Antropološko-vzgojni razlogi terjajo premislek o sodelovanju, izmenjavi, dialogu in odprtosti ter odpiranju poti sooblikovanja vzajemne človeškosti, ki po poti križa in preizkušenj krepi človeško ustvarjalnost in služi polnejšemu življenju, ki je prava moč in ki tekmovalnost in odrivanje preoblikuje v spravo, v sodelovanje in medosebno čustveno toplino, kar v krizi odpira upanje v prihodnost, razmišlja filozof in duhovnik Janez Juhant. Foto: Reuters
Antropološko-vzgojni razlogi terjajo premislek o sodelovanju, izmenjavi, dialogu in odprtosti ter odpiranju poti sooblikovanja vzajemne človeškosti, ki po poti križa in preizkušenj krepi človeško ustvarjalnost in služi polnejšemu življenju, ki je prava moč in ki tekmovalnost in odrivanje preoblikuje v spravo, v sodelovanje in medosebno čustveno toplino, kar v krizi odpira upanje v prihodnost, razmišlja filozof in duhovnik Janez Juhant. Foto: Reuters

Pravi moški želi dvoje: nevarnost in igro, zato želi ženo kot najnevarnejšo igračko.

Friedrich Nietzsche
Gregor Čušin
Igralec Gregor Čušin meni, da je treba moške in ženske gledati kot celoto. Stereotip je smrt odnosa, pravi. Preveč pozabljamo in zanemarjamo lastno, osebno posebnost in pustimo, da družba vpliva na nas s svojimi stereotipi. Foto: MGL

Predvsem se je zmanjšal vpliv celostnih okvirov, zato so posamezniki bolj izpostavljeni in prepuščeni samemu sebi v reševanju zahtevnih življenjskih nalog. Praviloma je to hujši izziv za moške kot za ženske.

dr. Janez Juhant
Gregor Čušin s Tanjo Ribič in Gašperjem Tičem v predstavi Reklame, seks in požrtija (MGL)
Gregor Čušin pravi, da se je v gledališču - kljub temu, da je bil to prvotno 'moški' poklic - emancipacija zgodila najprej in najbolje. Obenem ostaja še vedno več dobrih vlog pisanih za moške. Sam bi z veseljem odigral Lady Macbeth, doda. Foto: Miha Fras/MGL

Kako naj se moški in ženska razumeta? V bistvu želita različne stvari: moški žensko, ženska moškega.

Frigyes Karinthy

"Stereotipe ustvarjajo civilizacijsko-medijski okviri, ki tako moškim kot ženskam narekujejo 'standarde', izmed katerih je najhujši za človeka, moškega in žensko, biti 'idealen', delaven, 'uspešen', 'proizvajalen', kar pa je utvara, ki peha ljudi v izgorelost, krizo srednjih let in v iskanje nadomestkov za neizpolnjenost v napetosti med ustvarjenimi 'ideali' in omejeno resničnostjo človeka," nam odgovarja filozof in katoliški duhovnik, dr. Janez Juhant.

Kot nadaljuje, pomeni priznanje omejenosti stalno potrjevanje potrebe po drugem in je pot za izmenjavo življenjskih izkušenj in težav, za dialog in čustveno vzajemnost. "Solza je prvi znak človeka, ko pride na svet ... tudi moškega!"

Oddaja Sveto in svet nocoj ob 23.35 na 1. programu TVS.

Urednica in voditeljica oddaje Katarina Vukovič se bo pogovarjala še z evangeličanskim duhovnikom Aleksandrom Ernišo, predstavnikom Budistične kongregacije Dharmaling Andrejem Kasašem in igralcem Gregorjem Čušinom.

Filmski in gledališki igralec, verjetno najbolj znan po avtorskih monodramah, kjer se ukvarja s krščanskimi temami, pravi, da je lahko stereotipen le v nekem širšem, družbenem okviru. »Ko vstopim v oseben, individualen odnos, moje ravnanje neha biti stereotipno in postane posebno. In osebno. Nujno. Stereotip je smrt odnosa. Preveč pozabljamo in zanemarjamo lastno, osebno posebnost in pustimo, da družba vpliva na nas (s svojimi stereotipi). Zato pač je, kakor je.«

Kar so ženske "pridobile", smo moški "izgubili". In nasprotno.
Gregor Čušin meni, da je treba moške in ženske gledati kot celoto. "Ko se spreminja pomen ali vloga enega spola, pride tudi do spremembe pomena in vloge drugega spola. Kar so ženske "pridobile", smo moški "izgubili". In nasprotno, seveda. Ne presojam, ali je to dobro ali slabo, prav ali narobe - govorim le, da se tako moški kot ženske s pridobljenim in izgubljenim ne znajdemo najbolje."

Prav v gledališču se je, pojasnjuje - kljub temu da je bil to "moški" poklic - emancipacija zgodila najprej in najbolje. Je pa še vedno več dobrih vlog pisanih za moške, prizna in takoj doda, da bi z veseljem odigral Lady Macbeth!

Koliko se torej razumevanje vloge moškega v družbi, njegov položaj, tisto, kar se od njega pričakuje, razlikuje danes, v 21. stoletju in stoletje nazaj? Janez Juhant razmišlja, da se je predvsem zmanjšal vpliv celostnih okvirov, zato so posamezniki bolj izpostavljeni in prepuščeni samemu sebi v reševanju zahtevnih življenjskih nalog. Praviloma je to hujši izziv za moške kot za ženske, pravi.

Prisluhnimo starodavnim mislecem
Koliko v sodobnem svetu potrebujemo duhovnost in kdo po njej bolj hrepeni? "Vsi potrebujemo duhovnost, saj smo duhovno-telesna bitja," pravi Juhant in dodaja, da je problem v tem, da je pot k duhovnosti zahtevna, nadomestki pa neučinkoviti in vodijo v nove odtujitve človeka. "Ženska je po naravi bolj celostna, zato še težje shaja brez duhovnosti, moški smo bolj sposobni racionaliziranja. Geslo: »Moli in delaj!« je vodilo k iskanju sredine. Tako so to razumeli misleci od davnine prek krščanstva, kriza pa od nas terja, da to priznamo in se znova osredinimo."

Smo usmerjeni v prihodnost ali se vračamo nazaj?
Če se ja tako močno spremenila vloga žensk, pa se od moških pogosto še vedno pričakuje, da so neranljivi, da ne jočejo, obenem morajo biti močni in čustveni, ampak spet ne poženščeni. Kaj je zares spoloma prinesla enakopravnost, je vlogo moškega mogoče razumeti, brez razmisleka o vlogi ženske, se na moškega in njegov položaj preveč rado pozabi?

Gregor Čušin razmišlja takole: "Mislim, da se danes v silni želji po enakosti (ki jo pogosto, že skoraj dosledno zamenjujemo z enakopravnostjo) pozablja na samo vlogo moškega in ženske. O tej nujni različnosti. Po mojem mnenju prihaja do absurdne situacije, ko se v imenu liberalizacije in napredka, meneč da gremo naprej, pravzaprav vračamo v "predjamsko" stanje!"

Pravi moški želi dvoje: nevarnost in igro, zato želi ženo kot najnevarnejšo igračko.

Friedrich Nietzsche

Predvsem se je zmanjšal vpliv celostnih okvirov, zato so posamezniki bolj izpostavljeni in prepuščeni samemu sebi v reševanju zahtevnih življenjskih nalog. Praviloma je to hujši izziv za moške kot za ženske.

dr. Janez Juhant

Kako naj se moški in ženska razumeta? V bistvu želita različne stvari: moški žensko, ženska moškega.

Frigyes Karinthy