"Zvočnik predstavlja medije," o svoji stenski poslikavi pove ulični umetnik z vzdevkom Asin Acid. "Zvočnik hoče nekaj povedati, a so ga prekinili. Mavrične barve simbolizirajo svobodo." Foto: Reuters
Jiravut Ueasungkomsate na svoji razstavi To ni politična gesta. Foto: Reuters

Vodja hunte Prajut Čanoča je denimo zagrozil, da bo ukinil medije, kritične do njegove oblasti, redno pa tudi izpostavlja in kara novinarje, ki po njegovem mnenju preveč odstopajo od uradne "linije". Odgovor na tak zatiralski vsakdan je, tako opažajo umetniki in ljubitelji umetnosti, izbruh ustvarjalnosti v tajski prestolnici.

"Ker o določenih stvareh ne morejo govoriti, se zatečejo v ustvarjanje," o bangkoških umetnikih razmišlja lastnik galerije in kavarne Gili Back. "Kar naenkrat se je pojavilo veliko več grafitov in ulične umetnosti, kot je je bilo včasih."

Bangkoška umetniška scena nikoli ni bila deležna pretirane pozornosti iz tujine - ljudi je vedno bolj zanimal Hongkong - a v zadnjih letih se položaj tudi v tem pogledu spreminja. Tako domači kot tuji umetniki odslužene prostore in lokale spreminjajo v majhne galerije. Pred kratkim je tako v baru in galeriji WTF vrata odprla razstava This is Not a Political Act (To ni politična gesta). Jiravut Ueasungkomsate s postavitvijo tematizira številna neprostovoljna izginotja, ki so se zgodila v zadnjih letih. Občinstvo na vhodu dobi baterije, s katerimi nato v popolni temi osvetljuje črno-bele fotografije izginulih ljudi, med katerimi so tudi prominentni borci za človekove pravice.

Strah kot največji motivator
Čeprav avtor razstave ne oglašuje kot neposreden napad na hunto, pa jo je gotovo mogoče razumeti kot komentar tega, da so državni uradniki deležni določene imunitete. Jiravut sicer priznava, da se je sprva bal pripraviti razstavo.

Hunta, ki se uradno imenuje Nacionalni svet za red in mir, je v preteklosti že prepovedala javna srečanja in predavanja. "Ampak ravno zato, ker se bojim, to moram storiti," je odločen umetnik. "Ta prostor potrebujemo, ne glede na to, ali smo pod civilno ali vojaško oblastjo," pravi o majhni galeriji, kjer razstavlja. "Družba ni mogoča, če vsi razmišljamo enako."

Na drugem koncu mesta britanski umetnik Richard Mead z razstavo The Respectables na ogled postavlja portrete modnih ikon in političnih protestnikov, ki zanj predstavljajo drugačno obliko moči. "Tema moči in ugleda je zelo primerna za to, kar se trenutno dogaja na Tajskem, še posebej glede na aktualno vlado," je komentiral Tirapa Pirohakul, profesor na univerzi Čulalongkorn v Bangkoku.