Lani sta bila na programu Vzhodno od zahoda premierno prikazana dva slovenska filma: Adria Blues režiserja Miroslava Mandića in Dvojina režiserja Nejca Gazvode. Letos bo tam premiero doživel prvenec režiserke Sonje Prosenc, Drevo. V Sloveniji ga bomo lahko videli na 17. festivalu slovenskega filma v Portorožu. Foto:
Lani sta bila na programu Vzhodno od zahoda premierno prikazana dva slovenska filma: Adria Blues režiserja Miroslava Mandića in Dvojina režiserja Nejca Gazvode. Letos bo tam premiero doživel prvenec režiserke Sonje Prosenc, Drevo. V Sloveniji ga bomo lahko videli na 17. festivalu slovenskega filma v Portorožu. Foto:
Drevo je preplet intimnih zgodb o družini, žalovanju in mladostni ljubezni, ki se iz sladkih ukradenih pogledov prelevi v prepovedano upanje, potem ko grožnja krvnega maščevanja začrta nova pravila življenja.
V tekmovalnem program Vzhodno od zahoda, ki je namenjen odkrivanju talentov iz Srednje in Vzhodne Evrope, bodo pokazali dvanajst prvencev ali drugih filmov. V izbor sta se uvrstila dva filma iz Madžarske in Srbije ter po en film iz Azerbajdžana, Albanije, Poljske, Estonije, Rusije, Grčije, Češke in Slovenije. Slovenija nastopa tudi kot koproducent pri srbskem filmu Barbari režiserja Ivana Ikića. Koproducent je filmsko podjetje Restart.
Sonja Prosenc je rojena v Slovenj Gradcu. Diplomirala je na Fakulteti za družbene vede, na programu novinarstvo – kulturologija, trenutno pa na isti fakulteti zaključuje podiplomski študij. Foto: SFC

Festival vsako leto prinaša več tekmovalnih sekcij, poleg osrednjega tekmovalnega programa še sekcijo Vzhodno od Zahoda (East of the West), Forum neodvisnih (Forum of Independents) in program dokumentarnih filmov.
Slovenski delež: Drevo in Barbari
V sekciji Vzhodno od zahoda bo med dvanajstimi filmi premierno prikazan tudi novi slovenski Drevo, celovečerni prvenec režiserke Sonje Prosenc. Kot film predstavljajo na festivalu, Drevo skozi tri poglavja odkriva tragično družinsko situacijo, ki gledalca stalno drži v klavstrofobični napetosti. Preplet intimnih zgodb o družini, žalovanju in mladostni ljubezni, ki se iz sladkih ukradenih pogledov prelevi v prepovedano upanje, potem ko grožnja krvnega maščevanja začrta nova pravila življenja, so zapisali ustvarjalci. Prosenčeva je skupaj z direktorjem fotografije Mitjem Ličnom ustvarila tudi scenarij, v glavnih vlogah pa nastopajo Jernej Kogovšek, Katarina Stegnar in Lukas Rosas.

Slovenija je zastopana tudi v srbsko-črnogorsko-slovenski koprodukciji filma Barbari. Režiser Ivan Ikić tu opisuje mlado srbsko generacijo, ki po režiserjevih besedah odrašča v družbi izgubljenih vrednot, kjer prevladujejo le še korupcija, nemoralnost, zločin in zloraba moči.
Vznemirljiva zmes nestrpno pričakovanih filmov in novih filmskih izrazov
"Letošnji izbor tekmovalnih filmov ponuja vznemirljivo zmes pomembnih filmov, ki smo jih že nestrpno pričakovali. Številni filmski ustvarjalci, ki raziskujejo slabo uhojene poti kinematografskega izraza, prihajajo iz držav nekdanjega Vzhodnega bloka, ki ga je filmski festival v Karlovih Varih dolgo postavljal v ospredje," je povedal umetniški direktor festivala Karel Och.
V glavno tekmovalno sekcijo je uvrščenih več svetovnih premier. Adventure Narimana Turebayeva je sproščena adaptacija Belih noči Dostojevskega, najboljši režiser festivala iz leta 2011 Pascal Rabaté se bo predstavil s filmom Patchwork Family, ironično moralko o goljufijah in kaznovanju. I'm Yours Davida Lamberta ekranizira zgodbo o srečanju Lucasa in Henryja, ki sta se spoznala in zaljubila po medmrežju. Islandski režiser Hafsteinn Gunnar Sigurðsson se je z zgodbo zdravljenega alkoholika v filmu Paris of the North spopadel z ustvarjanjem melanholičnega občutja, Signe Baumane pa v Rocks in My Pockets prikazuje zgodbo ženske, ki se v boju s podedovano boleznijo poda na pot odkrivanja družinske skrivnosti.
Corn Island Georga Ovashvilija je psihološka drama o starem kmetu in njegovi vnukinji, katerih življenje, povezano z naravo ob reki Inguri med Gruzijo in Abhazijo grobo zmoti mejna policija. Svetovno premiero bo doživel tudi filmski prvenec Miroslava Krobota, sicer umetniškega vodje v gledališču, ki je za film Nowhere in Moravia angažiral kar člane svojega gledališkega ansambla.
Kot mednarodna premiera se bo za glavno nagrado potegovala tudi češko-slovaško-nemška koprodukcija Fair Play; v njem Andrea Sedláčková skozi zgodbo o najstnici, ki jo kot odlično tekačico uvrstijo v državni program dopinga, tematizira češkoslovaško športno dilemo iz 80. let prejšnjega stoletja. Ameriški režiser Jeff Preiss s filmom Low Down prinaša paradoksne dele življenja slavnega pianista Joeja Albanyja, od srčnega družinskega življenja do bizarnega bohemskega okolja v Los Angelesu v 70. 20. stoletja.
Madžarski režiser György Pálfi, eden od najbolj izvirnih sodobnih evropskih filmskih ustvarjalcev (med drugim je bil v Cannesu predstavljen s filmom Taxidermia) v Free Fall prikazuje stanje človeštva danes skozi šest zgodb v šestih nadstropjih. Povezuje jih padec stare ženske, ki skoči s strehe svojega bloka.
Jorge Pérez Solano v Perpetual Sadness z zgodbo dveh žensk, ki sta zanosili z istim moškim, tematizira usode žensk iz mehiških vasi, ki se morajo odločiti med svojih otrokom in partnerjem. Ruska režiserka Angelina Nikonova pa v ironični komediji Welkome Home problematizira resničnost obljubljene dežele in ameriških sanj.
Netekmovalne sekcije; zmagovalni, radikalni, domači, kultni filmi in retrospektive
Zunaj tekmovalnega programa predvajajo še nedavne produkcije in zmagovalne festivalske filme (Horizonti), filme, ki uporabljajo nenavadne umetniške pristope (Drugačen pogled), filme s specifičnimi in radikalnimi pogledi na filmski jezik (Imagina), izbor kritikov, izbor dokumentarnih filmov zunaj tekmovalnega programa, reprezentativno selekcijo čeških filmov in klasične, kultne ter spregledane filme preteklosti. Letošnje retrospektive bodo posvečene italijanskemu filmarju Eliu Petriju (1929-1981), priznanemu indijskemu režiserju, scenaristu in producentu Anuragu Kashyapu in britanskemu vizualnemu umetniku in režiserju Benu Riversu.