Izžarevanje za začetnike: Pisatelj Jack Torrance se odloči, da bo z ženo Wendy in sinom Dannyjem zimo preživel kot oskrbnik razkošnega gorskega hotela ter se tam v miru prepustil pisanju. Še preden z družino ostane sam v zapuščeni in mračni stavbi, Jack od upravnika hotela izve, da je prejšnji oskrbnik znorel in pomoril svojo družino. Čeprav se Jacka novica ne dotakne preveč, se kmalu izkaže, da se v hotelu dogaja nekaj nenavadnega; jasnovidni Danny začne doživljati hude nočne more, v katerih podoživlja krvavo nasilje iz preteklosti ... Foto:
Izžarevanje za začetnike: Pisatelj Jack Torrance se odloči, da bo z ženo Wendy in sinom Dannyjem zimo preživel kot oskrbnik razkošnega gorskega hotela ter se tam v miru prepustil pisanju. Še preden z družino ostane sam v zapuščeni in mračni stavbi, Jack od upravnika hotela izve, da je prejšnji oskrbnik znorel in pomoril svojo družino. Čeprav se Jacka novica ne dotakne preveč, se kmalu izkaže, da se v hotelu dogaja nekaj nenavadnega; jasnovidni Danny začne doživljati hude nočne more, v katerih podoživlja krvavo nasilje iz preteklosti ... Foto:

Kubricku se je zdelo, da nam mora pokazati Wendy in Dannyja v bolnišnici, da bi vedeli, da je z njima vse v redu. Bila sta mu pri srcu in mislil je, da je treba na koncu grozljivke občinstvo pomiriti, da se je vse vrnilo v normalo.

Scenaristka Diane Johnson
Ohranjen je samo scenarij, ki diktira, kako *naj* bi se zadnji prizor odvil - koliko mu je končna različica zvesto sledila, pa ne vemo. Foto: /www.theoverlookhotel.com
Roman Stephena Kinga The Shining je bil že pred filmsko predelavo uspešnica, a šele Jack Nicholson je iz zgodbe naredil epopejo blaznosti.
"Spravljivi" epilog, ki ga je Kubrick iz filma izrezal. Foto: The Overlook Hotel

To pa zato, ker je Kubrick v tednu po uradni premieri naredil nekaj milo rečeno nenavadnega: vrnil se je v montažno sobo in grozljivki - ki je takrat že bila na rednem sporedu kinematografov - na koncu odrezal približno dve minuti filma. Ti "izgubljeni" minuti sta medtem sicer padli v neko razpoko časa in ju najverjetneje ne bomo nikoli videli - imamo pa zato o njiju poročila iz prve roke.

Spletna stran, posvečena vsem in vsemu v zvezi s Kubrickovo mojstrovino - imenuje se, kako primerno, Overlook Hotel, njen "oskrbnik" pa je Lee Unkrich, režiser Sveta igrač 3 - je pred nekaj dnevi objavila del scenarija, ki popisuje dolgo izgubljeni prizor. Unkrich zagotavlja, da so štiri objavljene strani pristne, mogoče jih je tudi povečati in prebrati.

"Iz filma sem izbrisal kratek dialog, ki se - že po koncu osrednjega dogajanja - odvije med Shelley Duvall in Barryjem Nelsonom v bolnišnici," je leta 1980 v izjavi za javnost povedal režiser. "Po več projekcijah v Londonu na dan, preden so film začeli predvajati v New Yorku in Los Angelesu, ko sem prvič lahko videl neverjetno vznemirjenje, s katerim so ljudje sprejeli vrhunec filma, sem sklenil, da je tisti prizor nepotreben. Pred premiero ni bilo mogoče popraviti vseh losangeleških in newyorških izvodov filma."

Rumena žoga in spravljivi epilog
Kratka obnova bi šla nekako takole: potem ko smo Jacka Torrancea (Jack Nicholson) pustili zmrznjenega v labirintu, nas dogajanje prestavi v bolnišnico, kamor je direktor hotela Stuart Ullman (Barry Nelson) prišel obiskat okrevajoča Wendy in Dannyja Torrancea (Shelley Duvall in Danny Lloyd). Po izmenjavi obveznih vljudnosti Ullman Wendy pove, da "preiskovalci v hotelu niso našli popolnoma ničesar neobičajnega" in da je zaradi grozljivega dogajanja verjetno halucinirala. Preden gre, Dannyju poda njegovo rumeno žogo. Po prizoru portreta, s katerim se film običajno konča, se je na ekranu izpisal še naslednji epilog: "Hotel Overlook je preživel tudi to tragedijo, kot jih je že toliko pred tem. Še vedno je vsako leto odprt med 20. majem in 20. septembrom. Pozimi je zaprt. KONEC."

Izrezana iz filma, ne pa tudi iz špice
Dokaz o tem, kako zelo v zadnjem hipu (oz. še pozneje) se je film prirejalo, se je do danes ohranil v odjavni špici: dva izmed igralcev, ki sta v njej navedena (Burnell Tucker kot "Policist" in Robin Pappas kot "Medicinska sestra"), se v filmu, kakršen je danes, sploh ne pojavita.

Teden dni po spremembi je recenzentka New York Timesa v svoji kritiki napisala, da je "popravljeni" konec filmu rahlo škodil, češ da je prvotni konec pomagal "ohraniti lagoden, srhljiv ritem filma". Roger Ebert je, nasprotno, pohvalil Kubrickov umik končnega epiloga, češ da "celotni zgodbi preveč spodnese tla pod nogami".

(Nepotrebna) tolažba za gledalce
Scenaristka Diane Johnson, ki je s Kubrickom sodelovala pri Izžarevanju, poroča, da je režiser prvotni konec vključil zaradi svoje "simpatije do Wendy in Dannyja", povzema The Slate. Občinstvu je Kubrick namreč hotel pokazati, da ima celotna kalvarija zanju srečen konec. "Prizor razloži pomen rumene žoge in vlogo direktorja hotela v vsej zgodbi," je povedala. (V enem izmed prejšnjih prizorov se žoga namreč sama od sebe odkotali proti Dannyju in ga tako zvabi v sobo 237; prvotni konec filma naj bi namigoval, da je Ullman poznal resnico o dogajanju v hotelu.)

Prizori, ki jih poznate celo, če filma sploh niste videli
Film, ki do danes ostaja ena najbolj legendarnih vlog Jacka Nicholsona, je natrpan s pozneje ničkolikokrat kopiranimi, citiranimi in parodiranimi kadri: tak je denimo prizor, v katerem Nicholson s sekiro naredi luknjo v vrata kopalnice in s popolnoma poblaznelim izrazom najavi: "Tuuuuuuuuu je Johnny" (tako je svoj šov začenjal Johnny Carson). Omembe vredni so gotovo tudi poplava krvi iz dvigala, Jackovo obsesivno tipkanje stavka "All work and no play, makes Jack a dull boy" in prikazen srhljivih dvojčic.

Odštevamo do septembra
Predloga za film je bil seveda istoimenski, prav tako nadvse uspešni roman Stephena Kinga iz leta 1977. King, čigar knjige so pravzaprav že velikokrat doživele ekranizacije, ki predlogam niso bile v čast, tudi nad Kubrickovo vizijo sprva menda ni bil navdušen. Septembra letos bo izšlo nadaljevanje izvirnika, trenutno naslovljeno The Shining - Doctor Sleep. Tokrat bo protagonist zdaj že odrasli Danny Torrance, ki dela v newyorškem hospicu, na svojih plečih pa še vedno tovori travmo tiste zime v hotelu Overlook, obenem pa tudi svojo jasnovidnost oz. "izžarevanje", ki ga je pred štiridesetimi leti rešilo in s katerim zdaj kot "Dr. Spanje" neozdravljivim bolnikom pomaga do mirne smrti.

Kubricku se je zdelo, da nam mora pokazati Wendy in Dannyja v bolnišnici, da bi vedeli, da je z njima vse v redu. Bila sta mu pri srcu in mislil je, da je treba na koncu grozljivke občinstvo pomiriti, da se je vse vrnilo v normalo.

Scenaristka Diane Johnson