"Leo, ti SI Povratnik," je dahnil Iñárritu - in že v naslednji kategoriji se je izkazalo, da je enako presodila tudi Akademija. Foto: Reuters
V žarišču
"Čas je, da zavarujemo otroke in povrnemo vero," pozivajo ustvarjalci drame V žarišču. Foto: Reuters

Naš film je dal glas žrtvam in oskar je ta glas še okrepil. Upajmo, da bo prerasel v zbor, ki bo odmeval vse do Vatikana. Papež Frančišek, čas je, da zaščitimo otroke in povrnemo vero.

Ekipa filma V žarišču
Slika za almanah: smetana igralske generacije lanskega leta. Foto: Reuters
Alejandro González Iñárritu je pozval k večji zastopanosti manjšin v filmski industriji. Foto: Reuters
Mark Rylance
Oskar za Britanca Marka Rylancea je bil prvo - ne pa tudi največje - presenečenje letošnje podelitve. Foto: Reuters
Alicia Vikander
Alicia Vikander je v svoj - precej standardni - zahvalni govor vpletla pozdrav rojakom v švedščini. Foto: Reuters
Chris Rock
"Jada bojkotira oskarje ... to je tako, kot da jaz bojkotiram Rihannine spodnjice. Pa če nisem bil niti povabljen!" Foto: Reuters
Vojna zvezd
Seveda so svoj trenutek pod žarometi dobili tudi "rekviziti" iz največjega spektakla leta: roboti R2-D2, C-3PO in BB-8 iz Vojne zvezd. Foto: Reuters
Ennio Morricone
Ennio Morricone je bil eden od redkih nagrajencev, ki so na odru le stežka zadrževali solze. Foto: Reuters
Oskarji 2016
Kljub ukrepom Akademije v to smer se zdi, da tudi letos zahvalni govori nagrajencev niso bili nič manj ukalupljeni in suhoparni. Foto: Reuters

V segmentu In memoriam bomo letos kazali samo temnopolte ljudi, ki so jih policisti postrelili na poti v kino.

Chris Rock
Emmanuel Lubezki
Emmanuel Lubezki je svojo kariero začel v osemdesetih v mehiški kinematografiji, danes pa je očitno najbolj cenjen direktor fotografije na svetu. Foto: Reuters
Montažerja zvoka Mark A. Mangini in David White, dva iz četice presrečnih Avstralcev, ki so pobirali oskarje za Pobesnelega Maxa. Foto: Reuters
Al Sharpton
Letošnjo podelitev oskarjev zaznamuje domnevni rasizem akademije, saj so med nominiranci za igralske oskarje tudi letos samo belci. Na čelu protestov v bližini gledališča Dolby v Hollywoodu, kjer oskarje podeljujejo, je newyorški pridigar in aktivist Al Sharpton. "V mestu imajo zabavo, in nekdo nam skuša ukrasti krono," je nagovoril vzklikajočo množico. "Ne pustite jim! Ne pustite jim!" Foto: Reuters

Ne gre za bojkotiranje česar koli ... radi bi samo enake priložnosti, in to ne samo enkrat. Leo vsako leto dobi super vlogo. Kaj pa Jamie Foxx? V Rayu je bil tako dober, da so šli v bolnišnico odklopit pravega Raya Charlesa. Dveh izvodov tegale pa že ne potrebujmo!, so rekli.

Chris Rock
The Weeknd
Morda najbolj spljuvani film leta, 50 odtenkov sive, je bil prav tako na podelitvi oskarjev s svojo nominacijo: The Weeknd je bil nominiran za pesem Earned It. Foto: Reuters
Chris Rock
Če je Ellen DeGeneres pred leti za zbrano hollywoodsko smetano v dvorani naročala pice, je Chris Rock svoji hčerki pomagal prodajati piškote skavtinj; med enimi in drugimi oglasi so deklice v dvorani zaslužile 65 tisoč dolarjev. Nagrado za "največ kupljenih keksov" je Rock v šali posvetil producentu "Suge" Knightu, ki je iz zadnje vrste mahal v zaporniškem pajacu in prisilnem jopiču. Foto: Reuters
Brie Larson
Brie Larson se je v svojem govoru zahvalila tudi kinoobiskovalcem, ki "hodijo gledat naše filme". Foto: Reuters
Sam Smith
Sam Smith je svojega oskarja - v kategoriji najboljše pesmi je nepričakovano premagal Lady Gaga - sprejel kot "ponosen gejevski moški". Foto: Reuters
Oskarji 2016
v očeh številnih DiCapriovih oboževalcev je 88. podelitev oskarjev končno popravila dolgoletno krivico, ki se je delala igralcu. Foto: Reuters
Nagrajenci letošnjih oskarjev

O tem, da je bila zmaga McCarthyjeve drame glede na dotedanji razvoj dogodkov presenečenje, priča že podatek, da je V žarišču šele šesti dobitnik oskarja za najboljši film v zgodovini (in prvi po letu 1952), ki je v celem večeru dobil samo dva kipca.

Igralske oskarje so si letos razdelili Brie Larson (Soba), Leonardo DiCaprio (Povratnik), Alicia Vikander (Dansko dekle) in Mark Rylance (Most vohunov), večer pa je minil v znamenju zbadljivk na račun polemike #OscarsSoWhite, ki je letos zasenčila celotno sezono nagrad.

Največ kipcev, kar šest, uradno pripada distopičnemu filmu ceste Pobesneli Max: Cesta besa, ki pa je bil nagrajen v tehničnih kategorijah.


Že drugo leto zapored je Akademija oskarja za najboljšo režijo podelila mehiškemu mojstru Alejandru Gonzálezu Iñárrituju, zato se je za hip zdelo, da ekipo Povratnika čaka zmaga v obeh glavnih kategorijah. Pa se je obrnilo drugače: najboljši film je V žarišču režiserja Toma McCarthyja, ki se poklanja raziskovalnemu delu ekipe novinarjev časnika The Boston Globe. (Film je predtem dobil tudi oskarja za najboljši izvirni scenarij.)
"Naš film je dal glas žrtvam in oskar je ta glas še okrepil," je v imenu producentske ekipe filma v zahvali izpostavil Michael Sugar. "Upajmo, da bo prerasel v zbor, ki bo odmeval vse do Vatikana. Papež Frančišek, čas je, da zaščitimo otroke in povrnemo vero."

"Naj barva kože postane tako nepomembna kot dolžina las"
"Veliko srečo imam, da sem danes tukaj; vsi niso imeli te priložnosti," je poudaril Iñárritu, ki je s svojo drugo zaporedno zmago - lani je slavil z Birdmanom - šele tretji režiser v zgodovini, ki mu je uspel ta veliki met. V svoji zahvali je, v slogu s temo večera, pozval k večji rasni raznolikosti v industriji: "Tudi v našem filmu je replika, v kateri Hugo Glass svojemu sinu reče: 'Ne poslušajo te, vidijo samo barvo tvoje kože'. Kako lepo priložnost ima naša generacija, da se dokončno osvobodi predsodkov."

Mehiški mojster se je seveda zahvalil tudi svoji muzi - "Leo, ti SI Povratnik" - in pa direktorju fotografije Emmanuelu Lubezkemu: "Hvala, Chivo, da si potovanju prinesel luč."

Leov okoljevarstveni poziv
In zdaj lahko splet konča z neskončnimi šalami na račun DiCapriove spregledanosti na oskarjih: po petih nominacijah je 41-letni Leonardo DiCaprio naposled nagrajen za kalvarijo, ki jo je v imenu umetnosti prestajal v zamrznjeni ameriški divjini. DiCaprio, ki ga je avditorij pozdravil s stoječimi ovacijami, je priložnost izkoristil za okoljevarstveno svarilo: "Morali smo na najjužnejši konec sveta, da smo našli sneg. Globalno ogrevanje je resnično in dogaja se zdaj ... to je najnujnejša grožnja za celo našo vrsto; stopiti moramo skupaj in nehati zavlačevati." Lavreat se je zahvalil še celi vrsti ljudi, med drugim Martinu Scorseseju in Michaelu Catonu-Jonesu, ki mu je dal njegovo prvo filmsko vlogo.

Najboljša igralka je postala šele prvič nominirana, do nedavnega bolj ali manj neznana Brie Larson, ki je v Sobi Lennyja Abrahamsona igrala mlado žensko, ki mora sebe in svojega sina rešiti iz ujetništva v klavstrofobični sobici.

Sly ostal praznih rok
Čeprav so mnogi napovedovali, da bo Akademija zaigrala na nostalgično noto in končno nagradila Sylvestra Stalloneja za sedmi del franšize o Rockyju, se je tehtnica na koncu nagnila v korist Britanca Marka Rylancea za vlogo v zgodovinski drami Most vohunov. Rylance, ki je predvsem gledališki igralec, se je zahvalil "edemu največjih pripovedovalcev zgodb našega časa," režiserju Stevenu Spielbergu.

V kategoriji, v kateri ni bilo izrazite favoritke, izboru igralk v najboljši stranski vlogi, je Akademija okronala prvič nominirano Švedinjo Alicio Vikander za njeno vlogo v Danskem dekletu. (Kljub predhodnim očitkom na račun tega, da je bila njena uvrstitev v to kategorijo nepoštena, češ da je imela v drami o transseksualni umetnici Lili Elbe v resnici glavno, in ne stranske ženske vloge.)

Tujejezični oskar potuje na Madžarsko
Najboljši tujejezični film je zasluženo postala pretresljiva madžarska prvoosebna drama o holokavstu, Savlov sin. To je drugi oskar in deveta nominacija za našo vzhodno sosedo. "Celo v najtemnejših trenutkih človeštva v nas živi glas, ki nas ohranja človeške. V tem je upanje našega filma," je prepričan režiser László Nemes, ki se je zahvalil svojemu protagonistu Gézi Röhrigu.

Ne začenjamo več z igralci
Podelitev je letos sledila malo drugačnemu vrstnemu redu, ki naj bi bil zvest procesu nastajanja filmov. Prvi nagradi večera sta letos tako prvič postala oskarja za najboljši scenarij. Charlize Theron je oskarja za najboljši izvirni scenarij izročila Joshu Singerju in Tomu McCarthyju, scenaristoma drame V žarišču, ki sta nagrado (med drugim) posvetila pogumnemu novinarskemu delu. V kategoriji prirejenega scenarija sta, prav tako po pričakovanjih, slavila Charles Randolph in Adam McKay, scenarista finančniške satire Velika poteza (The Big Short).

Kako daleč si je upal iti Chris Rock?
Oskarji so največji poklon filmski umetnosti na hollywoodskem koledarju, a zdi se, da so bile letos vse oči uprte v enega samega človeka: voditelja Chrisa Rocka. Ker komik v odštevanju do podelitve ni dajal nobenih intervjujev ali izjav za medije, ni bilo čisto jasno, ali - oziroma s kolikšno mero žolča - bo v svojem uvodnem govoru na muho vzel hollywoodsko "krizo raznolikosti", katere posledica je, da so bili že drugo leto zapored v vseh igralskih kategorijah nominirani samo beli igralci.

Spravljive zbadljivke
"Dobrodošli na White People's Choice Awards. Če bi tudi voditelja nominirali, ne bi niti dobil te službe! Zdajle bi gledali Neila Patricka Harrisa,"
ni okolišil Rock, ki je seveda odprl s temo rasizma v Hollywoodu. "Vsi so mi govorili, naj bojkotiram. Zakaj ti vedno samo brezposelni ljudje govorijo, da daj odpoved? Ampak res mi ni treba odstopiti še ene službe Kevinu Hartu."

Rock v resnici do industrije ni bil preveč strog. Na muho je, denimo, vzel tudi bojkot, ki ga je napovedala peščica temnopoltih zvezdnikov. (Režiser Spike Lee in igralec Will Smith sta najuglednejša v skupinici zvezdnikov, ki so sklenili, da jih na podelitev ne bo: res pa je, da pozivi k obširnejšemu bojkotu med "težkokategornimi" zvezdniki večinoma niso padli na plodna tla.) "Jada bojkotira oskarje ... To je tako, kot da bi jaz bojkotiral Rihannine spodnjice. Pa če nisem bil niti povabljen!"

Šel pa je tudi dlje: "Zakaj protestiramo ravno na 88. podelitvi oskarjev? To, da ni nobenih črnih nominirancev, se je zgodilo že vsaj 72-krat. Ampak v petdesetih in šestdesetih se črnci nismo pritoževali. Zakaj? Ker smo imeli večje skrbi, tipa linčanja in posilstva. Ko tvoja babica visi z drevesa, se res ne ukvarjaš s tem, kateri bo najboljši kratki dokumentarec." In pa: "V segmentu In memoriam bomo letos kazali samo temnopolte ljudi, ki so jih policisti postrelili na poti v kino."

"Ne gre za bojkotiranje česar koli ... radi bi samo enake priložnosti, in to ne samo enkrat. Leo vsako leto dobi super vlogo. Kaj pa Jamie Foxx? V Rayu je bil tako dober, da so šli v bolnišnico odklopit pravega Raya Charlesa. Dveh izvodov tegale pa že ne potrebujmo! so rekli."

In še v resnejšem tonu ...
"Čeprav so spremembe včasih težke, so nujne,"
je v svojem tradicionalnem nagovoru izpostavila Predsednica Akademije Cheryl Boone Isaacs, ki je opozorila, da Akademija teži k sistemskim spremembam in večji raznolikosti. "Martin Luther King je nekoč izjavil, da se prava vrednost človeka ne meri po tem, kje stoji v časih sloge in sožitja, ampak po tem, kako ravna v obdobju izzivov in kontroverznosti."

Kaj bi Roger Deakins rekel na pritožbe o Leonardovi zapostavljenosti?
Na presenečenje absolutno nikogar je oskarja za najboljšo fotografijo že tretje leto zapored (po Gravitaciji in Birdmanu) dobil Mehičan Emmanuel Lubezki, za veliko delo, ki ga je zgolj ob naravni svetlobi opravil v težkih razmerah na snemanju Povratnika. Zasluge za kipec si deli, je opozoril, "con mi compadre, Alejandro", ter s protagonistoma DiCapriom in Hardyjem. Zmaga Lubezkega sicer pomeni, da je Roger Deakins, ki je bil letos nominiran za svoje delo pri Sicariu, praznih rok domov odšel že trinajstič.

Popravljene pretekle krivice maestru Morriconeju
Če je Akademija že izpustila priložnost za "sentimentalni poklon Stalloneju", pa tega ni ponovila v kategoriji najboljše izvirne glasbene podlage: po šestih nominacijah je svojega prvega oskarja - če ne štejemo častnega - naposled prejel maestro Ennio Morricone, za glasbo v Tarantinovem revizionističnem vesternu Osovraženih osem. Vidno ganjeni Morricone se je v italijanščini zahvalil "navdihujočemu" Tarantinovemu filmu, nagrado pa posvetil svoji ženi v občinstvu.

Glas za LGBT-skupnost
Najboljše pesmi ni dobila letos vsepovsod nagrajevana Lady Gaga, ampak singel Writing's On The Wall, pesem iz lanske bondijade Spectre, ki sta jo ustvarila Jimmy Napes in Sam Smith. "Ian Mckellen je nekje izjavil, da ni oskarja dobil še noben odkrito istospolno usmerjeni ustvarjalec. Če je to res ali pa ne, bi rad to nagrado posvetil LGBT-skupnosti," je poudaril Smith (V zakulisju so mu nato sicer povedali, da ta statistika ne drži oziroma da drži samo za igralske kategorije.) "Nocoj tukaj stojim kot ponosen gejevski moški."


V tehničnih kategorijah konkurenco povozil Pobesneli Max
Jenny Beavan
je oskarja za najboljšo kostumografijo dobila za postapokaliptične, razcapane oprave zasedbe Pobesnelega Maxa. "Če ne bomo prijaznejši drug do drugega in do našega okolja, bi se Cesta besa lahko izkazala za grozljivo prerokbo," je opozorila. Na isti naslov je odšel oskar za najboljšo scenografijo; dobila sta ga Avstralca Colin Gibson in Lisa Thompson. "Tole je prvi oskar za raznolikost," je Gibson pripomnil o "filmu o psihično motenem posamezniku, amputirani amazonki in četici spolnih suženj". Z ekipo Millerjeve distopične akcije je domov odšel še oskar za najboljše ličenje in pričeske. V kategoriji najboljše montaže je film zastopala Margaret Sixel, ki je poudarila, da je bila Cesta besa najbolje kritiško ocenjeni film lanskega leta.

V obeh sekcijah, ki ju menda še člani Akademije med seboj ne ločijo čisto natančno, montaža zvoka in mešanje zvoka, so se spet veselili avstralski "mad maxerji", kot si pravijo; obe nagradi je dobil "glasni, glasni, glasni film, v katerem je bila dejansko tudi tišina", kot se je izrazil montažer zvoka David White.

Edini oskar za Ex Machino
Zmagovalni niz Avstralcev je s prvim presenečenjem večera prekinil šele oskar za posebne učinke. Andy Serkis, eden najprepoznavnejših igralcev računalniško "nadgrajenih" likov (igral je vse od Golluma v Gospodarju prstanov do Snoka v novi Vojni zvezd) je kipec izročil ekipi znanstvenofantastične srhljivke o umetni inteligenci, Ex Machina.

Minioni in Kozmoblisk delijo oskarje
Najboljši kratkometražni animirani film so v svoji brbljavi latovščini napovedali animirani rumeni fižolčki, Minioni. Zmagala je Zgodba o medvedu (Bear Story) režiserjev Gabriela Osoria in Pata Escale in tako Čilu priborila prvega oskarja v zgodovini.

Nominirance za najboljši dolgometražni animirani film sta predstavila kavboj Woody in astronavt Ken Kozmoblisk iz franšize Svet igrač; tudi letos slavi tovarna uspešnic Pixar, tokrat z ganljivim celovečercem Vrvež v moji glavi (r. Pete Docter in Jonas Rivera). Najstnikom, ki so se kdaj znašli ali pa se trenutno spopadajo s čustveno stisko, Docter na srce polaga: "Kdaj boste žalostni in kdaj boste tudi jezni. Proti temu ne morete nič - ampak lahko pa ustvarjate. Snemajte filme, rišite, pišite. Na koncu bo to naredilo veliko razliko."

"Ti ljudje ne bodo zaslužili niti beliča, dokler bodo delali - zato je ta oskar tako pomemben. Zmagovalec bo šel z njim domov v hondi civicu, in kipec bo dobesedno najdragocenejša stvar, kar jih bo doma imel," se je podeljevalec Louis C. K. pošalil na račun nominirancev v kategoriji najboljšega kratkometražnega dokumentarnega filma. Oskarja je dobila ameriško-pakistanska koprodukcija o ubijanju iz časti A Girl in the River: The Price of Forgiveness.

Najboljši dokumentarni celovečerec je postal Amy režiserja Asifa Kapadie, iz domačih in arhivskih posnetkov zmontirani biografski film o tragično umrli pevki Amy Winehouse. "Svetu smo hoteli pokazati, kdo je bila Amy v resnici: ne tabloidna osebnost, ampak duhovito, čudovito, nadarjeno dekle, na katero bi morali paziti," se je zahvalil Kapadia.

Oskarja za najboljši kratki igrani film, Stutterer, sta prejela Benjamin Cleary in Serena Armitage.

Leto, v katerem smo izgubili Nimoya, Rickmana in Bowieja
V tradicionalni sekciji In Memoriam, ki se poklanja filmskim ustvarjalcem, ki so umrli v zadnjem letu, je z akustično izvedbo pesmi Blackbird nastopil Dave Grohl. Na odru gledališča Dolby so se od nas poslednjič poslovili Wes Craven, Miroslav Ondriček, Lizabeth Scott, Christopher Lee, Jerry Weintraub, Theodore Bikel, Maureen O'Hara, David Bowie, Omar Sharif, Ettore Scola, Alan Rickman, Haskel Wexell, Alex Rocco, James Horner, Melissa Mathisom, Wilsmos Szigmond, Leonard Nimoy in drugi.

Oskarji - dan potem 29. 2. ob 23.35 na TVS1
V ponedeljek zvečer bomo v oddaji Oskarji - dan potem s filmskim kritikom Marcelom Štefančičem komentirali letošnjo prireditev, hollywoodsko industrijo, zmagovalce in poražence najpomembnejših filmskih nagrad, ki jih je letos v medijih spremljala razprava o rasni neraznolikosti nominirancev. V oddaji bomo poleg nagrajenih filmov in igralcev predstavili tudi dogajanje na rdeči preprogi in v zakulisju.


Zanimivejši govori? Niti ne

Vsaj v enem pogledu naj bi bila letošnja podelitev bolj gledljiva od vseh predhodnih: producenti, ki skušajo pospešiti tempo triinpolurnega spektakla in zmagovalce spodbuditi k malce zanimivejšim govorom, dajejo dobitnikom zanimivo možnost: organizatorjem prireditve so lahko izročili spisek vseh, ki bi se jim radi ob prejemu nagrade zahvalili. Ta spisek je bil predvajan na dnu zaslona, oskarjevci pa so lahko končno - ne da bi razmišljali o tem, komu so se pozabili zahvaliti - z gledalci bolje delili svoje misli in občutke. V praksi tega "pripomočka" ni uporabil skoraj nihče - oziroma so kljub njemu še vedno drdrali imena agentov in producentov.

Najštejmo še enkrat zmagovalce v vseh kategorijah:

Najboljši film: V žarišču
Najboljša režija: Alejandro González Iñárritu (Povratnik)

Najboljša igralka v glavni vlogi: Brie Larson (Soba)
Najboljši igralec v glavni vlogi: Leonardo DiCaprio (Povratnik)
Najboljša igralka v stranski vlogi: Alicia Vikander (Dansko dekle)
Najboljši igralec v stranski vlogi: Mark Rylance (Most vohunov)

Najboljši izvirni scenarij: Josh Singer, Tom McCarthy (V žarišču)
Najboljši prirejeni scenarij: Charles Randolph, Adam McKay (Velika poteza)

Najboljši tujejezični film: Savlov sin (Madžarska)
Najboljši celovečerni animirani film: Vrvež v moji glavi
Najboljši celovečerni dokumentarni film: Amy

Najboljši kratkometražni igrani film: Stutterer
Najboljši kratkometražni animirani film: Historia de un oso
Najboljši kratkometražni dokumentarni film: A Girl in the River: The Price of Forgiveness

Najboljša fotografija: Emmanuel Lubezki (Povratnik)
Najboljša scenografija: Colin Gibson, Lisa Thompson (Pobesneli Max: Cesta besa)
Najboljša kostumografija: Jenny Beavan (Pobesneli Max: Cesta besa)
Najboljša filmska montaža: Margaret Sixel (Pobesneli Max: Cesta besa)
Najboljši posebni učinki: Andrew Whitehurst, Paul Norris, Mark Williams Ardington, Sara Bennett (Ex Machina)
Najboljša maska in oblikovanje pričeske: Lesley Vanderwalt, Elka Wardega, Damian Martin (Pobesneli Max: Cesta besa)

Najboljša izvirna filmska glasba: Ennio Morricone (Podlih osem)
Najboljša skladba: Writing's On The Wall (Spectre)
Najboljša montaža zvoka: Mark A. Mangini, David White (Pobesneli Max: Cesta besa)
Najboljše mešanje zvoka: Chris Jenkins, Gregg Rudloff, Ben Osmo (Pobesneli Max: Cesta besa)

Naš film je dal glas žrtvam in oskar je ta glas še okrepil. Upajmo, da bo prerasel v zbor, ki bo odmeval vse do Vatikana. Papež Frančišek, čas je, da zaščitimo otroke in povrnemo vero.

Ekipa filma V žarišču

V segmentu In memoriam bomo letos kazali samo temnopolte ljudi, ki so jih policisti postrelili na poti v kino.

Chris Rock

Ne gre za bojkotiranje česar koli ... radi bi samo enake priložnosti, in to ne samo enkrat. Leo vsako leto dobi super vlogo. Kaj pa Jamie Foxx? V Rayu je bil tako dober, da so šli v bolnišnico odklopit pravega Raya Charlesa. Dveh izvodov tegale pa že ne potrebujmo!, so rekli.

Chris Rock
Nagrajenci letošnjih oskarjev