Foto: Reuters/EPA
Foto: Reuters/EPA

"V mojem avtomobilu imam zasenčene halogenske žarnice H7 in H1. Ker imajo žarnice H7 precej kratko življenjsko dobo, bi jih rad zamenjal z led žarnicami, obenem bi menjal tudi žarnice H1. Sem pa pri tem prišel do vprašanja ali je to legalno. Poklical sem na kar nekaj naslovov, in sicer Policijo, Avto-moto zvezo Slovenije in dve podjetji pooblaščeni za homologacijo, pa sem povsod dobil odgovor, da imam lahko na vozilu samo tisto, kar piše v homologaciji. Ker na homologacijskem kartonu nič ne piše o žarnicah, ne vem kaj naj storim. Dobil sem občutek da jim gre samo za zaslužek, saj mi ni jasno kako bi lahko menjava žarnice spadala pod predelavo vozila in s tem posledično pod ponovno homologacijo," nam je napisal gledalec, ki želi na svojem avtomobilu zamenjati halogenske žarnice z led sijalkami.

Gre za varnost

Tomaž Svetina z Agencije za varnost prometa je pojasnil, da je homologacija vsakega dela na avtomobilu, ki ni serijski, torej tudi žarnic, potrebna predvsem zato, ker svetlobna oprema na vozilih močno vpliva na varnost. "Različni svetlobni viri na vozilu morajo biti homologirani, odobreni, testirani in certificirani. Zakonodaja je na tem področju jasna, preden se neko vozilo da v promet mora biti ustrezno odobreno," je pojasnil Svetina. Seznam tehničnih služb za ugotavljanje skladnosti predelave vozila je objavljen na spletni strani Agencije za varnost prometa. In zakaj je potrebna ponovna homologacija vozila, če vanj vgradimo žarnico, ki že ima homologacijski certifikat? Vodja službe homologacij in posamične odobritve vozil pri JP LPP Damjan Brvar je pojasnil, da preprosto zato, ker gre za vgradnjo dela, ki ga proizvajalec ni namenil za serijsko vgradnjo.

Žarnico lahko zamenjate sami, a morajo certifikat pregledati stokovnjaki

"Mi pregledamo samo skladnost te žarnice, na njej morajo biti ustrezne oznake. Ko je žarnica enkrat vgrajena je nemogoče preveriti ali so na njej prave oznake, zato pregledamo ali je homologacijski certifikat, ki ga voznik dobi pri nakupu žarnice v skladu z zakonodajo," je pojasnil Damjan Brvar. Takšen pregled certifikata in vpis v homologacijsko knjižico na Tehničnih pregledih JP LPP stane 31 evrov. Našemu gledalcu se zdi takšna cena pretirana, zato se sprašuje ali ni nemara težava v inšpektorjih, ki premalokrat kaznujejo prodajalce, ki prodajajo žarnice brez ustreznih certifikatov. A po mnenju vodje službe homologacij vozil pri JP LPP Damjanu Brvarju večji nadzor nad prodajalci ne bi preprečil prodaje ponaredkov, ki jih največ ponujajo na spletu. Zato je po njegovem mnenju ključna osveščenost voznikov, saj je nadzor po vgradnji žarnic skorajda nemogoč.

Za predelavo vozil brez homologacije 400 evrov kazni

Brvar priznava, da bi bil za ugotavljanje skladnosti vgrajenih žarnic potreben poseben inšpekcijski nadzor, kjer bi inšpektor odredil, da se žarnico vzame ven in se pogleda ali je homologirana. "Kadar gre za večja odstopanja, se to hitro vidi in v takih primerih se to definitivno preveri in ugotovi ter so težave," pa je meni Tomaž Svetina z Agencije za varnost prometa. Če se vozite s predelanim vozilom in to ni ustrezno zapisano v evidencah vas lahko doleti globa v višini 400 evrov. Homologacija na novo vgrajenih svetil na vozilu je pomembna predvsem zaradi varnosti drugih voznikov, saj so posledice prevelike svetilnosti vgrajenih žarnic, ki nam sicer omogočajo boljšo vidljivost, za druge voznike lahko usodne.