Sebastian Cavazza igra kozmonavta, ki se na misijo odpravi v družbi androidke Nimani. Foto: MMC RTV SLO
Sebastian Cavazza igra kozmonavta, ki se na misijo odpravi v družbi androidke Nimani. Foto: MMC RTV SLO
Ker sta pred kamero večino časa samo Milutin in Nimani, je film tako rekoč odvisen od njune kemije, ki pa seveda ni običajna kemija romantične komedije, saj gre za odnos med androidom, torej umetno inteligenco, in človekom. Foto: IMDb
Sebastian Cavazza in Ana Jurc
V MMC-jem festivalskem kotičku smo gostili glavnega igralca filma Ederlezi vzhaja. Foto: MMC RTV SLO
Maruša Majer
V filmu igra tudi Maruša Majer. Foto: IMDb
Ederlezi vzhaja
Srbska znanstvena fantastika Ederlezi vzhaja odpira večno vprašanje odnosa med moškim in žensko, med človekom in strojem. Foto: LIFFe
Precej pozornosti javnosti je deležna Stoya, sicer pornoigralka, ki pa tokrat nastopa v vlogi androidke Nimani. Foto: IMDb
Film lahko na Liffu ujamete še jutri in v soboto. Foto: IMDb

O filmu, ki ga festival Liffe predstavlja v sekciji Ekstravaganca, ujamete pa ga lahko še jutri v Kinu komuna (ob 21.30) in v soboto v Kosovelovi dvorani (ob 19.00), se je v MMC-jevem festivalskem kotičku v Cankarjevem domu s Cavazzo pogovarjala MMC-jeva novinarka in filmska kritičarka Ana Jurc.

V filmu režiserja Lazarja Bodroža Cavazza igra Milutina, v Sovjetski zvezi izšolanega kozmonavta slovenskega rodu, ki ga multinacionalka Ederlezi najame za svojo prvo misijo na Alfa Kentavro. Tam ga spremlja androidka Nimani (igra jo pornozvezda Stoya), ki je programirana tako, da izpolnjuje vse kozmonavtove želje. A Milutin se naveliča vnaprej programiranega vedenja Nimani in se odloči, da jo na novo zažene in postavi tako, da bo delovala le na osnovi izkušenj, ki jih je pridobila z njim. Zdaj postane bolj podobna človeku, vendar to prinese s seboj tudi občutke depresije in destruktivno vedenje.

Cavazzo, ki je tudi sicer kot filmski igralec precej zaposlen na področju nekdanje Jugoslavije (spomnimo se ga denimo iz lanske drame Možje ne jočejo), je k sodelovanju povabil režiser sam. Na priporočilo Dimitrija Vojnova, s katerim sta sodelovala pri filmu Montevideo, Bog te video!, tokrat pa je z ekranizacijo priredil kratko zgodbo Zorana Neskovića iz konca 80. let, je igralca Bodroža kontaktiral prek Skypa. Po pogovoru mu je poslal scenarij, nad katerim je bil Cavazza navdušen, opravil je avdicijo in tako je bil zraven. Bodroža si je želel igralca, ki govori angleško in mu ta jezik v igralskem poklicu ne predstavlja ovire, da torej lahko habitus značaja razprostre tudi v ostale jezike, pojasnjuje igralec.

Na vprašanje, ali je kakšen poseben razlog, da je film posnet v angleščini, Cavazza odgovarja, da se tako najlažje odpira svetovnemu trgu. Ekipa se usmerja tudi na festivale znanstvene fantastike ali grozljivk, kakršen je denimo veliki dogodek v Bruslju. "Občinstvo, ki ima rado znanstveno fantastiko, zelo vestno spremlja vse, kar se novega dogaja, in tako smo odprli pot filmu na to prizorišče, kar bi bilo težje, če bi bil posnet v srbščini ali slovenščini," pravi igralec.

Lik Milutina je za gledalca precejšnja neznanka, o njem izve sprva le to, da je "Jugoslovan, torej ojdipovec", in kmalu še, da ima problematičen odnos do žensk, ki temelji na globokih zamerah iz preteklosti. Kako torej oblikuje svoj lik, ko dobi tako vlogo? Se z režiserjem veliko pogovarja o tem, kdo je njegov lik in razmišlja o njegovi podobi? Vsak lik, ki je najprej napisan v scenariju ali dramski predlogi, je torej samo na papirju. Treba ga je oživeti, pravi Cavazza. "Tu ni nobene mistifikacije, treba je biti zelo specifičen." Pri Milutinu so se naslanjali na njegov odjipov kompleks, depresivnega človeka, ki ima slabe izkušnje z ženskami, v genomu neki slovanski zapis in mu producirajo femota, ki je podoben njegovi mami, pojasni.

Predvsem je pomembno, da svojega lika ne obsojamo
Ali mora igralec za prepričljivo vlogo svoj lik marati ali zadostuje, da ga razume? "Ne gre toliko za marati lik ali ga razumeti, ampak predvsem za to, da ga ne obsojaš. Vsak značaj misli, da ravna prav, deluje tako, kot je prav … Zato je bistveno, da ga igralci ne obsojamo. Ni vse tako enoplastno ali črno-belo, obstaja več plasti. In čeprav mi v življenju kakšne stvari ne bi naredili, ga sami ne smemo obsojati," razlaga igralec.

Precej pozornosti javnosti je deležna Stoya, ki igra androidinjo Nimani. V pogovoru z Vesno Milek je igralka dejala, da sebe ne razume kot igralko in da pornografski filmi, v katerih nastopa, zanjo niso ekvivalent igri. Je bilo torej sodelovanje z njo podobno delu z naturščikom? "Na sodelavca ne gledam kot na naturščika ali porno zvezdo, ampak soigralca," pove Cavazza. "Zdi se mi, da je njen modus vivendi v svetu pornografske industrije, kjer je kamera zelo prisotna v situacijah, ki so za nas radikalno preveč intimne, pomagal, da se je lahko sprostila in naredila tudi doprinos v igranem filmu. Pred tem je delala z Nado Šargin, ki je prvakinja v srbskem narodnem gledališču in Bodroževa žena. Veliko smo delali na straneh, je pa res, da če je jasna režijska indikacija, bo isto pomagala naturščiku ali komur koli s ceste."

Glede odnosa med Milutinom in Nimani, ki navsezadnje ne prinaša klasične kemije, saj gre za odnos med umetno inteligenco in androidom, igralec pravi, da je med delom predlagal, da se njena igralska sredstva zreducirajo na minimum, da bi tako dosegli distinkcijo med človekom in androidom. "Mislim, da je to blazno dobro uspelo. Držali smo se tega, da sem Milutina delal bolj človeškega, bolj obsesivnega, v smislu nekih seksualnih potreb, bolj krvavega pod kožo, ona pa je z igralsko redukcijo vzpostavlja robota. Ta pa je moral biti na neki način vseeno zelo blizu človeku, če vemo, da so danes androidi že zelo dovršeni," pove Cavazza in doda: "Mislim, da nam je uspelo pripeljati bližnjo prihodnost, ki bo po vsej verjetnosti videti tako, kot je prikazana v filmu."

"To ni rešitev za človeštvo"
Kakšna bo ta prihodnost in vloga umetne inteligence v razvoju človeka? Je misel ob tem, da bo človeštvo začelo tehnologijo uporabljati tudi za izpolnjevanje svojih čustvenih potreb deprimirajoča ali spodbudna? "Mislim, da to ni rešitev za človeštvo. Mislim, da umetna inteligenca predvsem stopa v polja, kjer je treba vpeljati neke operativne posege ali pa delovati znotraj nečesa takega, kot je komplicirana vesoljska ladja. Ne gre torej toliko za to, da bi umetna inteligenca nadomestila človeško toplino ali spolnost," razmišlja Cavazza in omeni primer Nimani, ki mu ni dana le spolna igračka, ampak tudi kot del ekipe, posadke, ampak tudi kot supervizor. "Bomo videli, kaj se bo zgodilo. Tu se odpira vprašanje, ki se pojavlja že od Asimova naprej - ali lahko robot spoštuje Asimove zakone in ne poškoduje človeka."


Celoten pogovor pa v spodaj priloženem videu.