Drugo
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 4,8 od 22 glasov Ocenite to novico!
Tito Bustillo
V španskih jamah so znanstveniki datirali najstarejše evropske in morda tudi svetovne slike. Na fotografiji kopija slikarij iz jame Tito Bustillo, ki je tudi razglašena za Unescov spomenik svetovne dediščine. Foto: EPA
Altamira
Znanstveniki so datirali tudi živalske podobe iz znane jame Altamira. Podoba rdečega konja je stara več kot 22 tisoč let, veliki trikotni znak pa je nastal pred 35.600 leti. Foto: EPA
Raziskovalna skupina
Znanstveniki v jami Altamira opazujejo eno izmed slikarij, ki jim jih je uspelo datirati s postopkom, ki za določanje datuma uporablja razmerje med uranom in torijem v vzorcu. Foto: EPA

Dodaj v

Je najstarejše umetniško delo pred 40 tisoč leti ustvaril neandertalec?

Slikarije v prazgodovinskih španskih jamah jim je uspelo natančno datirati
15. junij 2012 ob 20:37
Madrid - MMC RTV SLO

Rdeče pike, živalske figure in šablonski odtisi rok na stenah 11 španskih jam so tudi uradno postale najstarejše evropske umetnine, saj jim jih je raziskovalcem uspelo natančno datirati.

Ena izmed še komaj razvidnih rdečih pik se je po poročanju BBC-ja izkazala za najstarejšo slikarijo med vsemi, saj je starejša od 40 tisoč let.

Kdo je skrivnostni avtor slik?
Simboli na stenah enajstih španskih jam, med drugim spomeniki svetovne dediščine Altamira, El Castillo in Tito Bustillo, so že veljali za prazgodovinske, a šele zdaj jih je z novimi tehnologijami uspelo znanstvenikom natančno analizirati ter jim določiti datum nastanka. "V Cantabrii v El Castillu smo našli šablonske odtise rok, ki so jih naslikali s pihanjem barve v roko. Eden izmed njih je star 37.300 let, zelo blizu pa je rdeči disk, narejen s podobno tehniko, ki je star več kot 40.800 let," je razložil Alistair Pike z bristolske univerze, glavni avtor znanstvenega dela, objavljenega v reviji Science. Tako je rdeča pika ali disk prejšnjo najstarejšo datirano umetnino "prehitela" za štiri tisočletja, obenem pa gre verjetno tudi za najstarejšo uradno datirano jamsko slikarijo na svetu.

Ti najstarejši dokazi umetniškega ustvarjanja sovpadajo s prihodom modernega človeka v Evropo, predtem pa so na celini prevladovali neandertalci. Zato so se Pike in kolegi začeli spraševati, kdo bi lahko bil ta prvi "dokazani" umetnik – homo sapiens ali neandertalec. Če je to bil sodobni človek, se je slikarskih podvigov lotil takoj po prihodu v Evropo, če pa je umetnino ustvaril neandertalec, bi to dodalo nov sloj zgodovinskemu razumevanju njihove razvitosti in kultiviranosti.

Starost je pokazal radioaktivni uran
Velika starost jamskih slik je Joaa Zilhaa, profesorja na barcelonski univerzi, pripeljala do večji naklonjenosti teoriji neandertalskega avtorstva: "Obstaja velika verjetnost, da te rezultati kažejo na neandertalce – a ne bom rekel, da smo to dokazali, ker nam to še ni uspelo in za zdaj sploh ne more biti dokazano." Datume, za katere pa jim je uspelo najti znanstvene dokaze, je ekipa dobila s pomočjo kalcitne skorje, ki je prekrila stenske slikarije.

Kalcit med nastankom "ujame" tudi nekaj radioaktivnih atomov urana, ki se skozi leta v enakomernem tempu razgrajuje v torij – razmerje obeh elementov v vzorcu lahko tako zelo natančno pokaže čas, ko je kalcitna skorja nastala. Ta način datiranja je sicer že dolgo znan, a so ga šele zdaj tako dodelali, da je mogoče zanesljiv rezultat dobiti že iz zelo majhnega vzorca. Znanstveniki so vzorce kalcita vzeli tik nad prazgodovinskim barvnim pigmentom, kar pomeni, da so slike vsaj toliko stare kot kalcit ali pa še veliko starejše. Znanstveniki zdaj že analizirajo nove vzorce v Španiji, na Portugalskem in drugod v zahodni Evropi ter skušajo najti še starejše umetnine jamskih prebivalcev. Prav sledovi takšnega abstraktnega mišljenja in ustvarjalnosti so nadvse pomembni pri sestavljanju zgodbe človeka in njegovih prednikov. Uporaba simboličnega mišljenja, zmožnosti, da v mislih ena stvar predstavlja drugo, je namreč ena ključnih stvari, ki našo loči od vseh drugih živalskih vrst.

B. Ti., povzeto po BBC-ju
Prijavi napako
Komentarji
asmas
# 26.01.2013 ob 18:34
evaevi
tudi mene že dolgo zanima s čim so si v jamah "svetili" tile naši predniki
evaevi
# 19.12.2012 ob 11:25
ogromne visoke temne čudovito poslikane jame ...
in prav nič od ognja zakajene, kot lahko vsak vidi -
verjetno tudi to posel za možgane ?
evaevi
# 16.11.2012 ob 10:59
Marsikaj, kar je brez potrebe obveljalo za dejstva, da ne rečem dogme, so v bistvu domneve.
Samo ta droben premik, pa takoj toliko prostora
evaevi
# 16.11.2012 ob 10:53
morda bi bilo bolje kot evropejci širše: belci
evaevi
# 16.11.2012 ob 10:48
v gimnaziji pred 40 leti so nam prali mozeg z neandertalcem, ki je pred 30000leti imel kost v grlu, zaradi katere ni bil sposoben niti govora, pa saj ga kot kosmata opica niti ni potreboval.
potem sem pa lahko gledala naše kosmate moške po plažah in si nenazadnje brila črne kocine po nogah, hm,
ob oastalih nekosmatih rasah mi je mozeg že takrat povedal, da smo evropejci pač potomci neandertalcev.
Bog ne daj pa povedat, da imaš možgane, takrat tako kot danes
nimivseeno1
# 11.10.2012 ob 01:28
Ne, to je bil vesoljc :)
menitosi
# 09.10.2012 ob 01:19
čez nekaj tisoč let tudi ne bodo poznali računalnikov in Iphonov, čim se zgodi malo manjša globalna katastrofa ki traja nekaj sto ali tisoč let, bo večina nam znane zgodovine izginila ker ne bo nikjer beležena. In bodo razmišljali kako si lahko taki primitivci kot mi gradili takšne konstrukcije itd (tiste, ki jih ne bo uničil čas)
gorcin
# 26.08.2012 ob 21:25
@Gringos

Stari Rimljani so poznali beton in so marsikaj zgradili, kar še danes lahko občudujemo. Znanje o betonu je s propadom Rimskega imperija zginilo za nekaj stoletij. Zdaj si zamisli, da tega znanja naši predniki niso obnovili. Zdaj bi verjetno sedeli v lesenih stavbah in se čudili kako je Rimljanom uspelo zgraditi amfiteater. So jim pomagali "bogovi" ali nezemaljci? Ne.

Se mi zdi, da preveč podcenjujemo inteligenco "ljudi", ki so živeli daleč pred nami. Precej znanj in veščin se je zgubilo v času.
ma_ri_bor
# 03.08.2012 ob 21:51
v zadnjih recimo 20 letih je vedenje o razvoju človeka, predvsem po zaslugi genetske znanosti, zelo napredovalo. tako v grobem je teorija z neandertalci sledeča (tako po spominu):

pred okoli 250.000 leti so predniki neandertalca migrirali v evropo, azijo, bližnji vzhod. tu se j erazvil neandertalec. iz tistih, ki so ostali v afriki se je ločeno razvil homo sapiens. zaradi ledenih dob se je neandertalec razvijal v mnogo neugodnejših razmerah in je bil specializiran "ledenodobnik". zadnje otoplitve pred okoli 40.000 leti sovpadajo z migracijo homo sapiensa v evropo. na istem območju so neandertalci in HS živeli približno 20.000 let. predvidevajo, da je neandertalec izumrl zaradi manjše prilagodljivosti na spremembe v okolju (ker je bil bolj specializiran). neandertalci so bili bistveno bolj robustno grajeni in močnejši od HS. po okostjih(kolena itd) sklepajo, da jim npr. skoki z višine 6-8 m niso predstavljali problema. imeli so večje možgane kot HS, zelo veliko nosno votlino (zaradi gretja ledenega zraka pri dihanju) in bili so izrazito vezani na določen teritorij (to sklepajo po ostankih v jamah, predmeti, kamnine itd. naj bi zmeraj bili iz relativne bližine, ca. 20 km)-kar je v ledeni dobi logično. ker v grlu niso imeli neke koščice, ki omogoča govor pri HS, sklepajo, da niso poznali jezika. čeprav osebno mislim, da je možen tudi kakšen drug, npr. tonski jezik (kar recimo tajčina, neki turški pastirji pa se pogovarjajo, ne samo sporazumevajo, z žvižganjenjem itd.). Na podlagi tako dolgega sobivanja z hs so izračunali, da je za izumrtje bila potrebna samo 0.1% slabša prilagojenost od HS. genetske raziskave kažejo, da sodobni HS v afriki nimajo genov neandertalcev. Evropejci imamo od 2-5 % neandertalčevih genov. Nimamo pa mitohondrijskih celic neandertalca (ki se prenašajo samo po ženski liniji), kar pomeni, da so imeli plodne potomce samo otroci iz mešanih parov, kjer je bil oče neandertalec, mati pa HS. mogoče pa otroci iz obratnega para sploh niso preživeli. našli so tudi nekaj okostij otrok, za katere sklepajo, da so mešani in imajo določene deformacije... Zadnji neandertalci so živeli pred približno 18-20.000 leti na jugu španije. kar je fascinantno, če vemo, da je recimo najstarejša piramida v egiptu stara okoli 5000 let.
še bolj fascinantno je, da so lani ali kdaj, v ukrajini ali rusiji, našli nahajališje, za katerega sem pozabil kako se imenuje, kjer so poleg ostankov neandertalca in HS našli ostanke še tretje vrste človeka ! in genetski testi kažejo, da imajo aborigini v avstraliji okoli 15% genoma tega tretjega človeka !
nekje v indoneziji pa so že pred časom našli neka zelo mala okostja, ki naj bi bila tudi od nove vrste človeka, ki je sobivala z HS (druga teorija je, da so okostja pač od kepecev). problem je, ker so okostja zaklenjena v muzejo in lokalni šef ne dovoli raziskav.
evo, meni se to zdi fascinantno in v tej genetski raznolikosti je verjetno mogoče iskati izvor rasizmov itd.
Muf
# 01.07.2012 ob 09:14
Ali je bil gej?
aleksandergreat
# 20.06.2012 ob 17:56
facinantno pa niti ne presenetljivo...

Namreč ko imamo opravka z ti sapiensi "mislečimi" bitji se ob lagodnem uspešnem življenju pojavijo tudi tovrstni drugačen način izražanja skozi druge perspektive npr. skozi sliko (tale članek) ali druge raznorazne skulpture, potem skozi muziko (pardon) glasbo (paleolitska piščal iz Potočke zijalke).... Enostavno fascinantno si je pogledat kako je neko "bitje" prišlo do tako abstraktnega mišljenja in to nas dela drugačne oz. superiornejše od ostalih bitij (seveda to mislimo mi, če pa je to res pa bi se dalo razpravljat v nedogled)...

Drugače zmotila me je tvoja izjava

@bralecxx

Učijo nas, da homo sapiens ni nastal v procesu evolucije iz neandertalca,

no to je res, saj homo sapiens ima rahlo drugačno družinsko drevo, toda oba imata skupnega prednika

homo sapiens se je naenkrat pojavil na Zemlji, nekaj časa sta obstajali obe vrsti, potemje neandertalec izumrl.

To ni res ker oba imata skupnega prednika in iz tega sledi, da se noben izmed njiju ni "čudežno" pojavil ampak sta se pač drugače razvijala skozi različna okolja v katerih sta živela... Hmo sapiens je pač neandertalca "nadigral" (to je več, kot očitno, saj trenutno, ko pogledam skozi okno ga ne vidim :) s tem pa ne zanikam mešanja DNK, kar so tudi nekatere teorije...) in ga potisnil čez rob v izumrtje... Potem podobno se je zgodilo z njunimi "bratranci" hobit (Indonezija), goljat (največji "človečnjak", ki je sploh hodil po zemeljskem obličju mislim nekje v Afriki), slednji so prav tako iz takšnih ali drugačnih izumrli ...

To in še nekaj manjkajočih členov izpodbija Darvinovo teorijo o evolucij

Tej izjavi se lahko samo smejim, dokler mi ne boš pred nos pomolil svojo "boljšo"... Skratka s tvojo izjavo se ne morem strinjati... ;) Pa brez zamere.. ;)
G.Bruno
# 19.06.2012 ob 08:01
martuljek
Samo enega takšnega sem še čakal. Če pa že hočeš na tem nivoju:
Arheologija in genske raziskave kažejo, da so bili zelo inteligentni. Torej niso mogli biti desničarji.
martuljek
# 18.06.2012 ob 23:46
Vse indikacije kažejo, da so neandertalci bili desničarji. Levičarji namreč potrebujejo za umetniška dela mastno finančno podporo ministrstva za kulturo, tega pa takrat še ni bilo.
G.Bruno
# 18.06.2012 ob 20:35
Sicer pa ne vem, zakaj ob tem članku sploh razpravljamo o veliki knjigi pravljic.
G.Bruno
# 18.06.2012 ob 20:33
Kako je lahko neverjetna, če pa na toliko mestih poziva k ubijanju soljudi?
Ja Skippy ! To je vendar samo interpretacija. :)
Skippy
# 18.06.2012 ob 20:03
Kje pa pravi ta knjiga da smo tu šele nekaj tisoč let?!?! Ne zmišljuj si stvari.

Adam se je rodil približno 4000 let pred Kristusom glede na Biblijo. Če prištejemo še 2000 let od Kristusa, pridemo do 6000 let.
Skippy
# 18.06.2012 ob 20:00
Skippy - knjiga, ki jo omenjaš (ni 5 prijateljev), je neverjetna. Problem je samo v tem, da so jo običajno razlagali ljudje, ki so imeli svoje interese

Kako je lahko neverjetna, če pa na toliko mestih poziva k ubijanju soljudi?
G.Bruno
# 18.06.2012 ob 19:57
V bibliji ja lahko vse res, vse pravljica, pol res, pol pravljica, odvisno od interpretacije.
Vsi si jo že stoletja po svoje interpretirajo.
Kar se mene tiče, je biblija pravljica in me pravzaprav sploh ne zanima, ali je 6000 let dobesedno zapisanih ali pa je to interpretacija.
didldadl
# 18.06.2012 ob 11:27
@ G.Bruno
Hahaha :D
Sedaj pa poglej še v SSKJ kaj pomeni beseda interpretacija in razmisli o teh 5 "dnevih".
G.Bruno
# 17.06.2012 ob 14:10
didldadl
Čeprav je za to nekako pristojen Ramus, ti dam link, pa sam preveri

Kako stara je zemlja
didldadl
# 17.06.2012 ob 10:48
@ mali_kritik
aja oprosti razgledanež :)
Še zmeraj čakam, na citate kjer piše da smo ljudje šele par tisoč let na zemlji...
{Belen}
# 16.06.2012 ob 22:23
Hahaha... Nezemljani niso odkkrili znakov intelegentnega življenja...
G.Bruno
# 16.06.2012 ob 19:50
Ja, nezemjani so bili na zemlji, vendar so hitro odšli, ker ni bilo znakov inteligentnega življenja.
Gringos
# 16.06.2012 ob 18:07
@muki-1 - ne mešaj jabolk in krompirja. Michelangelo je klesal Davida v začetku 16. stol. Resnično je bil strokovnjak,da je napravil takšno umetnino.Tudi za da Vincijevo Mono Lizo se še danes prepirajo,kaj pomeni njen nasmešek,ali je narisana preko druge risbe,ali so neki detajli na sliki kot neke šifre - ne zanikam,bila sta umetniki pred svojim časom (in še mnogo drugih umetnikov je obstajalo - da ne bom komu delal krivice).
Toda sam se čudim stvaritvam,ki so bile ustvarjene mnogo časa pred našim štetjem,pred začetkom bronaste dobe,ki se je začela 2500 let pr.n.št. Michelangelo je že imel kaljene "majzelne",kako so pa fino obdelali kamen ljudje,ki še brona niso poznali ? Ali kako so spravljali kamnite bloke iz 200 km oddaljenega kamnoloma za postavitev Stonehenga ? Ali kako so gradili piramide 2550 let pr.n.št. - je še tudi veliko neznank ? Ali kako so postavljali kipe na Velikonočnih otokih ? Na National geograficu je bilo govora tudi o premikanju kamnite gmote,težke 300 ton,tudi tisočletja nazaj (kraja si nisem zapomnil).Ali slike starih civilizacij,ki prikazujejo bitje v skafandru ? Ali prihod bogov z neba,vedno je prikazano da v ognju ? Ali legenda o Sodomi in Gomori,kjer so znanstveniki na omenjenih krajih našli drobce staljenega kremenca,ki nastene pri zelo visokih,za takratne čase človeka nedosegljivih temperaturah - ugotavljajo,da bi naj to nastalo ob vzletu neznanega plovila in bi naj bilo posledica curka pri izgorevanju goriva ? Ali slike živali v Srednji Ameriki,ki so vidne samo iz velike višine,ki so nastale tudi pred tisočletji,ko je človek samo "gagal" po zemlji - zanj je bila največja višina,če je splezal na visoko drevo. Ali pa dogajanja v Bermudskem trikotniku,kjer še mnogo stvari ni pojasnjenih ? Zato pravim,da osebno verjamem,da so na Zemlji že bili Nezemljani.
mali_kritik
# 16.06.2012 ob 15:45
@didldadl
skippy si ni nič zmislil , le ti si nerazgledan
didldadl
# 16.06.2012 ob 12:55
@Skippy

Kako pa je to možno, če pa najbolj priljubljena knjiga na svetu pravi, da smo tu šele nekaj tisoč let?

Kje pa pravi ta knjiga da smo tu šele nekaj tisoč let?!?! Ne zmišljuj si stvari.
myname007
# 16.06.2012 ob 11:59
@Dejstvo

Glede na spolne navade nekaterih Slovencev imamo srečo da psi v Sloveniji še vedno lajajo, ne govorijo.
G.Bruno
# 16.06.2012 ob 09:26
Slab link, se opravičujem:

Svante Paabo na TED-u

Podnapisi tudi v hrvaščini
G.Bruno
# 16.06.2012 ob 09:24
Tole sem pozabil :
[url="http://www.ted.com/talks/svante_pa
eaebo_dna_clues_to_our_inner_neanderthal
.html?awesm=on.ted.com_Paabo&utm_cam
paign=&utm_medium=on.ted.com-static&utm_source=conferences.ted.co
m&utm_content=awesm-bookmarklet"]
Svante Paabo na TED-u[/url]

Podnapisi tudi v hrvaščini
Dejstvo
# 16.06.2012 ob 09:06
Glede na to, da človek pof...a vse kar leze in gre, se mi zdi teorija o genetski združitvi HSS in Neandertalca še najbolj verjetna.

Poleg tega se mi zdi, da so teorije o razvoju človeštva precej različne in kontradiktorne druga drugi in so še najbolj podvržene raznim političnim in verskim manipulacijam.
myname007
# 16.06.2012 ob 08:30
@Sensei&Mike

Ne moremo biti prepričani, da so ljudje uničili neandertalce, pač je to ena od teorij. Tako kot je teorija tisto o rdečih laseh, za takšne zadeve je težko zbrati konkretne dokaze.

Mogoče gre celo za prvi primer "small dick syndrome triggered genocide", če so se neandertalci res parli z ljudmi :)
muki-1
# 16.06.2012 ob 08:23
Gringos, če je nekaj zanimivo, še ne pomeni, da je to resnično. Ljudje so bili (smo pametna) vrsta. Najbrž ne boš rekel, da je bil italijanski umetnik Michelangelo nezemljan?...tudi za njega bi lahko uporabil argument, da je nemogoče, da je s takšno natančnostjo v popolnih proporcah izklesal kip davida z samo kladivom in majzli ?...so mu pomagali nezemljani?
Sensei&Mike
# 16.06.2012 ob 08:05
Tisto zeleno na sliki 5, pa je plesen, ki nastaja zaradi pretiranega obiskovanja jame in bo morda uničila slikarije.
Sensei&Mike
# 16.06.2012 ob 08:04
myname007... Homo sapiens je iztrebil neandertalca, ne pa se paril z njim.
Gringos
# 16.06.2012 ob 07:25
Osebno verjamem,da so nas že obiskali Nezemljani. Prečital sem knjige Dänikena,zanimive so o tem tudi oddaje na National geografic-u.Kako si drugače lahko razlagamo gradnjo Stonehenga,piramid v Egiptu in Srednji Ameriki,oz kako so lahko nekdaj premikali kamnite gmote težke tudi 300 ton ? Ali pa pred tisočletji tako precizno obdelani kamni pri zgrajenih stavbah,da noževa konica ne more v režo. In še mnogo je primerov,katere si ne moremo zadovoljito razložiti,razen tega,da so bili tu na delu napredna bitja z naprednimi tehnologijami - ne pa praljudje,ki še brona niso poznali.
mali_kritik
# 16.06.2012 ob 06:56
@myname007: i agree
vsx1016
# 16.06.2012 ob 01:22
Tale v Franciji ima zelo podoben slog
Captain Obvious
# 15.06.2012 ob 23:50
ozzy_pita
# 15.06.2012 ob 22:46
@anny22: bi bil ti sposoben napol gol teči po gozdu in potem s ošiljenim kamnom ubiti divjad, jo dati iz kože in pripraviti, ko si zaželiš prigrizka? Mislim, da ne.
dare326
# 15.06.2012 ob 22:42
@anny22: Bi bili današnji slikarji sposobni ponoviti ta dosežek? Akademski slikarji gotovo ne, smo pa imeli slikarja, ki se mu je reklo Bard Iocundus in bi mimogrede naslikal takega bika.
zen
# 15.06.2012 ob 22:35
Očitno so že takrat poznali sprej in grafite.
anny22
# 15.06.2012 ob 22:31
Do teh slikarij se pride po ozkem strmem rovu globoko pod zemljo. Največji bik ima premer 9 metrov, naslikan pa je na NERAVEN strop ob soju bakelj, v popolnoma točnih proporcih. Slikar je delal po spominu, ne modelu, s prsti, z barvami, kot so jih takrat poznali. Bi bili današnji slikarji sposobni ponoviti ta dosežek? Mislim, da ne.
myname007
# 15.06.2012 ob 22:27
Skippy - knjiga, ki jo omenjaš (ni 5 prijateljev), je neverjetna. Problem je samo v tem, da so jo običajno razlagali ljudje, ki so imeli svoje interese, vse ki so poskušali povedati resnico pa so običajno sežgali na grmadi ali pa so jih vrgli v ječe, kjer so gnili do konca življenja.

Izhodišča za raziskavo:

Jordan Maxwell
Michael Tsarion
Francis Bacon
bralecxx
# 15.06.2012 ob 22:06
Eno od presenečenj bo, da smo mi že peta civilizacija na Zemlji, štiri pred našo so se same uničile.
Učijo nas, da homo sapiens ni nastal v procesu evolucije iz neandertalca, homo sapiens se je naenkrat pojavil na Zemlji, nekaj časa sta obstajali obe vrsti, potemje neandertalec izumrl. To in še nekaj manjkajočih členov izpodbija Darvinovo teorijo o evoluciji.
Skippy
# 15.06.2012 ob 22:00
Kako pa je to možno, če pa najbolj priljubljena knjiga na svetu pravi, da smo tu šele nekaj tisoč let?
myname007
# 15.06.2012 ob 21:46
Neandertalci naj bi bili zelo mili in spiritualni. Rdeči lasje naj bi bili posledica neandertalskega gena, ki se prenaša skozi človeško zgodovino. Baje imamo še kar nekaj drugih genov, ki niso samo zemeljskega izvora.

Ali ste vedeli da DNK oddaja fotone(svetlobo)?

Sicer sem vedno bolj prepričan, da ljudje ne poznamo svoje prave zgodovine in da nas čaka še veliko presenečenj.
Kazalo