Zli duh bolje učinkuje kot film o nadnaravnih silah, in ne kot film o kanibalizmu, čeprav seveda načenja obe tematiki. Petr Jakl je menda posnel najbolj dobičkonosno grozljivko v češki zgodovini. Foto: false
Zli duh bolje učinkuje kot film o nadnaravnih silah, in ne kot film o kanibalizmu, čeprav seveda načenja obe tematiki. Petr Jakl je menda posnel najbolj dobičkonosno grozljivko v češki zgodovini. Foto: false
Grossmann 2015
Nežive maske so navdušencem, ki so bili pripravljeni okorelo šepati po mestnem jedru, ustvarili prostovoljci. Tekmovanje za kraljico krika že nekaj let ni več del sklepnega slavja. Foto: MMC RTV SLO
Na sklepni slovesnosti smo se s kratko montažo spomnili tudi letos umrlega Christopherja Leeja, ki je bil leta 2011 častni nagrajenec in gost festivala. Foto: MMC RTV SLO
Petr Jakl je bil sprva znan predvsem kot igralec v akcijskih filmih, tudi v hollywoodskih produkcijah, preden se je tudi sam lotil filmske režije. Foto: MMC RTV SLO
Slovenski celovečerec Idila se je moral zadovoljiti s častno omembo, podeljeno zaradi "utiranja poti" žanru grozljivke v slovenskem filmu. Foto: Blade Production
Ljutomer je od 14. julija, ko se je festival začel, v svoje središče privabil številne ljubitelje žanra grozljivk. Pestro je bilo tudi na popoldanski paradi zombijev, ki poleg vina šteje za najljubšo obfilmsko festivalsko dejavnost. Foto: MMC RTV SLO

V Ljutomeru se je sklenil Grossmannov festival fantastičnega filma in vina. Zadnji festivalski dan so zaznamovali predvsem večerna prireditev s podelitvijo nagrad in tradicionalna Zombie parada skozi središče Ljutomera (ob največji popoldanski pripeki) in nato še performans "zombie opere" pred ljutomersko cerkvijo.

"Eden najgrozljivejših izdelkov, kar smo jih imeli užitek gledati"
Festival je v petih dneh romarjem v Prlekijo predvajal 30 celovečernih igranih filmov, več dokumentarcev in kratkometražnih filmov. A nagrada hudi maček na koncu pritiče le enemu: letos je mednarodna žirija - sestavljali so jo gostujoči južnoafriški režiser Richard Stanley, britanski režiser in scenarist Jonathan English ter direktor Slovenske kinoteke Ivan Nedoh - izbrala češki celovečerec Zli duh (Ghoul), drugi dolgometražni film češkega igralca Petra Jákla. "Letošnji tekmovalni program celovečercev je vseboval izbor izjemno impresivnih filmov, od katerih ima vsak svoje odlike, kar je dodatno otežilo izbiro najboljšega," so žiranti zapisali v svojo utemeljitev. "Kot je pravilo pri filmih, je skoraj nemogoče reči, da je eden boljši od drugega. Kljub temu smo se pri upoštevanju vseh elementov, ki nujno sestavljajo odličen film - zgodbe, likov in igralskih nastopov, tehnične izvedbe in glede na to, da smo na festivalu grozljivk, same strašljivosti filma -, odločili za film Zli duh. Čeprav gre za podžanr najdenih posnetkov, z vsemi izzivi, ki jih ta format ponuja, je film prepričljiv, strasten, vznemirljiv in eden najgrozljivejših izdelkov, kar smo jih imeli užitek gledati na Grossmannu. Zelo smo veseli, da mu lahko podelimo letošnjega hudega mačka."

Tako žirija. In čeprav je Zli duh resnično le še en zaznamek v temeljito raziskanem in priljubljenem žanru "najdenih posnetkov" (t. i. found footage), nihče ne more trditi, da ni učinkovit: noben drug kandidat v osrednjem tekmovalnem sporedu ni iz občinstva izvabil toliko krikov groze in trzanja na sedežih kot prav Zli duh. Jákl, ki je s svojo mogočno pojavo še najbolj podoben kaki vzhodnoevropski različici Vin Diesla, je poklicni uspeh v preteklosti požel predvsem kot stranski igralec v filmih, kot so xXx-Trojni X (2002), Eurotrip (2004) in Alien proti Predatorju (2004). Njegov celovečerni prvenec Kajinek (2010) je bil lepo sprejet tudi na Grossmannu, v Zlem duhu pa raziskuje mit enega največjih serijskih morilcev 20. stoletja, Ukrajinca Andreja Čikatila. Resnični Čikatilo je bil leta 1994 obsojen na smrt zaradi mučenja, umorov in kanibalizma; t. i. "klavec iz Rostova", prvi v medijih zares senzacionalistično obravnavani primer po razpadu Sovjetske zveze, je priznal umor vsaj 52 otrok, žensk in mladeničev.

Holodomor in njegove posledice
Zli duh se začenja tukaj in zdaj: trije Američani v Ukrajini snemajo dokumentarec o epidemiji kanibalizma, ki se je po državi razpasla v obdobju velike lakote leta 1932. Ko jih obet intervjuja z enim izmed zadnjih znanih preživelih te kalvarije zvabi globoko v ukrajinski gozd, naenkrat postanejo nemočne žrtve nadnaravne sile: v odročni ukrajinski dači jih bo Čikatilov duh uklonil svoji volji. In kar hoče, je človeško meso ...

Posebna omemba za utiranje nove poti
Slovenski Idili, celovečerni grozljivki Tomaža Gorkiča, je pripadla posebna omemba žirije. "Z razvojem filma po vsem svetu, z novimi trendi in slogi, je izjemno pomembno poudariti nove prispevke k žanrski kinematografiji, kar je na splošno eden izmed glavnih ciljev Grossmannovega festivala," izpostavi žirija. "Zato se z velikim spoštovanjem in občudovanjem, celo hvaležnostjo, priklanjamo trudu in čisto posebnemu talentu, vloženemu v prvo pravo slovensko grozljivko. Upamo in verjamemo, da bo to spodbudilo tudi druge, da nadaljujejo in vztrajajo na poti grozljivega in na splošno žanrskega filma v tej državi, ter mu podeljujemo posebno omembo na letošnjem festivalu."

Nagrada hrupni maček za najboljši glasbeni dokumentarec je pripadla filmu, ameriško-italijanski koprodukciji, Morphine. Potovanje sanj v režiji Marka Shumana, so sporočili organizatorji festivala. "Dokumentarec o enem najpomembnejših bendov 90., bostonskih Morphine, predstavi genezo in evolucijo izvirnega zvoka ter tudi notranjo dinamiko benda z efektno montažo arhivskega gradiva in doživetih, a nesentimentalnih osebnih pričevanj sodelavcev vodje in duše benda Marka Sandmana: je nadvse primeren poklon bendu, ki je bil prava alternativa znotraj dominantne nirvanaistične rokovske alternative 90.," je v imenu žirije na odru obrazložil Igor Vidmar.

Kratek, a sladek
Nagrado za najboljši kratki film, imenuje se Slakov hudi maček, je prejel kanadski film Mrtva srca v režiji Stephena W. Martina. "Odlična naracija, igra, režija, kamera in scenografija na ravni dolgometražnega filma iz perspektive otrok, ki poslušajo dedkovo zgodbo za lahko noč. Prav tako postavlja človeško emocijo v samo središče grozljive pravljice s srečnim koncem," so v svojo utemeljitev zapisali žiranti.

Žlahtna srebrnina
Nagrado v sekciji evropskih kratkih fantastičnih filmov melies d'argent, ki jo podeljuje Evropska federacija festivalov fantastičnega filma, je prejela belgijska Poslednja formalnost, ki jo podpisuje Stephane Everaert. "Zelo izviren in duhovit pristop k žanru fantastične komedije z liki in temami, s katerimi se lahko vsakdo poistoveti. Visoka raven produkcije in izvrstna igra vodita v nepričakovan zaključek. Vrhunsko povedana zgodba, postavljena v eno sobo," se glasi utemeljitev nagrade.

Malo manj filmska nagrada, vinski šampion hudi maček, je pripadla vinu Revolution Turistične kmetije Hlebec (ob vsaki priložnosti ga je silno hvalil tudi letošnji častni gost, Udo Kier), zmagovalni film Male delavnice groze, ki je imel dve ekipi, pa je Blood Snake 2: Revenge of the Two Brothers Arona Horvatha.

Sklepno dejanje slovesnosti, ki jo je v ljutomerskem Kulturnem domu vodil Jure Longyka, je bila slavnostna izročitev častne nagrade slavljencu festivala, nemški legendi Udu Kierju. "Upam, da se bo maček razumel z mojim berlinskim medvedom," je pripomnil lavreat in iz čiste dobre volje navdušenemu avditoriju postregel še z nekaj slavnimi replikami iz svojih filmov. Da bi si zmagovalno vino težjo omislilo boljšega zvezdniškega ambasadorja, ni treba posebej omenjati.