Anthonis Van Dyck (1599–1641) je bil ob Petru Paulu Rubensu vodilni predstavnik flamskega baročnega slikarstva. Foto: National Portrait Gallery
Anthonis Van Dyck (1599–1641) je bil ob Petru Paulu Rubensu vodilni predstavnik flamskega baročnega slikarstva. Foto: National Portrait Gallery
Zadnji Van Dyckov avtoportret
Slikar je umrl leta 1641, najverjetneje zaradi kuge, malo predtem pa je naslikal zadnji znani avtoportret. Foto: EPA
Antoon van Dyck: Angleški kralj Karel I.
Van Dyck je v Londonu, kamor je pripotoval leta 1632, postal vodilni angleški slikar na dvoru Karla I. Po vzorih, s katerimi se je srečal na potovanju po italijanskih krajih, je postavil nove temelje reprezentativnemu portretu. Na fotografiji portret Karla I. Foto: Wikipedia

S pomočjo javnosti so uspeli zbrati več kot 1,4 milijona funtov (več kot 1,6 milijona evrov), vsega skupaj pa je morala National Portrait Gallery nabrati 10 milijonov funtov (nekaj manj kot 12 milijonov evrov) - del tega, 700.000 funtov, je lahko galerija prispevala iz lastnega proračuna, preostalo pa je prišlo iz drugih virov, med drugim tudi umetniškega sklada.

Deset milijonov funtov je namreč cena, za kolikor jo je bil pripravljen britanski galeriji prodati nov lastnik dela James Stunt, zet prvega moža formule 1 Bernieja Ecclestona. Sliko je kupil lani za 12,5 milijona funtov (skoraj 15 milijonov evrov), v Veliki Britaniji pa so jo zadržali z začasno prepovedjo izvoza. Premožen zbiratelj se je po poročanju BBC-ja na koncu le vdal borbenosti britanskih ljubiteljev umetnosti in marca razkril, da se je za omenjen znesek pripravljen odpovedati lastništvu.
Slikar, ki je "sprostil" reprezentativni portret
Van Dyck, eden ključnih flamskih portretistov 17. stoletja, je avtoportret naslikal v letih 1640-1641, nekaj mesecev zatem je - verjetno zaradi kuge - umrl. Direktor National Portrait Gallery Sandy Nairne je ob začetku kampanje spomnil, da gre za enega največjih umetnikov, ki so kdaj delali v Veliki Britaniji. "Noben drug umetnik ni imel takšnega dramatičnega vpliva na britansko portretno umetnost. Odločno jo je preusmeril od togega formalnega pristopa slikarstva iz časa Tudorjev in Jakoba ter razvil prepoznaven razgiban slikovit slog, ki je nato v portretu prevladoval vse v 20. stoletje."
Avtoportret kaže umetnika med delom. Čeprav platna ne vidimo, nam zasuk glave čez ramo in položaj desnice nakazujeta držo med slikanjem. Njegov pogled ni usmerjen le v odsev v zrcalu, obveznem pomagalu pri slikanju lastne podobe, ampak se zdi, kot bi premerjal prav gledalca.

Dvorni slikar Karla I.
V času nastanka avtoportreta je bil Van Dyck na vrhuncu svoje kariere, za njim je bilo skoraj desetletje služenja na dvoru angleškega kralja Karla I. Slikarja, ki se je sicer rodil leta 1599 v Antwerpnu, je ta za laskave portrete nagradil z 200 funti in viteškim naslovom. V Angliji je Van Dyck naslikal le tri avtoportrete, Britanci pa so doma uspeli zadržati zadnjega izmed ohranjenih.

Leta 2009 so portret na dražbi prodali za 8,3 milijona funtov, skoraj trikrat več od prvotno ocenjene vrednosti, s tem pa podrli dotedanji rekord 3,06 milijona funtov za slikarjevo delo. Van Dyckov avtoportret bodo v londonski galeriji na ogled postavljali do konca avgusta, z letom 2015 pa ga pošiljajo na triletno turnejo po britanskih mestih.