Svečka, ki je prejela nagrado za najbolj zeleno inovacijo leta v evropski avtomobilski industriji. Foto: Hidria
Svečka, ki je prejela nagrado za najbolj zeleno inovacijo leta v evropski avtomobilski industriji. Foto: Hidria
Iztok Seljak, Zdravko Počivalšek
Seljak pričakuje do 20-odstotno razbremenitev najbolj produktivnega kadra. Foto: Tatjana Faletič
Hidria, motor
Hidria je že dobila za 110 milijonov evrov naročil za novo svečko. Foto: Tatjana Faletič
Hidria, proizvodnja, tovarna
Hidria je svečko razvijala pet let. Foto: Tatjana Faletič
Hidriina inovacija najboljša v Evropi

Inovacijsko svečko je več kot 20 vrhunskih strokovnjakov razvilo znotraj Hidriinega tehnološkega inštituta. Peter Uršič, vodja razvojnega projekta: "Gre za naše, domače znanje. Od leta 2010 je skupina tehnikov, inženirjev, magistrov in doktorjev strojništva, elektrotehnike, fizike, metalurgije in mehatronike delala pri tem razvojnem projektu, ki postavlja nove smernice v avtomobilski industriji. Sodelovali smo tudi z zunanjimi partnerji in ustanovami. Bistvo inovacije je v tem, da svečka signal tlaka posreduje v motorni računalnik in s tem optimizira izgorevanje. Tako je manjša poraba, predvsem pa je bistveno manjše onesnaževanje oziroma je bistveno manjši nastanek onesnaževal že pri samem izgorevanju."

Nova svečka v vsak tretji avtomobil na svetu
Izračuni kažejo, da inovacijska čepna svečka za hladen zagon dizelskega motorja s senzorjem tlaka omogoča tudi do 30 odstotkov manjšo porabo goriva. Rudi Kragelj, direktor razvoja in prodaje v Hidrii AET Tolmin: "S tovrstno tehnologijo imamo stalen nadzor nad delovanjem in pravilnim izgorevanjem v dizelskih motorjih. Sistem za hladen vžig dizelskega motorja s senzorjem tlaka bo po napovedih od leta 2018 vgrajen v vsaj vsak tretji novoizdelan dizelski avtomobil na svetu. Po letu 2017 bo začel veljati emisijski standard Euro 6.2. Mi smo torej vstopili v to prenovo kot razvojni dobavitelj. Z našo svečko sodelujemo s partnerji že v fazi, ko so naši kupci motor šele načrtovali. Torej vsaj tri leta preden bo nov motor prišel na trg."

Pogodba za 110 milijonov evrov
Na naše vprašanje - s kom so podpisali pogodbo za dizelske svečke s senzorjem tlaka - nam Kragelj ni želel odgovoriti: "Gre za znanega evropskega proizvajalca. Zaradi določil v poslovni pogodbi pa imena ne morem razkriti." Pogodba je vredna 110 milijonov evrov. Redna proizvodnja inovacijske svečke se bo v Hidrii AET Tolmin začela prihodnje leto, prvi avtomobili z novimi motorji pa bodo na trgu na začetku leta 2018.

Ob današnjem obisku ministra za gospodarski razvoj in tehnologijo, Zdravka Počivalška, v tolminski družbi AET, so predstavili potek izgradnje visokotehnološke avtomatizirane linije za množično proizvodnjo nove svečke oziroma sistema Optymus PSG, kot so ga poimenovali. Sistem je po oceni CLEPE, Združenja evropskih avtomobilskih dobaviteljev, postal tudi letošnja najboljša zelena inovacija v Evropi.

Hidria je v tolminsko družbo vložila 45 mio. evrov
Inovacijski preboj tolminske Hidrie AET je zrasel na podlagi bogatih vlaganj v to družbo. Iztok Seljak, direktor razvoja in prodaje v Hidri AET: "V razvoj in visoke tehnologije v Tolminu vlagamo več kot šest milijonov evrov povprečno na leto, od naše celotne prodaje 30 milijonov evrov v AET-ju. Oziroma – v zadnjih desetih letih smo v našo tolminsko družbo vložili skupaj 45 milijonov evrov. In načrti so še smelejši. Do leta 2020 bomo za razvoj in nove rešitve tu vložili še nadaljnjih 26 milijonov evrov. Zato bomo potrebovali tudi vse več strokovno izpopolnjenega kadra. Hidria AET že zdaj v Sloveniji in v majhni družbi na Kitajskem zaposluje 350 ljudi, zdaj bomo delo ponudili še 50 novim sodelavcem."

"Strokovnjakov ne moremo dovolj dobro plačati …"
Predsednik poslovodnega odbora Hidrie, Seljak, je ob obisku ministra Počivalška v tolminski družbi AET opozoril: "Za nadaljnje takšne inovativne preboje potrebujemo mlade usposobljene tehnike, raziskovalce, inženirje, magistre, doktorje znanosti. In njih moramo seveda dobro plačati. Toda že v primerjavi s sosedama - Italijo in Avstrijo - so obremenitve dohodkov oziroma plač naših strokovnih posameznikov izrazito previsoke. Govorim o tako imenovani socialni oziroma razvojni kapici. Nujno mora Slovenija potegniti nove, drugačne poteze. Zdajšnje bruto plače ključnih ljudi v razvoju in tehnologiji mora država oziroma mora finančno ministrstvo oklestiti določenih dajatev, tako da bodo neto plače primerljive s plačami strokovnjakov na podobnih delovnih mestih pri sosedih."

"Več strokovnjakom, ne pa menedžerjem!"
Na naše vprašanje, kolikšno državno razbremenitev za strokovna oziroma inovacijska delovna mesta pričakuje, je Seljak odgovoril: "Tukaj je treba izhajati iz primerjave s sosednjimi državami, s katerimi na makroravni tekmujemo. Torej ne govorimo o treh ali petih odstotkih, pač pa o vsaj od deset- do dvajsetodstotni razbremenitvi. Da pa ne bo nesporazumov - iz teh olajšav strogo izločamo menedžerski kader ali visoko strokovno usposobljen kader s katerih koli drugih področij. Tu gre le za strojnike, elektrotehnike, mehatronike, fizike …, skratka, za ljudi, ki so sposobni inovirati na področju tehnologij in produktov prihodnosti."

Minister: "Sem za razvojno kapico ..."
Minister Počivalšek je na izziv odgovoril: "Jaz se zavzemam za razvojno kapico. Osebno sem bliže tej ideji, da vendarle naredimo korak naprej. Tudi vlada je čvrsto odločena, pa tudi ministrstvo za finance ima pripravljene konkretne korake v tej smeri, da bomo vsaj s tem premikom omogočili boljše in bolj konkurenčno poslovanje podjetjem, ki so izrazito inovativno usmerjena. Tako kot je Hidria AET Tolmin."

Iztok Seljak je bil ob koncu obiska kratek: "Mi upamo, da bo čim prej, v prihodnjih nekaj mesecih, prišlo do odločitve, do razbremenitve bruto plač, do boljših plač za strokovnjake, in ne za menedžerje, da bomo te kadre, od katerih smo vsi skupaj odvisni, lahko zadržali!"

Hidriina inovacija najboljša v Evropi