Gospodarstvo
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 2.8 od 15 glasov Ocenite to novico!
Novomeška tovarna zdravil Krka je največji slovenski izvoznik v Iran. Foto: BoBo
Ameriški predsednik Donald Trump na plakatu v Teheranu. Foto: EPA
       Iz prakse na terenu vidimo, da so se določeni poslovni procesi bodisi ustavili bodisi upočasnili, ko bodo nova dejstva glede sankcij znana, se bodo podjetja lahko odločila, kako naprej.       
 Ante Milevoj, GZS

Dodaj v

Kakšne bodo posledice ameriških sankcij proti Iranu za slovenska podjetja?

EU podjetjem obljublja zaščito
7. avgust 2018 ob 16:57
Ljubljana - MMC RTV SLO, Radio Slovenija

Po tem, ko je začel veljati prvi sveženj ameriških sankcij proti Iranu, ameriški predsednik Donald Trump vztraja – kdor bo posloval z Iranom, ne more poslovati z Združenimi državami Amerike. Kakšne so lahko posledice za slovenska podjetja?

Evropska unija medtem zagotavlja, da bo evropskim podjetjem nudila zaščito in jih spodbuja, da nadaljujejo poslovanje.

Odnosi med Slovenijo in Iranom so tradicionalno dobri, blagovna menjava pa je s 100 milijonov evrov leta 2011 po uvedbi sankcij padla na 20 milijonov evrov. V zadnjih letih se je tudi zaradi okrepljene diplomacije, odprtja slovenskega veleposlaništva v Teheranu in obiskov gospodarskih delegacij povečala na 55 milijonov evrov, kar je še vedno skromen obseg.

Največja izvoznika v Iran sta Krka z zdravili in Swatycomet z brusi, potem pa je tu še vrsta drugih podjetij. Kakšen je njihov položaj zaradi uvedbe ameriških sankcij? "Iz prakse na terenu vidimo, da so se določeni poslovni procesi bodisi ustavili bodisi upočasnili, ko bodo nova dejstva glede sankcij znana, se bodo podjetja lahko odločila, kako naprej," je pojasnil Ante Milevoj z Gospodarske zbornice Slovenije (GZS).

Podjetje Duol, proizvajalec napihljivih hal, pa se je s trga umaknil pred letom in pol. "Niti prvega velikega posla, ki ga imamo, gre za gradnjo velikega letališkega terminala v Teheranu, ne moremo zaradi finančnih problemov investitorja peljati naprej," je dejal lastnik podjetja Duola Dušan Olaj. "Ocenili smo, da je glede na slabo kupno moč in zunanjo nelikvidnost iranskega trga bolje, da s tem trgom poslujemo kar iz Slovenije," je dodal.



Podjetniki ne verjamejo v zaščito EU-ja
Evropska unija je evropskim podjetjem pri poslovanju v Iranu obljubila zaščito, a v neformalnih pogovorih s podjetniki se izkaže, da vanjo ne verjamejo. Tiste gospodarske družbe, ki poslujejo z obema, Iranom in Združenimi državami Amerike, so zdaj v največjem precepu, saj ameriška administracija grozi vsem, ki sankcij ne bi upoštevali. Zato se pisarne v Teheranu praznijo, predstavništva podjetij zapirajo vrata.

To je sicer priložnost, tudi za nekaj slovenskih podjetij, ki ne poslujejo z ZDA, da po odhodu konkurence okrepijo položaj na iranskem trgu. In to tudi nameravajo storiti. Čeprav jim položaj otežuje padanje vrednosti iranskega riala in praktično zaprtje morskih poti. Posledice ameriških sankcij na slovenske izvoznike v Iranu bodo torej mešane. Vendar glede na zneske ne bodo zamajale našega gospodarstva.

G. K., Maja Derčar, Radio Slovenija
Prijavi napako
Komentarji
seven7
# 07.08.2018 ob 17:27
Kaj imamo mi z ameriškimi sankcijami ???
angryjoe
# 07.08.2018 ob 17:41
Kdo sploh še potrebuje vojno, če lahko s sankcijami praktično zrušiš državo... Nasilništvo na globalni ravni. ZDA so na vrhu prehranjevalne verige in lahko počno kar hote.
osrdek
# 07.08.2018 ob 17:54
Temu se reče prosti trg po ameriško. :)
aparat-čik
# 07.08.2018 ob 17:51
od Amerike imamo itak samo gospodarsko škodo in oviranje proste trgovine.
LukaH
# 07.08.2018 ob 19:15
@taubi
sem iz tiste generacije slovenskih IT-jevcev, ki je v sedemdesetih letih gradila kitajsko elektro industrijo. Že v sedemdesitih, ko sem prvič diplomiral na MIT-u so bili "možgani" razvoja "immigranti". Srečal sem tudi gospoda Rodeta, ki je bil med temi "immigranti"...mimogrede ravno on je bil "možgani" razvoja pametnih kalkulatorjev pri HP-ju. Iz prve roke lahko povem, da so ZDA samo goba, ki vpija pame. Lastne proizvodnje, tudi razvoja imajo Američani zelo malo, ni vse kar mislimo da je nastalo v ZDA res tudi iz ZDA.
Micorsoft, Apple, Oracle ipd... če pogledamo, ko je razvijal oz. danes razvija programska orodja bi hitro ugotovili, da je bilo bore malo v ZDA rojenih razvijalcev.
S teoretično blokado vsega maeriškega IT-ja bi bile težave, vendar bi hitro naredili "override". Pamet in proizvodnja IT-produktov že dolgo niso več niso domena ZDA (niti prav zares niso bile). Da apeliram npr. na avtomobilsko proizvodnjo ... Ford naj bi bil ikona ameriške avromobilske industrije, brez evropskih pionirjev avtomobilizma Forda ne bi bilo.
So pa Američani mojstri pri kraji idej in pretvajanju v biznis. Pa naj začnemo s Teslo ali končamo s Pipi Strelom, da ne omenjam npr. Googla, ki je nastal na osnovi kraje idej, ali pa Facebooka, ki ga je npr. Obala.net pod drugim imenom imel že pred dvema desetletjema, še tako imenovani Google Street View je ukraden, po naključju celo od slovenskih avtorjev.
Trump dela to da bo osamil in osiromašil ZDA in edina rešitev za ZDA bo globalna vojna, takrat bo konec za vse nas.
LukaH
# 07.08.2018 ob 18:28
ZDA vedno bolj postajajo podobne Atwoodini imaginarni državi Gilead.
Vendar brez dima ni ognja...
ZDA so država, ki so nastale na osnovi genocida, katerega obletnico celo zelo perverzno praznujejo s takoimenovanim "Zahvalnim dnevom".
Se spomnite, kako smo se "zahodnjaki" metali po tleh ko so Kitajci izvajali genocid in prisilne sterilizacije v Tibetu? V primerjavi s sterilizacijskim programom potomk prvotnih prebivalcev, ki je potekal še do 80-ih let 20 stoletja ( preko 40% prisilno steriliziranih deklet in žena ) so bili Kitajci pravi amaterji.
Celotna zgodovina ZDA in rast gospodarstva temelji na izvajanju terorja, napadanju ostalih ter predvsem njihovi veliki ignoranci.
ZDA so stekleni top, ki ga drži nad površino samo orožarska industrija in vojaška moč, ki je potrebna, da se lažno cesarjevo oblačilo vidi. Brez vojske bi bila trenutna ZDA samo država tretjega sveta, brez ohranjanja lažnega standarda bi se ZDA sesule same vase ... in se sesuvajo, zato so dejanja Trumpa obupni poskusi ohranitve ZDA da se ne sesujejo.
crtomirjansa
# 07.08.2018 ob 17:44
Pac najmocnejsi diktira gospodarstvo. Tisti, ki misli, da pri nas Cerar ali Jansa vodita gospodarstvo se rahlo moti :) ne recm da je s tem kaj narobe...
firtoh
# 07.08.2018 ob 19:15
Če je Belorusija največji izvoznik morskih rib v Rusijo,pa sploh nima morja,se bodo našli tudi načini kako poslovati z Iranom.
taubi
# 07.08.2018 ob 19:36
@LukaH

Se strinjam kar pišeš. Res. Meni ni všeč kam stvari gredo. Pravim samo, da ni to TV kjer preklopiš kanal. Center kapitala je pač tam in inženirji so šli tja ali od doma delajo za njih. Polovica Indije programira za njih. Samo če bi bilo to tako enostavna za kaj se še ni ugodilo? Odklop?

Pozabil si Iskrin računalnik, ki je starejši od IBMovega.

lp,
bilzerian
# 07.08.2018 ob 18:07
skoraj ne verjamem, da krka prodaja svoje izdelke na ameriški trg, torej jim je vseeno.
taubi
# 07.08.2018 ob 19:30
@aparat-čik

Se strinjam da se je potrebno distancirati. Težava je v tem, da je zgodba zelo zavožena in so ZDA že premočne. Logično, da tiščijo dol Kitajsko saj ne marajo konkurence. Njihova moč se vidi, da Kitajci razen nekaj protestov za lastno javnost ne upajo popolnoma ničesar. Popolnoma so odvisni od izvora v ZDA in Evropo. Težava je, da nadzorujejo preveč ključnih stvari in se jim ne moreš enostavno iz danes na jutri odreči. Za gotovo imaš ali si imel v hiši izdelke/programe kot so AMD, Intel, Windows, Office, Google, Youtube, Android, iOS. Odpri telefon in drugo kramo in boš videl izdelke od Texas Instruments, Atmel, Microchip, Qualcomm,... Od igrač do fast chargerja. To je vse njihovo. Pol razvite Evrope kupuje kje? Pri Amazonu. Ko ti crkne naprava naročiš kje rezervne dele? Pri trgovcih kot so Digikey, Mouser, Farnall,... To je vse njihovo. Največji farmacevti in njihovi patenti so čigavi? Ne gre jih izsiljevati z nafto ker jo imajo doma več kot Arabci in Rusi skupaj.

Ni zadeva tako enostavna. Če si odvisen od kisika iz jeklenke na hrbtu jo težko odložiš ker te dobavitelj je...be in čakaš deset let da jo boš sam naredil. In Trump ni tak idiot kot deluje. Zelo zelo dobro ve kaj dela.

lp,
nuLanuLa
# 07.08.2018 ob 18:03
A živim slučajno v Texasu?
LukaH
# 07.08.2018 ob 19:47
@taubi
seveda ni enostavno in tudi razumem kaj pišeš (ne ugovarjam zapisanemu, vendar argumentiram ozadje)- celoten svet ima investicije v ZDA, Kitajci celo med večjimi deleži. In investitorji niso neumni, da se se zgodi npr. razlastninenje ali preklic dolgov. Teoretično, da npr. Trump ali kateri drugi ameriški predsednik/predednica izda dekret v stilu nam pozanih nacionalizacij. Svet lahko samo gleda tak (hipotetičen) ukrep, zato pa imajo ZDA tako močno vojsko - da branijo svoje pogajalske pozicije.
Ja dobri stari Triglav in 800-ka ... iz prve roke ;)
PikiMiki
# 07.08.2018 ob 19:25
@taubi
Verjetno od tam kjer lahko v Iranu kupuš cocacolo na vsaki pumpi XD
LukaH
# 07.08.2018 ob 19:20
... se opravičujem za typose... tokrat s tablice z nekajurnim čakanjem na Heathrowu zaradi težav v Nemčiji.
zml
# 07.08.2018 ob 17:41
Bodo pač ustanovili drugo podjetje in preko njega prodajali v Iran. Trump je pa res neumen, če misli, da bo lahko na tak primitiven način diktiral gospodarstvu.
bilzerian
# 07.08.2018 ob 19:40
@ taubi

se povečini strinjam s tabo, le s tistim stavkom, kjer praviš, da imajo ameri doma več nafte, kot Arabci in Rusi skupaj, se ne bi popolnoma strinjal.

Res je, da imajo precejšnje zaloge nafte, vendar je njeno pridobivanje izredno drago in okolju škodljivo.

Enako je z zemeljskim plinom, ki ga lahko pridobivajo samo s frackingom, zaradi česar je dražji od ruskega ali katarskega, poleg tega pri črpanju nastaja ogromna ekološka škoda.

in to je razlog, zakaj morajo surovine krasti po celem svetu.
REsnica
# 07.08.2018 ob 23:17
Luka in taubi
Veliko je bilo računalnikov pred ibmovimi, Triglavom.... Razlogi zakaj je takrat najbolj uspel IBM pa so podobni današnjim. Več agresinega kapitala in močnješa politika v njegovi službi. Na sreco ta logika vsaj na videz slabi
Ramus
# 07.08.2018 ob 19:35
Na mmc izgleda podpirajo ustrahovalno (fašistično) politiko Trumpa, saj te takoj pobrišejo, ko ameriške poizkuse ustrahovanja označiš za fašizem,...
aparat-čik
# 07.08.2018 ob 18:45
@taubi

treba je poznati cilje. Hočejo nadzorovat kitajsko ekonomijo, da bi še naprej živeli od tiskanega denarja.

Fse pa je odvisno od kitajskih računic, kaj se jim bolj splača. Ali naj bo njena ekonomija še naprej odvisna od $$$ in ameriškega trga, ali pa se ameriki (začasno) odpovejo in se osredotočijo na preostali svet. S petroyuanom kaže, da nameravajo slednje.
Bonsaj
# 07.08.2018 ob 18:24
Naj že kdo skine tega Trumpa.
Juhu
# 08.08.2018 ob 11:11
Ko pogledam po hiši, vidim da nimam ničesar kjer bi pisalo Made in USA.
swaho
# 08.08.2018 ob 10:57
zadnji poskusi umirajoče ZDA, da še malo ugrizne ... upamo lahko samo, da ne bo enkrat imel eden dovolj in bomo vsi dobili po glavi zaradi teh provokacij in umešavanj v druge države ..

Gnila in pokvarjena ZDA ...
džeko
# 08.08.2018 ob 12:44
Tole je enkratna priložnost za slovenska podjetja...malo se je treba znajti in to je to. Ko si pa enkrat tam zasidran pa te ne izrinejo zlahka. Seveda bo nekdo našel milijo razlogov zakaj ne, jaz pa jih vidim milijon zakaj ja.....kot kozarc-na pol poln ali na pol prazen.
Mja Iranci so naredli napako, da si niso nakopičili zlata ali srebro in dali valuto v tej vrednosti. Ali kot Mehika, ki ima srebrne kovance, ti pa ne izgubijo vrednosti.
Poglejte Ruse, non stop kupujejo zlato, le zakaj?? Ko imaš pokrito valuto v zlatu je pa druga pesem...
qwasyx
# 08.08.2018 ob 09:15
fikcija ali resničnost....Huston we have a problem...
kingeston
# 08.08.2018 ob 08:49
kakšni veliki poznavalci mednarodne ekonomije in odnosov...

žal samo za domačimi računalniki
Sonce.sije1
# 07.08.2018 ob 23:31
NLB bo se zmeram prala iranske miliarde. Se sploh sedaj, ko bomo imeli nadaljevanje udbomafijske globoke drzave. To bodo zopet lepe provizije. Skoraj take kot v zdravstvu. Zidan je tolk vesel, ker je v vsem ustregel palcku, da se od srece ves poti.
x1ijn
# 07.08.2018 ob 21:58
Te sankcije veljajo samo v ZDA, posredno imajo učinke tudi drugod. Kakšne so pa kazni za ameriška podjetja, ki bodo poslovala z EU podjetji, ki poslujejo z Iranom? Mogoče bodo ameriška podjetja poslovala prek EU podružnic. Večja podjetja, ki poslujejo z EU jih itak imajo.

Največji problem je negotovost. Posel traja več mesecev, nikoli ne veš kako se bo med tem situacija obrnila. Mogoče Iran naredi kakšno neumnost, pa se EU pridruži ZDA.
sajn.frane
# 07.08.2018 ob 21:25
Kakšne bodo posledice za Slovenska podjetja vsekakor ne majhne. Ampak tako to gre povej mi s kom se družiš in povem ti kaj si. Če se družiš z velikimi in hočeš biti kljub majhnosti velik so nas že naučili. Če bi bili neodvisni in sami na svojem jih pač nebi bilo posledic namreč..
KdoJeDarthVader
# 07.08.2018 ob 19:23
@angryjoe
Kdo sploh še potrebuje vojno, če lahko s sankcijami praktično zrušiš državo... Nasilništvo na globalni ravni. ZDA so na vrhu prehranjevalne verige in lahko počno kar hote.

Od česa bo vojaška industrija živela? Predvsem ameriška.
vojnaslo91
# 08.08.2018 ob 11:44
Iran je palček...nepomemben.
taubi
# 07.08.2018 ob 18:36
@LukaH

Od koga boš kupil praktično vso elektroniko, ki jo imaš doma. PC, prenosniki, mobilni telefoni, televizorji,.... Če misliš da imajo to Kitajci si se zmotil. Od 30 največjih podjetij na planetu jih je 20 iz ZDA. In tu je moč Trumpa. Vojska skrbi za surovine (nafta, redke kovine,....) in orožarsko industrijo.
Ni prav. Je pa res.

lp,
Kazalo