Slakov film Ko zaprem oči je bil prvi slovenski kandidat za tujejezičnega oskarja v samostojni Sloveniji. Foto: Slovenski filmski center
Slakov film Ko zaprem oči je bil prvi slovenski kandidat za tujejezičnega oskarja v samostojni Sloveniji. Foto: Slovenski filmski center
Oča
Škafarjev Oča je lirična meditacija o odnosu očeta in sina, ki se izteče v enega najbolj presunljivih družbenih komentarjev sodobnega slovenskega filma. Foto: Filmski sklad RS

Cikel 20 let po Daytonu je namenjen osvetlitvi sodobne filmografije nekdanjih držav Jugoslavije. Prav te dni predstavljajo izdelke s posebnim socio-političnim pogledom na družbo, ki jo je razdrla bratomorna vojna. Kot rečeno, zastopata Slovenijo Škafarjev Oča in dokumentarni film Matjaža Ivanišina Karpopotnik. V koprodukciji s Hrvaško pa na dogodku Slovenija sodeluje še Koscem v režiji Zvonimirja Juriča in v produkciji Foruma Ljubljana.

Kriminalke kot izpovedno zrcalo razmer v državi
Slakov film Ko zaprem oči bo predstavljen v sklopu Festivala srednje- in vzhodnoevropskega filma goEast, ki bo v nemškem mestu potekal od 20. do 26. aprila. Film je uvrščen v program Symposium, kjer izbrane filme povezuje žanr kriminalk, ki prizorišče zločina postavlja v evropski prostor vse od povojnega obdobja do danes. Ob zastavitvi sklopa organizatorji izhajajo iz predpostavke, da se med miličniki in morilci nekoč in danes ne zrcalijo samo posebnosti posameznih nacionalnih kinematografij pri spoprijemanju z zahtevnim žanrom, ampak se tudi sama narava kriminalne preteklosti ter zločina in kazni, s tem pa tudi socialne, kulturne in politične razmere v državah, iz katerih filmi izhajajo.

Pri tem ima vsaka država svoje posebnosti, pravi kurator programa in filmski publicist Olaf Möller. "Sovjetska detektivka se bistveno razlikuje od poljske, romunski film noir je uporabljal drugačne pristope, kot jih je kultiviral jugoslovanski film. Da ne omenjamo avtorjev, katerih dela se berejo kot kronika njihove države."

Prvi slovenski kandidat tujejezičnega oskarja v samostojni Sloveniji
Kriminalni žanr zastopa 12 držav s prav toliko filmi. Kot pišejo v Slovenskem filmskem centru, Slakov film Ko zaprem oči iz leta 1993 pritrjuje kuratorjevi trditvi, da je kriminalka žanr, ki najbolje odraža vsakdanjik in razkriva sanje ter samopodobo posameznikov. Ko zaprem oči je bil tudi prvi slovenski kandidat za tujejezičnega oskarja v samostojni Sloveniji.

Slovenski film je zastopan tudi med kratkometražnimi izdelki, in sicer 4-minutni film La popolazione (1982) Davorina Marca, avtorja eksperimentalnih filmov, ki je med letoma 1976 in 1987 posnel okoli 150 kratkih filmov, večinoma z 8-milimetrsko kamero.