Par, ki ga ima v lasti muzej Smithsonian - in je verjetno zavarovan bolje kot samo z vitrino brez alarma. Foto: AP
Par, ki ga ima v lasti muzej Smithsonian - in je verjetno zavarovan bolje kot samo z vitrino brez alarma. Foto: AP
Čarovnik iz Oza
Čarovnik iz Oza je najvplivnejši hollywoodski film vseh časov, za petami mu je prvi del Vojne zvezd, sledi Hitchcockova klasika Psiho. Peterico zaokrožata Casablanca in V vrtincu. Tako je pokazala raziskava, ki so jo opravili na univerzi Northwestern v Evanstonu v zvezni državi Illinois. Trojica raziskovalcev je namreč želela ugotoviti, kateri film je največkrat citiran in ima tako največji kulturni pomen. V ta namen so v filmski bazi podatkov (IMDb) analizirali tisti del, ki govori o povezavah z drugimi filmi. Foto: MGM
Čarovnik iz Oza
Iz kolektivnega spomina je že bolj ali manj izginil podatek, da so bili v knjigah o Ozu L. Franka Bauma čeveljci pravzaprav srebrne barve - v "rubinaste" jih je spremenil šele filmski scenarist Noel Langley.

Anonimni dobrotnik je zdaj za čeveljce zastavil tudi svoje novce: nagrado milijon dolarjev je ponudil vsakomur, ki bi imel kakršne koli koristne informacije o tatu, ki je opetnajstil Muzej Judy Garland v Minnesoti.

Čeveljci, ki jih je za film leta 1939 izdelal legendarni hollywoodski kostumograf Adrian, so iz muzeja v igralkinem rodnem mestu izginili leta 2005. Anonimni mecen, ki je pripravljen toliko odšteti za njihovo vrnitev, je - po besedah direktorja muzeja - pač zelo, zelo velik oboževalec filma. O sebi je pripravljen razkriti le, da je iz Arizone.

Niso jih pospravljali v sef, da "se jih ne bi nihče dotikal"
V Grand Rapidsu, kjer živi samo okoli deset tisoč ljudi, je "skrivnost ukradenih čeveljcev" najbrž najslavnejše neodgovorjeno vprašanje. Čeveljce je muzeju vsako leto posodil njihov lastnik, zbiralec Michael Shaw. Predlagali so mu sicer, da jih bodo vsak večer pospravili v sef, a za to ni hotel niti slišati. "Zdelo se mu je prav, da se jih sme dotakniti samo on in nihče drug," to pojasni direktor muzeja. (Zato je čevlje vsakokrat tudi sam prinesel in jih postavil v vitrino iz pleksistekla.)

28. avgusta 2005, ko so Američani prek malih zaslonov zgroženo spremljali divjanje orkana Katrina, je nekdo okno in vitrino razbil z bejzbolskim kijem ter odnesel dragoceni eksponat. Po oceni policije je za vse skupaj potreboval okoli minuto.

Pijanska stava?
Prvi korak preiskave je bil seveda pregled posnetkov varnostne kamere. Presenečenje: bila je izključena. Policisti so zato posumili, da je kriv nekdo iz muzeja ali pa morda kar sam lastnik, a so obe možnosti izključili. Večina prebivalcev Grand Rapidsa pa ima do danes drugo teorijo: "Ljudje vedo, da je za vsem skupaj skupina mulcev. Popivali so in nekdo je rekel nekaj podobnega kot: 'Čeveljci so spet v mestu, grem stavit, da si jih ne upate ukrasti.'"

Oblasti so zato že takrat ponudile nagrado četrt milijona dolarjev, misleč, da bo to skesane tatiče privabilo na plano - a brez uspeha. Pozneje so policisti preiskali še vilo nekega zbiralca v Kaliforniji in poslali potapljače na dno potopljenega rudnika, kamor naj bi jih storilci odvrgli. Zdaj upajo, da se bo ponudba milijona dolarjev izkazala za mamljivejšo. "Če čeveljci ležijo v neki omari, to gotovo kdo ve, in ne samo storilec. Upamo, da jih bomo zvabili na plan."

V času kraje so bili čevlji, ki se svetlikajo zaradi našitih rubinastih bleščic, zavarovani za milijon dolarjev. Danes bi bili verjetno vredni že dva ali tri milijone. Nazadnje je bil eden izmed parov iz filma na dražbi prodan leta 2000, ko so zanj iztržili 666 tisoč dolarjev.

Pravzaprav srebrni
Iz kolektivnega spomina je že bolj ali manj izginil podatek, da so bili v knjigah o Ozu L. Franka Bauma čeveljci pravzaprav srebrne barve - v "rubinaste" jih je spremenil šele filmski scenarist Noel Langley (morda zato, da bi lepše izstopali na podlagi rumene opečnate ceste).

To seveda ni edini par
Ko je bilo snemanje končano, so čevlje - z drugimi rekviziti vred - pospravili v garderobni oddelek studia MGM in nanje bolj ali manj pozabili. Leta 1970 se je eden izmed parov našel v MGM-jevi kleti in bil za 15 tisoč dolarjev na dražbi prodan anonimnemu kupcu; ta jih je podaril muzeju Smithsonian, kjer so na ogled še danes. En par si je leta 2012 izborila Akademija za svoj načrtovani muzej. Poleg teh dveh obstajata še dva para, od tega je eden ta, ki je bil ukraden v Minnesoti.