Tovarniški dimnik je Pascale Marthine Tayou pred dvema letoma preoblikoval v velikansko skulpturo šminke kot spomenik ženskam, ki so po drugi svetovni vojni odigrale pomembno vlogo, da se je mesto ponovno postavilo na noge. Skupina samooklicane Ljudske republike Doneck je instalacijo razstrelila. Preteklo leto so celotno industrijsko zemljišče že okupirali in uničili večino umetniških del, ki jih je tam hranil in razstavljal center Izolyatsia. Foto: Izolyatsia
Tovarniški dimnik je Pascale Marthine Tayou pred dvema letoma preoblikoval v velikansko skulpturo šminke kot spomenik ženskam, ki so po drugi svetovni vojni odigrale pomembno vlogo, da se je mesto ponovno postavilo na noge. Skupina samooklicane Ljudske republike Doneck je instalacijo razstrelila. Preteklo leto so celotno industrijsko zemljišče že okupirali in uničili večino umetniških del, ki jih je tam hranil in razstavljal center Izolyatsia. Foto: Izolyatsia
false
Center Izolyatsia, platforma za kulturne iniciative, je s prvim projektom v ospredje postavil transformacijo industrijske pokrajine, kjer stoji center, in pozval umetnike, da s tem okoljem, polnim sledov zgodovine, vzpostavijo umetniški dialog. Foto: Izolyatsia
false
Tayou je letos v Baslu v okviru sekcije Neomejeno predstavil instalacijo dreves z barvitimi plastičnimi vrečkami. Foto: EPA


Militantna separatistična skupina je razstrelila veliko umetniško instalacijo v javnem prostoru v Donecku v Ukrajini. Uničeno delo, naslovljeno Transform!, je delo v Kamerunu rojenega Pascala Marthina Tayouja, ki ga je leta 2012 postavil za razstavo Kje je čas? (Where Is the Time?), prvi projekt centra Izolyatsia (izolacija), platforme za kulturne iniciative. Projekt je v ospredje postavil transformacijo industrijske pokrajine, kjer stoji center, in pozval umetnike, da s tem okoljem, polnim sledov zgodovine, vzpostavijo umetniški dialog.
Umetniški dialog z opustelim okoljem in poklon njegovi zgodovini
Tayou je 40 metrov visok tovarniški dimnik preoblikoval v velikansko skulpturo šminke kot spomenik ženskam, ki so po drugi svetovni vojni odigrale pomembno vlogo, da se je mesto ponovno postavilo na noge. "Zaradi poguma ukrajinskih žensk se je Doneck po vojni dvignil iz pepela in želel ustvariti nekaj lastnih simbolov ljubezni in upanja ... Doneck ni le mesto rudnikov in kovine. Je tudi otok sanj, pripravljen deliti svoje skrite zaklade," je zapisal Tayou.
Kaznovanje "perverzne" umetnosti
Voditelj separatistične skupine Leonid Baranov je njegovo in druga dela, ki so nastala pod okriljem centra Izolyatsia, označil za "perverzna". V videu, ki so ga objavili pred desetimi meseci, pravi, da so "ti ljudje [so] bolni in to umetnost prikazujejo drugim bolnim ljudem".
Center, ki deluje kot neprofitna organizacija, se je s tega področja izselil že lani, saj je skupina samooklicane Ljudske republike Doneck vdrla v njihove prostore in izropala njihovo umetniško zbirko. Vse od takrat okupirajo področje in organizacijo opozarjajo, da bodo "kaznovali" njihovo "domnevno umetnost", torej uničili dela, ki so tu ostala. Gre predvsem za t. i. site-specific instalacije, kot je bila tudi skulptura Tayouja. Organizacija Izolyatsia zdaj deluje iz Kijeva in je opozorila na prejete grožnje: "Pravijo, da smo zasegli skoraj svetovni umetniški center. Glede na umetnost, ki jo tam prikazujejo, smo prostor morali okupirati," je v videu povedal pripadnik separatistične skupine. "Ta umetnost ne bo obstajala na ozemlju Ljudske republike Doneck ... tu bo kaznovana."
Bolj ko se glas o umetniških akcijah in delih centra Izolyatsia širi v mednarodnem prostoru, bolj so moteči v lokalnem okolju. Tayou je pozornost na svoja dela pritegnil tudi na letošnjem sejmu v Baslu, tako v popularnem sektorju Neomejeno (Unlimited) kot v galerijskem prostoru.
Okupacija, zamaskirana v počitnice
Center Izolyatsia pa je še posebno izpostavljenost dosegel na letošnjem beneškem bienalu s skupino Na počitnicah (On Vacation), ki je aktivistično okupirala ruski paviljon na bienalu. Ruski paviljon, katerega notranjost je slikarka in umetnica instalacij Irina Nakhova pobarvala v abstraktni zeleno-rdeči vzorec kot hommage beneški predstavitvi Ilye in Emilie Kabakov iz leta 1993, je nudil odlično ozadje kampanji "#onvacation". Ukrajinska skupina je ruski paviljon okupirala v kamuflažni vojaški opravi in kamuflažne uniforme delila tudi obiskovalcem bienala s spodbudo, da okupirajo različne nacionalne paviljone v Giardinih, še posebej pa ruskega, ter svojo okupacijo dokumentirajo s selfijem, objavljenim na družbenih omrežjih. Z akcijo so tematizirali rusko okupacijo krimske regije Ukrajine in se posmehujejo izjavi premierja samooklicane Ljudske republike Doneck Aleksandra Zaharčenka, da ruski vojaki uživajo "na počitnicah ... med brati, ki se borijo za svojo svobodo". "Zmagovalcu" te selfi okupacijske akcije na beneškem bienalu so ponudili brezplačne počitnice prav v tej problematični regiji vzhodne Ukrajine.