George Lucas je pravice za Vojno zvezd studiu Disney prodal leta 2012, za neverjetne 4 milijarde dolarjev (v denarju in delnicah; Lucas je zdaj največji neinstitucionalni delničar v konglomeratu zabavne industrije.) Analitiki so bili takrat glede nakupa skeptični, češ da je Robert Iger vseeno odštel več denarja, kot bi se mu izplačalo. Čas je pokazal, da je bila poteza vendarle pametna. Foto:
George Lucas je pravice za Vojno zvezd studiu Disney prodal leta 2012, za neverjetne 4 milijarde dolarjev (v denarju in delnicah; Lucas je zdaj največji neinstitucionalni delničar v konglomeratu zabavne industrije.) Analitiki so bili takrat glede nakupa skeptični, češ da je Robert Iger vseeno odštel več denarja, kot bi se mu izplačalo. Čas je pokazal, da je bila poteza vendarle pametna. Foto:
Sila se prebuja
Ko je R2-D2 osrednja zvezda tiskovne konference v Beli hiši, verjetno lahko rečeš, da gre trženje filma več kot dobro. Foto: Reuters
Jurski svet
Svetovna obiskanost Vojne zvezd vendarle ni presegla poletnega dinozavrskega spektakla Jurski svet, ki je junija v prvem koncu tedna zaslužil 525 milijonov dolarjev - a treba je povedati, da je ta številka za Jurski svet vključevala Kitajsko, kjer pa Vojne zvezd ne bodo videli še nekaj tednov.
Sila se prebuja
Novi film precej premeteno nagovarja nostalgijo oboževalcev.
Vojna zvezd
Sila se prebuja je sedmi del kultne vesoljske sage, ki se je s filmom Novo upanje začela leta 1977. Fani so na premiero hodili preoblečeni v jedije, menda navdušeno cvilili ob prvem nastopu legendarnih likov (na primer Chewbacce), kinematografi pa so zaradi povpraševanja dodajali projekcije. Foto: Reuters

Prva Vojna zvezd po desetih letih je z 238 milijoni dolarjev zaslužka v ZDA in Kanadi najbolj dobičkonosna filmska premiera v zgodovini Hollywooda. Film, ki ga ni režiral George Lucas, ampak J. J. Abrams, je med drugim porušil rekorde tudi v Veliki Britaniji, Avstraliji in Rusiji. Recenzijo filma bomo na MMC-ju objavili jutri.

Tekma z dinozavri
Svetovna obiskanost Vojne zvezd VII vendarle ni presegla poletnega dinozavrskega spektakla Jurski svet, ki je junija v prvem koncu tedna zaslužil 525 milijonov dolarjev - a treba je povedati, da je ta številka za Jurski svet vključevala Kitajsko, kjer pa Vojne zvezd ne bodo videli še nekaj tednov. Samo v ZDA je Jurski svet v prvem koncu tedna zaslužil 208,8 milijona dolarjev.

Še predsednik Obama ni imun
Američani so iz premiere seveda znali narediti dogodek: v Los Angelesu se je na tisoče ljudi udeležilo "bitke" s svetlobnimi meči, neki par pa se je v vrsti pred kinom tudi poročil. Še celo predsednik Obama je petkovo tiskovno konferenco v Beli hiši končal z naznanilom, da se odpravlja na posebno projekcijo filma, medtem ko je demokratska predsedniška kandidatka Hillary Clinton v soboto predvolilno debato končala s kultnim citatom: "Naj bo Sila z vami".

"V zgodovini filma najbrž še ni bilo tako napetega pričakovanja kake premiere," ugotavlja Jeff Bock, analitik gledanosti filmov za podjetje Exhibitor Relations Co. "To je ogromna, orjaška zmaga."

Iger stavi na spektakle
Finančni - in tudi že kritiški - uspeh filma so seveda predvsem potrditev pametne strategije direktorja studia Disney; Bob Iger praviloma kupuje preverjene, uspešne znamke in jih vključi v Disneyjev imperij. Nekaj podobnega kot z Lucasovo sago je naredil tudi s hišama Pixar in Marvel, avtoritetama na področju animacije oz. stripovskih adaptacij. Podjetje Lucasfilm so pri Disneyju za 4 milijarde dolarjev kupili leta 2012.

Reutersovi analitiki so še prejšnji teden napovedali, da bi studio na koncu lahko celo potrojil svoj orjaški vložek: naslednjih šest let naj bi vsako leto s franšizo zaslužili povprečno 700 milijonov dolarjev.

Novi film precej premeteno nagovarja nostalgijo oboževalcev, prav tako premišljena pa je bila strategija objavljanja napovednikov, predstavljanja novih likov in skrbnega skrivanja vsebine filma. Kritiki hvalijo predvsem to, da je film zvest duhu izvirne Lucasove trilogije, pa tudi vloge novih članov zasedbe (to so predvsem Daisy Ridley, John Boyega in Oscar Isaac).

Dobra novica za celo industrijo
V zadnjih desetih letih, odkar smo priča vzponu mobilnih in spletnih platform, obisk kinematografov v Kanadi in ZDA seveda peša; taka gledanost Vojne zvezd je seveda velika spodbuda ne samo za Disney, ampak tudi za rivalska medijska podjetja in same verige kinematografov. "Toliko različnih možnosti za zabavo imamo, ampak poglejte, kam so se vsi zgrinjali ta konec tedna - v multiplekse," je komentiral analitik medijev Paul Dergarabedian. "Pri Disneyju so strategijo preštudirali do potankosti."

Denar kar grabijo na kupe
Disney bo do leta 2019 v kina poslal še tri Vojne zvezd, prižgali pa so tudi že zeleno luč za širitev svojih tematskih parkov v ZDA, dodali jim bodo nove droide, like in vesoljske ladje, ki jih sedmi film vpeljuje v franšizo. Da so igrače, oblačila, gospodinjski pripomočki, videoigre in še množica drugih izdelkov z logotipom in liki Vojne zvezd že pred božičem preplavili trgovine, ni treba posebej poudarjati.

Studio se je sistematično lotil tudi projekta, v kino zvabiti več deklet in žensk: eno izmed glavnih vlog so dali Daisy Ridley, zakupili so oglasni prostor med oddajami tipa Keeping Up with the Kardashians in tako dalje. Prve statistike dejansko kažejo, da je bilo v prvem koncu tedna v občinstvu povprečno 42 odstotkov žensk.

Bo na koncu odločil ... kitajski trg?
Sila se prebuja ima torej dobre možnosti, da postane najdonosnejši film vseh časov. Trenutno ima rekord Avatar Jamesa Camerona, ki je po vsem svetu zaslužil 2,8 milijarde dolarjev. Veliko je seveda odvisno od Kitajske, kjer bo "Sila" udarila 9. januarja. Na tem mestu velja omeniti, da je prejšnji film iz franšize, Epizoda III, pred desetimi leti na Kitajskem zaslužil samo 9 milijonov dolarjev. Pri Disneyju se seveda trudijo s promocijo - na kitajski zid so postavili 500 miniaturnih jurišnikov, s ponudnikom videovsebin Tencent pa so se dogovorili tudi za predvajanje prejšnjih šestih filmov na zahtevo.