Salisburyjska katedrala, kot jo je videl John Constable - ali pa eden od njegovih učencev, odvisno, koga vprašate. Foto:
Salisburyjska katedrala, kot jo je videl John Constable - ali pa eden od njegovih učencev, odvisno, koga vprašate. Foto:
John Constable
Constablova zgodba sodi v tisto za 19. stoletje precej značilno poglavje o umetnikih, ki so se v času svojega življenja morali boriti za uspeh in prepoznanje. Danes eden izmed slikarskih ponosov Britancev se je šolal na Kraljevi akademiji za umetnost, kjer se je seznanil z deli velikih umetnikov, občudoval pa Lorraina, Thomasa Gainsborougha, Claudeja, Petra Paula Rubensa, Annibala Carraccija in Jacoba van Ruisdaela. Foto: Wikipedia
Pa še Constablova upodobitev iste katedrale, ki je nedvomno njegova. Foto: EPA

Na newyorški dražbi je bila ista slika prodana za 5,2 milijona dolarjev.

Ta orjaška razlika med ocenama vrednosti krajine Salisburyjska katedrala z jase je posledica različnih mnenj strokovnjakov rivalskih dražbenih hiš.

Pri Christie's so sliko preučili leta 2013 in ocenili, da imajo opravka z delom iz ateljeja enega od učencev Johna Constabla, ne pa z izvirnikom, ki bi ga naslikal angleški romantični krajinar osebno.

Pri Sothebyju so ocenili drugače: slika je po njihovem mnenju pristni Constable, naslikal pa naj bi jo kot študijo za podobno sliko, ki danes visi v londonski galeriji Tate. Dražbena hiša je vrednost platna postavila nekje med dvema in tremi milijoni dolarjev.


So prvo ekipo na krivo pot speljali slabi "popravki"?

Za Sothebyjev katalog je kuratorka Anne Lyles o sliki zapisala, da je "bilo Constablovo platno močno popravljeno s temnimi in neprosojnimi toni, kar datira v konec 19. ali začetek 20. stoletja. To je bil verjetno zgrešen poskus, kako sliko 'dokončati'." Prav zaradi teh slabih popravkov naj bi strokovnjaki prejšnjič "spregledali" pristnost slike, je prepričana.

"Popravke je bilo s slike, kakršna je zdaj, med postopkom čiščenja lahko sprati. Spet je zasijala Constablova izvirna in briljantna zasnova."

Vztrajajo pri svojem
Pri Christie's kljub temu vztrajajo pri svojem: glede avtentičnosti slike so preprosto drugačnega mnenja. "Vemo, da so pri Sothebyju sliko prodali kot pravega Constabla," so zapisali v svojo izjavo za javnost. "V času svoje prodaje smo zavzeli stališče, da gre za "učenca". Kolikor nam je znano, glede tega novega pripisovanja avtorstva ni strokovnega soglasja."

Lylesova zagovarja stališče, da je bila pravkar prodana slika ena od petih oljnih osnutkov, po katerih je nastala "morda največja mojstrovina njegovega zrelega obdobja", ki nosi tudi enak naslov. Dražbena hiša navaja še podatek, da je čisto mogoče, da je umetnik to skico leta 1837 prodal za 6 funtov.

Mimogrede, leta 2012 je prav neko platno Johna Constabla (1776-1837), The Lock, postalo ena najdražjih britanskih slik, kar jih je bilo kdaj prodanih: na dražbi je lastnika zamenjala za skoraj 35 milijonov dolarjev.