Ivan Marinček je bil s kamero dejaven že takoj po drugi svetovni vojni, z njo pa hodi po svetu še danes. Foto: Tina Rakoše
Ivan Marinček je bil s kamero dejaven že takoj po drugi svetovni vojni, z njo pa hodi po svetu še danes. Foto: Tina Rakoše
Deveti krog (1960). Foto: Slovenska kinoteka
Trenutki odločitve (1955). Foto: Slovenska kinoteka
Poklon legendarnemu filmskemu snemalcu Marinčku

Večer se je sklenil s pogovorom z jubilantom, ki ga je vodil režiser in snemalec Karpo Godina, ter s projekcijo filma Trenutki odločitve v režiji Františka Čapa. Več podrobnosti o dogodku najdete tukaj.

Zadnji celovečerec To so gadi
Filmski snemalec in mojster črno-bele fotografije Ivan Marinček - Žan se je rodil 25. oktobra 1922 v Novi vasi pri Ptuju. Kot direktor fotografije je posnel 17 celovečernih igranih filmov, njegova filmografija pa obsega več kot 80 kratkih, dokumentarnih in igranih filmov. Pri zgodnejših filmih je sodeloval tudi kot montažer, nekatere med njimi je tudi sam režiral. Zadnji Marinčkov celovečerni film je To so gadi (1977), komedija režiserja Jožeta Bevca, ki še danes velja za enega najbolj gledanih slovenskih filmov.

Pri podrobnem pregledu Marinčkove filmografije pritegnejo pozornost njegovi številni "primati", je zapisal direktor fotografije pri številnih filmih Radovan Čok. Marinček je bil snemalec prvega slovenskega igranega celovečerca, Na svoji zemlji režiserja Franceta Štiglica, prvi med snemalci je prestopil republiške meje in ustvarjal v drugih filmskih centrih nekdanje Jugoslavije, leta 1963 pa je posnel tudi prvi slovenski celovečerni film v barvni tehniki, film Srečno, Kekec! režiserja Jožeta Galeta. V barvah je Marinček upodobil tudi kostumski Štigličev film Amandus (1966). S Štiglicem pa sta prvič, še v črno-beli tehniki, uporabila panoramski sistem za mladinsko uspešnico Ne joči Peter (1964).

Deveti krog in Trenutki odločitve na sporedu
Film Deveti krog iz leta 1960, ki so ga predvajali ob 19.00, je že istega leta doživel zmagoslavje na Festivalu jugoslovanskega filma v Pulju, kjer so ga ovenčali s kar sedmimi nagradami za najboljši film, režijo, scenarij, glasbo, glavno žensko vlogo in nagrado občinstva, svojo zlato areno pa si je priboril tudi Marinček. Neki hrvaški kritik je zapisal, da Zagreb še nikoli ni bil tako dobro filmsko prikazan. Uspešnost Štigličevega hrvaškega filma je kronala uvrstitev v najožji izbor za tujejezičnega oskarja.

Ob 21.30 si je bilo mogoče ogledati še vojno melodramo Trenutki odločitve iz leta 1955, v kateri v glavni vlogi igra Stane Sever. Dogajanje filma je postavljeno v Zagreb v leto 1941. V ospredju zgodbe je mlada Ruth, hčerka judovskih sosedov, s katero se formalno po očetovi volji poroči Ivo. Čeprav se ta sprva upira, saj že ima izvoljenko Magdo, se med njima počasi razvije iskrena in silna ljubezen. Nekega dne ustaši dekle vendarle ujamejo in Ruth konča v t. i. devetem krogu koncentracijskega taborišča.

Poklon Marinčku ob praznovanju njegove 90-letnice v Slovenski kinoteki so pripravili v sodelovanju z Združenjem filmskih snemalcev Slovenije, Slovenskim filmskim arhivom pri Arhivu RS in Slovenskim filmskim centrom, so sporočili iz Slovenske kinoteke.

Poklon legendarnemu filmskemu snemalcu Marinčku