Film

Poudarki

  • Premiera drevi ob 21.45 na 1. programu TV Slovenija
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 4,1 od 38 glasov Ocenite to novico!
Po kralju polke Frankieju Yankovicu so v Clevelandu celo poimenovali mestni trg. Foto: Arhiv RTV Slovenija
Skupina The Vadnals je bila priljubljena tudi na tej strani luže. Foto: Arhiv RTV Slovenija

Dodaj v

O polki, klobasah in Slovencih v Ameriki

Premiera dokumentarca Polka film
24. marec 2010 ob 09:55,
zadnji poseg: 9. maj 2010 ob 13:13
Ljubljana - MMC RTV SLO

S čim je Slovenija najbolj prepoznavna v ZDA? Stavimo lahko na polko in kranjske klobase. To izročilo namreč zelo dobro širijo slovenski izseljenci.

Slovenska tradicija, kultura in običaji so doma povsod po svetu, kjer so doma Slovenci in njihovi potomci. Ti ustvarjajo in poustvarjajo narodno in narodno-zabavno glasbo, k domačnemu ozračju pa sodi tudi tradicionalna hrana. Zelo priljubljeno polko in navdušenje nad pristno kranjsko klobaso daleč od mesta izvora boste lahko spoznali ob sogovornikih Joeja Valenčiča in Dušana Moravca, scenaristov dokumentarnega filma Polka film, ki ga je Moravec tudi režiral.

S projekcijo 90-minutnega dokumentarca se je v Kosovelovi dvorani Cankarjevega doma odprl letošnji Festival dokumentarnega filma, TV-gledalcem pa ga bodo premierno predstavili v dveh delih, in sicer 9. in 16. maja, obakrat ob 21.45 na 1. programu Televizije Slovenija.

Slovenska polka onkraj luže
Leta 1917 so v New Yorku nastali prvi glasbeni posnetki polke. Izvajali so jo glasbeniki, ki so prišli z območja današnje Slovenije. Besedila v teh pesmih so bila odpeta v slovenščini. Posnetki so izšli na gramofonskih ploščah, te pa so poslali po vsej Ameriki, Evropi in drugod, kjer so živeli prišleki iz Slovenije. Seveda so to glasbo poslušali tudi drugi.

V Polka filmu boste spoznali Frankieja Yankovicha, kralja ameriške polke, ki je v svoji karieri prodal več kot 35 milijonov plošč. Med sogovorniki je tudi legendarni Ritchie Vadnal, ki je bil s skupino The Vadnals zelo priljubljen tudi pri nas. Tu so še Walter Ostanek, kanadski kralj polke, pa pater Frank Perkovich, ki po vzoru gospela vodi polkamašo. Radijski voditelj Tony Petkovsek, ki že 40 let vodi vsak dan oddajo o polki, pa nas bo popeljal na Festival kranjske klobase.

Ameriško mesto Cleveland v Ohiu se poleg velike slovenske etnične skupnosti, ki po ocenah šteje okoli 80.000 pripadnikov, pohvali tudi z edinim slovenskim glasbenim muzejem, Dvorano slavnih polke (Polka Hall of Fame), ki je bila ustanovljena leta 1987, to je istega leta kot tudi Muzej in dvorana slavnih rokenrola v Clevelandu.

A. K.
Prijavi napako
Komentarji
fisher
# 09.05.2010 ob 19:07
Sam sem imel zelo dobro mnenje o Slovencih v Ameriki, dokler jih nisem spoznal...
Tam pa sem bil deležen takšnih in drugačnih "miloščin" ker še vedno mislijo, da je ravoj ostal na nivoju, kakršen je bil ko so odšli.
Razlagali so mi o raznih širokopasovnih internetnih povezavah (pa imajo slabšo povezavo kot pri nas doma) in kako deluje mikrovalovna pečica. Ko pa sem iz torbe potegnil laptopa ter telefon z zaslonom na dotik so me pa prašali, kje sem to kupil ter koliko plač sem dal za to.
Večina (vsaj starejših) jih še zmeraj misli, da pol vasi nima elektrike. To, da jo imamo je potrebno razlagati vsakemu posebej.
neisho jr
# 09.05.2010 ob 17:28
uff ste zamorili. Še dobro da glasba ne pozna meja.
user09
# 25.03.2010 ob 20:37
Alii mislite da so družine ki bi sprejele nekoga za 1 mesec samo zato ker sem slovenec.
Mislim da bi bile to super počitnice.
keith
# 25.03.2010 ob 19:32
A to pomeni, da se slovenska mularija v Ameriki vozi naokol z avti in pri spuščenih šipah na ves glas nažiga Henčke? Da je v ameriških mestih več nastopov slovenskih glasbenikov, kot pa ameriških? Itd.
lo_pa_ta
# 24.03.2010 ob 20:34
podpis pod
hermas in johny bravo
JohnnyBravo
# 24.03.2010 ob 19:31
No fantje vidte kako je to ko vsi hvalite naše rojake onstran luže, ki širijo našo narodnozabavno glasbo po državi, pri nas pa pljuvate po bosancih, ki v svoji skupnosti poslušajo svojo glasbo...
no pa mal preštudirite...
lp
Hermas
# 24.03.2010 ob 18:53
oprostite nekdanji naši bratje bodo v generaciji ali dveh bolj slovenci kakor pa vsi ti naši zdomci. malo berite knjige o antropologiji in o tem kaj pomeni etnična pripadnost ter podobno.

davda - oprosti, ampak tukaj ni več govora o slovenski kulturi v ZDA! to je ameriška kultura v celoti. ne bom je definiral niti podcenjeval niti hvalil. mi je VSEENO da smo si na jasnem. poanta je v tem, da se oni ne dojemajo za slovence več - oni so američani in dušo bodo dali za to. slovenstvo pa je zanje zgolj dodatek k njihovi identiti, katero si sam lepo opisal "zlivanje mnogega v eno".

mandan - oprosti, se ne strinjam s teboj niti pod razno. jaz sem slovenec, sem slovanskega porekla, venete smo asimilirali, vnovčili njihov genski material. jaz ne rabim slavne zgodovine da se počutim dobro v svoji koži. ne rabim rimljanov niti američanov, da mi to dajo, kar vem in čutim da sem!

shabanotti - rasist z eno besedo, če se posmehuješ našim bratom;)
UmetnikGeorge
# 24.03.2010 ob 18:32
Poleg tega pa se lahko zamislimo nad dejstvom, da so v Ameriki podelili že ogromno Grammyev za polke, koliko pa so pri nas podelili glasbenih nagrad narodnozabavni glasbi na podelitvah tipa Viktorji in podobno? NIČ ! Narodnozabavne glasbe na 1. programu RTV Slo sploh ne predvajajo, na 2. in VAL-u 202 pa samo za vzorec, mislim da 1 uro na teden, pa še to je pol ure govora. SRAMOTA. To ni dejanska slika popularnosti te glasbe, kot sem že omenil, so za to krivi funkcionarji na viskoih položajih, kot so Jankovič, Crnkovič in podobni...
UmetnikGeorge
# 24.03.2010 ob 18:24
Shabanotti, ali si s tem namignil na glasbo s področja bivše juge?? Verjemi mi, na žalost je v velikih mestih bolj spoštovana kot naša avtohtona,narodnozabavna glasba. ŽAL. To je seveda produkt v prvi vrsti ljudi na visokih položajih, pri katerih prednjači Jankovič, na katerega je na podelitvi Viktorjev namignil, če se ne motim, Bulič. Pa ne da bi imel kaj proti jugo glasbi, vendar je enostavno ne maram. Nikoli pa ne rečem, da ta glasba ni kvalitetna, kot številni "Slovenci" rečejo za narodnozabavno. Presenečeni bi bili, če bi vedeli koliko narodnozabavnih ansamblov je v hrvaškem Zagorju, tudi Srbi jo izvajajo. Tako da Shabanotti, na napačno glasbo si se spravil. Moral bi se v prvi vrsti vprašati, kako je s spoštovanjem narodnozabavne glasbe..
pirdih
# 24.03.2010 ob 15:16
Spoštuješ jo seveda lahko.
Hec pa nastane pri identiteti potomcih priseljencev, ker so po Hermasu to Slovenci in pika. V to so se rodili in s tem so odraščali.
Shabanotti
# 24.03.2010 ob 13:03
Zanimivi komentarji in se z vsemi strinjam ampak...

Toda važno je da se zavedajo korenin.

Kako je pa s spoštovanjem glasbe priseljencev v Sloveniji (veste na katere mislim)?
mandan
# 24.03.2010 ob 11:24
Hermas maš prav.

Toda važno je da se zavedajo korenin.

Osebno nimam nič proti nobeni narodnosti in glede na to da verjamem v reinkarnacijo že v osnovi ne moreš gojit negativnosti do drugih. vendar jih. Zakaj?

Zato ker če ti je glavna stvar v življenju le resnica, opaziš, da se imajo določeni osebki za večvredne in s tem potegnejo za seboj za svoje pritlehne cilje celo maso, in v zgodovini so tako KONČALA staroselska ljudstva amerike, ki še danes nimajo skoraj nič pravic, pri nas v Evropi pa staroselci V(B)eneti=Slovenci, ki je bilo pred rimskim klanjem eno največjih ljudstev.

In še danes se skrivajo za temi maskami, in žalostno je da takšnim in drugačnim naseda naša kvazi stroka kot je Sazas.
davda
# 24.03.2010 ob 11:17
Hermas ti zelo odprte glave, posebno takrat kadar se ti zeha...,če bi vedel da so ZDA dežela priseljencev in da vsak priseljenec prispeva k temu svojo kulturo in korenine, bi kmalu spremenil svoje mnenje! V ZDA še vedno obstaja pregovor;"iz mnogega v eno! To je del slovenske kuture v ZDA! Harmonika in polka!!!!, jezik pa se spreminja, kakor je tudi prav...,
Hermas
# 24.03.2010 ob 11:06
Odkrito povedano, jaz sem malo skeptičen. To ni več slovenstvo v pravem pomenu besede. Imam sorodnike v Franciji, drugi rod tam. Povem vam, da sem jih sprva jemal za "Slovence", potem pa smo se nekaj spričkali. Šele na tisti točki mi je postalo jasno, da so "Francozi" in ne "Slovenci" - seveda smo spor zgladili, ampak v istem trenutku so postali zame tujci....
Zame je vse to le maškarada. To so Američani, pika. In tukaj ni govora o nobenem slovenstvu več. V to se rodiš in s tem odraščaš. Po mojem so le redki, ki so bili vzgojeni z idejo, da ne pripadajo "USA", temveč nekomu drugemu... In to velja za vse druge "Slovence" po svetu.
mandan
# 24.03.2010 ob 10:33
Lepo je slišat da imajo naši rojaki še čut za svoje korenine.

Še lepše pa bi bilo če bi imeli naši uradni zgodovinarji kakšen uradniško pozitiven čut o zgodovini našega staroselskega naroda, ne pa da tulijo v isti rog kot jugofili, nemci italijani in angleži, za katere itak vemo koliko smo vredni v zgodovinskem in kulturnem smislu.

Če bi uradna znanost ne bila goljufiva kača, bi nas poznaliin spoštovali po celem svetu, in to brez kranjskih klobas.

Mogoče pa se le nekaj premika, in to kolikor spremljam tveč s kanadske (I.Pirnovar , Tomažič I z dunaja). kaj pa pri nas?
jurist
# 24.03.2010 ob 10:03
hm, pravilno je The Vadnals in ne The Vandals kot se je pomotoma zapisalo pod sliko... Sicer pa se veselim tega dokumentarca. Nenazadnje je Cleveland dolgo časa veljal za drugo največje slovensko mesto in imajo naši rojaki onkraj luže gotovo ogromno za pokazat.
Kazalo