Junakinja zmagovalnega videa Protezila. Foto: RTV SLO
Junakinja zmagovalnega videa Protezila. Foto: RTV SLO
Vid Zdovc
Avtor Protezile Vid Zdovc s filmčkom opozarja na nevarnost izpusta nevarnih snovi tovarne kondenzatorjev Iskra v Semiču v okolje. Foto: RTV SLO

"Protezila je ime enega najbolj prisrčnih glavnih junakov v slovenskem filmu zadnjih časov, gromozanske mutirane človeške ribice, ki ustrahuje Ljubljano. Ta naslovni junak daje ton celotnemu filmčku, ki je na neki način parodija, hkrati pa mu uspe biti tudi družbeno angažiran in se poigra z različnimi žanri. Prav to pa je tisto, kar smo iskali – kreativnost mladih ljudi, ki so sposobni tehnologijo, ki jo vsak od nas že praktično nosi v žepu, izkoristiti in uporabiti v vseh njenih razsežnostih. Mislim, da je ta film prav v uporabi te tehnologije šel daleč najdlje, vloženega je bilo kar nekaj truda in to se vidi," na račun zmagovalnega filmčka ni skoparil s pohvalami predsednik strokovne žirije, Goran Vojnović.
Žirija je izbirala med stošestindvajsetimi prijavljenimi filmčki. "Precej avtorjev se je namreč zadovoljilo le z dokumentiranjem sveta okoli sebe, ujeli so krasne sončne zahode, krasno naravo, ujeli lepe trenutke, kar je tudi v redu, toda mi smo se bolj nadejali neke kreativnosti, nečesa ustvarjenega, neke zgodbe in tega je bilo manj," je še pojasnil Vojnović.
Kako navdihujoča je lahko preprosta ideja
Kljub temu pa žirija s končno odločitvijo ni imela povsem lahkega dela. "Dejansko smo pri izbiri zmagovalca na koncu izpostavili dva filma, poleg Protezile še Virtuozno pavzo, ki je nazoren dokaz, kako preproste so lahko dobre ideje in kako navdihujoče so. Glasbenik Nino de Gleria namreč v enem samem 55-sekundnem kadru združi glasbo, lutkarstvo in sodobno tehnologijo v prisrčno miniaturo z dovršeno zvočno podobo. Včasih nam pač za virtuoznost res ni treba dlje od lastne dnevne sobe. Na koncu smo se sicer odločili za Protezilo, a oba filma imata neki presežek in skupaj poosebljata to, zaradi česar smo natečaj sploh razpisali," še pojasnjuje predsednik žirije.
Besede glavnega žiranta o vloženem trudu v zmagovalno delo potrjuje tudi njegov avtor Vid Zdovc: "Po mojih ocenah sem v ta filmček vložil več kot 120 ur dela, se pravi za izdelavo kostuma, snemanje Ljubljane, snemanje igranih prizorov, različne dodatne scene, najobsežnejši del pa je bila postprodukcija, torej združevanje vseh teh elementov v neko smiselno celoto." Video pripoveduje zgodbo o Protezili, ki temelji na resničnih dejstvih o izpustih nevarnih snovi tovarne kondenzatorjev Iskra v Semiču v okolje. "Sporočilo tega filmčka je, da z naravo ni heca – če jo bomo preveč onesnaževali, se nam bo to vrnilo s slabimi posledicami," pojasnjuje avtor.

Nagrajenci so sicer že izbrani, še vedno pa lahko svoje filmčke nalagate za uredniški izbor predvajanja v oddaji Točka.

In kaj avtorju pomeni osvojena nagrada – profesionalna kamera za športno snemanje? "Nagrada mi pomeni neko novo možnost, da bom lahko še bolj kreativen, da bom kamero lahko postavil tudi tja, kamor si prej nisem upal zaradi varnostnih razlogov, je pa tudi neka potrditev, da to, kar delam, ima neko vrednost."
Spletne uporabnike pa je v nasprotju s strokovno žirijo najbolj navdušil Sončni zahod nad Triglavom iz Ljubljane avtorja Matjaža Leskovarja, ki je prejel z naskokom največ glasov, natančneje – 2.264. Prizor, ki ga je mogoče ujeti le dvakrat v letu, je avtor skozi odprto okno svojega stanovanja za Bežigradom v Ljubljani z razdalje 120 kilometrov posnel s pomočjo teleskopa in planetarne kamere. "Na natečaju sem sodeloval predvsem zato, da bi RTV SLO in tudi drugim predstavil idejo, kako zanimivo stvar se da posneti, da bi to mogoče kdaj posneli s profesionalno opremo in kakovostno postprocesirali ter uporabili za kakšen reklamni spot o Sloveniji," je pojasnil Matjaž Leskovar, ki ni pričakoval tako pozitivnega odziva občinstva.
Naj spomnimo, naš tretji zmagovalec v kategoriji zgodnjih prijav je David Čeh s filmčkom Potep.
"Glede na to, da je tokratni natečaj zelo lepo uspel in izkazal veliko kreativnega potenciala sodelujočih, bomo vsekakor razmišljali v smeri ohranitve tega koncepta pri življenju, morda v kakšnem drugem kontekstu, z drugačnim naslovom, ampak z istim ciljem: odpreti prostor brezmejni kreativnosti in spodbuditi njeno realizacijo. Ljudje imajo ideje, treba jih je le še materializirati, da postanejo dostopne vsem," je sklenil vodja projekta Tomo Berdajs.