Danes lahko opazujete, kako se razlika v višini med protagonistoma Casablance ves čas spreminja: to pa zato, ker je bila Ingrid Bergman v resnici nekaj centimetrov višja od Bogarta. Da bi ustvarili vtis, da je ravno obratno, so igralcu podstavljali škatle in blazine ali pa so Bergmanovo silili, da ni sedela vzravnano. Foto: Kinodvor
Danes lahko opazujete, kako se razlika v višini med protagonistoma Casablance ves čas spreminja: to pa zato, ker je bila Ingrid Bergman v resnici nekaj centimetrov višja od Bogarta. Da bi ustvarili vtis, da je ravno obratno, so igralcu podstavljali škatle in blazine ali pa so Bergmanovo silili, da ni sedela vzravnano. Foto: Kinodvor
Pojmo v dežju
Eno najbolj priljubljenih del klasičnega Hollywooda in muzikal, ki je postal sinonim tega žanra, nam duhovito predstavi Hollywood v obdobju, ko se je poslavljal nemi film, zvočni pa se je zmagoslavno uveljavljal. Foto: Kinodvor

Casablanca ni bila izbrana naključno: Ingrid Bergman bi 29. avgusta letos praznovala 100. rojstni dan. Divi evropskega in hollywoodskega filma se Kinodvor poklanja s projekcijo filma, po katerem je najbolj znana, Casablanca, nocoj ob 21.00 pod milim nebom na Kongresnem trgu.

Zaigraj še enkrat, Sam
Zgodba je postavljena v maroško mesto Casablanca, v času vojne natrpano tako z oficirji tretjega rajha kot s predstavniki vichyjske Francije in begunci iz okupirane Evrope - in vsi se zbirajo ravno v nočnem klubu ciničnega ameriškega izseljenca Ricka (Humphrey Bogart). Nekega dne se na njegovih vratih pojavi Ilsa (Ingrid Bergman), nekdanja ljubezen, ki mu je pred leti v Parizu strla srce. Medtem se je poročila in njen mož, vodja odporniškega gibanja, je v hudih škripcih. Rick se mora odločiti, ali bo ohranil svoj nevtralni politični status, užaljeno obrnil hrbet ženski, ki ga je zapustila, ali pa pomagal političnemu disidentu. Kako se odloči, verjetno veste, v kompletu z vsaj nekaj antologijskimi citati iz enega najbolj gledanih filmov v ameriški zgodovini. Ameriški ceh scenaristov ga je leta 2006 razglasil za film z najboljšim scenarijem vseh časov; poleg scenarističnega je dobil tudi oskarja za najboljši film in režijo.

Orson Welles se je rodil istega leta kot Ingrid Bergman in tako kot ona užival dvojni sloves paradigmatičnega hollywoodskega režiserja in glasnika svobodnega duha evropskega art filma. Umetnika bodo počastili s torkovo projekcijo Dame iz Šanghaja v njenem najnovejši upodobitvi: v 4k-restavrirani različici, narejeni na podlagi izvirnega nitratnega negativa.

Skrajno neobičajen – morski, sončen in eksotičen – film noir Orsona Wellesa, ki je napravil konec zgodnji hollywoodski karieri velikega režiserja in dokončno pokopal zakon z Rito Hayworth, velja za enega Wellesovih večjih komercialnih polomov, toda kritika danes v njem prepoznava avtorjev genij. Aristokratska, plavolasa femme fatal Elsa Bannister (Rita Hayworth), privlačna mlada žena brezvestnega odvetnika, neke usodne noči omreži irskega pomorščaka Michaela O'Haro (Orson Welles) in ga prepriča, da se pridruži posadki moževe jahte. Med plovbo od New Yorka do San Francisca se postavni Irec zaplete v mrežo laži, umorov, spletk in prevar ...

Stoletje živih barv na filmu
Še zadnja "zvezda", katere stoletnico obeležuje Letni kino na Kongresnem trgu, pa je technicolor, postopek, ki že od leta 1915 preplavlja filmska platna z veličastnimi barvami. V dolgi karieri, ki vključuje na desetine filmskih biserov in čudes, so Kinodvorovci izbrali mojstrovino med muzikali, film Pojmo v dežju studia MGM.

Pojmo v dežju pripada, tako kot filma Čarovnik iz Oza in V vrtincu, sloviti liniji nesmrtnih klasik čudovito nasičenih barv, posnetih v veličastnem technicolorju. "Moji prvi filmski spomini so v technicolorju … Tista rdeča, modra, zelena, rumena, globoko črna, lesketajoče zlata. Nobenega mešanja barv ni videti – vse so osnovne in vse so žive. Lahko je videti kričeče, zagotovo deluje neresnično in prav nič subtilno, toda živo je. Živi … To je zame technicolor," je o tem nekoč izjavil Martin Scorsese.