Velike polomije narekujejo skrajne ukrepe. Foto:
Velike polomije narekujejo skrajne ukrepe. Foto:
Stara maksima, da lahko dovolj priljubljen igralec "reši" še tako slab film, se je v zadnjih letih že večkrat izkazala za zastarelo. Foto: EPA

Nisem še videl veliko popolnih filmov. Tudi če dobi oskarja za najboljši film, režiser ne bo rekel: 'Niti ene same stvari ne bi spremenil.' Boljši filmi zaslužijo več denarja

Vincent Bruzzese
Dandanes bi računalniški algoritem Casablanco odpisal kot "preveč turobno in predolgo" ter ji najbrž popravil konec na srečen pobeg ljubimcev.
Povprečen (ameriški) kinoobiskovalec menda preveri kar 13 virov, preden se odloči, kateri film si bo ogledal. Foto: EPA

"Casablanca je bil moreč, turoben in predolg film," je za britanski The Telegraph kategorično izjavil 55-letni Nick Meaney, ki svojo trditev podpre s podatkom, da je bil pravzaprav šele šesti najbolj gledani film leta 1943. "Množično občinstvo hoče srečen konec."

Po lanskem letu se zdi, da bo Hollywood morda večkrat prisiljen prisluhniti takim ciničnim sklepom: pravkar končano leto je bilo namreč statistično najslabše za polomije v zgodovini: veliki studii so tako producirali kar štiri polomije, ki so povzročile po sto milijonov dolarjev izgube (vsaka). Za vsako Gravitacijo in Hobita se je denimo našel Osamljeni jezdec (izguba: 120 milijonov dolarjev), Jack, morilec velikanov (101 milijon) ali R.I.P.D. (115 milijonov - čeprav v njem nastopi priljubljeni Jeff Bridges.) Na ta seznam bo najverjetneje treba uvrstiti še spektakel 47 Ronin, ki je imel v prvem tednu tako slabo gledanost, da mu napovedujejo do 150-milijonsko izgubo.

Zato najbrž ni presenečenje, da bi studii radi kak čisto natančen recept, ki bi jim zagotovil, ali bo film uspešnica ali katastrofa. V zameno se bo seveda treba do neke mere odpovedati ustvarjalni svobodi in s pomočjo t. i. "zunanjih izvajalcev" ugotavljati ne le, kako je film treba tržiti, ampak tudi, kdo bi moral biti v glavnih vlogah in kakšne spremembe potrebuje scenarij. Statistični analitiki, ki bodo za to zadolženi, imajo pregled nad "velikimi številkami" - gledanostjo, končnim zaslužkom in anketami občinstva za tisoče filmov.

Zgovorni kliki na Wikipedio
Eden izmed strokovnjakov, ki je po pisanju zgoraj omenjenega časnika v zadnjem času pritegnil zanimanje Hollywooda, je 28-letni Taha Yasseri, fizik z Univerze v Oxfordu, ki trdi, da lahko že mesec dni pred premiero napove, koliko bo film zaslužil. (Menda se za njegove usluge zanimata že dva večja hollywoodska studia.) Njegova ekipa analizira podatke, kot je na primer število obiskov opisa filma na Wikipedii. "Če je na strani veliko uredniških posegov, to pomeni, da ljudje hočejo deliti svoje znanje o filmu," pravi Yasseri. "Tak podatek je veliko objektivnejši kot na primer anketa: pove ti, kaj ljudje res mislijo, in ne, kar pravijo, da mislijo."

Kako "popraviti" film, še preden je posnet?
Res pa je, da Yasserijeva formula "deluje" šele, ko je film že posnet in javnost zanj že ve. Nick Meaney, nasprotno, trdi, da ima veliko bolj uporaben dar: polomijo lahko "zavoha" že samo z branjem scenarija. Vsak uslužbenec v njegovem podjetju Epagogix scenarij oceni v stotinah kategorij, od zanimivosti predlagane snemalne lokacije do izbranih igralcev. Številke nato vnesejo v računalniški program, ki temelji na algoritmu, ki film primerja z ocenami stotin že obstoječih uspešnic, ki jih je ekipa ocenila prej. Program tako "izpljune" napoved zaslužka filma, pa tudi relativno vrednost vsake posamezne kategorije, tako da Meaney studiu lahko sporoči, kakšen učinek (v dolarjih) bi imela zamenjava posameznega igralca.

Časi velikih zvezd so mimo
In številke niso naklonjene najbolje plačanim igralcem A-kategorije. "Če v stolpec za igralca ne daš nobene številke in predpostavljaš, da bo zamenjava za zvezdnika vsaj približno sposobna, to v devetih od desetih primerov nima nobenega vpliva na končni zaslužek filma," razkriva Meaney - kar pomeni, da "težkokategorniki" Hollywooda niso zares vredni visokih honorarjev, ki jih zahtevajo. Meaney je včasih še imel, piše telegraph, "seznam Johnnyja Deppa", torej seznam igralcev, ki so povečali vrednost vsakega filma, v katerem so se pojavili (na njem sta bila na primer tudi Brad Pitt in Will Smith.) A ker so se vsi trije v zadnjem času pojavili v polomijah, je čez celoten seznam naredil križ.

Krasni novi svet
Ameriško podjetje Worldwide Motion Picture Group, ki na svoji spletni strani oglašuje, da "je njihova stranka film", dela za vse večje studie, tudi Paramount, Universal in Warner Bros. Svojim strankam servirajo čisto natančna navodila, kakšne prizore naj vstavijo v film, da bo ta bolj donosen. Pisci, ki na scenarije gledajo kot na svoje otročičke, "se morajo naučiti, da so nekateri dojenčki pač grdi", je stališče statistika Vincenta Bruzzesa, ki podjetje vodi. "Nisem še videl veliko popolnih filmov. Tudi če dobi oskarja za najboljši film, režiser ne bo rekel: 'Niti ene same stvari ne bi spremenil.' Boljši filmi zaslužijo več denarja."

Nisem še videl veliko popolnih filmov. Tudi če dobi oskarja za najboljši film, režiser ne bo rekel: 'Niti ene same stvari ne bi spremenil.' Boljši filmi zaslužijo več denarja

Vincent Bruzzese