'Sodobni umetniki', nad katerih popularnostjo se Penny čudi, so popularni na podoben način kot Lady Gaga, 50 Cent ali Marylin Manson. Saj gre vendar za vzporedne pojave. Na fotografiji Jeff Koons s svojim delom Michael Jackson and Bubbles (1988). Foto: EPA
'Sodobni umetniki', nad katerih popularnostjo se Penny čudi, so popularni na podoben način kot Lady Gaga, 50 Cent ali Marylin Manson. Saj gre vendar za vzporedne pojave. Na fotografiji Jeff Koons s svojim delom Michael Jackson and Bubbles (1988). Foto: EPA

, direktor Nacionalne galerije, se v nadaljevanju zgornje izjave čudi nad popularnostjo ‘sodobne umetnosti’, ki je menda izšla iz ‘avantgard’. (Financial Times)
Zakaj v medijih tako pogosto beremo, da so Warhol, Koons, Aj Vejvej ‘kontroverzni umetniki’? Warhol, Koons, Aj Vejvej so ‘vizionarji’ ali pa ‘kitsch merchants’. Komaj kdo te ljudi postavi nekam v dolgočasno sredino.
In zakaj Michael Jackson ali Ramones niso kontroverzni?
Gremo nazaj: v zvočni umetnosti 20. stoletja so avantgarda Stravinski, Schoenberg, Ligeti, zgodnji Penderecki, Globokar… Avantgarda = modernizem in pika.
Za ameriškega umetnostnega kritika Clementa Greenberga so bili avantgarda znotraj vizualnih umetnosti Picasso, Matisse, Kandinski, Pollock, Rothko… Greenberg enači avantgardo z modernizmom. Duchampa in naslednike je imel Greenberg preprosto za slabo, šibko, ‘utrujeno’ umetnost in pika.
Proti koncu 20. stoletja pa se je v ‘teoriji’ čedalje bolj izrinjalo Picassa, Rothka med (samo) ‘moderniste’ in za pravo (zgodovinsko!) avantgardo razglašalo (samo) Duchampa in njegove naslednike. Da so iz tega nastali (skoraj izključno) trivialni umetnostni žanri, so vsi kar nekako spregledali. Zakaj?
- Ker se ob morskih psih, banalnih filmčkih, solati, kolerabi, krompirju, korenju itd. še vedno pojavljajo starejše in/ali ugledne figure.
- Ker to kramo razstavljajo v istih prostorih kot prej Rothkote, Picassote itd.
- Ker je ob teh izdelkih veliko teksta, ki se zdi zapleten, saj so ga pisale starejše in/ali ugledne figure.
Quinn, Creed, Marina, Koons so ‘kontroverzni’ zato, ker vsi implicitno verjamejo, da obstaja sklenjena linija od Rembrandta do naštetih. ‘Kontroverznosti’ v nadaljevanju nastanejo takole:
- Zagovorniki trdijo, da gre za skrajne redukcije, ki so izraz genialnosti.
- Nasprotniki prav tako postavijo te umetnike na ozadje ‘starih mojstrov’… Vendar ugotovijo, da gre za ‘utrujeno’, zanič umetnost.
Motijo se pa oboji v tistem delu, ko iščejo kontinuiteto tam, kjer je ni. ‘Sodobni umetniki’, nad katerih popularnostjo se Penny čudi, so pa popularni na podoben način kot Lady Gaga, 50 Cent ali Marylin Manson. Saj gre vendar za vzporedne pojave.
PS @Asap: Je to vse? Sem se že zbal, da imate kakšne resne argumente. Konservativen? Kako le, najbolj me zanima prav sodobna (!), kompleksna (!) umetnost.