Drugo
Kongresni trg
Spomenik naj bi stal med Kongresnim trgom in Knafljevim prehodom. Foto: MMC/Miloš Ojdanić

Dodaj v

Spomenik žrtvam vojn in revolucije: Stebra in Župančičev verz

Kdaj ga bodo postavili, še ni znano
11. oktober 2013 ob 17:58,
zadnji poseg: 11. oktober 2013 ob 18:18
Ljubljana - MMC RTV SLO, STA

Zbornica za arhitekturo in prostor je odločila: spomenik žrtvam vseh vojn in revolucije bodo postavili po zamisli arhitektov Roka Žnidaršiča, Mojce Gabrič, Sama Mlakarja in Žige Ravnikarja.

Komisija, ki je pregledala vloge, je pri tem podelila tri nagrade; prvo nagrado v vrednosti 13.200 evrov je prejela rešitev omenjenih arhitektov. Gre za dva, v temelju povezana stebra, ki naj bi prikazovala enotnost v dvojnosti. Osrednji prostor med njima je namenjen polaganju vencev. Kot je med drugim zapisala komisija, je to "poseben, vendar odprt prostor obeležja, vpet na zgodovinsko os prostora in predstavlja dejaven nastavek za njegovo nadaljevanje ter preoblikovanje v prihodnosti".

Predlagana postavitev, tako komisija, je brez nepotrebne patetike ali monumentalnosti.

Na spomeniku Župančičev verz
Kdaj bodo spomenik, ki ga je določila novela zakona o vojnih grobiščih iz leta 2009, postavili, še ni znano, predvidoma pa bo stal med Kongresnim trgom in Knafljevim prehodom (po novem Južni trg). Posvečen bo vsem, ki so kot vojaki različnih armad padli v vseh vojnah, zlasti med prvo in drugo svetovno vojno, prav tako bo namenjen spominu na številne civilne žrtve vojne in revolucije. "S tem bi sledili tradiciji večine evropskih prestolnic, kjer že imajo spomenike neznanemu vojaku ali podobna osrednja spominska obeležja državljanom, ki so umrli v vojnah," piše v razpisu.

Opremljen bo s posvetilnim napisom Otona Župančiča: Domovina je ena, nam vsem dodeljena in eno življenje in ena smrt.

Na razpis je sicer prispelo 37 projektov, ki bodo predstavljeni na razstavi v Muzeju za oblikovanje in arhitekturo od 25. oktobra dalje.

E. S.
Prijavi napako
Komentarji
frozen pingvin
# 11.10.2013 ob 22:48
ta rtvslo ne premore niti ene slike natečajnega območja, kaj šele rešitev. bravo..!!!

če jih na to tudi opozoriš, ti celo zbrišejo komentar. že drugič bravo.

LINK do rezultatov natečaja
slonček15
# 11.10.2013 ob 18:19
Župančičevi verzi, zapisani na grobnici narodnih herojev NOB, se v celoti glasijo:

Domovina je ena, nam vsem dodeljena, in eno življenje in ena smrt./ Svobodi udani za borbo smo zbrani, in kaj je življenje in kaj je smrt?/ Bodočnost je vera, kdor zanjo umira, se vzdigne v življenje, ko pade v smrt.
slonček15
# 11.10.2013 ob 23:57
Ker sem se že večkrat spotaknil ob šlampavost raznih internetnih jezičnikov, naj popravim še sebe. Napako s žal nehote prenesel s "copy paste". Prav je "svobodi vdani..." z v in ne z u. ;)
Juzer mk2
# 11.10.2013 ob 20:16
Spomenik žrtvam vojn in revolucije

Torej spomenik žrtvam vseh vojn (generično počez) in ene specifične revolucije?

Že ime oz. naziv je faljen... Dajmo raje postavit "spomenik slovenski narodni enotnosti", namesto obliž za preteklo slovensko politično razklanost. Torej nekaj kar bi gledalo v prihodnost, namesto da poskuša nemogoče zlepit preteklost.
guren
# 12.10.2013 ob 15:01
tale nagrajenec je pa najmanj sumljiv (kar v naših krogih sicer ni presenetljivo) - predstavitev je popolnoma nerazumljiva, slaba, še kot arhitekt težko razbereš za kaj se pravzaprav gre. mi je osebno mogoče potem že bolj všeč drugo uvrščeni - čeprav spominja na brandenburška vrata - ampak je idejno vsaj precej bolj elaboriran.
ne vem, če bi moral dati 'educated guess', bi rekel da je to še en v vrsti javnih natečajev, ki se zbirajo po ali poznanstvih ali pa liniji najmanjšega odpora. skratka, po mojem skromnem mnenju, rešitev brez občutka.
ferit
# 12.10.2013 ob 13:29
A res niso morali narest EN spomenik. Ker za nas Slovence sta DVA stebra odlična priložnost, da se razdelimo. Pri desnemu se bodo zberali desni in polagali cvetje, k levemu pa levi. (Ponoči pa drug drugemu uničvevali ikebane). Potem bo pa še cela afera, ko bo kakšen preveč svobodomiselen, recimo ala Tonin želel preseči delitve in prižgav svečo pri levem stebru. Za ene bo izdajalec in Murgelski lakaj, za druge domobranski skrunitelj posvečene NOB-ovske gredice...
malidelnicar
# 12.10.2013 ob 18:09
guren - se strinjam druga rešitev je tudi dobra, mogoče celo boljša. Moti me, ker je rešitev iz renderjev ZELO slabo razvidna.
anny22
# 11.10.2013 ob 23:07
Nekaj je bolje od nič...če gre davkoplačevalski denar nekam, je bolje, da gre za spomenik, kjer bodo imeli svojci vsaj priložnost prižgati svečo, če že groba ni. Ne gre samo za pobite v povojnih pobojih, ampak tudi umrle v koncentracijskih taboriščih in nemški vojski na ruskih tleh.
galoper
# 16.10.2013 ob 09:05
Oživljanje spominov na morijo je odvečno, razen za zaslužkarje pri tem.
Skunex
# 14.10.2013 ob 20:40
@zziga+

Če se najdejo potomci ljudi, ki so padli leta 91 na strani JNA, ki želijo počastit spomin na svoje bližnje, zakaj bi jim to prepovedal?

Kaj če bi tebi nekdo prepovedal obiskovanje grobov tvojih najbližjih?

Smo civilizirani ljudje, ali smo barbari? Preberi si Antigono, če še je nisi. Mogoče pa si jo, pa je ne razumeš.
uiophjk
# 14.10.2013 ob 16:22
@zziga+

Pol pa ti še unionističnim vojakom JNA, ki so padli 91. postavi kaj na Kongresnem trgu.

Eden izmed njih ima spomenik na Postojnski ulici. Mene ne moti.
Skunex
# 14.10.2013 ob 01:15
@fidelis

Idi v ZDA povedat ljudem, da nimajo kaj postavljat spomenikom padlim žrtvam na konfederacijski strani.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Con
federate_monuments

Še nemci so svojim vojakom v WW2 postavili spomenike:

http://www.thirdreichruins.com/memorials
.htm

Samo v Sloveniji imamo takšne ekstremiste, ki ob kakršnikoli spominski slovesnosti v čast padlim na nasprotni strani, blokirajo ceste in vihrajo z rdečimi zastavami, da so oni zmagali.
partibrejker
# 13.10.2013 ob 21:43
Moral bi biti "spomenik nedolznim zrtvam vojn" pa nobeden ne bi imel nic za prpomniti
oliva
# 13.10.2013 ob 12:59
Kje vidite 'druge rešitve'?
Fidelis
# 12.10.2013 ob 13:40
@ Posvečen bo vsem, ki so kot vojaki različnih armad padli v vseh vojnah, zlasti med prvo in drugo svetovno vojno

Pa vsem v Evropi, Moskvi in Washingtonu povejte, da imajo njihovi padli vojaki spomenik skupaj z nacisti in fašisti.
zziga+
# 12.10.2013 ob 23:40
Gre za dva, v temelju povezana stebra, ...
V temelju povezana? Torej sta lahko povezana tudi v zraku ali v fikciji ..., ne ga srat

... brez nepotrebne patetike ali monumentalnosti.
Če prav zastopim, spomenik brez spomeniškosti ... kloaka torej

... prav tako bo namenjen spominu na številne civilne žrtve vojne in revolucije.
Ka pa žrtve kontrarevolucije? Bankirji ljubljanski torej žrtve. C-c-c-c!

Arhitekturno je pa druga definitivno resnejša, čeravno me spominja na gettysburški nacionalni vojaški park.
politik kritik
# 11.10.2013 ob 19:01
Heh, Južni trg....
zziga+
# 14.10.2013 ob 09:31
Skunex, a ti ne ločiš barve na zastavi?

- Idi v ZDA povedat ljudem, da nimajo kaj postavljat spomenikom padlim žrtvam na konfederacijski strani.

A so Leejevi južnjaki s tujci korakali? Pol pa ti še unionističnim vojakom JNA, ki so padli 91. postavi kaj na Kongresnem trgu.

- Še nemci so svojim vojakom v WW2 postavili spomenike.

Ja, pa Taljani tut – in to kar na Žalah! In ne vem zakaj tja niso dal še Slowenische Landwache in naše boge Milizie volontarie anticomunista; pa ne da so se odrekli tisočletni rimski makaronarski kulturi in rajhu enega samega folka?
angie52
# 12.10.2013 ob 11:01
Zaman bodo trošili denar, sprava v Sloveniji ni mogoča.

Lahko pa bi se pametni ljudje med seboj zmenili, da damo drug drugemu že enkrat mi. Torej: pomiritev.
oliva
# 11.10.2013 ob 23:25
"Tak spomenik ne spada v središče glavnega mesta"

Se strinjam.
cefizelj22
# 12.10.2013 ob 10:46
Najprej pokopljite vse žrtve,potem pa postavite spomenik.Tudi barbari so pokopali umrle.samo pri nas še vedno ležijo v 600 grobiščih po Sloveniji
TineB
# 11.10.2013 ob 18:54
"... spomenik kot dialog dveh različnih, vendar enakovrednih subjektov ..."

Mene bolj kot na enotnost in spravo ta spomenik in njegova simblna dvojnost spominjata na nadaljnjo razklanost in sprtost našega naroda.

S to simboliko bo ta spomenik še bolj razdvajal, ne pa spajal. Eni bodo vence nosili k enemu zidu, drugi k drugemu. Eni vandali se bodo spravljali na en zid, drugi na drugega.

Škoda.
kon
# 11.10.2013 ob 19:24
Hehe zanimivo. V Sloveniji je kakršna koli monumentalnost, ki bi na simbolen način poenotila državo prepovedana. No monumentalni so lahko samo neplačani štadijoni. V tujini so ponosni na svojo narodnost pri nas je pa vse nekaj sram. Zakaj že? Sram nas je lahko samo lastne neumnosti ko vedno znova in znova volimo ene in iste osličke. Vstajniki so pa tudi kot kaže zadovoljni s trenutno situacijo. So morda na isti politični frekvenci? No s tem ni nič narobe samo ne bi se potem smeli indetificirati kot VSEslovenski vstajniki ampak recimo temu bratuškini vstajniki.
Kazalo