Janet Leigh je bila za svojo vlogo v Psihu nominirana za oskarja, zlati globus pa je dejansko dobila. Bo Scarlett v filmu o filmu prav tako blestela? Foto: EPA
Janet Leigh je bila za svojo vlogo v Psihu nominirana za oskarja, zlati globus pa je dejansko dobila. Bo Scarlett v filmu o filmu prav tako blestela? Foto: EPA
Janet Leigh in Alfred Hitchcock
'Mojster suspenza' Alfred Joseph Hitchcock je zaslužen za vpeljavo številnih tehnik v filme, na primer, kako v trilerjih stopnjevati napetost, pri tem pa se je močno zanašal tako na strah kot na domišljijo gledalcev.
Črno-bela srhljivka s skromnim proračunom približno 800.000 dolarjev pa se studiem takrat ni zdela dovolj zanimiva, zato ga je financirala kar režiserjeva produkcijska hiša Shamley Productions.
James D'Arcy
James D'Arcy se zdi na pogled kar pravšen za vlogo igralca v vlogi psihopata.

Da ne bo pomote: ne obeta se nam še ena predelava Hitchcockovega Psiha (naloge se je ne nazadnje ne ravno uspešno že pred leti lotil Gus van Sant), pač pa projekt z zgovornim naslovom Alfred Hitchcock and the Making of Psycho - zgodba iz zakulisja snemanja kultne srhljivke.

O genezi slavnega filma je leta 1990, torej trideset let pozneje, v svoji knjigi Making of Psycho pisal že Stephen Rebello. Zgodba o tem, kako je moral Hitchcock, ki studiev ni uspel prepričati v potencial svoje ideje za nizkoproračunsko, črno-belo grozljivko, projekt financirati iz lastnega žepa, je bila predloga tudi za tokratni film, v katerem bo "Hitcha" igral Anthony Hopkins, Janet Leigh pa Scarlett Johansson. V ospredju zgodbe bo režiserjev odnos z njegovo ženo, scenaristko, asistentko režije in montažerko Almo Reville (1899-1982); igrala jo bo Helen Mirren. Anthony Perkins, ki je v Psihu igral naslovnega "junaka" Normana Batesa, bo tokrat James D'Arcy (nastopil je v Madonninem W.E.).

Pod scenarij sta se podpisala John McLaughlin (eden izmed scenaristov Črnega laboda) in Stephen Rebello, režiral pa bo Sacha Gervasi, znan kot eden izmed scenaristov Spielbergove komedije Terminal.

Na vrhuncu kariere je sklenil posneti nizkoproračunsko, črno-belo grozljivko
Hitchcock se je za snemanje nizkoproračunskega filma Psiho odločil na vrhuncu svoje slave leta 1960. Vlogo Marion Crane, tajnice iz Arizone, ki jo od doma popiha s kovčkom ukradenega denarja, nato pa svoj krvavi konec dočaka pod prho v Motelu Bates, je zaupal Janet Leigh.

Vse (ali pa vsaj veliko) je v promociji
Pred premiero je storil vse, kar je lahko, da je ustvarjal napetost. "Nihče ne bo smel vstopiti v dvorano po začetku predvajanja," je pisalo na plakatu, s katerega je žugal slavni režiser. Hitchcock je pokupil vse izvode romana, po katerem je nastal scenarij, tako da skoraj nihče ni mogel vedeti, kako se zgodba konča. Snemanje filma je bilo zaprto za javnost, igralci in ekipa pa so morali podpisati pogodbo, v kateri so obljubili, da konca ne bodo razkrili nikomur. Predpremiernih prikazovanj ni bilo.

Film je bil za svoje čase šokanten: za ponazoritev velja omeniti anekdotico, da je kritičarka C. A. Lejeune odkorakala s projekcije in nemudoma dala odpoved kot recenzentka za The Observer.

Toda Hitchcockovo tveganje se je splačalo: Psiho je postal eden najvplivnejših filmov vseh časov - ni namreč seznama srhljivk, na katerem bi manjkal - in seveda neverjetna uspešnica. Po zadnjih podatkih iz leta 2004 je po svetu zaslužil 40 milijonov dolarjev (29 milijonov evrov).

Ko večino dela opravi naša lastna domišljija
Ko so se pojavile prve ocene Psiha, so se vse osredotočale na en šokanten trenutek: prizor pod prho, v katerem lik Janet Leigh zabodejo do smrti. Prizor je sestavljalo več kot 70 posnetkov, vsak dolg dve ali tri sekunde, in postal je eden najbolj razvpitih trenutkov v zgodovini filmskih grozljivk. Z mešanico hitre montaže in predirljive glasbe Bernarda Herrmana je Hitchcock ustvaril iluzijo krvi, nasilja in golote - pri tem pa pravzaprav pokazal zelo malo.

Bodo predstavili tudi dvojnico?
A največja iluzija je bila to, da so ustvarjalci namigovali, da je bila ženska pod prho, ki jo je zabodel v ostarelo žensko oblečeni Anthony Perkins, Leighova. Igralka je v prvem intervjuju po prihodu filma v kinematografe z grozo pripovedovala: "Verjela sem, da se je nož zadrl vame. Bilo je tako resnično, tako grozljivo. Lahko sem ga čutila!" V poznejših intervjujih sta Hitchcock in Leighova trdila, da je v prizoru posneto njeno telo. Pa ni bilo. Telo je pripadalo manekenki Marli Renfro. In čeprav v posnetkih vidite obraz Leighove, golo telo pod prho v resnici ni njeno.