David Bowie je svoj 25. in hkrati zadnji album Blackstar objavil pri svoji založbi ISO Records leta 2016, skoraj tri leta po izdaji The Next Day, ki ga je objavil po desetletnem premoru. Foto: EPA
David Bowie je svoj 25. in hkrati zadnji album Blackstar objavil pri svoji založbi ISO Records leta 2016, skoraj tri leta po izdaji The Next Day, ki ga je objavil po desetletnem premoru. Foto: EPA
David Bowie
Snemanje zadnjega albuma Davida Bowieja, ki je izšel na njegov 69. rojstni dan in le dva dni pred njegovo smrtjo, je potekalo v newyorškem studiu Magic Shop. Foto: Reuters
Tony Visconti
Pri snemanju albuma Blackstar v New Yorku je kot koproducent sodeloval Bowiejev dolgoletni prijatelj in sodelavec Tony Visconti. Foto: EPA
Blackstar
Na albumu Blackstar, ki je bil leta 2017 ovenčan s petimi grammyji, je sedem skladb. Foto: Discogs

Blackstar je izšel na Bowiejev 69. rojstni dan in dva dni pred njegovo smrtjo, ko je izgubil bitko z rakom. Pri snemanju albuma v New Yorku je v vlogi koproducenta sodeloval njegov dolgoletni prijatelj in sodelavec Tony Visconti. David Morley, sicer producent in avtor radijskih iger, se je v preteklosti loteval predvsem političnih tem. Na vprašanje, kako se Bowie uvršča v njegovo dosedanje delo, je Morley odgovoril, da so zgodbe tiste, ki so ga fascinirale.

"Ukvarjam se pretežno z vsebinami, ki temeljijo na resničnih pripetljajih. Seveda to ni vselej izvedljivo in včasih moraš biti nekoliko iznajdljiv. Ampak v osnovi gre za dejstva," pravi Morley. Slabe pol ure dolga radijska igra, ki jo je režiral Dirk Maggs, nosi naslov The Final Take: Bowie in the Studio.

K molčečnosti zavezani glasbeniki
Raziskovanje za potrebe nastanka radijske igre se je izkazalo za sploh ne tako preprosto. Glasbeniki, ki so sodelovali na albumu, so se namreč takrat zavezali, da ne bodo govorili o njegovem nastajanju. Tako je moral Morley uporabiti intervjuje, ki so jih Bowie, Visconti in ti sodelujoči glasbeniki dali ob različnih priložnostih.

"Zbral sem zadosti detajlov, da sem si lahko izoblikoval neko predstavo o tem, kako je snemanje potekalo. Tudi o tem, koliko svobode je Bowie dal glasbenikom v studiu. Zaradi tega se je Bowie odločil za Donny McCaslins Band. Ugajalo mu je, da je ta zasedba že izoblikovana. Ko jim je predvajal svoje demo posnetke, jim je dejal: "To je moja različica, vendar si želim, da vnesete v pesmi popolnoma svojo muzikaličnost!""

BBC-jevi radijski igri The Final Take: Bowie in the Studio lahko do začetka marca prisluhnete na tej povezavi.


Začimbice, ki popestrijo radijsko igro
Pri svojem iskanju je Morley naletel tudi na anekdote, ob katerih se je preprosto moral namuzniti. Kot na primer, da je Bowie v studiu nosil natikače. Tudi sam sicer rad nosi natikače, še pove Morley, vendar ni tega nikoli pričakoval od Bowieja. In to so detajli, s kakršnimi je začinil svojo radijsko igro.

"Vse skupaj sem zapakiral kot šalo. Želel sem ponazoriti, da je imel Bowie velik smisel za humor. Ljudje, ki so delali z njim, so bili naklonjeni njegovim šalam in zbadanju. V katerih zasedbah pač je tako. V radijski igri sem želel to osvetliti s tem, da se eden izmed glasbenikov šali na račun Bowiejevih natikačev."

Iskrena oseba s pestrimi izkušnjami
Sicer pa večji del radijske igre predstavlja nekakšen Bowiejev notranji monolog. Morley pravi, da se je odločil igro zastaviti na ta način zaradi svoje velike naklonjenosti temu vsestranskemu ustvarjalcu. "Menim, da je bil zelo iskrena oseba, ki je veliko doživela. Imel je obdobje, v katerem so bila mamila težava in se je takrat umaknil od svojih oboževalcev ter prijateljev. Vendar menim, da je na koncu našel svoj mir," zaključi Morley.