V resnici je Bienale manifestacija kapitalizma par excellence. In morda bi bilo bolj cinično ali perverzno le še branje Kapitala na Wall Streetu. Foto: EPA
V resnici je Bienale manifestacija kapitalizma par excellence. In morda bi bilo bolj cinično ali perverzno le še branje Kapitala na Wall Streetu. Foto: EPA

Moraš biti za Marxa! Branje Marxovega Kapitala na Bienalu te ne sme motiti! Na svetu ni ničesar drugega razen pošastnega kapitalizma in njegovih žrtev. Še nacistični lagerji niso nič proti kapitalizmu. Kapitalizem je ultimativno zlo in proti njemu je treba ves čas protestirati, govoriti o njem.

Okwui Enwezor, umetniški šef aktualnega Beneškega bienala: "Ravno nasprotno. Ideje imajo življenja, ideje so samostojne. V tem smislu je branje Kapitala v kontekstu Bienala nekaj zelo močnega.« (V oddaji Platforma Saše Šavel.)

Umetnosti ni več brez 'kapitalizma', umetnosti ni več brez Marxa. Marx in antikapitalistična drža sta v 'sodobni umetnosti' postala nekakšen moralni imperativ. Moraš biti za Marxa! Branje Marxovega Kapitala na Bienalu te ne sme motiti! Na svetu ni ničesar drugega razen pošastnega kapitalizma in njegovih žrtev. Še nacistični lagerji niso nič proti kapitalizmu. Kapitalizem je ultimativno zlo in proti njemu je treba ves čas protestirati, govoriti o njem.

Enwezorjev odgovor moji urednici se zdi kot običajno uradniško nakladanje. Preprosto dejstvo je, da je Beneški bienale ultimativna manifestacija sodobne umetnosti. V tem smislu je povezan z vsemi glavnimi kapitalskimi tokovi, ki umetnostni sistem vzdržujejo in napihujejo. Na Bienale hodijo veliki galeristi, bogati zbiratelji, znani kuratorji. Bienale pomeni za številne umetnike odskočno desko v svet zvezdništva. Kupi denarja se valjajo okoli. Branje Kapitala na takšni manifestaciji ima torej vsaj dvojno funkcijo: po eni strani ga težko zavrneš. Saj te v primeru zavračanja 'branja Kapitala na Bienalu' opljuvajo kot desničarja ali neoliberalca. Po drugi strani je branje Kapitala neke vrste 'smoke screen'. Navzven smo torej proti (kapitalizmu), v ozadju gre pa za vse tisto, kar poizkušamo na videz izpodbijati. V resnici je Bienale manifestacija kapitalizma par excellence. In morda bi bilo bolj cinično ali perverzno le še branje Kapitala na Wall Streetu.

Menda živimo v ultrabrutalnem svetu. Celo za umetnost ne bo počitka, dokler se ne znebimo kapitalizma. Ampak ali je svet danes res v svojem najbolj brutalnem stanju? Kaj pa fevdalizem, kaj ni bil fevdalizem objektivno bolj brutalen od kapitalizma? In sužnjelastništvo še bolj brutalno od fevdalizma? Ampak kako to, da so umetniki v fevdalizmu in še prej v stari Grčiji delali nekakšne portrete, zgodovinske scene … namesto da bi protestirali proti 'krivični družbi'? Niso zaznali takratne brutalnosti?

V bistvu gre samo za posebno obliko konformizma, ki je v 'sodobni umetnosti' prevladujoča.

Sicer je pa aktualni Beneški bienale na zaslonu videti kot strašanski kup krame, ki so jo znesli skupaj iz lokalnih podružnic Baumaxa.

Moraš biti za Marxa! Branje Marxovega Kapitala na Bienalu te ne sme motiti! Na svetu ni ničesar drugega razen pošastnega kapitalizma in njegovih žrtev. Še nacistični lagerji niso nič proti kapitalizmu. Kapitalizem je ultimativno zlo in proti njemu je treba ves čas protestirati, govoriti o njem.