Gospodarstvo

Poudarki

  • "Na javnih natečajih tudi do petkrat več ponudnikov"
  • Arhitekti s statusom samostojnega kulturnega delavca
  • "Za nizko ceno ne moreš narediti dobrega projekta"
  • Naj posamezniki gradijo ali ne?
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 3,8 od 6 glasov Ocenite to novico!
Zgradba
Po napovedih Goljarja bodo arhitekti prvi čutili izhod iz gospodarske krize, ki je prizadela tudi njihovo stroko. Foto: MMC RTV SLO
Celovški dvori
Večja gradbišča, ki jih še vidimo po nekaterih slovenskih mestih, so projekti iz časa pred gospodarsko krizo. Foto: MMC RTV SLO
Stanovanje
Kakšna je proizvodna cena kvadratnega metra novozgrajene stanovanjske površine, Goljar ni želel povedati, a pravi, da je veliko, veliko nižja od prodajne. Foto: MMC RTV SLO

Dodaj v

Je kriza prizadela tudi slovensko arhitekturno stroko?

"Prvi bomo čutili izhod iz krize
31. marec 2010 ob 07:08
Ljubljana - MMC RTV SLO

Zaslužka je bistveno manj, naročil tudi, neplačnikov in ponudnikov na javnih natečajih pa vedno več. Tudi v arhitekturi je kriza, pravi predsednik Zbornice za arhitekturo in prostor Slovenije Andrej Goljar.

Goljar je v pogovoru za MMC dejal, da kriza v arhitekturi še ni dosegla dna, saj ima stroka trenutno še opravka s preteklimi posli". "Te zgradbe, ki še rastejo po Ljubljani, rastejo od prej," pravi in pojasnjuje, da je stavba, velika 10.000 kvadratnih metrov, ki je narejena v dveh letih, narejena neskončno hitro. Projekti sicer trajajo od pet do šest let, od začetka do konca gradnje pa se "gospodarske razmere spremenijo in pride do tega, da se kakšen investitor premisli, in potem nastane problem z obračunom".

"Na javnih natečajih tudi do petkrat več ponudnikov"
"Bomo pa prvi čutili izhod iz krize, ker bo prišlo prvo povpraševanje k projektom," je po drugi strani prepričan predsednik Zbornice za arhitekturo in prostor Slovenije (ZAPS). Gospodarska kriza se po njegovem mnenje trenutno pozna tudi na področju javnih arhitekturnih naročil in razpisov. "Pri ponudbah na javnih arhitekturnih natečajih se je zgodilo to, da je bilo včasih ponudnikov 10, največ 15, sedaj pa jih je tudi 50. To je odkrit pokazatelj, da je stroka v krizi," je poudaril Goljar.

"Javni natečaji so namreč veliko tveganje za neko podjetje. Tega se lotiš takrat, ko nimaš početi kaj drugega, ali pa se tega udeležuješ zavestno. Zdaj pa se je zgodilo tako, da kaže, da je stroka tako brez dela, da ljudje počnejo tudi to," je dejal Goljar in dodal, da je javnih razpisov za najnižjo ceno kar nekaj, a "na njih so cene take, da bi se lahko pogovarjali o nelojalni konkurenci".

Arhitekti s statusom samostojnega kulturnega delavca
Veliki projekti v arhitekturi so se po besedah Goljarja ustavili v začetku lanskega leta, vendar podatkov o tem, koliko arhitekturnih birojev se je zaradi tega znašlo v finančnih težavah, na zbornici nimajo. Tudi zato ne, ker arhitekturni biro ni produkcijska enota arhitekture v Sloveniji. Velik del arhitektov ima namreč status samostojnega kulturnega delavca. "Zbornica ima 1.300 članov in približno 60 odstotkov je samostojnih kulturnih delavcev," je pojasnil in ocenil, da je v Sloveniji od 3.000 do 4.000 arhitektov, a veliko se jih aktivno ne ukvarja z osnovnim poklicem, za katerega so se šolali.

"Član zbornice pa mora biti tisti arhitekt, ki hoče delati projekte, za katere je potreben podpis odgovornega projektanta. Zbornica ima na tem področju javna pooblastila, v imenu države izvaja strokovne izpite, zato da dobiš to pooblastilo, in vodi imenik pooblaščenih projektantov," pravi Goljar.

"Za nizko ceno ne moreš narediti dobrega projekta"
Gospodarska nestabilnost poleg kvantitete vpliva tudi na kvaliteto gradnje, meni naš sogovornik. "Za nizko ceno ne moreš narediti dobrega projekta. Če imaš slab projekt, je to osnova za vse slabe stvari, ki se potem dogajajo," je prepričan. "Ko dobiš neko nalogo, se pozanimaš, v kakšnem proračunu je lahko izvedena. Tisti, ki dela kvalitetno, naredi zadevo tako, da je izdelek primeren ceni," trdi arhitekt. O varčevanju pri projektiranju pa je dejal: "Pri konstrukciji po navadi ne moreš, ker ta pač mora biti, lahko pa, na primer, pri debelini izolacije. To so stvari, ki se jih od daleč ne vidi."

"Arhitekti smo zelo na prepihu in nimamo nikakršnih vzvodov, da bi prišli do denarja," je v zvezi s plačilno nedisciplino v arhitekturi povedal predsednik ZAPS-a. Poleg tega, da je drastično upadlo število vlagateljev, imajo arhitekti namreč težave tudi z neplačili. "Plačilni roki so takšni, kot se dogovoriš," pravi in dodaja, da lahko pri naročnikih, ki nimajo denarja, trajajo od dva do tri mesece. "Najprej poskušaš biti prijazen. Z vsakim investitorjem, s katerim si delal, si želiš, da bi morda še delal zanj. Malo si prijazen, malo počakaš in razumeš, ker ljudje smo taki, da se izogibamo sodišč. Potem gre to na izvršbo in je lahko v 30 dneh rešeno, če se nihče ne pritoži," je pojasnil in ob tem poudaril, da je posel arhitekta vreden le od tri do štiri odstotke celotne investicije.

Naj posamezniki gradijo ali ne?
Kot pravi, je zaradi gospodarske krize zaslužka v arhitekturi bistveno manj. O številkah ni želel govoriti: "Katero koli številko bi rekel, bi bilo to ugibanje. Za nekatere bistveno manj pomeni skoraj bankrot, za druge pa ne."

Skrivnosten je bil tudi pri proizvodni ceni kvadratnega metra novozgrajene stanovanjske površine. Dejal je, da je ta veliko, veliko nižja od prodajne, ob tem pa je opozoril, da na končno ceno vpliva veliko različnih stvari: "V obdobju od začetka do konca gradnje morate najeti kredit, poskrbeti za nakup zemljišča, dajatve v zvezi s komunalno opremo, dajatve v zvezi z nekimi posebnimi prispevki, ki se včasih pojavijo, če hočeš neko spremembo v kakšnem občinskem aktu ... To vse vpliva na ceno."

Se pa gradnja trenutno izplača fizičnim posameznikom. "Če imaš denar, če to potrebuješ in gradiš zase, je zdaj primeren trenutek, da se to dela. Če nimaš denarja in moraš prodati neko stanovanje, zato da boš gradil, si v velikih težavah. Za trg pa je zdaj nespametno delati, ker ni kupca. Stanovanje, dokler nimaš kupca, nima vrednosti," še opozarja.

Ana Mavsar
Prijavi napako
Komentarji
izo
# 31.03.2010 ob 23:20
Slovenski arhitekti so v večini navadni plagiatorji, tko da kriza je bla že prej;)
še en poznavalec..
izo
# 31.03.2010 ob 23:16
cene spustite pa nehite jamrat. boste za en projekt tak keš zaračunaval da morjo ljudje pol leta za to šparat...
marš gradbeništvo z vsemi pridruženimi krvosesi vred, v prah se sesuj!

jao, da ne začnem? a 200k kredita pa ni treba šparat, potem pa je tist procent, dva problem za projekt? a veš vsaj približno, koliko dela je potrebno za vsaj približno kavlitetno projektno dokumentacijo in koliko ljudi je v to vključeno ipd?
izo
# 31.03.2010 ob 23:13
@marko28 - rad bi spoznal arhitekta, ki pokasira 10% za svoj projekt
sem ravno hotel komentirat, hehe.. najlepše je na pamet blefirat i zadevah, o katerih se marsikomu niti sanja ne.
zakaj-pa-ne
# 31.03.2010 ob 14:04
Res je, da se problem neplačil pojavlja v celotnem gradbeništvu. Problem pa je, ker ni več povpraševanja po novih projektih, ki so ključni za prihodnost vseh členov gradbeništva.

In šokiran sem ob obsodbah nekaterih o previsokih cenah, to pove samo, da ne veste koliko dela in kaj vse je potrebno za načrtovanje ene enostavne hiše, kaj še le za zahevnejše projekte.

Problem je tudi v zastavitvi raznih razpisov, ki so naravnani tako, da zmaga najnižja cena, kar pa še bolj vzpodbuja nelojalno konkurenco, saj nekateri ponujajo cene ki niso nikakor niso realne oz. so pa vendar le s neplačevanjem zaposlenih.

In še o arhitekturi, arhitekti in projektivni biroji delajo marsikaj in ne samo petih najbolj odmevnih projektov v Sloveniji. Večina arhitektov se ukvarja z manjšimi projekti, oz. z "vsakodnevnimi" objekti, ki so tudi arhitektura, pa vrjetno ne opazite. Tudi za prenovo,... in ne nazadnje izgradnjo garaže potrebuješ projekt.

Seveda pa je problem tudi investitor, ki se odloča o načinu, kvaliteti in podobno. tako da lahko arhitekt načrtuje še tako "prestižen" objekt, ampak če investitor ne bo pripravljen za dobre materiale in stavbno pohištvo odšteti primerno veliko denarja, bo pač kvaliteta temu primerna.
In tu bi povdaril, da se ljudje, ki zidajo (tudi posamezniki, ki si gradijo lasten dom) ne zavedajo pomena kvalitete materialov in varčujejo na vsem kjer se le da, brez da bi razmišlajli, da si gradijo dom za več desetletij. Saj tudi avta si ne kupiš najcenejšega, ampak takega, ki ti usterza oz. ki je primeren tvoji denarnici (v večini primerov ni avto Romunske avtomobilske industrije). Ampak tega se le redko kdo zaveda.
Penzic
# 31.03.2010 ob 12:21
Mislim da bi bilo smešno, če kriza ne bi prizadela tudi arhitektov, ki so pač ena od faz v gradbeništvu. Sicer pa ne vem koliko ima arhitekt sploh besede, ker sem si ogledal par projektov in moram priznati da mi nič ni jasno in da je ta stroka tudi sama po sebi zelo v krizi. Predvsem glede praktičnosti gradenj. Trikotnik ob železniški (R5), Celovški dvori, se vsaj reklamirajo kot projekti, ki bi naj bili "elitni", ko pa greš gledat kakšna stanovanja so na razpolago, pa res ne vem kaj je tako elitnega, predvsem stanovanja pod 60m2, ki jih niti ni tako malo na razpolago. Razumem da je elitno vsako stanovanje, ki meri krepko čez 100m2. Sicer to v Celovskih dvorih nič ne pomeni, razen eno pol milj. Eurov, pa ogromna terasa in loža, lastnik pa spi na kauču v dnevni sobi, še posebej če slučajno pomisli da bo imel otroka. Če je to elitizem...hm, mogoče pa je elitni razgled na parkirišče LPP. Tudi v trikotniku pri železniški postaji je razporeditev prostorov katastrofa, sicer malo boljše kot pri Celovških dvorih, ampak včasih tut skregano z logiko. Sploh pa mi ni jasno zakaj je MOL kupoval stanovanja od Vegrada in za koga bi naj bila ta stanovanja, kdo je ta "elita" ki bi se naj tja naselila. Vsekakor bi razumel da MOL gradi dobra stara socialna stanovanja, kjer 60m2 pač ni garsonjera, ampak vsaj enosobno stanovanje.
Nec
# 31.03.2010 ob 12:09
Odgovorni projektant podpiše PID projekt, brez katerega pač investitor ne dobi uporabnega dovoljenja za objekt.
Torej?
Flegica
# 31.03.2010 ob 11:40
Hm če on noče povedati koliko stane izgradnja m2 bom pa jest. V Avstriji ki ima veliko dražjo delovno silo je m2 družinske hiše visoke kvalitete ki že spada v pasivno gradnjo med 1000 in 1200 evri medtem ko je za blok okoli 700 evrov. Pri nas je približno podobno. Je pa res da je trg nepremičnin pri nas zelo čudn sploh v LJ. To je posledica MOL-a in države ter seveda kupcev ki nočejo najemati. Kar se pa tiče arhitektov je pa tako dela se za investitorja in kdor je vsaj malo poučen o tem ve da je to ponavadi finančnik ki nima pojma o arhitekturi. Investitorjem primerni so potem tudi projekti. Po domače povedano kot arhitekt bi bil moj nasvet za kupce stanovanj-kupujte stara stanovanja saj je kvaliteta gradnje bolša kot je danes-NAŽALOST. (ravno zadnič se je Hilda hvalila z projektom na Poljanah-nej pove če pomeni poplavljena garaža,streha ki pušča in še nešteto drugih težav uspešen projekt in naj mi razloži kako lahko podjetja ki delajo nadpovprečno draga in podpovprečno kvalitetna stanovanja;in temu primerno poceni za izgradnjo v minusu)
rotring
# 31.03.2010 ob 11:03
@marcipan
pa kaj ti misliš dobit projekt za 500€? in celo hišo za 5000? pa povej koliko bi ti bila normalna cena!
marcipan
# 31.03.2010 ob 10:53
cene spustite pa nehite jamrat. boste za en projekt tak keš zaračunaval da morjo ljudje pol leta za to šparat...
marš gradbeništvo z vsemi pridruženimi krvosesi vred, v prah se sesuj!
Nalim79
# 31.03.2010 ob 10:47
Čuden članek oziroma prispevek....
Celotno gradbeništvo je v pizdi, zakaj ne bi bili tudi arhitekti....Ocena prispevka je 1...

Butasta izjava je naslednja:

Arhitekti smo zelo na prepihu in nimamo nikakršnih vzvodov, da bi prišli do denarja," je v zvezi s plačilno nedisciplino v arhitekturi povedal predsednik ZAPS-a. Poleg tega, da je drastično upadlo število vlagateljev, imajo arhitekti namreč težave tudi z neplačili. "Plačilni roki so takšni, kot se dogovoriš," pravi in dodaja, da lahko pri naročnikih, ki nimajo denarja, trajajo od dva do tri mesece. "Najprej poskušaš biti prijazen. Z vsakim investitorjem, s katerim si delal, si želiš, da bi morda še delal zanj. Malo si prijazen, malo počakaš in razumeš, ker ljudje smo taki, da se izogibamo sodišč. Potem gre to na izvršbo in je lahko v 30 dneh rešeno, če se nihče ne pritoži," je pojasnil in ob tem poudaril, da je posel arhitekta vreden le od tri do štiri odstotke celotne investicije

To je v gradbeništvu že 10 let praksa, pa nihče ne jamra in to ko je bila konjuktura...Welcome to realtity gospodje arhitekti....

Prispevek je slab....
Jožeine
# 31.03.2010 ob 10:44
Ne, to stroko je "pojedel" kapital in pohlep po denarju, ter predvsem kdo je komu boter!
IcyBerg
# 31.03.2010 ob 10:43
Ne smemo metati v isti koš vseh novogradenj v zadnjem času, kar se kakovosti arhitekture tiče. Kot je že v članku povedano, pa želja po čim nižji ceni prinese tudi slabo kakovost. V Sloveniji imamo mnogo zelo dobrih arhitektov, jih je pa potrebno dobro plačati. Taki ne projektirajo trikotnikov ob železniški postaji v LJ, niti že stokrat videnih rdeče-sivih blokov ob Šmartinski. Je pa res, da bi mogoče arhitekturi bolj pomagala kritična javnost (a ne taka, ki kategorično zavrača vse moderno) in manj ozkogledi investitorji. Skratka: Dobre projekte je potrebno dobro plačati, navsezadnje je tudi od stavbe same odvisno, kako hitro bo povrnjena investicija.
moonylink
# 31.03.2010 ob 10:16
lol rotring
galoper
# 31.03.2010 ob 10:11
Prevelika ponudba storitev bi morala znižati njihovo ceno. Sicer pa, cehovska društva so odveč, in kdo ve, koliko jih je še.
Sahib
# 31.03.2010 ob 10:06
Slovenski arhitekti so v večini navadni plagiatorji, tko da kriza je bla že prej;)
rotring
# 31.03.2010 ob 10:02
Velik del problema v slovenski arhitekturi je tudi narod, ki sanja kvazi-holcarske hiše iz 19.stoletja, prebarvane v karseda strupeno barvo, palčke pred hišo zraven pa parkiran najnovejši terenec. Za hišo je pergola, ki jo je sosedov Joža neko soboto vkup nabil. Če mi ne verjameš, poglej skozi okno :)
moonylink
# 31.03.2010 ob 09:57
tadejstein arhitekturni načrti morajo med drugim seveda vsebovati tudi načrt električne napeljave
minerva
# 31.03.2010 ob 09:30
vse je odvisno od investitorja... investitor je tisti ki ima prvo in zadnjo besedo vsi ostali členii v verigi so le njegove lutke, ki delajo z namenom da bi kaj zaslužili in preživeli....
investitor med tem časom zaide v težave in se ve kaj se zgodi vsa mikro in mala podjetja ki sodelujejo v procesu stagnirajo in propadaja na račun pohlepnikov.- zakreditiranih investitorjev brez denarja... (med njimi tudi marsikateri arhitek, ostali projektant in izvajalci)

arhitekti so v zadnjem času imeli le malo vpliva.... največji vpliv imajo INVESTITORJI, ki želijo na najcenejši način pridi do dragih stanovanj..... in tako
obogatetei... in ti gospodje komandirajo obliko arhitekture in materiale, ki se vgrajujejo.....
zanima jih samo končni SALDO...... žal....
investitor je tisti ki ima prvo in zadnjo besedo vsi ostali členii v verigi so le njegove lutke, ki delajo z namenom da bi kaj zaslužili in preživeli....
rdečinavijač
# 31.03.2010 ob 09:27
tV nekaterih primerih Takšne stvaritve kot jih dajejo od sebe niso vredni da imajo naziv arhitekta.
Oblika super duper, uporabnost nikakva! Pa sej to je pri večini sodobnega dizajna, ko je itak že vsak kekec dizajner.
Re
# 31.03.2010 ob 08:34
Od demokratične države pa res ne gre pričakovati ukrepov. Država se danes obnaša povsem kapitalistično; pobira davke in ščiti "svoje". Ostali naj se znajdejo kakor vedo in znajo.
Kriza je šele na začetku. S "protikriznimi ukrepi" se le še poglablja. Zdi se, da bomo morali priti do samega dna eksistence, da se bo nekaj premaknilo. Takrat bo že pozno in okrevanje dolgotrajno. Takšna je narava "sodobnega človeka"; mazohistično izživljanje in uničevanje zgrajenega. Za prgišče evrov je pripravljen poteptati vse moralne vrednote. Bravo Slovenija.
micius
# 31.03.2010 ob 08:33
Hvala bogu...
se bo vsaj dobro razmislilo o smislu arhitekture in urbanistike. Trenutno, razen produciranja primitivnih monumentov sami sebi, skorajda ni sposobna skreirati človeku in okolju prijazne zasnove za kvalitetno sobivanje z okoljem. Namesto, da bi arhitekti bili razvijalci novega načina življenja, se od življenja vedno bolj odtujujejo in Zemljo jemljejo za velik peskovnik v katerem je vse dovoljeno. Za slavo trenutka.
Tadejstein
# 31.03.2010 ob 08:32
@luka ki muka - arhitektova naloga
se nikoli ni bila risanje kablov. Za take stvari so štromarji, strojniki, itd.
Tadejstein
# 31.03.2010 ob 08:30
@marko28 - rad bi spoznal arhitekta, ki pokasira 10% za svoj projekt
vipmit
# 31.03.2010 ob 08:25
Delam v podjetju kjer izvajamo inženirske storitve. Že lani je direktor govoril, da bomo z zamikom v letu 2010 tudi mi občutili krizo. Da opišem situacijo: Dela imamo še več kot v prejšnjem letu vendar se nam je vsem v podjetju plača malenkost zmanjšala. Problem, neplačevanje izstavljenih računom oziroma opravljenega dela. Že večkrat sem tu gor dejal, da bo ta folklora uničila slovensko malo gospodarstvo v kolikor ne bo država ukrepala.
luka ki muka
# 31.03.2010 ob 08:25
In pri tem celo pozabijo na, recimo, elaborat za polaganje kablov, tako da morajo take stvari naknadno delati drugi...
Jejhata!
marko28
# 31.03.2010 ob 08:15
edino pošteno. Pač imamo preveč projektantov in kvazi arhitektov, ki pokasirajo vsaj 10% od projekta za svoje zmazke. Normalno, da za vse ne bo več posla...
moonylink
# 31.03.2010 ob 07:47
"...dajatve v zvezi z nekimi posebnimi prispevki, ki se včasih pojavijo, če hočeš neko spremembo v kakšnem občinskem aktu.."

haha mislim da je očitno, kaj je mojster želel tu namigniti
Kazalo