Ko je enkrat izpostavljena, je podobnost z newyorškima dvojčkoma v plamenih res opazna. Toda, ali to res pomeni, da je bila tudi zlonamerna ali celo zavestna? Foto: MVRDV
Ko je enkrat izpostavljena, je podobnost z newyorškima dvojčkoma v plamenih res opazna. Toda, ali to res pomeni, da je bila tudi zlonamerna ali celo zavestna? Foto: MVRDV
Ena stolpnica bo visoka 57, druga pa 60 nadstropij, v "oblaku" med njima pa bodo bazeni, vrtovi, konferenčne dvorane in restavracije. Foto: MVRDV
Svojci umrlih v napadih 11. septembra so ogorčeni, saj skušajo odgovorni za novo stolpnico "na poceni način priti do publicitete". Foto: EPA

Arhitekti nizozemskega biroja MVRDV se pred žolčnimi kritikami branijo, da je vsakršna podobnost njihovega koncepta s prizorom, ki je neizbrisljivo vtkan v ameriško kolektivno zavest – to je seveda prizor Svetovnega trgovinskega centra tik po tem, ko sta vanj treščili 11. septembra 2001 letali – naključna, da pa načrta za kompleks The Cloud (Oblak) kljub ugovorom ne nameravajo spremeniti.

Stolpnici, ki ju bodo v Seulu začeli graditi leta 2013, bosta, tako je zapisano v predstavitvi načrta, "povezani s pikseliziranim oblakom", v katerem bodo javni vrtovi, center dobrega počutja, konferenčno središče, bazeni, restavracije in lokali.

Kako na novo definirati nebotičnik?
Podjetje se je že opravičilo, češ da med ustvarjalnim procesom podobnosti z newyorškima dvojčkoma preprosto niso opazili. "To je eden od številnih projektov, s katerimi skušamo pri MVRDV-ju eksperimentirati z dvignjenim nivojem mesta, da bi na novo iznašli pogosto samotno tipologijo nebotičnika," so zapisali na svoji spletni strani. "Iskreno se opravičujemo vsakomur, ki smo ga morda prizadeli; naš namen ni bil tak."
Prilaščanje čustev kot sredstvo nadzora?
"Škandal se zdi del širšega kulturnega napora, s katerim se skuša dogodke 11. septembra 2001 posvetiti in pomen terorističnega napada izkoristiti za temeljitejši, bolj izključujoč kulturni nadzor,"
je na to temo zapisal arhitekturni kritik Washington Posta Phil Kennicott. "Zdaj se ga uporablja kot orožje proti sodobni arhitekturi, ne zato, ker bi bilo v načrtu (ki je ali pa ni zavestna referenca na 9/11) kaj inherentno žaljivega, ampak zato, ker je čustva, povezana z napadom, zakupil en del političnega in kulturnega spektra."
Arhitekti se že dalj časa poigravajo z mislijo, kako nebotičnikom "olupiti" njihov zunanji ovoj in jih predstaviti, kot da se topijo ali drvijo skozi vesolje, še piše Kennicott. Koncept "razstreljevanja" stavbe je tako lahko povsem pozitivna arhitekturna vrednota, ki odpira prostor in razgrajuje formalne strukture. Zato tudi ni razloga, meni kritik, da bi nizozemski dizajn, tudi če je zavestna aluzija na teroristični napad, razumeli kot ironičen ali posmehljiv. Nenazadnje se ga da interpretirati kot poskus, kako travmatični dogodek zamrzniti v arhitekturni formi, in mu tako odvzeti del elementa šoka in bolečine.

Korejci si lahko še premislijo
Čeprav ni še nobene uradne izjave, da kdo premišljuje o spremembi načrta, je predstavnik gradbenega podjetja Yongsan Development Co., ki bo stolpnici gradilo, včeraj za Bloomberg komentiral, da "ni še nič dokončno" ter da bo nadaljevanje projekta "zaradi vse negativne publicitete v medijih" morda oteženo.