John Lasseter je svojo kariero pod okriljem studia Disney začel leta 1979; nekaj let pozneje je bil odpuščen, ker je trdil, da je prihodnost animacije v računalniških grafikah, studio pa se je takrat še oklepal tradicionalnega pristopa. Zato je poklicno pot nadaljeval kot soustanovitelj Pixarja, studia, ki je izdal nekaj orjaških uspešnic, denimo Iskanje malega Nema in Neverjetne. Foto: Reuters
John Lasseter je svojo kariero pod okriljem studia Disney začel leta 1979; nekaj let pozneje je bil odpuščen, ker je trdil, da je prihodnost animacije v računalniških grafikah, studio pa se je takrat še oklepal tradicionalnega pristopa. Zato je poklicno pot nadaljeval kot soustanovitelj Pixarja, studia, ki je izdal nekaj orjaških uspešnic, denimo Iskanje malega Nema in Neverjetne. Foto: Reuters
Rashida Jones
Igralka in scenaristka Rashida Jones naj bi po prvih poročanjih Pixar zapustila zaradi Lasseterjevega "neželenega osvajanja". Zvezdnica je to poročanje sicer medtem že ovrgla: v izjavi za javnost je poudarila, da sta s scenarističnim partnerjem Willom McCormackom, s katerim sta pisala četrti del franšize Svet igrač, Pixar zapustila zaradi "Lasseterjevega ravnanja z ženskami in manjšinami". Foto: Reuters
Pogum
Za svet animiranega filma morda še bolj kot za igrani film velja, da je "fantovski klub", v katerem ženske skoraj nikoli nimajo ključnih vlog. Foto: Kolosej
John Lasseter
Lasseterjeva javna podoba je bila od nekdaj imidž dobrovoljneža, ki na premiere prihaja v havajskih srajcah in v intervjujih s solznimi očmi govori o najganljivejših prizorih Pixarjevih filmov. Foto: Reuters

60-letni Lasseter je svojo odločitev obelodanil v dolgem e-pismu zaposlenim v animatorski veji studia Disney, kjer je zaposlen kot direktor kreativnega oddelka. "Še posebej bi se rad opravičil vsakomur, ki je bil kdaj prejemnik neželenega objema ali pa se mu je zdelo, da sem na kakršen koli način prestopil mejo," je Lasseter med drugim zapisal v svojem pismu. "Ne glede na to, kako nedolžni so bili moji nameni, ima vsak pravico, da sam postavi meje, ki jih je treba upoštevati."

Podjetje Disney je v izjavi za javnost zapisalo: "Zavezani smo ohranjanju okolja, v katerem bodo vsi zaposleni deležni spoštovanja in okoliščin, v katerih bodo lahko ustvarili svoja najboljša dela. Cenimo Johnovo iskrenost in opravičilo ter popolnoma podpiramo njegov odmor."

Resnični razlog za odhod Rashide Jones
Najava "oddiha" je med zaposlenimi zakrožila, tik preden je The Hollywood Reporter objavil članek, v katerem navaja, da naj bi Lasseter redno "grabil, poljubljal in komentiral telesne pritikline" svojih podrejenih. Revija navaja še, da naj bi igralka in scenaristka Rashida Jones Pixar zapustila ravno zaradi Lasseterjevega "neželenega osvajanja". Zvezdnica je to poročanje sicer medtem že ovrgla: v izjavi za javnost je poudarila, da sta s scenarističnim partnerjem Willom McCormackom, s katerim sta pisala četrti del franšize Svet igrač, Pixar zapustila zaradi "Lasseterjevega ravnanja z ženskami in manjšinami". "Vratolomna hitrost, s katero novinarji naštevajo nove storilce, v nekaterih primerih vodi v neodgovorno poročanje. Nisva zapustila Pixarja zaradi neželenega osvajanja. To ni res. Odšla sva zaradi ustvarjalnih in, kar je še pomembnejše, filozofskih razhajanj. Pri Pixarju je toliko nadarjenih ljudi, da ostajava neznanska oboževalca njihovih filmov. Je pa to tudi okolje, kjer ženske in temnopolti ljudje nimajo enakopravnega glasu."

Kje so režiserke?
V preteklosti so na Pixar seveda že letele obtožbe na račun odsotnosti režiserk. Studio je posnel 19 celovečercev, in le pod enega od njih, Pogum (Brave), je kot sorežiserka podpisana ženska. No, in prav ta ženska, Brenda Chapman, je bila sredi produkcije odpuščena zaradi spora z Lasseterjem. Kasneje je prestopila k studiu Dreamworks in leta 2013 v intervjuju za The New York Times komentirala, da v novi službi "lahko pride s kom v konflikt in zaradi tega še ni odpuščena, za razliko od drugega studia, ki bi ga lahko imenovala".

Za svet animiranega filma morda še bolj kot za igrani film velja, da je "fantovski klub", v katerem ženske skoraj nikoli nimajo ključnih vlog.

Vizionar, ki je pomagal rešiti Disney
John Lasseter je svojo kariero pod okriljem studia Disney začel leta 1979; nekaj let pozneje je bil odpuščen, ker je trdil, da je prihodnost animacije v računalniških grafikah, studio pa se je takrat še oklepal tradicionalnega pristopa. Zato je poklicno pot nadaljeval kot soustanovitelj Pixarja, studia, ki je izdal nekaj orjaških uspešnic, denimo Iskanje malega Nema in Neverjetne.

Medtem, ko je Pixarjeva zvezda bliskovito vzhajala, se je Disney prebijal skozi žalostna leta nizkega zaslužka in vse večje obskurnosti. Rešili so se s svojo stalno metodo: leta 2006 so za 7,4 milijarde dolarjev kupili Pixar. Na čelo šepajoče Disneyjeve animacije so postavili Johna Lasseterja in Eda Catmulla, še enega izmed vodilnih mož pri Pixarju. Po nekaj neuspešnih poskusih je ustvarjalni dvojec kultno "mišjo hišo" dejansko vrnil na čelo industrije; pod njihovim okriljem so nastale uspešnice, kot so Ledeno kraljestvo, Zootropolis in Razbijač Ralph.

Zaradi svoje velike vloge in ustvarjalnega vložka v industriji je Lasseter med animatorji veljal za nekakšnega "novodobnega Walta Disneyja". Od studia se je (začasno) poslovil le dan pred ameriško premiero novega celovečernega animiranega filma, Coco. Lasseterjeva javna podoba je bila od nekdaj imidž dobrovoljneža, ki na premiere prihaja v havajskih srajcah in v intervjujih s solznimi očmi govori o najganljivejših prizorih Pixarjevih filmov. Z ženo Nancy imata pet otrok.

Lasseter na svoj "odmor" odhaja v času, ko je že na stotine žensk (in kar nekaj moških) v javnosti razkrilo incidente spolnega nadlegovanja in napadov, ki naj bi jih izvajali vplivni možje v filmski industriji, medijih, politiki in drugih industrijah. Nekateri storilci, med njimi Charlie Rose, Kevin Spacey in Harvey Weinstein, so tudi izgubili službe.