Vlada ne potrebuje ozaveščenih potrošnikov, ugotavlja Breda Kutin iz ZPS-ja. Foto: BoBo
Vlada ne potrebuje ozaveščenih potrošnikov, ugotavlja Breda Kutin iz ZPS-ja. Foto: BoBo

Program varstva potrošnikov v Sloveniji se zadnja tri leta na državni ravni ne izvaja. Sredstva, namenjena programom varstva potrošnikov, se porabljajo v druge namene, oškodovani so potrošniki.

Breda Kutin, ZPS

Postali smo moteči element, ker preveč znamo, vlada pa ne razmišlja o ozaveščenih potrošnikih, čeprav so bili denimo žrtve oderuških kreditov najranljivejši ljudje.

Breda Kutin, ZPS
Revije, ki objavlja izsledke preizkusov različnih izdelkov, ministrstvo ne sofinancira več. Foto: MMC RTV SLO
Stanje na področju varstva potrošnikov v Sloveniji je alarmantno

Samo januarja se je na Zvezo potrošnikov Slovenije po telefonu obrnilo tisoč potrošnikov, toda brezplačno svetovanje zdaj opravljajo na ministrstvu za gospodarstvo in razvoj, in sicer vsak dan le eno uro. Sklep vlade, po katerem je bil za to dejavnost izbran ZPS, je bil leta 2012 razveljavljen brez obrazložitve.

Začasno je že štiri leta
Nalogo pa "začasno", že četrto leto, opravljajo na ministrstvu, čeprav bi jo skladno z nacionalnim programom varstva potrošnikov morala opravljati nevladna organizacija. Zaradi velikih potreb so se na ZPS-ju odločili, da odprejo linijo 090 50 90, in sicer ob plačilu 1,99 evra na minuto za tiste, ki niso člani ZPS-ja.

Stop tudi za sofinanciranje revije VIP
Organizacija je ostala tudi brez tretjine sredstev za revijo VIP, ki jo je prispevalo ministrstvo; februarja lani je bil razpis za petletno financiranje razveljavljen in nikoli ponovljen, je dejala Kutinova.

Evropski potrošniški center gosti - država
Nevladna organizacija ni več niti gostiteljica Evropskega potrošniškega centra (EPC), za obratovanje katerega je letno prejela 97 tisoč evrov od ministrstva za gospodarstvo in 110 tisoč evrov od Evropske komisije. EPC zdaj gostuje na ministrstvu, čeprav je analiza potrošniškega gibanja za Evropsko komisijo pokazala, da uslužbenci ministrstva potrebujejo izobraževanje na področju potrošništva, je dejala Kutinova.
Moteči, ker preveč znajo
"Postali smo moteči element, ker preveč znamo, vlada pa ne razmišlja o ozaveščenih potrošnikih, čeprav so bili denimo žrtve oderuških kreditov najranljivejši ljudje. Če nimajo brezplačnega svetovanja, so najlažja žrtev prevarantov," je potrebo po informiranju in ozaveščanju, ki jo ZPS izvaja 24 let, poudarila Kutinova.

ZPS-jeva linija je za nasvete potrošnikom na voljo vsak delavnik med 9. in 12. uro, ob sredah tudi med 15. in 17. uro. Cena klica je 1,99 evra na minuto.

"Odkar imamo potrošniški center na ministrstvu za gospodarstvo, se ni še nič naredilo," je bila kritična in pravi, da odnos ministrstva ni odvisen od političnih barv. Skrbi pa jo kakovost njihovega dela.

Nepravilnosti ni bilo
Kutinova je dejala tudi, da OLAF nikoli ni raziskoval ne nje osebno ne ZPS-ja, temveč postopke ministrstva in agencije okrog EPC-ja. Revizija EPC-ja je pokazala, da ni bilo nobenih finančnih nepravilnosti, je dodala in se pohvalila z najvišjimi ocenami, ki so jim jih podelili tuji strokovnjaki v šestih letih, kolikor so gostili EPC.
Sodišče razveljavilo izbris
Dodala je tudi, da je upravno sodišče razveljavilo izbris Mednarodnega inštituta za potrošniške raziskave (MIPOR) iz registra potrošniških organizacij. MIPOR je namreč eden izmed ustanoviteljev ZPS-ja, skrbi pa za njegovo strokovno podporo, akcije in kampanje, podobno ureditev imajo tudi v Španiji, na Portugalskem, v Belgiji in Nemčiji, je še dejala Breda Kutin.

Ministrstvo: Potrošnikom je zagotovljeno brezplačno svetovanje
Na očitke Kutinove so se odzvali tudi na ministrstvu za gospodarski razvoj in tehnologijo. Poudarili so, da izvajajo svetovanje potrošnikom, razpisa za sofinanciranje potrošniške revije in za brezplačno svetovanje pa so razveljavili zaradi priporočil KPK-ja in proračunskih omejitev.

"Svetovanje opravljajo usposobljeni uslužbenci ministrstva z dolgoletnimi izkušnjami svetovanja potrošnikom," so zatrdili. Dodali so, da javno službo svetovanja potrošnikom izvajajo od leta 2011 "brezplačno na telefonski številki 080 88 99 vsak delovnik od 9. do 10. ure". Še v tem tednu pa bodo svetovanje podaljšali na tri ure, kasneje pa na osem ur dnevno.

Prijavo Olafu je vložil Zavod PIP
Glede razpisa za sofinanciranje delovanja Evropskega potrošniškega centra (EPC) pa so na ministrstvu pojasnili, da so se za umik razpisa odločili zaradi preiskave Evropskega urada za boj proti prevaram (Olaf) - ta je pod drobnogled vzel ravno izvajanje EPC-ja.

Ker postopki Olafa v tistem času še niso bili zaključeni in bi bilo zaradi novih elementov tveganja lahko ogroženo delovanje EPC-ja v letu 2014, se je ministrstvo odločilo, da razpis na nacionalni ravni razveljavi in da se samo neposredno prijavi na razpis.

Prijavo Olafu je vložil Zavod PIP, neprofitni zavod zasebnega prava za opravljanje dejavnosti s področja pravnega svetovanja in pravne pomoči, kjer so prepričani, da je bila Zveza potrošnikov Slovenije neupravičeno izbrana in sofinancirana za izvajanje dejavnosti EPC-ja.

Program varstva potrošnikov v Sloveniji se zadnja tri leta na državni ravni ne izvaja. Sredstva, namenjena programom varstva potrošnikov, se porabljajo v druge namene, oškodovani so potrošniki.

Breda Kutin, ZPS

Postali smo moteči element, ker preveč znamo, vlada pa ne razmišlja o ozaveščenih potrošnikih, čeprav so bili denimo žrtve oderuških kreditov najranljivejši ljudje.

Breda Kutin, ZPS
Stanje na področju varstva potrošnikov v Sloveniji je alarmantno