bojana Krajnca, urednika, scenarista in režiserja Bučk: 

»Čeprav cenim vaše zelo subjektivno mnenje, zavračam vašo tezo, "da so karikature 

pristranske, da izražajo privrženost čisto določeni politični opciji in so zato tarča posmeha 

le določene, vedno iste javne osebnosti, da se jih ponižuje in se jim jemlje dostojanstvo, 

to pa z zdravo duhovitostjo in družbeno kritičnostjo nima nič opraviti".  V dosedanjih 35. 

oddajah smo se največ časa ukvarjali z nosilci oblasti. To so predsednik Pahor, premier 

Cerar in zunanji minister Erjavec. Razmerje objav se močno nagiba na stran levice 

(povprečje je 70:30), kar je po svoje logično, saj je ta opcija na oblasti. Vem, marsikdo 

misli, da je to pristransko oz. da s tem kažemo privrženost desnici, a tako bo vse dokler se 

oblast ne bo zamenjala. To s cerkvijo absolutno pretiravate. Papež Frančišek se je v 35. 

oddajah pojavil manj kot petkrat, vedno je izpadel simpatično, ker tak pač je. Domačih 

rimokatoliških dostojanstvenikov (če me spomin ne vara) se sploh še nismo lotili. Edini 

prispevek o Borisu Pahorju (ob postavitvi spomenika v Tivoliju) je bi pravzaprav bolj 

prispevek o Igorju Vidmarju. G. Pahor je imel epizodno vlogo slavnostnega govorca. 

Očitate nam, da tako ponižujemo določene ljudi, da to presega vse meje dobrega okusa. 

Gospa Alenka, okusi so različni in meje so za ene postavljene bolj plitko, za druge nekoliko 

globje. Predlagam, da si oddajo kdaj ogledate neobremenjeno.« 

 

Iz odgovora pisarne varuhinje: 

»Ob tem naj dodamo, da so Bučke satirična oddaja. Satira je eden izmed žlahtnih žanrov, 

ki ga neguje javna radiotelevizija. Kako in v katerih programih je lahko objavljena, je 

opredeljeno v Poklicnih merilih in načelih novinarske etike v programih RTV Slovenija. 

Tako denimo satira ne sme biti uporabljena v televizijskih in radijskih informativnih 

oddajah, saj bi lahko zmedla del občinstva pri presoji o naravi in namenih oddaje.  

Varuhinja pravic gledalcev in poslušalcev je v julijskem mesečnem poročilu glede uporabe 

satire podala priporočila ustvarjalcem programskih vsebin na RTV Slovenija, saj je 

obravnavala primer povezan s satirično rubriko Recepcija v oddaji Studio City.  

Priporočilo varuhinje, ki velja za vse ustvarjalce programskih vsebin: »Ustvarjalcem 

tovrstnih vsebin, ki so po naravi žanra »hoja po robu« med politično korektnostjo, jedko 

kritiko družbene stvarnosti in provokacijo, priporočam, da vedno znova tehtajo, kje je 

meja, ki je na javni RTV ne smejo prestopiti, ob hkratni skrbi, da ne podlegajo 

(samo)cenzuri.  

O tem pa je pomembno zavedanje, da svoboda javne besede in svoboda kreativnega 

izražanja ne smeta biti krinka za diskreditiranje posameznikov, skupin, idej, vrednot, 

simbolov.« Takratno mnenje varuhinje je bilo, da so ustvarjalci RTV vsebin dolžni slediti 

najvišjim etičnim standardom v celotnem programskem opusu in da tudi pri satiri svoboda 

javne besede in svoboda kreativnega izraza ne moreta biti brezmejna.  

Spoštovati pa je treba mejo med pikrostjo in žaljivostjo, kritiko in blatenjem, zbadljivostjo 

in norčevanjem, ironijo in prostaštvom, z zavedanjem, da je ta meja velikokrat tudi zelo 

tanka.« 

 



28 
 

IV. ŠPORTNI PROGRAM 
 

Prenos priznanj FIFE 
Gledalec E. Z. se je pritožil, da je 23. oktobra na TV SLO 2 prišlo do zamika pri predvajanju 
nadaljevanke Goljufija, na programu pa je bil neposredni prenos podelitve nagrad najboljšim 
nogometašem. 
 

»Ne vem sicer kaj  čas predstavlja na RTV, toda za zamude pri oddajah bi lahko gledalci 
ustrezna pojasnila in opravičila - pol ure zamude je kar veliko.  
Če na poslovni sestanek zamudite pol ure, potem s tem kažete na nespoštovanje drugih 
prisotnih. In prav tako se gledalci lahko počutimo, ko nam brez kakršnegakoli opravičila  
zamudite pol ure s napovedano oddajo. In še več - oglasi se pa potem odvijajo ne glede na 
to zaumdo. 
Predlagam, da se RTV odločite in začnete upoštevati osnovna pravila obnašanja in 
vzpostavite institut pojasnil in opravičil, ko pride do predvidenih zamud. S tem boste 
pokazali, da spoštujete gledalce kot ljudi in ne kot plačnike programa.« 

 
Iz odgovora pisarne varuhinje: 

»Kot boste lahko prebrali, je do zamika nadaljevanke prišlo, ker se je neposredni prenos 
podelitve nagrad najboljšim nogometašem nenačrtovano zavlekel, na kar TV Slovenija ni 
imela vpliva. Odgovorni urednik se opravičuje, da gledalci niso bili obveščeni, da prihaja 
do zamude v programu. 
Ob tem naj dodamo, da je program TV SLO 2 vodstvo TV Slovenija profiliralo kot športni, 
razvedrilno svetovalni program s polodprto shemo, kar pomeni, da prihaja v programu 
občasno do sprememb, sploh ob prenosih različnih dogodkov, ki se lahko nepredvideno 
podaljšajo. O sporedu naj bi bili gledalci sproti obveščeni s pasico na zaslonu, na 
teletekstu in na spletu. Aktualen spored je, po zagotovilih vodstva, objavljen na spletni 
strani MMC RTVSLO. 
Verjetno vas bo zanimalo, da je varuhinja avgusta prejela več pritožb gledalcev, ko je bilo 
zaradi svetovnega prvenstva v atletiki prekinjeno predvajanje avstralske nadaljevanke 
»Kjer bom doma«. Takrat je varuhinja o zadevi napisala mnenje, ki ga lahko preberete na 
strani 14 njenega avgustovskega mesečnega poročila, ki je objavljeno na sledeči povezavi 
http://www.rtvslo.si/files/varuhinja/dnevnik_pritozb_avgust_2017.pdf 
Aktualna zadeva je z avgustovskimi pritožbami seveda neprimerljiva, a morebiti lahko 
dodatno branje kljub temu pripomore k razumevanju tematike.  
Za zamudo pri predvajanju nadaljevanke se vam tudi v pisarni varuhinje opravičujemo.« 

 
Odgovor odgovornega urednika Športnega programa na TV Slovenija, Miha Žibrata: 

»Do zamika nadaljevanke je prišlo zategadelj, ker se je neposredni prenos podelitve 
nagrad najboljšim nogometašem nenačrtovano zavlekel. 
Osnovni scenosled prireditve, ki smo ga prejeli je predvideval, da bo prireditev dolga 65 
minut. 
Mi  nismo bili producenti prireditve in na dolžino žal nismo imeli vpliva. 
Verjetno razumete, da prenosa pred vrhuncem celotnega dogajanja ne moremo prekiniti. 
Strinjam pa se, da bi morali vsaj napisati, da bo nadaljevanka na sporedu kasneje kot je 
bilo planirano. Zato sprejmite naše opravičilo.« 

 



29 
 

Odgovor pomočnice direktorice TV Slovenija, Natalije Gorščak: 
»Redki so primeri, kjer distributer oziroma lastnik pravic dovoli "dodatne informacije" v 
sliki, v tem primeru je bila ta možnost, v vseh OI prenosih je to prepovedano, tako je v 
veliki večini svetovnih in evropskih prvenstev, tako da mora gledalec to vzeti v zakup. 
Vedno pa spremembo naredimo na spletni strani, kjer je vedno aktualen spored - tudi ko 
kaj zamuja.« 

 
Nad prenosom priznanj FIFE za leto 2017 se je pritožila tudi D. K., in sicer ker TV Slovenija ni 
zagotovila simultanega prevajanja prireditve. 
 

»Komentatorja sta imela malodane svoj šov in gledalci smo bili prikrajšani za marsikatero 
zanimivost, in tudi šaljive komentarje nastopajočih. Samo primer - kakšen šaljiv dvogovor 
sta imela Maradona in Ronaldo preden sta predala nagrado C. Ronaldu. Ne vemo, ker sta 
vaša komentatorja razglabljala katerič zapored je C. Ronaldo prejel nagrado. In še, 
medtem ko je kdo od nagrajencev ali voditeljev že govoril, sta se vaša komentatorja še kar 
nekaj časa "pogovarjala" preden sta opazila da prireditev teče naprej. To je bilo razvidno 
tudi iz njune reakcije, rekoč "...a že gre naprej.." 
Od nacionalne televizije bi seveda pričakovali da bo tudi ustrezno "opremila" prenos 
takšnega dogodka. Veliko razočaranje in tudi nemalo slabe volje ker se ni dalo spremljati 
tako vrhunske prireditve na ravni, ki ji pritiče.«  

 
Odgovor odgovornega urednika Športnega programa na TV Slovenija, Miha Žibrata: 

»V veliki meri se z vašimi pripombami strinjam. Vseeno pa je potrebno nekaj malega 
dodati. Scenarij, ki sta ga komentatorja dobila je bil sila nepopoln, nič ni bilo govora o 
tem, da bo eden govoril špansko, drugi portugalsko, spet tretji angleško…  
Scenarij je bil zgolj v angleščini.  Če bi Imeli scenarij v obliki, kakršna se je v Paladiumu tudi 
zgodila, bi se nanj, verjemite, tudi ustrezno pripravili.  
Nočem po vsej sili opravičevati kogarkoli, a komentatorja sta bila zaradi »nepredvideniih« 
dogajanj res v zagati. Znašla sta se kar dobro, ne pa tudi brez napak.   
Res je, lahko bi bila boljša, prosim pa, da dobrohotno upoštevate tudi zgoraj opisane 
okoliščine.« 

 

V. TELEVIZIJA IN PRILAGOJENI PROGRAMI  
 

Volilni program dostopen za gluhe 
Gledalka F. P. je pohvalila televizijo, ker ob prvem krogu predsedniških volitev “ni pozabila na 
gluhe gledalce,” saj je poskrbela za sprotno opremo oddaj z znakovnim jezikom. 
 

“Čisto drugačen je občutek.ko spremljam rezultate volitev v živo. ne pa sele dve uri ali več 
kasneje.kot se je to dogajalo do sedaj. In lahko tudi mi gluhi zvemo kaj se je dogajalo na 
obrobju.cesar do sedaj nismo bili delezni ali pa samo malenkost od vsega. 
Iskreno upam.da to ni zadnjic in se bo ta praksa nadaljevala tudi v prihodnje ob podobnih 
pomembnih dogodkih.” 

 



30 
 

VI. SPLOŠNO 
 

Ali spored res kroji le denar? Kaj pa vzgoja? 
Gledalka J. M. je podala več pripomb nad programsko shemo in spored televizije.  

 

»Kultura je precej potisnjena na čase okrog polnoči. Verjetno so za to pozni gledalci, a 

smo tudi bolj zgodnji. Nogometu se vse umakne, pa vsi le nismo za ta šport. Ali ni ravno 

na vas privzgoja marsičesa s programi? Ali je res vse le denar, denar? 

Da se ravnate po tem ?Zadnje čase imate kar nekaj dobrih nadaljevank. Brez ozira na 

filme, so one »zabetonirane« v določenem času 20.55. Ko pride pa nekaj, kar se najbrž 

pokriva z denarjem, takrat pa jo lahko prestavite in to na zelo različne čase. 

Vsi nismo pristaši vsemogočnega obnašanja ljudi na TV, kar gledajo tudi mladi ljudje. In 

potem jih obsojamo. Smo se mi učili od starejših, tudi naprej gre tako. Izgovor, da so to 

drugi časi, je le poceni izvijanje iz neprijetnih situacij. Leta človeku tečejo kot nekdaj in vsa 

življenjska obdobja. Je res bolj moderno, če smo sedaj grobi, neobčutljivi, le ego? 

Vzgojitelji nismo samo starši, ki jim žal ta vloga uhaja, je šola, sedaj TV, knjige;  mobiji, 

računalniki in grda izraba tega.  Zakaj toliko nostalgije? Ušle so nam iz rok želje, motivi, 

pohlep, hlastanje za doživetji. Ene že postaja strah, ali vsaj nelagodje. Sedaj ženo, moža 

kar ubiješ, če se je ne moreš rešiti. Kradeš kolikor je mogoče, kazni so majhne, vračati ni 

treba. Slovenija, lepa dežela, naredite čim več dobrega zanjo, da bo spet to, imate 

možnost.  

Še to: Pri raznih oddajah je govorni in spremljevalni glasbeni del. Ta je tako glasen, da je 

govorni nerazumljiv in zato zaman. Nikoli ne poslušajo opremljevalci izdelanega projekta 

in to s stola gledalca TV Slovenija v stanovanju?« 

 

Natalija Gorščak, pomočnica direktorice TV Slovenija: 

»V svojem pismu ste navedli nekaj vprašanj, pa bom nanje skušala odgovoriti po sklopih. 

1) Shema  

Shema je skupek različnih faktorjev, bistven dejavnik so navade gledalcev iz preteklosti in 

zmožnosti, ki jih imamo. Če je le mogoče, se prilagajamo profesionalnim standardom, t.j. 

ciljni gledanosti in strukturi gledalcev, zato spremembe uvajamo počasi in premišljeno. V 

preteklosti so bile oddaje o kulturi na sporedu v osrednjem časovnem pasu, kjer smo 

merili na najvišjo gledanost, vendar se je to izkazalo kot napačna poteza, gledanost ni 

dosegala niti povprečja gledanosti v istem časovnem obdobju ostale dni, tako da smo se 

že v preteklosti odločili, da tovrstne oddaje prestavimo v kasnejši termin. Vse oddaje 

ponavljamo v zgodnejših terminih, tako da gledalci, ki si jih želijo ogledati, slednje lahko 

najdejo v zanje primernejšem času. Ne razumem, na kaj natančno ciljate, ko pišete o tem, 

da »se nekaj pokriva z denarjem« in da potem nekaj prestavimo na kasnejši čas. 

Predlagam, da navedete, kaj je to, saj ni jasno, na kaj mislite. Naš glavni profesionalni cilj 

sta čim boljša gledanost in čimbolj kakovosten program. 

 

2) Vzgoja in televizija 

V naših programih je večina programa vzgojne narave, v zadnjih dveh letih smo na TV SLO 

2 popestrili ponudbo dokumentarnega programa, dodali smo serije kratkih izobraževalnih 



31 
 

oddaj. Vaši očitki glede denarja so neutemeljeni, saj programa, ki bi bil namenjen golemu 

»pobiranju denarja« - to so nizkoproračunske slovenske in tuje nadaljevanke oziroma 

nadaljevanke v slovenščini posnete po tuji predlogi, resničnostni showi, formati za plehko 

zabavo – nimamo in ga ne načrtujemo. Glede očitkov glede vsemogočega obnašanja ljudi 

na televiziji – spet bi pomagalo, če bi napisali, kaj natančno vas moti, kdo je tisti, čigar 

način govora in obnašanje pred kamero vas moti?  

 

3) Glasbena podlaga 

Glede glasbenih podlag je situacija taka: od nas gre v eter in v kabelske sisteme signal, kjer 

je kakovost taka, da je glasbena podlaga praktično neslišna. Če spremljate signal 

neposredno, je glasbena podlaga taka, da je res samo kulisa, pri nekaterih kabelskih 

operaterjih prihaja do zadušitve nivojev in se zato pri  

nekaterih oddajah zgodi, da je podlaga glasnejša. Priporočilo vsem avtorjem je bilo, naj bo 

podlaga še nižja, ali pa smo jo, npr. v Polnočnem klubu, ukinili. Ponovno – pomagala bi 

natančna navedba oddaje, pri kateri vas moti previsok nivo glasbene podlage. 

 

4) Splošne pripombe na stanje v družbi 

Naloga javne RTV je, da o dogodkih poroča, ne moremo pa jih ignorirati, saj se dogajajo. 

Seveda smo pri poročanju še posebej občutljivi na to, da informacij ne prenašamo 

senzacionalistično in iz njih ne delamo velikih zgodb.« 

 

O malomarnostih, shemi in razporejanju tem 
Gledalka T. M. T. opaža, kot pravi, »malomarnosti« v programih TV SLO, pripombe ima tudi 
na četrtkovo programsko shemo na TV SLO1. 
 

»…In ker Vam že pišem naj omenim, da je nedopustno: 
- kako pogosto se pojavljajo malomarnosti pri imenih gostov oziroma sodelujočih,  
- kolikokrat govori gost v tujem jeziku in ni prevoda v slovenščino,  
- kako malomarno so »razrezane« oddaje v arhivu (uporabljam možnost ogleda za 7 dni 
nazaj). 
 Ali se Vam kot varuhinji gledalčevih pravic zdi sprejemljiva četrtkova programska shema: 
od 19h do skoraj 23h  takorekoč nič sproščujočega (BLOK: Dnevnik, Tarča, Globus, Točka 
preloma, Odmevi)? 
Kdo mi lahko pojasni pristop pri nedeljski večerni oddaji Intervju: zakaj g. Možina nikoli ni 
gostitelj sredinsko ali levo usmerjenih ampak dosledno le njihovih nasprotnikov?« 
 

Iz odgovora varuhinje: 
»Glede ostalih napak in pomanjkljivosti, ki jih opazite v programih RTV Slovenija, lahko 
zapišem le načelna pojasnila, in sicer: 
 
1. malomarnosti pri imenih gostov in neprevedene izjave: tudi sama opazim takšne 
napake, ustvarjalce nanje tudi opozorim; predlagam, da podate pritožbo na konkretno 
zadevo, saj bo v tem primeru posredovana na konkretni (pravi) naslov; 
2. oddaje v arhivih kabelskih in internetnih operaterjev: na "razrez" oddaj v arhivih 
komercialnih ponudnikov RTV Slovenija žal ne more vplivati; v arhivu RTV 4D, ki ga na 
naslovu www.rtvslo.si ureja ekipa MMC RTV SLO, takšnih napak ne opazim; mogoče bi 



32 
 

bilo vprašanje o malomarnem razrezu oddaj smiselno nasloviti na ponudnika storitev, ki 
mu plačujete sedemdnevni zamik? 
3. četrtkova TV-shema na TV SLO1: kot varuhinja na programsko shemo ne morem 
vplivati, moja osrednja pristojnost je obravnava odzivov na konkretne predvajanje 
vsebine. Ne glede na to lahko kot gledalka (in nekdanja novinarka in urednica) mirno 
zapišem, da so zame četrtkovi informativni večeri, ki se začnejo ob 19h z Dnevnikom in 
praktično nadaljujejo nepretrgoma do večerne Kulture okoli 23h, prenaporni. To sem že 
omenila ustvarjalcem in pristojnim za TV-shemo, na podlagi vašega pisma bom to storila 
še enkrat; 
4. novinarska (voditeljeva) specializacija: tudi pri razporejanju nalog in tematik med 
novinarje (voditelje) kot varuhinja nimam nobenih pristojnosti, gre za avtonomno 
uredniško odločanje. Načeloma menim, da je prav, če so novinarji tematsko specializirani; 
pri tem imam v mislih vsebinsko specializacijo - za področje kulture, gospodarstva, financ, 
šolstva, polpretekle zgodovine itd. Nikakor pa ne bi mogla odobravati delitve na leve in 
desne novinarje.« 
 

RADIO SLOVENIJA 
 

I. VAL 202 
 

Kako poročati o človekovih pravicah? 
Poslušalca V. P. je zmotila oddaja Vroči mikrofon »S pozitivnimi primeri nad diskriminacijo« 
na Valu 202. »Zakaj ni predstavljenih negativnih primerov?« 

 
Novinar Gorazd Rečnik je pojasnil, da že naslov oddaje »S pozitivnimi primeri nad 
diskriminacijo« pove, da »je bil namen oddaje opozoriti na diskriminacijo, ki jo na najemnem 
trgu doživljajo osebe z mednarodno zaščito, za katere se je Slovenija zavezala, da jih bo 
sprejela, in s pozitivnimi primeri pokazati, da je diskriminacija na podlagi vere, rase, etnične 
pripadnosti in drugih osebnostnih okoliščin neutemeljena in prepovedana.« 
 
V. d. odgovorne urednice Vala 202 Nataša Zanuttini: 

 »Na Valu 202 se trudimo, da javnost seznanjamo z vsemi vidiki življenja doma in v tujini. 
Del programa so tudi vsebine, ki poslušalcem odstirajo pogled na življenje ljudi, ki so se 
znašli v stiski.« 

 
Iz odgovora pisarne varuhinje: 

»Kot vam je varuhinja na podobna vprašanja že odgovorila, se pri svojem delu opira na 
Poklicna merila in načela novinarske etike v programih RTV Slovenija; ta v poglavju o 
nepristranskosti izrecno pravijo, da »nepristranskosti v informativnih programih ne 
zagotavlja le preprosto matematično uravnavanje, v katerem se sleherno stališče 
enakomerno dopolnjuje z nasprotnim, marveč celovita predstavitev okoliščin, v katerih so 
ta stališča nastala«. Z drugimi besedami: narobe bi bilo, če bi novinar za vsako ceno iskal 
in podajal nasprotno mnenje ali vsakemu glasu proti matematično dodajal glas za (in 
obratno).  



33 
 

Pravice in status beguncev, kot veste, urejajo različni pravni dokumenti, med njimi tudi 
slovenska zakonodaja. Človekove pravice in temeljne svoboščine pa so tudi ustavna 
kategorija, zapisana v Ustavi Republike Slovenija. Med drugim je v ustavi opredeljeno, da 
so v Sloveniji vsakomur zagotovljene enake človekove pravice in temeljne svoboščine, ne 
glede na narodnost, raso, spol, jezik, vero, politično ali drugo prepričanje, gmotno stanje, 
rojstvo, izobrazbo, družbeni položaj, invalidnost ali katerokoli drugo osebno okoliščino.« 

 
 

II. PROGRAM ARS 
 

»Antipodnebna korupcija«, nadaljevanje 
Varuhinja je prejela 7 sporočil poslušalca M. P., nekatera so bila so-naslovljena. V vseh je 
protestiral nad mnenjem varuhinje o poročanju o klimatskih spremembah, ki ga je odala prav 
na podlagi njegovih pritožb (septembrsko poročilo, str. 31 – 32, 46 – 49). 
 

»Spoštovana »varuhinja«, odstopite ali popravite poročilo, 
ker ste spregledali ostalih devet oddaj – in mnoge naše navedbe: 
=== 
Šifra: smrtno izdajstvo    (poslano na še 40 fokusiranih naslovov)« 
 
»Spoštovana gospa Todorovski, nič nočete razumeti. NIČ. 
Podpora korupciji in zloraba položaja oz. nevestnost so kazniva dejanja. 
Če odstopite v 10 dnevih, bomo sum korupcije zoper vas osebno še zavrgli. 
Nismo tako dobro plačani kot vi, da bi se šli alkalajevske igrice. 
Naša šokiranost in ogroženost bo imela, dokler ju ne boste zmanjševali, zelo hude 
posledice.« 

 
Pritožniku je sporočeno, da varuhinja ponavljajočih se vprašanj in primerov, ki jih je že 
obravnavala, v skladu s Pravilnikom o delovanju varuha pravic gledalcev in poslušalcev 
Radiotelevizije Slovenija, ne bo več obravnavala. 
 

III. SPLOŠNO 
 

Napaka v špici poročil v nemščini in angleščini 
Poslušalec J. Š. je po telefonu opozoril na napako v radijskem programu, ob tem pa na 
neusklajenost in škripanje v komunikacijah v hiši. Opazil je, da se v špici večernih poročilih v 
angleščini in nemščini na Prvem še vedno napačno navaja, da je poročila mogoče spremljati 
na srednjevalovnem oddajniku, čeprav ta oddajnik že več kot en mesec ne deluje. Kar je po 
njegovih besedah sramota, saj ne verjame, da na RTV ni denarja ali ljudi, ki bi bili sposobni v 
enem mesecu popraviti špico oddaje. “Bilo pa bi smešno, če novinarji, ki oddajo pripravljajo, 
ne bi vedeli, da tega oddajnika več ni.” 
 
Odgovorni urednik Prvega, Andrej Stopar:  

»Takoj smo dali nalog za popravek, ampak ker je avizo že star, smo se morali uskladiti z 
Mariborom, poiskati glasbeno matrico, prevajati novo besedilo s spremembo in tako 



34 
 

naprej. Zaradi odsotnosti v resorni službi, kjer pripravljajo aviza, napovednike in podobne 
programske elemente, je proces zastal pri njih. Potrudili se bomo, da zadevo pospešimo.« 

 
Odgovorni urednik Radia Si, Darko Pukl: 

»Kot je že Andrej Stopar omenil, smo še isti dan, ko so nas prosili, uredništvu Prvega z 
veseljem pomagali pri prevodu nove špice, sami pa je žal nismo mogli izdelati, saj je bila 
stara producirana v Ljubljani, z njihovo glasbeno podlago in njihovimi glasovi. Zagotovo 
bomo popravljeno špico kmalu lahko slišali ob večernih tujejezičnih poročilih.« 
 

Varuhinja je ob tem opozorila, da je podatke o frekvencah na spletni strani www.rtvslo.si 
težko najti in da jih v najboljšem primeru dosežeš s petimi kliki. Opozorila je, da je pot do 
tako imenovanih korporativnih informacij, v tem primeru do frekvenc, na spletni strani 
rtvslo.si predolga in nepregledna. Varuhinja je že podala mnenje o potrebnih spremembah 
na tem področju, in sicer v mesečnih poročilih za januar (str. 23), februar (str. 39), maj (str. 
35), avgust (str. 13). 
 
V. d. vodje MMC Luka Zebec: 

»Kar se tiče števila klikov do informacij o oddajnikih/frekvencah, se strinjam, da jih je 5 
preveč. Kot sem napisal že pred časom (na pritožbe zaradi dostopnosti kontaktov) je izbor 
informacij o zavodu (podstran Medijsko središče) v pristojnosti SOJ. (…) V kolikor dobimo 
predlog za popravke, lahko povezave hitro dopolnimo oz. popravimo.« 

 
Vodja enote oddajnikov in zvez, Miran Dolenec: 

»Problem iskanja informacij na rtvslo internetnem portalu ni nov. Zavedamo se, da je na 
njem ogromno informacij in da vseh preprosto ne moremo uvrstiti na naslovno stran. 
Strinjam se z Lukom, da prioritete niso vselej pravilno postavljene in da bi morale biti 
pomembnejše informacije za javnost dostopne z manj kliki. Po mojem mnenju pa je 
problem vseeno manjši, ker velika večina uporabnikov išče informacije z iskalnikom 
(Google). Z iskalnim nizom npr.  « frekvence oddajnikov« se na prvem mestu pojavi naša 
podstran, kjer lahko obiskovalec že od dneva izklopa SV Domžale najde obvestila, da je 
oddajnik prenehal obratovati.« 
 

MMC 
 

I. VSEBINA 
 

Komentiranje na spletnem mestu rtvslo.si 
Zopet je bilo veliko pritožb uporabnikov, ki so pod nadzorom ali pa so njihovi komentarji 
brisani. Uporabnikom, ki pošiljajo ponavljujoče se pritožbe (npr. »sklonjen«, ki je posredoval 
67 sporočil), je varuhinja odgovarjal, da takšnih pritožb ne more več obravnavati, saj 
dosedanjim mnenjem in pojasnilom ne more dodati ničesar posebej novega. Vse pritožnike s 
tega področja varuhinja napoti k branju obsežnega mnenja in priporočil pristojnim glede 
komentiranja na spletnem mestu rtvslo.si o zadevi (avgustovsko poročilo, str. 35). Pristojni 
naj bi nabor ukrepov pripravili predvidoma v dveh mesecih (do novembra). 

http://www.rtvslo.si/


35 
 

 
Sledijo trije primeri odzivov uporabnikov. Uporabnik »trdnjava« se je pritožil nad 
nezmožnostjo objavljanja komentarjev na podstrani spletne strani MMC »Volitve 2017«. 
 

»Moj psevdomim je prikazan pod komentar, ko pa pritiskam na  tipko pošlji komentar, pa 
sem onemogočena.« 

 
Iz odgovora pisarne varuhinje:  

»Nazadnje smo vam odgovorili, da je vaše uporabniško ime pod nadzorom. To se ni 
spremenilo, je pojasnila urednica Uredništva za nove medije, Kaja Jakopič. Dodaja, da ste 
morebiti imeli tehnične težave in predlaga, da pišete tehnični službi MMC-ja na spletni 
naslov mmc@rtvslo.si. Da bodo vaše težave lahko hitro in učinkovito rešili, vam urednica 
svetuje, da v svojem sporočilu navedete kakšen brskalnik uporabljate, katero verzijo, 
operacijski sistem in napravo, s katero se prijavljate. Vsekakor vam bodo strokovnjaki 
skušali pomagati.« 

 
Uporabnik ROBI123 se je znova pritožil, da njegovi komentarji niso objavljeni. 
 

»Zadnji mesec(oktober) sem jih že x-krat vprašal, kdaj bo ukinjen nadzor in bodo 
komentarji šli v živo, pa ne dobim nobenega odgovora! Če imajo arhiv, vam lahko 
posredujejo vse moje komentarje!!!! X- krat sem jih vprašal, ali je tako težko napisati 
odgovor, zakaj nadzor še ni ukinjen? Med tednom se komentarji objavljajo, med vikendi in 
prazniki pa komentarji ne gredo v živo!!!! Naj mi samo odgovorijo zakaj????? Tudi ponoči 
se komentarji ne objavljajo! Danes pa nekdo( uporabniško ime "springbok" govori o 
pokolu z motorno žago, pa komentarja, kljub mojemu opozorilu ne odstranijo!!!! Toliko o 
njihovem opozarjanju o katerem govori Kaja Jakopič! In o tem, kako izvajajo nadzor!!! 
Kako že pravijo o Severni Koreji gospa Ilinka Todorovski?????? Naj se pogovarjajo z 
mano!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!« 
 

Urednica Uredništva za nove medije Kaja Jakopič je pojasnila, da so uporabniku v uredništvu 
večkrat odgovorili:  

»Vprašanja  praviloma postavlja kar preko komentarjev, kar ni v skladu z našimi pravili 
komuniciranja. Z naše strani je sicer prejel že več pojasnil, tudi preko obrazca. Nadzor še 
ni ukinjen, ker nadaljuje z objavami neprimernih komentarjev.« 

 
Uporabnik »soc« se je pritožil, da na spletni strani MMC njegovi komentarji pogosto niso 
objavljeni.  
 

»Sem konzervativec in narodno zaveden Slovenec po prepričanju. Kot tak sem z nickom 
soc kaj hitro prišel v nemilost vaših ultralevih MMC cenzorjev/moderatorjev in vsak moj 
post ostane nekje ne situ, dokler ga aktualni vršilec dolžnosti ne požegna za objavo. Pri 
gastroenoloških temah tu načeloma ni problema - v uri, dveh je post objavljen. Pri 
političnih temah pa dve tretjini mojih zanesljivo artikuilranih in nežaljivih razmišljanj ne 
ugledata luči sveta. Ker so fantom/dekletom nevšečna... 
Na javnem mediju, ki ga prisilno plačujem iz mojega žepa, zahtevam svojo enakopravno 
pravico do objave. Če se moje mnenje razhaja z vašimi ekstremnolevičarskimi uredniki in 
moderatorji MMC-ja, potem se bojim, da je potrebno zamenjati njih, ne vaše publike. 



36 
 

1945 in rdeče enoumje sta mimo. Še posebej me iritira, da imajo povsem drugačen 
tretma somišljeniki moderatorjev, resnično ultralevi aktivisti, ki se jim objavlja vse, kar jim 
pride na pamet - podivjani in polpismeni pamfleti čez RKC, Janšo, Trumpa, slovenstvo.  
Pričakujem pojasnilo predvsem pa - ustrezno ukrepanje v zaščito javnega interesa in ne 
partikularnega skupine političnih aktivistov, i.e. družbenopolitičnih delavcev. Vzemite si v 
tem smislu za zgled korektne ekvidistance Finance.« 
 

Urednica Uredništva za nove medije Kaja Jakopič je pojasnila, da je bil uporabnik zaradi 
neprimernih komentarjev najprej opozorjen, nato pa dodan pod nadzor, kjer je ostal, ker da 
so kršitve še vedno prisotne.  
 
Kaja Jakopič, urednica Uredništva za nove medije: 

»Komentarji kršijo sledeče točke iz naših pravil: 
2. Različna mnenja in njihovo primerjanje so bistvo vsake spletne razprave, zato ne bom 
osebno besedno napadal, grozil, žalil in blatil souporabnikov, avtorjev in drugih ljudi. 
3. Ostro kritiko ali nestrinjanje s posameznimi mnenji bom izražal brez osebnih napadov in 
žalitev. Kritike organizacij, institucij, skupnosti ali strank bom argumentiral in izrazil na 
vljuden način. 
4. Zavedam se, da so oblike sovražnega govora, pozivanje k nasilju, razširjanje in izražanje 
rasne, narodnostne, verske, spolne in druge nestrpnosti na podlagi Ustave Republike 
Slovenije in zakonov prepovedane, tisti, ki namerno spodbuja k sovraštvu, nasilju in 
nestrpnosti, pa je osebno kazensko odgovoren.« 
 

 

II. MMC – DOSTOPNOST, STORITVE 
 

Podnapisi za gluhe so skropucalo! 
Gledalec J. B. se je predstavil kot »eden od nekaj tisoč naglušnih in gluhih gledalcev v 
Sloveniji«.Pritožil se je nad podnapisi za gluhe in naglušne v dnevnoinformativnih oddajah.  
 

»Podnapisi, ki naj bi spremljali čitane tekste so eno navadno »skropucalo« oz. sramota za 
nacionalni TV. Podnapisi se tako mešajo med sabo, da zelo malo izvemo tistega kar bi 
želeli. Ne bi vam podrobno opisoval vsega, najbolje če utegnete si katero od inf. Oddaj 
oglejte kar sama seveda s programom za gluhe. Ne morem razumeti kako lahko v času vse 
napredne tehnike nacionalnka prodaja tako »šlamparijo« v obliki podnapisov.«   

 
Vodja službe za invalidske vsebine Mateja Vodeb je poklicala gledalca, se z njim pogovorila in 
ugotovila, da so težave lahko dvojne narave.  
Do zamikanja podnapisov, ki so predpripravljeni, lahko pride zaradi operaterja, kar bo 
raziskal Alberta Gyurica iz Oddajnikov in zvez; takšna težava je bila pri enem od operaterjev 
že odpravljena (glej aprilsko poročilo varuhinje str. 27).  
Druga možnost pa je, da novinarji svojih tekstov ne vpisujejo dosledno v sistem I-news, od 
koder se pripravijo podnapisi za oddaje v živo. V zvezi s tem je uredništvom poslala opomnik 
z naslednjo vsebino: 
 



37 
 

»Kot veste, je RTV Slovenija je po zakonu dolžna zagotavljati enako dostopnost vsem 
gledalcem, tudi gledalcem z okvaro sluha ali vida. Zato vas prosim, če lahko ustvarjalci 
informativnih oddaj o športu v I-news vpišejo vse tekste v scripts ali pa pustijo v story - 
show version. Tekste naj dopolnijo tudi z izjavami.  Za vklope ali pogovore v živo je 
razumljivo, da tekstov ni mogoče zagotoviti v naprej, le-te potem za arhiv MMC ali 
ponovitev, dodajo kolegi z MMC-ja. V Informativnem programu in v Uredništvu oddaj o 
kulturi navodila že upoštevajo in so zato njihove oddaje skoraj v celoti opremljene s 
podnapisi.  Športne oddaje so še posebej priljubljene pri gluhih in naglušnih gledalcih in 
zato je nujno, da jim omogočimo dostopnost do razumevanja vsebine s pomočjo 
podnapisov na Teletekstu.” 

 
 

RTV SLOVENIJA 
 

I. JEZIKOVNA KULTURA 
Gledalci in poslušalci redno sporočajo, da od ustvarjalcev programov RTV Slovenija 
pričakujejo najvišjo raven slovenskega jezika.  
 

V. M. denimo radio in televizijo dojema kot »učitelja slovenščine« in želi poslušati 
kakovostne govorce in čim manj takšnih, ki mislijo, da »morajo govoriti po domače, da bi 
se nam približali.«  
 
K. B. pa prosi za ukrepanje, da bodo prispevki na radiu in televiziji lektorirani.  
»Tako pogoste napake, ki jih dnevno poslušamo, ne sodijo na javni RTV. Nisem slavistka, 
pa me vseeno bolijo ušesa. Pomislite na to, da se marsikdo “uči” slovenskega jezika tudi 
ob poslušanju oddaj.« 

 
Odgovor varuhinje: 

»Žal v zvezi s pogostimi napakami, o katerih pišete, ne bom mogla ničesar ukreniti, saj 
niste navedli, katere oddaje imate v mislih. Kot veste, ustvarjalci RTV vsebin vsak dan 
pripravljajo pet televizijskih in pet radijski programov v slovenščini. Prepričana sem, da 
vaša graja ne leti na vse vprek. Ko boste naleteli na kakšno konkretno nepravilnost, 
prosim sporočite podrobnosti (kdaj in kje), da bom lahko kritiko posredovala na pravi 
naslov.« 

 
 

II. OGLAŠEVANJE 
 
 

Ambienti in označevanje oglaševanih izdelkov 
Gledalca A. Ž. je zmotilo, kot pravi, neoznačeno oglaševanje izdelkov (t. i. product 
placement) v oddaji Ambienti. 



38 
 

»Eden od takih primerov je oddaja Ambienti, kjer pod pretvezo predstavitve prenove 
stanovanja reklamirajo izdelke proizvajalcev, predstavniki teh istih proizvajalcev pa so 
istočasno strokovnjaki.... 
Torej, če oddaja res ne more obstajati brez teh oglasov bi pričakoval, da bo jasno 
označeno, da imajo 'strokovnjaki', ki nastopajo v prispevku, svoje cilje in niso nikakor 
nepristranski.« 

 
Odgovor Maria Galuniča, odgovornega urednika Razvedrilnega programa na TV Slovenija: 

»Oddaja Ambienti nastaja v zunanji produkciji (kot še nekaj sorodnih oddaj) in producenti 
morajo najti denar zanjo na trgu. Tega ne skrivamo, saj ima oddaja jasne oznake, da gre v 
njej za t. i. promocijsko umeščanje izdelkov.  
To je povsem običajno in legalno in pravila za umeščanje izdelkov v oddajah so zakonsko 
predpisana in pravil se jih seveda držimo, za kar skrbi tudi AKOS, ki se je z oddajo že 
ukvarjal in vse pripombe in pomisleke smo upoštevali.  
Ločiti moramo oglaševanje od promocijskega umeščanja, oznaka, ki kaže na promocijsko 
umeščanje, pa je velika črka P v zgornjem desnem kotu na začetku in koncu oddaje ter po 
vsakem oglasnem bloku.« 

 
Varuhinja v preteklosti že obravnavala pritožbe, povezane z oddajo Ambienti (aprilsko 
poročilo str. 13, junijsko poročilo str. 18 – 20). 
 

Oglas za tekmo nogometne reprezentance 
Gledalka B. P. je opozorila, da se je oglas z napovedjo prenosa nogometne tekme predvajal 
po prenosu tekme.  
 

»…na Televiziji Slovenija so v oglasnem bloku ravno predvajali oglas z napovedjo prenosa 
nogometne tekme slovenske reprentacije proti Škotski ob 18.15, čeprav je tekma končana 
že pred več kot eno uro. Kako lahko pride do takšnega spodrsljaja?« 

 
Uroš Tekavec iz službe za marketing TV Slovenija je pojasnil:  

» To ni običajna praksa, šlo je za napako.  
Po planu bi se moralo sponzorirano oglaševanje tekme SLO-ŠKO končati okoli 18. ure, 
vendar smo zaradi spremembe programa (dodana novinarska konferenca po tekmi) 
spremenili shemo oglasnih blokov.  
Pri tem smo pomotoma planirali to omenjeno objavo nekoliko prepozno.« 

 

Berlingo, berlinga, berlingota 
Poslušalec G. H. je opozoril na nepravilno rabo slovenščine v oglasu na Radiu Slovenija. 
 

»Obračam se na vas, ker so žal pri citroenu Slovenija, oprostite izrazu, bedaki. poznate 
njihovo reklamo o jumperju in berlingu? 
in v njej vztrajno ponavljajo berlingota ne berlinga.  
žal se pokojna Ajda Kalan verjetno obrača v grobu, ker uporabljate slovenački bez muke. 
vas ni nič sram? dajte, urgirajte in popravite to reklamo v pravilno slovenščino ali pa jo 
ukinite. računam na vas.« 

 
 



39 
 

Petra Melinc, vodja službe za trženje radijskih programov: 
»Radijski oglas za Citroen Berlingo Jumper je posnet v dveh delih: prvi del je posnet kot 
sproščen pogovor med dvema obrtnikoma. Pogovor je tak, kot najverjetneje res poteka 
med obrtniki, v pogovornem jeziku. Zato deluje pristen. Seveda oglas zaključi resen glas 
spikerke, ki v pravilni knjižni slovenščini pove vse dodatne informacije. Ker na radiu 
nimamo slike, morajo biti zato radijski oglasi toliko bolje posneti, da poslušalcu pričarajo 
situacijo, ki jo sicer na TV pokažejo s sliko. Če bi se mojstra pogovarjala v knjižni 
slovenščini in tudi pravilno sklanjala besedo Berlingo, bi poslušalec lahko pomislil, da se 
pogovarjata dva znanstvenika, ki pa očitno nista ciljna skupina za avtomobile Citroen 
Berlingo Jumper. Ker je torej nepravilno sklanjanje v oglasu zagotovo z določenim 
namenom, smo ga vseeno objavili. . /…/  
Seveda na Radiu Slovenija skrbimo za pravilno uporabo slovenskega knjižnega jezika, zato 
preden oglase snemamo v naših studijih, vsa besedila pregledajo naši lektorji, pri oglasih, 
ki pa jih dobimo že posnete, pa oglaševalce opozorimo na napake.« 
 
 

III.  RTV – SPLOŠNO 
 

Posnetki prenosov sej na drugih televizijah 
Gledalca T. T. zanima, zakaj lahko posnetke TVSLO3 predvajajo tudi druge televizije.  
 

»Zanima me,  ali  video vsebine TVSLO3   lahko kot  svoj program uporabljajo tudi ostale   
TV hiše v neomejeni uporabi in ali je  to brezplačno. 
Zanima me predvsem iz  vzroka, da  se  posnetki uporabljajo izključno v namen ene 
politične stranke, katere člani so tudi lastniki Nova 24 TV.  Moti me  predvsem to, da  se  
objavljajo posnetki, za katere  uredništvo meni, da so jim pisani na kožo, drugi, ki bi jim 
bili v škodo, pa ne.« 
 

Direktorica TV Slovenija Ljerka Bizilj:  
»RTV SLO je v Državnem zboru zamenjala izrabljene kamere in prestavila režijo prenosov 
na TV SLO. Do rešitve pravic, ki jih morebiti imajo drugi mediji do posnetkov iz DZ, RTV 
SLO daje posnetke drugim medijem na razpolago, vendar bi morali navesti vir. Pravico do 
kratkega poročanja (do 90 sekund) ima po Zakonu o medijih vsak medij in smo zavezani to 
posredovati. Kako pa ravnati v primeru daljših posnetkov ali prenosov, pa pripravljamo 
rešitev skupaj z Nadzornim svetom RTV SLO.« 

 
Gledalec T. T. želi dodatna pojasnila: 

»Pravico do 90 sekund poznam, ne  poznam pa pravico do daljših posnetkov, ki jih Nova 
24 TV predvaja vsakodnevno in to tudi po več 10 kratnih  ponovitvah enih in istih (na 
primer zaslišanje  pred  preiskovalno komisijo gospoda Križaniča več kot  25  krat) .« 
 

Obravnava zadeve se nadaljuje. 
 



40 
 

Epilog novice 
Gospo K. D. je zanimalo, kako doseči objavo epiloga neke novice, saj je bila omenjena v 
poročilih o preiskavi v neki konkretni zadevi in bi želela, da bi mediji, ki so to objavili, poročali 
tudi o tem, da je bila ovadba v njenem primeru zavržena. 
 

»Pritožba se nanaša na RADIO, TELEVIZIJO, MMC in sicer objavo drugega dela zadeve, po 
odločitvi sodišča. Torej posredovanje celotne informacije o določeni zadevi in ne samo 
prvega dela.«  
 

Varuhinja je pritožnici svetovala, naj prošnjo po objavi celovite informacije naslovi na 
odgovorne urednike.  

»Načeloma menim, da ima javnost pravico poznati celotno informacijo o neki zadevi, torej 
tudi epilog, prav tako načeloma menim, da ima konkretno izpostavljena oseba v nekem 
novinarskem poročilu pravico, da pričakuje objavo novice, ki to poročilo postavi v novo luč 
oz. postavi piko na zadevo.  
Razumem, da si pritožniki, zlasti v primerih, ko se na sodišču izkaže, da so bili očitki, 
obtožbe, sumi itd. neupravičeni, želijo zadoščenje. 
Ob tem pa vendarle dodajam še osebno razmišljanje, ki izhaja iz podobnih primerov, s 
katerimi sem se v preteklosti srečevala kot novinarka in urednica. Namreč: zlasti v 
elektronskih medijih (radio, televizija) žanrsko ni izvedljivo, da bi v neki oddaji objavili 
zgolj informacijo o epilogu, ne da bi ob tem obnovili zgodbo, na katero se informacija 
nanaša. Informacija o epilogu namreč brez konteksta nima nobene informativne vrednosti 
za poslušalca oz. gledalca.  
V praksi pa bi to pomenilo, da se zaradi epiloga obnovi "prvi del zgodbe", da se torej 
neizogibno ponovi oz. oživi tisti del informacij, ki so za pritožnika neprijetne; v tem smislu 
se vztrajanje pri takšni objavi lahko za pritožnika izkaže tudi kot slaba oz. kot medvedja 
usluga, saj se v funkciji zaključka zadeve ponovijo prvotne trditve. 
V tem kontekstu vam, če mi dovolite, predlagam, da premislite, ali boste vztrajali pri 
objavi dodatne informacije.« 
 

K. D. znova: 
»Do danes nisem prejela še nobenega odgovora in tudi objav ni bilo. 
Ugotavljam, da vaša novinarska hiša ni pripravljena celovito poročati o zadevah. 
Ko je prvič poročala, me nihče ni nič vprašal, čeprav bi po novinarski etiki, morali pred 
objavo imeti informacije z obeh strani.« 
 

Varuhinja: 
»Iz vašega odziva razumem, da ste moj odgovor razumeli kot konkretno navodilo in da 
zdaj pričakujete nadaljnja navodila. Glede tega želim poudariti, da nimam nobenih 
pristojnosti, da bi pritožnikom ali ustvarjalcem programa dajala navodila. Lahko podam 
mnenje in posredujem ob morebitnih nesporazumih.Menim, da sem to tudi storila in da 
so se moje pristojnosti z odgovorom, ki sem vam ga posredovala dne 17. oktobra izčrpale.  
V vlogi posrednika bom vaše sporočilo posredovala pristojnim urednikom in jim 
predlagala, da vam na dopise odgovorijo.« 
 

Pritožnica ni prepričana, da se pristojnosti varuhinje v zadevi omejene in napoveduje, da bo 
poiskala druge poti za dosego cilja. 



41 
 

IV. VARUHINJA 
 
 

PPN 2018 
Pisarna varuhinje je za Programsko-produkcijski načrt 2018 pripravila besedilo glede 
nastopov varuhinje v programih RTV Slovenija (PRILOGA 2 na str. 46). 
 

Asimetričnost v pokrivanju slovenskega kulturnega prostora 
Na podlagi podatkov, ki jih je Komisija za programske vsebine, namenjene Slovencem v 
sosednjih državah, pridobila od pristojnih radijskih in televizijskih uredništev je varuhinja 
podala mnenje o t. i. zamejskih vsebinah v programih RTV Slovenija. 
  

 »Na podlagi posredovanih podatkov o 'zamejskih vsebinah' v programih RTV Slovenija 
varuhinja ocenjuje, da je poročanje o Slovencih zunaj meja Slovenije asimetrično in 
nezadostno.  
Asimetričnost se kaže tako glede na medij (Radio Slovenija zlasti v oddaji Sotočja tej 
tematiki namenja veliko pozornost, Televizija pa oddaje za zamejce nima in tej vsebini 
posveča bistveno manj časa), kakor tudi glede na posamezna zamejstva, pri čemer sta 
slovenski skupnosti v Avstriji in Italiji solidno pokriti, Porabje že veliko slabše, Slovenci na 
Hrvaškem pa so zlasti na TV Slovenija povsem nevidni. Podatki kažejo, da boljšo pokritost 
zagotavljata stalni dopisnici (Mirjam Muženič in Petra Gnamuš Kos), kjer ni 
specializiranega novinarja, trpi vsebina.  
Portal za zamejske Slovence je dobra poteza, vendar je ostal na pol poti: na spletnem 
mestu rtvslo.si ga je težko najti, vsebine in njihova frekvenca pa nista odvisni od uredniške 
politike, ampak od sposobnosti vsakega zamejstva posebej, da samo prispeva informacije, 
saj portal nima novinarske ekipe.  
Varuhinja meni, da bi bilo smiselno, če bi pristojna komisija vodstvo RTV Slovenija 
pozvala, naj Slovencem zunaj slovenskih meja v radijskih in televizijskih programih ter na 
MMC v letu 2018 posvetijo več pozornosti in naj to upoštevajo pri snovanju PPN za 
prihodnje leto ter to namero tudi konkretizirajo.« 

 
Ob tem varuhinja opozarja tudi na zaveze RTV Slovenija, ki so med drugim zapisane v 
poklicnih merilih in načelih novinarske etike (točka 11.2 Slovenci v zamejstvu: »Slovenci v 
zamejstvu so deležni stalne skrbi novinarjev in urednikov RTV Slovenija. Njihovo življenje in 
delo spremljajo vsi programi. Njihovim posebnim potrebam in stikom z njimi pa so 
namenjeni posebni programi RTV Slovenija.«) 
 
Kot konkreten primer izpostavlja poročanje o slovesnosti ob 25-letnici Zveze slovenskih 
društev na Hrvaškem in hkratnem vseslovenskem srečanju 7. oktobra v Zagrebu, o katerem 
je Radio Slovenija obsežno poročal tako v dnevnoinformativnih oddajah kot v oddaji Sotočja, 
medtem ko je TV Slovenija poročilo o tem objavila v popoldanskih Poročilih ob petih, MMC je 
ta prispevek na kratko izspotavil na svoji vstopni strani, novice o tem pa ni objavil, na 
specializiranem portalu pa je do objave prišlo šele po varuhinjinem povpraševanju, dva dni 
po dogodku.  
 

https://webmail.rtvslo.si/owa/varuh@rtvslo.si/redir.aspx?C=dbfpngIkdMl_DpWzgXZIe2w0hPNHdaqYl2D5vDOhMhShcu5XmibVCA..&URL=http%3a%2f%2frtvslo.si


42 
 

Novinarji na tviterju 
Varuhinja je prejela več pritožb glede tvitov (ne samo v mesecu oktobru), ki so jih objavili 
novinarji RTV Slovenija, zato je nekaj novinarjev in urednikov prosila za mnenja o tematiki. 
Pritožniki sprašujejo o meji med poklicnim in zasebnim oz. zatrjujejo, da je bila ta meja v 
nekaterih primerih prekoračena.  
 
V zvezi s tem se pričakuje tudi debata v okviru prenove poklicnih meril. 
 

Ustavna pritožba 
Varuhinja je bila seznanjena z ustavno pritožbo, ki jo je »zaradi kršitev konvencije, ustave, 
zakonov, pameti in razuma« dne 23.10.2017 vložil L. P. Pisarna varuhinje mi je glede namere, 
da bi postal predsedniški kandidat in medijski obravnavi te namere odgovarjala septembra 
(mesečno poročilo str. 41 – 42).  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



43 
 

PRILOGI  
 

Priloga št. 1: Cenzura v napovedniku za Intervju? (odgovori in 
pojasnila) 
 
Pojasnilo direktorice TV Slovenija, Ljerke Bizilj: 
 
J. Možina je na družbenih omrežjih objavil protest v zvezi z napovednikom TV SLO o 
pogovoru, ki ga je opravil z gostjo V. Mejak, češ - da v napovednik ni bila vključena izjava, ki 
jo je določil in je očital cenzuro in še dodatno diskriminacijo pri promociji in uvrščanju 
napovednikov za njegovo oddajo v spored. Očitki o 'namernosti' so neutemeljeni, dodati pa 
je potrebno, da se z njimi ni obrnil (kolikor smo obveščeni) najprej niti na svoje nadrejene niti 
na vodstvo TV SLO, ampak je svoje mnenje posredoval najprej javnosti, kar seveda ni v 
skladu z organizacijsko kulturo zavoda oz. vsakega delovnega okolja. 
V konkretnem primeru posredujemo - v nadaljevanju - pojasnilo vodje oddelka promocije TV 
programov in oddaj, na podlagi zbranih informacij pa ugotavljamo, da je bila v postopku 
priprave napovednika sicer narejena napaka, ker sodelavec ni opozoril, da s strani avtorja-  
izbrane izjave - ni v njemu posredovanem gradivu, a kot je iz poročila mogoče razbrati, je 
hitel in želel napovednik do prve objave dokončati. Kljub vsemu je pripravil dober in aktualen 
napovednik. 
TV promocija je gotovo eden od tistih oddelkov TV SLO, ki ne le - da delo opravlja 
profesionalno, ampak tudi izjemno zavzeto in v razmeroma ozkih kadrovskih in finančnih 
razmerah. Sodelovanje s PR RTV SLO je pogosto šepalo, tako smo ob postavitvi pomočnika 
generalnega direktorja za programske zadeve in integracijo - prosili G. Slaka, da poveže ti 
službi, s svojimi izkušnjami pa je vnesel tudi dodatno obogatitev dela obeh oddelkov, s tem 
pa tudi zavezo, da oddelek okrepimo. 
Napovedniki so tudi sredstvo, s katerim usklajujemo začetke naslednje oddaje in uravnamo 
spored, tako da jih dodajamo ali odvzemamo v program /tako kot druge televizije/. Za 
obravnavano oddajo je bilo planiranih 18 napovednikov, obravnavani napovednik je bil tudi 
na seznamu prioritet, zato je realizator v programu dodal še eno objavo (zaradi krajšega 
Prvega dnevnika) ob 13.24 na TV SLO 1, tako da je bilo objavljenih 19 napovednikov (petek, 
sobota, nedelja). 
 
Pojasnilo vodje oddelka za promocijo TV programov in oddaj Doris Vozny 
 
Konec avgusta, smo se na sestanku z voditelji oddaje Intervju in Gorazdom Slakom dogovorili 
za nov, boljši način promoviranja oddaje Intervju.  Sklenili smo, da tedensko, na snemanju 
oddaje, za promocijo posnamejo še aktualen kader z gostom, izberejo ustrezno izjavo gosta 
in nam vse skupaj dostavijo z uvodnim, slikovnim (predstavitvenim) materialom gosta.  Incite 
montaže ne dostopajo do montaž quantela, zato morajo materiale preložiti na strežnik za 
napovednike.   
V četrtek 5. 10. Jože Možina ni posnel napovedi gostje, zato je najavo prebral spiker, ki je 
prebral tudi uvodno predstavitev gostje. Po poročilu sodelavke so tokrat oddajo začeli 
snemat prej in končali prej, tako, da ni uspela opozoriti Možine naj ne pozabi na najavo.  (od 
zdaj naprej bo snemanje zavedeno v dispoziciji).  
Montažerju, ki je napovednik delal - so  nato v četrtek ob 15-ih poslali posnetek v dolžini 9 
minut, v katerem je iskal besedilo: »To je amoralno...«, a ga ni našel. V opisu izjave je Jože 



44 
 

Možina namreč napisal: » torej to bi bila udarna izjava Vere Mejak: 29.22.. To je amoralno… 
do  29. 37 ali še bolje 29.47 ». 
Posnetek, ki ga je montažer dobil, nima kod iz quantela,  zato ni vedel, da želene izjave, ki naj 
bi jo uporabil sploh ni dobil! Njegova napaka je bila samo v tem, da ni opozoril, da nima cele 
oddaje, da izjave ne najde, ampak je napovednik vseeno samoiniciativno pripravil. Uporabil 
je del, ki se mu je zdel smiseln:« S Španci, ki se z biki bodejo, je treba bit previden«. 
Reševal je oglaševanje oddaje Intervju, saj  je bi napovednik popoldne in cel vikend že 
planiran v programu!  Glede na to, da gre za redno oddajo, ki smo jo že leta napovedovali 
vsak teden samo z branjem opisnega besedila na nemo sliko, (tri tedne pa poskušamo biti 
aktualni in atraktivni) se je odločil uporabiti navedeno izjavo in rešiti napovedovanje oddaje 
po svojih najboljših močeh. 
 
Odgovor varuhinje enemu od pritožnikov (V.V.): 
 
 »Lahko potrdim, da je bila v napovednik za oddajo vključena izjava, ki je ni določil avtor, 
obenem pa vam na podlagi doslej zbranih dejstev ne morem pritrditi, da bi šlo za cenzuro 
(oz. kot ste zapisali: »za grob cenzorski poseg, ki nima opravičila«). 
Iz notranje raziskave, ki jo je izvedel pomočnik generalnega direktorja RTV Slovenija Gorazd 
Slak, izhaja, da je prišlo do napake, ki je posledica več manjših napak v postopkih priprave 
napovednika, torej v izbiri, označevanju, presnemavanju posredovanju in umeščanju 
izbranega AV gradiva ter komunikaciji o tem. Sprejeta so bila tudi navodila, da se v prihodnje 
taka napaka ne bi ponovila pri katerikoli od oddaj. Seznanjena sem tudi, da na pobudo Jožeta 
Možina poteka analiza pogostosti objav napovednikov za oddaje, katerih avtor je (med njimi 
za oddajo Intervju), ter ugotavljanje, ali je teh napovednikov primerjalno manj oz. zakaj.  
Kot varuhinja pravic gledalcev in poslušalcev menim, da je cenzura tako zavržno ravnanje, da 
mora že sum nanjo takoj sprožiti vse alarme pri pristojnih, saj za omejevanje novinarskega 
dela v demokratičnih medijih ni prostora. Prepoved cenzure je izrecno opredeljena in 
regulirana tudi v Poklicnih merilih in načelih novinarske etike na RTV Slovenija.  
Menim, da se je vodstvo TV Slovenija glede tega primerno odzvalo. 
Menim tudi, da gre pri cenzuri za tako resen poseg v svobodo govora, da se morajo tisti, ki 
govorijo ali pišejo o njej, tem bolj zavedati teže izgovorjenega ali zapisanega očitka. Zato 
obžalujem, ker se je avtor oddaje odločil, da tak očitek posreduje v družbeno omrežje preden 
je o zadevi seznanil pristojne oz. o tem pridobil vse informacije. In s tem morda pri javnosti 
vzbudil napačen vtis, da v oddaji (zaradi posegov od zunaj) ne bodo slišali vsega, kar je bilo 
posneto. To se, kot vemo, ni zgodilo. Občinstvu ni bila kratena pravica do celovite vsebine v 
Intervjuju, v natanko takšni obliki, kakor jo je v oddaji pripravil avtor. Vsekakor pa – tudi kot 
nekdanja novinarka in urednica – povsem razumem avtorjevo razočaranje, ko je ugotovil, da 
napovednik za njegovo oddajo ne vsebuje AV gradiva, kot si ga je zamislil, kar je seveda 
nesprejemljivo. 
Upam, da se takšni zapleti – tudi zaradi navodil, omenjenih v uvodu - , ne bodo več ponovili.« 
 
Odgovor Jožeta Možine gledalcu V.V.; ta ga je povabil, naj se odzove na odgovor varuhinje: 
 
»V primeru zapleta z napovedniki je bila oškodovana javnost (in seveda tudi jaz kot avtor), 
vse skupaj pa ima za prizadete učinek cenzure. Cenzura v našem času pomeni onemogočanje 
objave neke vsebine, ki je v nasprotju z interesi vplivne skupine. Seveda nihče, ki to počne v 
21. stoletju ne bo govoril da dela cenzuro in sam se okrog tega termina tudi ne bi vrtel. 



45 
 

Bistvena so dejstva.  Vodstvo oz. vpleteni sicer govorijo o nekakšni napaki in nizu manjših 
napak, kar povzema tudi varuhinja gospa Todorovski, vendar dejstva, ki sem jih podrobno 
predstavil naši interni javnosti govorijo drugače. Nihče jih ni ovrgel, nakopičila so se še nova. 
Kako naj govorimo o manjši napaki, če pa je bilo do 5x manj napovednikov v večernem 
terminu sobote in nedelje za Vero Mejak v primeru z ostalimi intervjuji? Nekdo se je posebej 
potrudil, da so se zvrstili napovedniki za oddaje, ki so bile predvajane globoko v naslednjem 
tednu, aktualni nedeljski intervju pa je izpadel. Sistematično. Slučajna napaka ali 
nedoslednost je lahko ena, ne more jih biti 10. Potem to ni več napaka ampak menda nekaj 
drugega? Da ne govorimo o škandalu glede objave napovednikov za Pričevalce. Pred več kot 
letom sem prosil vodjo napovednikov naj se število objav napovednikov  za Pričevalce 
približa številu, ki ga imajo druge podobne oddaje. Odgovora nisem dobil. Pač pa se je 
razkrilo, da so odgovorni za napovednike celo leto (in verjetno tudi leto prej) sistematično 
diskriminirali oglaševanje Pričevalcev v primerjavi s povsem primerljivo oddajo v enakem 
terminu - Spomini. In spet, slučajna napaka je lahko ena, morda dve, ne more jih biti 100 in 
več kot to dokazuje ravnanje z napovedniki za Pričevalce. Torej gre za nekaj drugega, 
cenzuro, ideološko selekcijo na javno televiziji… Nekaj v tej smeri in to je lahko očitno tudi 
varuhinji. Saj končno vodstvo ni postreglo z nobeno drugo uporabno razlago za sistematično 
diskriminiranje napovednikov za Pričevalce. Kar dogajalo se je, nihče seveda ne verjame da 
slučajno.  Šlo je za organizirane slučaje… »Slučaj« je tudi to, kar se je sedaj ugotovilo, da so 
izjavo Mejakove o farmacevtskem zapletu župana Jankovića, vendarle šli gledat. Pravijo sicer 
da post festum – a zakaj bi to počeli, če pa zaplet ni posledica sporne izjave ampak tega, da 
je montažer napovednikov po napaki ni dobil. Itd. Osebno menim, da je počelo zapleta prav 
v izboru te moje izjave za napovednik. 
Varuhinja ocenjuje, da se je vodstvo primerno odzvalo s čimer se ne morem povsem strinjati. 
Pomočnik generalnega direktorja Gorazd Slak sicer vliva  zaupanje, da bo poskrbel, da bodo 
napovedniki v prihodnje predvajani profesionalno. Za nazaj pa vodstvo ni jasno ovrednotilo 
zadeve, še manj imenovalo osebo, ki je za diskriminacijo odgovorna, še manj kogarkoli 
sankcioniralo. In kar je vsaj zame in verjetno tudi za gledalce bistveno – nihče se za 
povzročeno škodo, hudo kri in kaprice ni opravičil -  kar razgalja tendenco, da je to modus 
operandi. »Storilci«, ki bi morali biti vsaj imenovani, če že ne sankcionirani, so ostali pokriti – 
vendar s prozorno ponjavo. 
Morda še glede stališča varuhinje zakaj sem se kot avtor obrnil na družabno omrežje. 
Njenega obžalovanja, ki sicer v podmeni izraža tudi razumevanje, ne razumem povsem;   Tisti 
večer, dan pred objavo, ko sem zgrožen ugotovil, da je prišlo do izločitve izjave in celo 
napovednika ali kot bi rekli nekateri do »niza slučajnih napak«,  je odločitev za moje ravnanje 
izhajala iz tega kaj je interes javnosti, ne pa kaj je interes tistih na TVS, ki so za zaplet 
odgovorni. Interes javnosti pa je bil, da je na oddajo opozorjena, da je oddaja z moje strani 
napovedana tudi tako, da izpostavim izginotje napovednikov zanjo. To se je potem tudi 
zgodilo in moram reči, da je bilo učinkovito. A veliko raje bi gledal korekten napovednik za 
svojo oddajo in se posvečal družini, kot pa da sem nastalo škodo saniral prek družabnih 
omrežij. Sicer pa nisem dajal vtisa, da je cenzurirana tudi oddaja, mislim, da sem celo napisal, 
da ne bo tako.  
Tudi sam upam, da takih in podobnih zapletov ne bo več. Jemljejo veliko časa in krnijo ugled 
javne televizije. A če bodo in bodo zadevali diskriminacijo programa, ki ga sam pripravljam, 
ne vidim druge možnosti kot da ravnam podobno kot sem sedaj. Že zaradi javnosti. Nič, se ne 
bi zgodilo, če bi bil tiho, že tako se ne bo veliko.« 
 



46 
 

Priloga št. 2: PPN 2018, Poglavje »VARUHINJA PRAVIC GLEDALCEV IN 
POSLUŠALCEV« 
 
VARUHINJA PRAVIC GLEDALCEV IN POSLUŠALCEV  
 
Obveščanje javnosti o delovanju  varuhinje pravic gledalcev in poslušalcev - tako o 
obravnavanih zadevah, mnenjih in priporočilih, kakor tudi o samih pristojnostih in namenu 
instituta varuha - je za učinkovitost njenega dela nepogrešljivo.  
 
Prva varuhinjina naloga je obravnava odzivov na objavljene programske vsebine, zelo 
pomembne pa so tudi vloge angažiranega posrednika in mediatorja v sporih med uporabniki 
in ustvarjalci, a tudi povezovalne osebe, ki krepi medsebojno zaupanje in razumevanje. 
Varuh ne more postati in ostati zaveznik javnosti, če se v javnosti ne pojavlja ali ga javnost ne 
pozna. Z gostovanji v programih RTV Slovenija lahko vzpostavi stik s širšo javnostjo, zato je 
pomembno, da se varuhinji zagotovi dovolj programskega časa v vseh programih RTV 
Slovenija, ki dosežejo širok in raznolik krog gledalcev, poslušalcev, bralcev in drugih 
uporabnikov RTV storitev.  
 
Pravilnik o delovanju varuha pravic gledalcev in poslušalcev natančno določa, koliko 
programskega časa morajo posamezni mediji RTV zagotoviti varuhinji, in sicer: radio in 
televizija najmanj 15 minut enotnega programskega časa mesečno, enkrat letno, ob 
predstavitvi letnega poročila, pa najmanj 45 minut v osrednjem programskem času. MMC 
mora varuhinji zagotoviti primeren programski prostor za objavo ugotovitev vsaj četrtletno, 
regionalni programi ter programi narodnih skupnosti pa vsaj dvakrat letno.  
 
V dogovoru z direktorjema Radia in Televizije Slovenije oz. pristojnimi uredniki se bo 
varuhinja o gostovanjih sproti dogovarjala, in sicer tako ob izidu mesečnih in letnih poročil 
ter izstopajočih zadevah, kakor ob aktualnih javnih razpravah o programskih standardih, 
novinarski etiki in poklicnih merilih, o poslanstvu in nalogah javnega medijskega servisa, o 
pravici gledalcev, poslušalcev in bralcev do dobrega programa in vsebin ter o drugih 
aktualnih medijskih temah.  
 
Ob tem je bilo podanih tudi nekaj konkretnejših zavez, in sicer: 
- na TV Slovenija bo varuhinja ob objavi letnega poročila gostja daljšega intervjuja na TV SLO 
1, ob objavi mesečnih poročil in drugih povodih pa bo gostja v informativnih oddajah ter 
oddajah Dobro jutro in Halo TV;  
- na Radiu Slovenija bo varuhinji prostor za ugotovitve, opažanja, pripombe in potrebe po 
komuniciranju z uporabniki radijskih storitev odprt na vseh programih, na Vala 202 denimo v 
oddajah kot so Vroči mikrofon, Kje pa vas čevelj žuli in Reakcija, ko se bodo obravnavale 
aktualne medijske teme, med drugim o nalogah javnega servisa; 
- na MMC bo varuhinja sodelovala v klepetalnici, na spletnem mestu rtvslo.si bo imela 
zagotovljeno platformo za objavljanje bloga;  
- regionalna centra v Mariboru in Kopru ter uredništva italijanskih in madžarskih programov 
bo varuhinja obiskala vsaj enkrat letno in takrat sodelovala v programih po dogovoru, 
denimo v oddaji S-prehodi Televizije Koper in v oddaji Glocal Radia Capodistria. 
 
 



47 
 

STATISTIKA ODZIVOV 
 
 

  oktober 2017 september 2017 oktober 2016 

TELEVIZIJA SLOVENIJA    

Skupaj 54 53 134 

Informativni program 28 21 119 

Kulturni in umetniški program 14 4 4 

Športni program 2 16 5 

Razvedrilni program 4 3 4 

Program plus 0 4 2 

Ostalo  6 5 0 

RADIO SLOVENIJA    

Skupaj 6 6 4 
Radio Prvi 1 2 0 

Val 202 1 0 0 

Program ARS 1 3 0 

Ostalo 3 1 4 

MMC    

Skupaj 9 14 18 

Vsebine 7 12 18 

Prilagojeni programi 1 1  

Dostopnost, storitve 1 1  

RTV SLOVENIJA    

Skupaj  52 37 53 

Jezikovna kultura  4 4  

Oglaševanje 6 1  

RTV prispevek 1 2  

Tehnične zadeve 1 2  

RTV SLO – splošno 5 1  

Programski svet 0 1  

Varuhinja 11 8  

Ostalo 24 18  

VSI ODZIVI 121 110 209 

 

 
 


