Kolumne
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 4.6 od 24 glasov Ocenite to novico!
Primož Dolničar
Dimite lahko tudi ribo. Foto: Osebni arhiv
Dimljen tri tip na zelenjavi
Meso lahko po želji zapečete bolj ali manj, a ne presegajte temperature 60 °C, hkrati pa ne pecite pod 50 °C, kajti v nasprotnem primeru se vam lahko zgodi, da postrežete ali prepečeno ali pa surovo meso. Foto: Primož Dolničar
Pečeno meso na zelenjavi
Recept za dimljen tri tip na pečeni zelenjavi najdete spodaj. Foto: Primož Dolničar

Dodaj v

Lepo vedenje

Kolumna Primoža Dolničarja
12. junij 2017 ob 06:48
Ljubljana - MMC RTV SLO

Kot otroke (rojen sem v začetku 70. let) so nas vzgajali, da je treba biti vljuden. Bontona smo se naučili nevede, praktično nam je bil "vgrajen" v DNK. Otroci smo starejše vedno vikali, jim odstopili sedež na avtobusu, pomagali pri opravilih, predvsem pa smo vedno znali reči prosim, hvala, ali bi mogoče lahko …

Vljudno smo prosili za stvari, pa ne zato, ker bi bili ponižni, le lepo vzgojeni. Ljudem smo znali prisluhniti in jim pomagati, brez pričakovanja vračila. Pomoč smo znali tudi sprejeti in se zanjo lepo zahvaliti in se ob prvi priložnosti tudi oddolžiti.

Danes pa sta vljudnost in bonton vedenjski pravili, ki počasi izginjata iz besednjaka, predvsem pa iz vedenja mlajših generacij, ki stvari zahtevajo in pričakujejo kot samoumevne. Na žalost ta pojav ni le težava pubertetnikov, z njim so "okuženi" že tudi (vsaj po letih) povsem odrasli ljudje. Ljudje s svojimi družinami, za katere bi človek mislil, da so že spoznali pravi način sobivanja z okolico in so umirili svoj ego. A težijo le k lastnemu ugodju. Potrošniško naravnana družba je izgubljena v vrednotah kapitala, pri čemer zadovoljstvo pomeni: jaz, vse, takoj. Te vrednote – ali bolje "nevrednote" – se odražajo na prav vseh področjih in gostinstvo ni izjema.

Vsak kdaj zaide v gostilno, da se malo pocrklja ali pa zgolj nasiti, a le nekateri se včasih vprašamo, kakšni gostje pravzaprav smo. Kot nekdanji gostinec in novi lastnik kulinaričnega studia imam tudi sam ogromno opravka z ljudmi in že kar dobro poznam različne plati človeške narave. K današnjemu razmišljanju me je spodbudil dogodek, ki se je pripetil moji znanki na njeni turistični kmetiji. Gostje so kljub zaprti ograji in opozorilnim tablam odtavali daleč na območje, ki je namenjeno živini in kjer so tudi kužki, ki jo čuvajo. Oče je sina dvignil na ograjo, na katero je z druge strani skočil pes, ki je dečka popraskal. Na srečo ni bilo hujšega, a se je vseeno dve uri po tem, ko je družina odšla, na kmetiji pojavila policija s prijavo, da je pes napadel otroka. Kmetija slovi po prijaznosti in gostoljubnosti, a le kaj so si morali misliti drugi gostje, ko so zagledali policijo ...

To je le en primer samovoljnosti in arogantnosti gostov. In čeprav je večina gostov, posebej starejši, prijaznih, pa je na žalost vedno več tistih, ki mislijo, da za ceno 30 evrov za meni zraven dobijo še vse drugo, kar v gostilni vidijo, vključno z lastniki in kuharji, ki so se nagarali za njihovo ugodje. Nekateri se tako obnašajo tudi tam, kjer za malice plačajo le 3 evre. Vam bom opisal dogodek, ki sem mu prisostvoval. En dan sem bil na kosilu z mlajšim moškim ali bolje fantom. Le-ta je natakarju brez prosim in hvala naročil kozarec vode. Na mojo kritiko njegovega vedenja mi je odgovoril, da je natakar za strežbo plačan …

Nekaterim gostom se zdi popolnoma samoumevna tudi ponudba in takojšnja postrežba različnih "posebnih" menijev, ki jih zahtevajo in pričakujejo brez osnov bontona, saj so pa ja oni najpomembnejši in bodo za postreženo tako in tako plačali. Sprašujem se, kje je meja, ko gostinec gostu odreče gostoljubje. Kje je meja, do katere se pustimo pripeljati. Verjetno ima vsak svojo … Pred leti je imela zaradi arogantnega odnosa nekaterih gostov celo Ana Roš na svoji spletni strani napis, da naj svoje probleme rešujejo pri psihiatru, ne pa, da lastno nezadovoljstvo stresajo na osebje in lastnike, od katerih to zaradi plačila zahtevajo. Mislim, da ga je pozneje sicer umaknila, a jo razumem, da v nekem trenutku ni zmogla več prenašati človeške nadutosti.

Za konec pa še nasvet, ki se ga kot gost vedno držim. Če vam v gostilni karkoli ni všeč, se vseeno zahvalite in odidite. In nikoli več se ne vračajte. Svoje nezadovoljstvo delite z družino in prijatelji. Svetujte jim, naj tja ne zahajajo. Le nikar si ne dovolite grobih besed in nikakor ne vzgajajte gostilničarjev.

Ostanite vljudni, ne pozabite na bonton, saj veste, lepa beseda, lepo mesto najde, denar pa ne sme biti naš vladar!

Primož Dolničar, ljubitelj kuhanja
Prijavi napako

Mnenje avtorja ne odraža stališča uredniške politike RTV Slovenija.
Komentarji
BepaJoseph
# 12.06.2017 ob 07:29
Edina misel,ki me tolaži,ko vidim tekati razvajene otroke po lokalu, se pri tem dreti in neprimerno obnašati,ob tem pa so njihovi skulirani starši,ki se grejo moderno vzgojo,ki odsvetuje otroku reči ne, čisto nezainteresirani za dogajanje je, da se bodo ti otroci v procesu odraščanja najbolj njim posrali na glavo...
Skippy
# 12.06.2017 ob 07:17
Dobro, takšni dogodki s psom se zgodijo. Bolj je moteče to, da nekdo ne premore toliko pameti (pa je ni potrebno dosti), da spozna, da je za takšno nezgodo kriv sam.
mb128
# 12.06.2017 ob 07:17
Heh, kam nas je pripeljal ta way of life kjer je sočlovek postal vsaj tekmec če že ne kar sovražnik?! Mislim, materializem na neskončno potenco, ki ne pomeni nič drugega kot razkroj družbe!
bilzerian
# 12.06.2017 ob 07:09
jaz dam svojega otroka sedet na ograjo kadar hočem in kjerkoli hočem.
ko pa pade dol, ali pa se zgodi kaj takega, kot tukaj, pa je so krivi vsi drugi, le jaz ne.....
DeepBlue
# 12.06.2017 ob 06:58
Nažalost se moram popolnoma strinjati.
bilzerian
# 12.06.2017 ob 07:57
@ bepajoseph

to je res, ampak oni sami ne bodo krivi, krivi bodo preveč polačani učitelji, ki samo pijejo kavo, pa vlada pa komunisti, pa preveč sladkorja v hrani, oni sami pa ne bodo nikoli priznali, da so krivi.....
Hallenbeck
# 12.06.2017 ob 09:49
Kot bivši gostinec poznam ogromno podobnih zgodb, ki so opisane zgoraj in tudi zato nisem in ne bom nikoli težil natakarju v restavraciji, prodajalki v trgovini ali pa poštni uslužbenki za okencem. Delati z ljudmi je včasih zelo naporno, tako da frazo "stranka ima zmeraj prav" lahko izrečejo samo tisti, ki z strankami še nikoli niso imeli opravka.
Siouxie
# 12.06.2017 ob 08:24
Ma ja, podobne fore so tudi v gostilnah, kjer vsi za vse težijo natakarju oz. natakarci. In se obnašajo, kot da so doma, v lastni dnevni sobi. Čeprav je za mnoge Slovence gostilna mogoče res dom, se mi zdi totalno brezobrazno, sploh kar se tiče vulgarnosti in opazk ... Doma potem pa so vsi kot sive miške ... Klasika.
watwat
# 12.06.2017 ob 08:45
Če vam v gostilni karkoli ni všeč, se vseeno zahvalite in odidite. In nikoli več se ne vračajte. Svoje nezadovoljstvo delite z družino in prijatelji.

Za razliko od pisca, ki svoje nezadovoljstvo z gosti deli na širnem spletu in najbolj branem portalu v Sloveniji, za njegove goste ni zaželeno, da bi delili svoje nezadovoljstvo v njegovi gostilni s kom drugim kot družino in prijatelji.
fafner
# 14.06.2017 ob 13:01
to me vse spominja na un vic:

V vrsti na blagajni samopostrežne trgovine stoji babica, ki jo z vozičkom v rit vztrajno buta nek otrok. Ko babica petič reče, da naj neha, se šestič obrne na mamo, ki stoji ob njem na smartfonu in ji reče naj kaj ukrene. Mama odgovori: "Veste jaz se grem pa vzgojo, da mora otrok sam ugotovit, da je nekaj narobe, potem bo pa nehal." Za dotično mamo stoji mladostnik, ki s tekočega traka vzame jagodno marmelado, jo odvije in jo strese mami na glavo. Ko ta frapirana začne kričat in se pritoževat, mulo reče: "Jaz sem bil tudi deležen takšne vzgoje. Zgleda, da še vedno ne vem kaj je prav in kaj ne"...

Ampak kako bi lahko bili otroci teh patoloških narcisov 2. povojne generacije sploh dobro vzgojeni?!
mb128
# 12.06.2017 ob 08:58
Bom še jaz zapisal kaj sem doživel v enem kafiču pred kakšnim letom. Poleg mene je sedela družba, ki ga je imela pod kapo, če mene vprašate kar precej in posledično so bili glasni, zelo glasni. In kaj je naredil kelnar? Ja nič prvič je prišel k njim in jih opozoril drugič pa prinesel račun in jih razglasil za persone non grata! Meni je bilo to všeč!
Zakaj tudi v tem primeru ni bilo tako?!
Simon_Marini
# 19.06.2017 ob 23:52
...se iz nje ne bo cedila kri,.... Ja, ziher je to kri.
karambo
# 14.06.2017 ob 10:34
Zakaj naj ne bi na licu mesta povedal, s čim nisi zadovoljen. Kritike so nujne, da morda kakšen gostinec lahko naredi samorefleksijo. Kako boš kot gostinec drugače vedel, da imaš problem? Popolnoma nerazumen predlog. Seveda moraš kritiko pravilno skomunicirati, ampak to se razume samo po sebi.
Dejmonaši
# 13.06.2017 ob 09:03
Ko se mi pripeti, da mi je postrežba neprijetna (pa nisem zahteven gost), pač tja ne grem več. Žal se ne da izogniti "sogostom", saj je res vse prevečkrat videti zafrustrirane ljudi, ki imajo občutek, da so končno naleteli na nekoga, nad koga lahko izlajajo svoj občutek večvrednosti. Pač po ključu - če so mene jebali, bom pa še sedaj jaz druge.
melanholik
# 13.06.2017 ob 06:37
Hallenbeck
# 12.06.2017 ob 09:49
Prijavi neprimerno vsebino
Kot bivši gostinec poznam ogromno podobnih zgodb, ki so opisane zgoraj in tudi zato nisem in ne bom nikoli težil natakarju v restavraciji, prodajalki v trgovini ali pa poštni uslužbenki za okencem. Delati z ljudmi je včasih zelo naporno, tako da frazo "stranka ima zmeraj prav" lahko izrečejo samo tisti, ki z strankami še nikoli niso imeli opravka.

Ni neumnih vprašanj, lahko reče le nekdo, ki nikoli ni delal v klicnem centru. Morda malo grobo, ampak drži kot pribito.
maximinus
# 13.06.2017 ob 00:02
točno tako......
....redko se odpravim nekam, ker ni samo osebje na udaru od gostov. ni hujšega od nadutega gosta ki sedi zraven ali daleč stran in se dela pomembnega.
zaradi takih zadev me nikoli več ne vidijo. človeška neumnost-neobzirnost do drugih, nima meje.
če mi ni bilo všeč postreženo, se bom, kot je zapisano v kolumni, zahvalil, plačal in se ne vrnem nikoli več nazaj.

na žalost se dandanes tudi gostinci obnašajo arogantno in neobzirno do gostov, kar je še večja sramota za nekoga ki živi od tega.
Ples
# 12.06.2017 ob 16:52
Če vam v gostilni karkoli ni všeč, se vseeno zahvalite in odidite. In nikoli več se ne vračajte. Svoje nezadovoljstvo delite z družino in prijatelji.

Hm, nimam prvič občutka, da Dolničar stvari večinoma zmore doživljati samo tako, kot se tičejo njega ...
Seveda ne podpiram lajanja na gostilničarje, verjamem, da slišijo marsikaj neupravičeno nesramnega. Ampak da jim ne bi nihče smel povedati, da z nečim ni bil zadovoljen, je pa tudi ekstrem, no. Izraziti nezadovoljstvo se da tudi vljudno in korektno - in če je nezadovoljstvo upravičeno, se lahko tudi gostilničar česa nauči.
watwat
# 12.06.2017 ob 08:41
Danes pa sta vljudnost in bonton vedenjski pravili, ki počasi izginjata iz besednjaka, predvsem pa iz vedenja mlajših generacij, ki stvari zahtevajo in pričakujejo kot samoumevne.

Spet pljuvanje po mlajši generaciji kako zahteva stvari in jih ima za samoumevne...saj ni res pa je. Seveda pa to prihaja s strani "babyboomerja", člana generacije, ki ji je bilo vse položeno v zibko. Generacije, ki je uničila svet. Generacija, ki je pobrala vse službe, generacija, ki je uničila okolje in mlajšim ni dala druge možnosti kot da se veselimo neplačanih pripravništev. Sedaj pa oni govorijo kako mladi samo jemljemo. "Milenijci" smo prvi, ki bomo zaradi stanja v svetu imeli nižji standard kot naši starši in za to nismo krivi mi. Krivi ste vi, ki ste izkrivili svet, ga sebično izrabili in izpljunili kar je preostalo in se vam ni zdelo vredno izkoristiti. Več kot očitno je, da ste poskrbeli samo za svoje riti in se lahko sedaj brezskrbno gonite po rtv straneh in pišete o kuhanju in ob tem še ignorantsko popljuvate vse kar niste "vi". Navadno ignorantsko blebetanje. Malo samorefleksije ne bi škodilo. Ampak ej... dober tek!
Pueblo Libre
# 12.06.2017 ob 09:33
watwat se popolnima strinjam s teboj, take kot nam jih servirajo tile babybumbarji so že pretirane... enostavno jih je potrebno začeti postavljati na mesto ter jim pokzati kaj so ustvarili sami ter posledice njihovih dejanj...
mb128
# 12.06.2017 ob 08:42
Eh ja veste kaj? Priznam, šele sedaj sem prebral članek do konca! Sprva sem mislil, da je bil bolj široko zastavljen in posledično je tudi moj komentar bil malo mimo. Ne vem no, a smo prišli že tako daleč da bomo že obračunavali med seboj preko medijev in čitali raznorazne žalostinke samo zaradi tega ker pač je nekdo NEKDO ali pa pozna NEKOGA?! Saj ne rečem, TISTI gostje so se obnašali NEUSTREZNO ampak NEUSTREZNOST je žal postal sestavni del našega vsakdana. Mislim, kaj če bi čisto vsako kelnerco v Sloveniji vprašali kaj se ji je zgodilo včeraj, kaj če bi enako vprašali čisto vsakega trgovca?! Mislim, da strežnik mmc-ja nima dovolj kapacitete da bi objavil vse te zgodbe! In na koncu, bom zapisal tako slike, slike, ki niso ničesar drugega kot REKLAMA! Jep, neustrezno morebiti celo pritlehtno!
balrog
# 12.06.2017 ob 08:41
Iz enega primera posploševati, da smo pa prav vsi starši "slabo vzgojeni" in da napadamo ter kličemo policijo nad "uboge" gostilničarje, je pa res kr neki. Jaz več ne zahajam v gostilne in ne grem na "kmečke turizme", ker si lahko knorrovo juhico tudi doma skuham, lidlove piščance in pečenke pa znam tudi sam speči ali jih ocvreti. Mislim, da slaba kultura vlada tudi na gostilniško/kuharski strani, kajti kuhajo in strežejo ljudje, ki nimajo za to ne posluha, ne poklicnih kvalifikacij in ne moralnih kvalitet. Odhod v restavracije/gostilne je kot odhod v neznano, v džunglo, saj ne veš iz katere jedi preži nate nevarnost. Bržkone so izboljševalci okusa, obilica soli, raznorazni dodatki jedem še najmanjša nevarnost .... oporečna higiena, zavržena živila, stokrat zmrznjena in znova pogreta. Potrošniki se prepogosto zadovoljimo s tistim, kar nam postrežejo, namesto da bi več spraševali in tudi večkrat tisto kar je zanič poslali nazaj ter zahtevali novo jed narejeno iz svežih sestavin in ne iz industrijskih omak in juh ali pogretih in strupenih ostankov.
Pueblo Libre
# 12.06.2017 ob 09:26
hahahaha! o ljudje božji kam smo prišli... zdej nam že vsak kuhar ki pride mimo lahko predava o etiki, morali, bontonu... keri bedaki smo postali... nekdo govori kako se je potrebno obnašati ter vzgajati mladino... Upam da ta kuhar svoje pridige tudi udejani pri sebi doma... naj bodo vsaj njegovi lepo vzgojeni če že vsi drugi niso... no, no... ne moremo mu preveč zameriti... tip cel lajf praži vsaj 1x na teden čebulo...
Ted
# 12.06.2017 ob 07:28
Lahko da se motim, si pa mislim, da mora zdravstveno osebje pri pregledu poškodbo s strani živali prijaviti policiji, ta pa po uradni dolžnosti preveriti okoliščine. Zato se mi zdi sklepanje avtorja o ovajanju s strani gostov (in namigovanje o slabi vzgojenosti) preuranjeno...
Primož Dolničar
link
A se vam sanja, da smo mi Italijani, s Sicilije ...
3
10. oktober 2017 ob 08:03 Danes si ne morem pomagati, da se ne bi dotaknil svetle strani naše kulinarike in tudi ne najdem teme, ki bi me razjezila in spodbudila h kritičnemu pisanju, zato bo današnja kolumna polna ...
Več novic ...
Kolumne
link
Dobrodošli v veselem decembru
1
11. december 2017 ob 21:27 Cerarjevo vlado pod smrečico, ki so jo sami pred časom začeli ovijati v predvolilni celofan, čaka tempirana bomba - pogajanja s sindikati javnega sektorja.
Več novic ...
Kazalo