Kolumne
(7)
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 2.7 od 15 glasov Ocenite to novico!
Marko Radmilovič
Thompson ni sporen zaradi ikonografije ali referenc na zgodovinsko preseženo ustaško državo. Sporen je v mnogo širšem kontekstu. Sporen je kot balkanski moški – kot predstavnik vrste, ki je pred našim dvoriščem izvršila enega največjih genocidov v zadnjih stoletjih! Moški, ki so brez vesti šli prek genocida, danes v pesmicah jočejo, ker niso ljubljeni … Kot predstavnik teh Thompson razumnega človeka ne ziritira do tega, da mu prepove nastop, temveč ga sili na bruhanje. Foto: Anže Vrabl

Kdor poje, zlo ne misli

Tedenska glosa Vala 202
18. april 2017 ob 17:18
Ljubljana - MMC RTV SLO

Danes pa o Thompsonovem koncertu v Mariboru. Hrvaški pevec, ki se sliši kot znamka zunajkrmnega motorja, je pošteno razburkal štajersko in tudi slovensko javnost. Zato si zasluži nekaj besed, če na tem programu že ne boste slišali njegove glasbe.

Najprej se zaščitimo z javnomnenjskim kondomom. Smo proti koncertu. Tako je javnomnenjska vest pomirjena. Ampak naši razlogi proti so nekoliko drugačni od uradnih, do njih pa se ni mogoče prebiti drugače kot prek kopice razlogov "za" koncert. Pa začnimo ta veliki festival svetohlinstva. Od preprostega h kompleksnejšemu.

Najprej: kaj se je zgodilo z "Kdor poje, zlo ne misli"? Nekako se zdi, da smo s svobodo govora dobili tudi svobodo petja in da so ideje ali s koncertnih odrov, iz medijev in s prižnic že dolgo razumljene kot ideje drugače mislečih. Če hujskajo k sovraštvu in nestrpnosti, je naloga civilizirane družbe, da jih zatre s protiargumenti, vzgojo in prosveto, ne pa s prepovedjo.

Drugič: koncert pripravlja organizator, ki je viden član lokalne oblasti. Lokalna oblast pa menda ja ve, kaj je dobro za lokalno skupnost.

Tretjič: koncert je skoraj razprodan. Kdo smo, da sodimo, kaj je občinstvu všeč?!

Četrtič: moti nas, ker je Thompson nosilec velikohrvaških ustaških idej. Ob tem pa Bora Đorđevič, deklarirani nosilec velikosrbskih četniških idej, brez težav koncertira in celo mirno živi v Sloveniji.

Petič: moti nas ustaška ikonografija. Ikonografija v glasbi je zapletena reč; menda se zaradi nje ne bomo odrekli Wagnerju in arijski ikonografiji v njegovi glasbi, pa tudi Mozartova Čarobna piščal vrvi od prostozidarske in druge okultne ikonografije. Mimogrede: kako je z ikonografijo, totalitarizmom in glasbo, so najlepše pokazali Laibach v osemdesetih in s prepovedjo Thompsona le kažemo, da se iz njihove bleščeče kariere nismo ničesar naučili.

Šestič: moti nas, ker bo Thompson imel koncert pri nas. V Sloveniji. Niti malo nas ne moti, ko ga ima na Hrvaškem. Kar je vsaj nenavadno, glede na to, da so njegove sprevržene ideje sovraštva in nasilja univerzalne ideje, proti katerim se je treba zavzemati ves čas in ne glede na geografski prostor, kjer so izražane.

Zgoraj navedeni instant argumenti pa kljub vsemu potrebujejo daljšo izpeljavo. Nekaj stvari z balkansko glasbo in Slovenci ni povsem jasnih, zato jih je treba analizirati. Najprej o Mariboru. Mogoče v drugih mestih to ni tako prisotno, a mesto je zlata jama za bolj ali manj bizarne balkanske izvajalce, ki redno napolnijo mestne koncertne dvorane. Od legendarnih pop/rock skupin, ki zadnjih dvajset let prihajajo na poslovilno turnejo, prek invazije dalmatinskih klap, vse do turbofolka. Sicer bi težko vse skupaj prevalili samo na Maribor, končno je ena najbolj priljubljenih slovenskih radijskih postaj specializirana za balkansko glasbo, a v mestu ob Dravi je fenomen balkanske glasbe verjetno najbolj skoncentriran. In tako za raziskovalca tudi najbolj dostopen. Fenomen, znotraj katerega je Thompson le ena majhna celica, je neverjeten na več ravneh. Predvsem ruši mit, kako se naši otroci tri desetletja po začetku razpada nekdanje države na obalah Jadrana sporazumevajo le še v angleščini, ob tem pa srbohrvaški izvajalci polnijo dvorane. Na drugi ravni je fenomen občutiti v odporu slovenskih institucij do balkanske glasbe. Razvpite kvote, srd glasbenih urednikov in tudi javne akcije, kot je ta antithompsonovska, pričajo o tem, kako se je balkanska glasba kot kulturni vzorec tako globoko zasidrala v slovenskem ljudstvu, da jo institucije razumejo kot neposrednega sovražnika, proti kateremu je treba usmeriti birokratski meč. Od tod naprej sledimo besni bitki dvočetrtinskega s sedemosminskim taktom, v kateri so padli premnogi slovenski izvajalci kot tudi junaki glasbenih uredništev. Povedano drugače in povsem preprosto: pevke iz Ljubljane ali Kranja pojejo in so videti, kot da so se rodile v Kruševcu ali Zadru, pevke iz Kruševca ali Zadra pa se v Ljubljani ali Kranju počutijo kot doma. Nekako tako.

Čisto na koncu te krajše analize argumentov "za" koncert še to: kulturna raven slovenskega prebivalstva, ki se v določeni meri kaže tudi skozi glasbeni okus, pospešeno pada in vdor, vpliv in doseg balkanske glasbe je le eden od kazalnikov tega procesa.

Na razumski in fenomenološki plati se zdi, da proti Thompsonovemu koncertu v Mariboru ni mogoče najti niti enega argumenta, ki bi upravičil njegovo prepoved. Vsaj če hočemo biti dosledni in upoštevati kulturne vzorce in navade trenutka.

Obstaja pa argument, zaradi katerega nikoli ne bi smeli dovoliti koncerta hrvaškega pevca v Sloveniji. Balkanski moški izvajalec ima tematsko precej zožen repertoar. V glavnem govori o romantičnem deficitu, ker ga je zapustilo dekle. Včasih poje še o alkoholu ali o morju. Nič posebnega torej, a miselni svet balkanskega pevca je skoncentriran na ljubezen do ženske. Ženska je znotraj te glasbe postavljena na piedestal, ki mu katerakoli druga popularna ustvarjalnost težko seže do kolen. A lajnanje "zakaj si me zapustila" bi bil lahko le bizaren okrasek komercialnih nagnjenj teh avtorjev, če se pred tem ne bi zgodila tragedija balkanskih vojn. Torej, ljudje, ki so brezsramno posiljevali, mučili in ubijali, nimajo danes nobene ne moralne, verjetno pa niti ne legalne pravice o včerajšnjih žrtvah skladati poskočnice. Thompson ni sporen zaradi ikonografije ali referenc na zgodovinsko preseženo ustaško državo. Sporen je v mnogo širšem kontekstu. Sporen je kot balkanski moški – kot predstavnik vrste, ki je pred našim dvoriščem izvršila enega največjih genocidov v zadnjih stoletjih! Moški, ki so brez vesti šli prek genocida, danes v pesmicah jočejo, ker niso ljubljeni … Kot predstavnik teh Thomson razumnega človeka ne ziritira do tega, da mu prepove nastop, temveč ga sili na bruhanje.



Marko Radmilovič, Val 202
Prijavi napako

Mnenje avtorja ne odraža stališča uredniške politike RTV Slovenija.
Komentarji
VxMxPx
# 19.04.2017 ob 19:37
Oh, Marko, kam vas je odneslo. Odgovor je sila preprost. Dejanja. Ob to se je veliko ljudi spotaknilo. Dejanja posameznika, preteklost posameznika. To je vse.

Vaš argument proti, pa je ukrivljen tako, da proda ideološko obarvano idejo, bistvo katere je: balkanski moški, predstavnik vrste, ki je pred našim dvoriščem izvršila enega največjih genocidov v zadnjih stoletjih!

Argument, ki ga lahko takoj obrnemo na glavo: balkanski moški, predstavnik vrste, ki je pred našim dvoriščem bil žrtev največjih genocidov v zadnjih stoletjih!

Ideja, da lahko vojno delimo na spola, ali še huje, da so primarna žrtev vojne ženske (celo otrok se ne omenja) je čista fantazija, redukcija celega spola na objekt, ki ga avtor skoraj perverzno postavi na oltar in časti kot sveto podobo. Popolno žrtev. Moškega, na drugi strani, pa demonizira, zreducira na popolnega agresorja.

Videti balkanskega moškega zgolj kot agresorja, je kruta, brezsrčna in žaljiva blodnja, ki bi jo pripisal zgolj najhujšim ksenofobom, da ne rečem kaj več.

Pa še ob tole se bom spotaknil: ljudje, ki so brezsramno posiljevali, mučili in ubijali, nimajo danes nobene ne moralne, verjetno pa niti ne legalne pravice o včerajšnjih žrtvah skladati poskočnice. Obstajajo kakšni dokazi da je Thompson ubijal, posiljeval in mučil? Obstaja kakšen dokaz, da danes sklada o teh dejanjih in tem žrtvam pesmi? Človek je bil dvakrat poročen, kam torej umestiti tisti dve ženski ki sta prostovoljno rekli da? Ne opravičujem Thompsona, ne želim ga videti v Mariboru, ne maram ga. Se mi pa vseeno zdi, da kar tako fantazirate. In vse skupaj, zopet zveni tako perverzno. Vaša domišljija ne kaže znakov zdravega uma in me, milo rečeno, sili na bruhanje.

In še to se mi zdi, da ta balkanska zverina, v vaših mislih, potihoma vključuje tudi nas. Da je to retorika, ki bo bo v primeru kritike druge svete krave, pribežnikov, lepo zopet priplavala na površje in nas takrat, če ne že zdaj, vsekakor vključevala.
sirus
# 22.04.2017 ob 10:56
Oj Srbine, ko pri nas pijeva Baja Mali Kninđa je pa vse kul, pa še na veliko ima plakate po Ljubljani. Ne vem, ste že videli ali slišali besedilo kakšne njegove "pesmi".
mihael1
# 18.04.2017 ob 18:23
Kdor poje, zlo ne misli - problem je , ko neha peti , takrat marsikaj izbruhne :-)
melanholik
# 22.04.2017 ob 15:31
Tu se moram obregnit ob dve stvari. Kot prvo, kar se tiče zadnjega odstavka: razumem, da imajo ljudje različna mnenja. Ampak nekako bi pa vseeno pričakoval, da se malo pozanimajo o temi, o kateri pišejo. In žali bog, naj se Radmiloviću Thompson še tako gnusi, res bi pričakoval, da bo poslušal vsaj par njegovih pesmi, če že hoče o njem pisat. In ne, ženske, morje in alkohol NISO ključni tematski toposi njegove muzike.
Kot drugo pa, dajmo no, to so pa res dvojna merila. Thomspon se je skozi svojo kariero približeval različnim stilom, to kar v zadnjem času počne, pa je neke vrste hard rock z nekaj etno elementi. To je nekako jasno. In če smo iskreni, v hard rocku, še bolj pa heavy metalu lahko zasledimo vse polno izvajalcev, ki se v svoji muziki poslužujejo ikonografije vojn, bojevnikov in enotnosti v boju. Ampak ja, Hammerfallom in Manowarjem je to dovoljeno, Thompsonu pa pač ne. Pa dajmo no, saj so samo pesmi, pol lahko tud vse stadione zapremo!
čak mal noris
# 22.04.2017 ob 14:09
E, moj Radmilović!
Slabo zapakirana finta. Ampak tega sem pri tebi že vajen. Bora ćorba je kot zelenje pri pušeljcu; tudi, če ga ne bi bilo.
Tako poceni je tale "zapis", da je že kar negravžno.
HALOZAN2
# 24.04.2017 ob 11:12
To,da ta tip napolni naše dvorane je znak gluposti in tuposti naroda. V nasi vasi imamo krasno večnamensko dvorano. Ko nastopajo 60 letni juvoviči je nnabito polna, ko pa kak ovenec pa je prazna.
grapar
# 19.04.2017 ob 07:12
Malce bizarno, da nam popevkar nastavlja ogledalo.
Kazalo