Daja in Jedrt se ne spopadata zgolj s
Daja in Jedrt se ne spopadata zgolj s "tipičnimi" težavami materinstva, ampak tudi s tem, da ju njuni politični nasprotniki označujejo za pedofila, njuno zvezo pa za "nenaravno". Foto: Zuhr film
Odraščanje
Daja in Jedrt sta se aktivno vključili v referendum in svojo družino izpostavili medijem, da bi tako sinu pomagali zagotoviti boljšo prihodnost. Foto: Zuhr film

79-minutni dokumentarec Odraščanje je intimni portret štirimesečnega Tiborja in njegovih mam Daje in Jedrt, ki se vključita v predvolilno kampanjo pred referendumom o popolni izenačitvi zakonske zveze za homoseksualne pare. V predbožičnem času leta 2015 se mami poleg izzivov prvega starševstva soočata še z nasprotniki izenačenja zakonskih pravic za homoseksualne državljane in državljanke. Dokumentarec prikaže lezbično družino in njune podpornike, podpornice, pa tudi slovensko nestrpnost, ki ostaja temni madež t. i. demokracije, sta o filmu zapisala ustvarjalca.

Po projekciji, ki bo ob 21.00 na velikem platnu Slovenske kinoteke, lahko prisostvujete pogovoru z ustvarjalci filma. V širšo distribucijo po slovenskih kinematografih se film podaja v marcu naslednjega leta.

"V življenje družine Lapuh Maležič sva vstopila nekaj tednov, preden je ustavno sodišče prižgalo luč za referendum," sta o procesu nastajanja filma zapisala avtorja. "Daja in Jedrt sta bili takrat par že sedem let, s pomočjo umetne oploditve sta dobili tudi otroka. Snemati smo pričeli, ko je imel Tibor štiri mesece."

"Dokumentarec se odvija na treh ravneh. Prva je intimna družinska zgodba o življenju dveh mam in njunega sina. Druga raven je družbena in politična konotacija zgodbe. V tednih pred božičem je intimno življenje družine postalo predmet javnih političnih debat: v času prazničnih slavij so ljudje debatirali o sprejemljivosti istospolnih družin. Daja in Jedrt sta se aktivno vključili v referendum in svojo družino izpostavili medijem, da bi tako svojemu sinu pomagali zagotoviti boljšo prihodnost.

Tretja raven filmske naracije je otrokov subjektivni pogled na položaj. Otroci istospolnih družin, ki so se znašli v središču politične debate, so njeni najbolj ranljivi udeleženci. Oni so tisti, ki bodo morali živeti v predsodkov polni družbi, in oni bodo potencialno žrtve posmeha med svojimi vrstniki."

Siniša Gačič in Dominik Mencej sta bila avtorja, ki sta leta 2014 najbolj zaznamovala Festival slovenskega filma: Siniša Gačić je za dokumentarec Boj za dobil vesno za najboljši celovečerec, Mencej pa je s študentskim filmom Prespana pomlad osvojil nagradi za najboljšo režijo in scenarij.