Kolumne
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 2.3 od 34 glasov Ocenite to novico!
Emmanuel Macron
Kar Macronova zmaga lahko prinese Evropski uniji, je nemara politično sprejemanje te EU take, kot je, brez dvomov o njenem obstoju ali smislu. To prinaša trdne temelje razmisleku o tem, kako naprej. Članstvo, Unija, morata biti v interesu članic. Če tega ni, potem nima smisla. Foto: Reuters
Matjaž Trošt
Matjaž Trošt Foto: MMC RTV SLO

Dodaj v

Čezstrankarska simfonija Emmanuela Macrona

Kolumna Matjaža Trošta
20. maj 2017 ob 07:07
Bruselj - MMC RTV SLO

Povolilna in obenem še predvolilna Francija za navajene urejenih političnih delitev predstavlja kaos. Po košarici, ki so jo volivci na predsedniških volitvah dali obema osrednjima strankama, socialistom in republikancem, se junija obeta nova. Čezstrankarska simfonija Emmanuela Macrona ima podporo tudi v javnosti.

V Evropski uniji že nekaj let opažamo, kako politiki z iskanjem čim širše volilne baze in možnosti širitve te baze iščejo ustrezne pristope tudi na nasprotnih bregovih. Najbolj brezobzirno to počnejo populisti, ki so pripravljeni v isto košaro stlačiti tako rekoč vse, kar se dobro sliši in kar vzbuja pozornost ter strah. Seveda, težava nastane, ko se ljudje vprašajo, zakaj je treba pretiravati. Nizanje zavračanj, najsi bo to Evropske unije, evra, članstva v Natu in podobno, pri večini ljudi sproža nelagodje. Še posebej, če se zavedajo, kako dolga pot je bila do tu. Združeno kraljestvo ima nemara prednost pri tej razpravi, saj je že ves čas nekako ločeno od drugih delov Evropske unije in s tem tudi izstop sam po sebi ne prinaša nekakšnega eksistencialnega vakuuma. Predstavljajte si, da bi se na francosko-belgijski meji, ki je bolj ali manj ravninska, odločili za odpravo schengenskega območja, izstop iz Unije in kar je še podobnega. Katastrofa.

V zadnjih tednih sem se pogovarjal z ljudmi, ki so volili tako rekoč vse možne kandidate. Pretiravam seveda, a s tistimi, ki so volili osrednje štiri, ki so se pomerili v prvem krogu predsedniških volitev. Njihovi razmisleki so bili bolj ali manj enaki. Razen starejših dam na severu Francije, ki sta se izrekli za to, da je treba Francijo očistiti in napraviti spet lepo, da so vsi na oblasti le lopovi in podobno, je večina govorila o vsakdanjih težavah, denarju, službah, mladih. V pogovorih je zanimivo slišati predvsem relativizacije stališč populistov, kot sta Le Penova in Melenchon. Če se najdejo pri nekaterih delih, kot so terorizem, varnost, nevarnost globalizacije, potem se lahko popolnoma izgubijo pri vprašanju izstopa iz Unije ali evrske skupine, češ saj tega ne bo ... Ali pa, saj ni tako mišljeno.

Res je, naveličanost s politično elito je bila tokrat izrazito vidna. Prav nasprotno od Nemčije denimo, kjer ljudje volijo Angelo Merkel, prav zato, ker jo poznajo.

Macron je za svoj vzpon uporabil pristop, ki je v osnovi grassroots pristop. Gibanje, lokalno prepričevanje, stiski rok, prepričevanja, tipanja stališč volivcev. Ameriški pristop. Govoril je tisto, kar so želeli slišati v javnosti. Te želje je prebral bolje kot Marine Le Pen in pokazal, da so teorije o razklanosti Francije zgolj teze skrajne desnice. Zmagal je v tako rekoč vseh francoskih departmajih, razen v dveh, in dobil največ glasov v vseh starostnih skupinah. Razdeljenost? Razkol v družbi? Niti ne. Se pa dobro sliši. In sodi tudi v repertoar Macrona, saj mu uspe s to tezo podkrepiti lastna stališča o usodnosti politične odločitve, češ ali ste zanj ali za skrajneže. Osrednjih dveh strank tako v tej razpravi potem ni več, znano pa je, da se volivci v drugem krogu volitev odločajo za manj skrajne kandidate. Večina v parlamentu po junijskem drugem krogu volitev je možna.

Glede na javnomnenjske ankete so ljudje tudi sicer tej večstrankarski Macronovi vladi, pristopu, ki briše meje in je v določeni meri prej populističen kot purističen, naklonjeni. Macronu je uspelo prodati evropske ideje in z zmernostjo zmagal. Če mu bo uspelo zmagati še na junijskih parlamentarnih volitvah, potem bo dejansko lahko počel tisto, kar je obljubljal.
A kaj natančno je obljubljal? Vsega po malem. In to počne še naprej. Predvsem namerava zagnati Francijo in Evropsko unijo. A (in to je ključno) namesto konfrontacije je izbral sodelovanje. Angelo Merkel je slikal kot sredstvo za napredek in ne kot nasprotnico ali sovražnico ter uspel. Zanimiv preobrat, še posebej, če se spomnimo, da so Francozi pred petimi leti iz Elizejske palače izgnali enega od tvorcev evropske varčevalne politike, dvojca Merkozy, Nicolasa Sarkozyja. Takrat je predsednik Hollande veljal za novo upanje Francije in leve, socialistične Evrope. Vmes se je zgodilo, da so vizije grških, Ciprasovih volivcev ostale le iluzije in da je Hollande postal eden najmanj priljubljenih predsednikov v zgodovini.

To ne pomeni, da se v Uniji ne more nič konkretnega spremeniti, to pomeni, da je ustvarjanje nerealnih pričakovanj poleg nepripravljenosti na spremembe in gluhost za stališča javnosti, najtrša palica za politike ter politične elite. Kar Macronova zmaga lahko prinese Evropski uniji, je nemara politično sprejemanje te EU take, kot je, brez dvomov o njenem obstoju ali smislu. Le to prinaša trdne temelje razmisleku o tem, kako naprej. Članstvo, Unija, morata biti v interesu članic. Če tega ni, potem nima smisla.

Matjaž Trošt, TV Slovenija
Prijavi napako

Mnenje avtorja ne odraža stališča uredniške politike RTV Slovenija.
Komentarji
slovenecnb1
# 20.05.2017 ob 07:40
EU trenutno funkcionira za birkorate ne pa za državljane in to jo pelje v pogubo. Exitov bo vse več če jim ne kapne da so oni servis državljanov in ne obratno
Rtvrtv
# 20.05.2017 ob 08:17
Putin je predlagal zvezo eu + rusija.
Si predstavljate to skupnost.
Potem bi se zda mal lepše pogovarjale.
whisky
# 20.05.2017 ob 07:58
7up

eu birokracija bo že naredila dost , če ne boš rabil 7 dovoljenj, da greš prekopat vrt
ElTorro
# 20.05.2017 ob 07:52
@slovenecnb1
Imam stranke na Hrvaškem, z njimi poslujem popolnoma enako kot da bi bile v Ljubljani.
Kamor koli grem v EU, se ne rabim ukvarjati z menjalnicami....večina ima itak EUR, pri ostalih preprosto s svojo bankomat kartico dvignem lokalno valuto.
Po celi EU telefoniram brez razmišljanja o stroških gostovanja.
Če se naveličam trenutnega dela lahko iščem službo v celi EU.

Kaj pa vem, se mi zdi da tudi zame zadeva kar lepo deluje....
7up
# 20.05.2017 ob 10:33
Deer hunter

S. Koreja in Kitajska demokratične? Osnova demokracije je možnost izvolitev svojih voditeljev in vladavina prava!

Ali ste kdaj živeli v Švici in tudi dejansko videlika kako dejanska deluje ta demokraija? Bom drugače vprašal:

Kaj konkretno nepopravljivo demokratičnega imajo v švici, kar nimate v sloveniji? Kateri je tisti politični inštrument, ki ga pozna (neo)liberalma Švica, ne pa slovenija?
sosman
# 20.05.2017 ob 09:57
Upam, da z babico ne zavozita države še bolj.
bo.star
# 20.05.2017 ob 11:27
Ma ko berem tule ko berem tule komentarje se res sprašujem o zaplankansti Slovencev. V dobi interneta večina komentatorjev piše svoja mnenja na podlagi enega samega vira, mogoče dveh, ki pa sta na enaki valovni dolžini. Ko nekdo napiše , kako bo Macron ustavil begunski tok v Evropo mi je vse jasno. Ljudje enostavno ne berejo različnih virov temveč le ponavljajo ene in iste floskule, ki so a dnevno servirane. A je res težko odpreti youtube in recimo napisati Macron protest. Pa ne zaradi samih protestov temveč vzrok za njih. Zmanjševanje državnea aparat, zmanjševanje državnih stroškov, sprememba zakona o zaposlovanju in odpuščanju delavcev itd itd. In poanta zgodbe je da protestniki niso desničarji, temveč mladi, delavci, kmetje..... In prav cinično je poslušat novinarje, ki Macronovo politiko primerjajo z politiko desnih konzervativcem, medtem pa če tule pogledam naše komentatorje.....slavijo in navijajo za Macrona kot levičarja.
Ma res narobe svet......slovenski levičarji navijajo za desničarja , ki nosi masko levega rešitelja.
pripet
# 20.05.2017 ob 11:10
crtomirjansa

# 20.05.2017 ob 08:38
Prijavi neprimerno vsebino Macron je zame zmagu ze ko je upecu uciteljico, vse ostalo je pika na i
--------------
Tu si vsekal mimo. Ona je upecala njega.
Eesti
# 20.05.2017 ob 09:51
Go Macron! Upam na korenito reformo EU, sploh kar se tice sprejemanja migrantov, se strinjam da jim pomagamo a ne s tem da jih spuscamo v nase drzave, temvec s tem da ze v Afriki ustanovimo prostore za njih , z vsemi potrebnimi pogoji za zivljenje, in z varnostjo. Temvec s tem da skusamo kot mirovna sila pomirit vojne na bliznjem vzhodu, Afriki.. Zato tudi upam na izstop celotne EU iz NATA(tiste drzave ki so v obojem). Drigace se pa strinjam EU nam prinasa veliko dobrega, in ne samo slabo kot nekratedi to vidite.
7up
# 20.05.2017 ob 12:16
frozen pingvin 2

No prvo kot prvo ne posplošujmo. Mislim, da to počnejo v samo enem departmaju. V mestu, ki ima vsega 6000 prebivalcev! Navada je ostala še iz srednjega veka. Če odštejemo show, ki se dogaja na volilni dan, celotna debata standarno poteka v medijih.

Je pa takšno početje po današnjih demokratični standardih dokaj nedemokratično. Glasovanje ni tajno! Ker se vsi poznajo, bo njihov glas vse prej kot objektiven. Da je stvar še bolj bizarna, ženske to leta 1990 sploh niso smeke voliti!

Takšno glasovanje je v nasprotju s konvecijo o človekovih pravicah!

Nekateri ste res hecni, za višek demokracije postavljate nedemokratine metode :)
patriot1970
# 20.05.2017 ob 09:19
..Predstavljajte si, da bi se na francosko-belgijski meji, ki je bolj ali manj ravninska, odločili za odpravo schengenskega območja, izstop iz Unije in kar je še podobnega. Katastrofa....

V kolikor ne bo unija ustavila dovoza ilegalnih migrantov iz Afrike in Azije bo schengen v celoti padel,...tudi na francosko-belgijski meji!......z Macronom ali brez njega!
.....in naš dopisnik Trošt si bo lahko skupaj z ostalimi "uspešnimi EU politiki in novinarji" pripisal zasluge za to! .....
http://www.rtvslo.si/kolumne/bodeca-zica-namesto-ukrepov/376521

...in simfonija bo izzvenela v tragedijo!,.....ker trenutni politiki EU-ja namesto da bi v tretjem svetu gradili Evropo iz Evrope ustvarjajo tretji svet!
frozen pingvin 2
# 20.05.2017 ob 11:36
7up

veš kako poteka odločanje o kakih lokalnih stvareh v švici? folk se zbere na trgu in dviga roke za oz proti.
in kako pri nas? lokalna oblast pomisli, od kake odločitve bo imela največje koristi in tako potem izbere.
Lord Vader9
# 20.05.2017 ob 11:20
Tudi Slovenija ima svojega podalpskega Makarona :)

Ivo Lola
# 20.05.2017 ob 10:09
Tipičen prispevek mainstreamovskega novinarja, ki se trudi biti na liniji politike brusleljskih in berliskih vladarjev.
7up
# 20.05.2017 ob 09:50
Whisky

In konkretno katera EU dovoljenja so naredila tvoje življenje neznosno?
endrug
# 20.05.2017 ob 09:31
Macromedia je zmagal kot anti-Le Pen in kot nekoruptiven politik. Neznanka, a bolje kot znano prekletstvo. Pri nas že videno. A upam, da veliko bolj uspešno.
Merklova pa je dobro poznana, tudi dobra političarka, ki je z imigranti malo pretiravala, a v dobri veri.
Skratka poštenost pred ostalim. Pri nas podobno, le da ni več takega politika. Zato pa se nam obeta Janez.
el CARTEL
# 20.05.2017 ob 09:24
Kako konkretno si predstavljaš, da bi birokrati delali za "državljane". Ali pričakuješ, da bi ti prišla tajnica EU sodišča prekopati vrt? Skuhati kosilo, pospraviti stanovanje?

birokrati v EU lahko začnejo že recimo s tem, da upoštevajo ljudstvo EU (kot da bi imeli demokracijo),
ne pa da so ljudstvo popolnoma izločili iz procesa odločanja

edino, kjer EU ljudstvo sodeluje, zaradi videza demokracije, je da izvoli predstavnike, ki nato izvoli predstavnike.

mene nihčpe nikoli ni o ničemer vprašal iz EU, hkrati pa so nam postavili v tem času na deset-tisoče zakonov.

dejstvo je,d a ima v bruslju večji vpliv nek lobist tobačne industrije,
kot recimo jaz - državljan EU.
el CARTEL
# 20.05.2017 ob 09:20
Nizanje zavračanj, najsi bo to Evropske unije, evra, članstva v Natu in podobno, pri večini ljudi sproža nelagodje

ne vem komu v sloveniji sproža nelagodje zavračanje članstva v NATU lol
očitno trošt že dolgooooo ni bil v sloveniji.

V pogovorih je zanimivo slišati predvsem relativizacije stališč populistov, kot sta Le Penova in Melenchon.

Macron je za svoj vzpon uporabil pristop, ki je v osnovi grassroots pristop. Gibanje, lokalno prepričevanje, stiski rok, prepričevanja, tipanja stališč volivcev. Ameriški pristop. Govoril je tisto, kar so želeli slišati v javnosti.


torej ko le penova širi populizem,
to ni enako, ko ga širi macron - ker makron širi pro-EU populizem in ne tistega zlobnega (pa ne mislim šovinističnega, ampak predvsem zlobnega anti-EU).

Macronu je uspelo prodati evropske ideje in z zmernostjo zmagal.

skratka populizem

Takrat je predsednik Hollande veljal za novo upanje Francije in leve, socialistične Evrope

hollande ni bil socialist, ampak je bil "third way" politik - "levičarji" tipa bill clinton in tony blair, ki so v bistvu podporniki kapitalizma ampak z "človeškim obrazom" (socialnim)

skratka trojanski konj.
na tem linku je razloženo (v franciji je poleg hollanda še strauss-kahn tak bolj viden)
mlamat
# 20.05.2017 ob 08:42
Ravno dosedanje francosko sodelovanje z nemško politiko se je izkazalo za katastrofalno.

Vprašanje je samo kako nizko mora pasti Francoz, dokler se ne bo uprl. Dokler ne bodo našli voditelja, ki se bo zoperstavil nemški politiki, bodo samo še naprej tonili.
Springbok
# 20.05.2017 ob 11:23
Po volitvah je pred volitvami.

Ped predsedniškimi volitvami se je Macron od ostalih kandidatov, zlasti pa od Lepenke in Melanchona razlikoval v odnosu do Evrupe, EU, svobdone trgovine. Kulminacija tega je bil TV duel z Lepenko, ko se je kandidatka FN popolnoma zapletla z eurom, ekonomsko politko, trgovino in izgubila volitve med drugim tudi zato, ker euroskepticizem ni sedel dobro starejšim, ki se bojijo za pokojnine. Mladi pa so itak že bili na Macronovi strani.

Lepenka je pozabila, da večina voli z denarnico: It is the economy, stupid. Ne pa imigracija.

Predsedniške volitve je macron dobil z razlikovanjem. Bil je edini pro EU kandidat. Edini izrecno z odprte meje in trgovino.

Po volitvah smo v Franciji zaradi volilnega sistema vedno videli združevanje. Rassemblement pour la Rebuplique ali pa Union de Majorite Presidentielle. Dobesedno Združevanje za repubilko RPR v času Chiraca ali Unija za predsednikovo večino UMP v času Sarkozyja. In macron en počenja nič drugega. En Marche! je postal La Republique en marche! In En marche ne gre razumeti kot trg ampak kot Kreni! Macron pač združuje - iz PS jemle tiste, ki jim odkloni socialistov k Melanchonu niso po godu, od republikancev pa tiste, ki jim družbeni konzervativizem ali spogledovanje z FN ni pogodu. V dvokrožnem večinskem volilnem sistemu zelo učinkovito. Včasih zadošča že, da Macronova stranka do njim prijaznega kandidata PS ali republikancev ne postavi kandidata v njegovem volilnem okrožju.

Pri Lepenki pa se medtem kregajo, ali je bilo staviti na eurskepticizem krivo, da je Marine izgubila volitve.
el CARTEL
# 20.05.2017 ob 12:59
Lord Vader9 @ tako je, cerar je tudi "third way" politik, trojanski konj tako levih kot desnih, ki je tu, da dela v bistvu za mainstream establishment

trošt bi ga lahko oklical za "populista",
če ne bi bil pro-EU
deer_hunter
# 20.05.2017 ob 07:51
Macron simbolizira nadaljevanje politike, ki vodi v vedno večje ekstremizme. OK, EU se je ognila Le Penovi, ki je bila itak kandidatka establišmenta, vprašanje pa je, kaj se bo zgodilo, ko bo Bruselj nadaljeval z vedno večjimi rezi, narod bo vedno bolj jezen, pojavil pa se bo politik, ki za razliko od Le Penove, Trumpa in podobnih ne bo blefer.
deer_hunter
# 20.05.2017 ob 10:02
7up

Trenutno so demokratične države: Kitajska, Severna Koreja, Nemčija, Nigerija, Slovenija, ZDA, Švica itd. Od naštetih držav samo Švica izpolnjuje pogoje za to, da se označi za demokratično.
crtomirjansa
# 20.05.2017 ob 08:38
Macron je zame zmagu ze ko je upecu uciteljico, vse ostalo je pika na i
7up
# 20.05.2017 ob 07:32
Evropska poslanka Marine verjetno še vedno joka v njenem mercedesu v parkirišču evropskega parlamenta...
7up
# 20.05.2017 ob 07:43
slovenecnb1

Kako konkretno si predstavljaš, da bi birokrati delali za "državljane". Ali pričakuješ, da bi ti prišla tajnica EU sodišča prekopati vrt? Skuhati kosilo, pospraviti stanovanje?

Resno sprašujem?
Matjaž Trošt
link
O nadzoru in elektriki
1
14. oktober 2017 ob 07:46 Pred Salzburgom v smeri proti Münchnu se navadno ustavim na katerem od postajališč in si ogledam časovnico poti prek avstrijsko-nemške meje.
Več novic ...
Kazalo