Written by Mrs Bach, dokumentarec Alexa McCalla, bo
Written by Mrs Bach, dokumentarec Alexa McCalla, bo "deloma ljubezenska zgodba, deloma pa 300 let stara detektivka". Foto: LooksFilm

Najbolj fascinantne se mi zdijo predpostavke, ki jim danes avtomatično verjamemo: da glasbo vedno piše ena sama oseba in da so 'veliki mojstri' že po definiciji moški.

skladateljica Sally Beamish
Na ilustraciji iz leta 1736 sta najverjetneje zakonca Bach med oddihom. Foto: Wikipedia
Johann Sebastian Bach
Johann Sebastian Bach (1685-1570) velja za enega največjih skladateljev vseh časov, a je v času življenja bolj slovel po svojih orgelskih veščinah. Foto: Wikipedia

Akademik, ki je svojo tezo skeptičnim kolegom prvič predstavil že leta 2006, je zadnja leta podrobno preučeval rokopise in vzorce pisav, poroča britanski The Telegraph. Trenutno nastaja tudi nov dokumentarec, Written by Mrs Bach, ki popisuje postopek analiziranja tako črnila kot tudi pisave, na koncu pa ugotovi, da je imela gospa Bach v moževem delu večjo vlogo, kot smo mislili doslej. Film, ki ga bodo v Britanski filmski akademiji (Bafta) predvajali prihodnji teden, povezuje britanska skladateljica Sally Beamish, prinaša pa predvsem dokaze ameriške forenzičarke, ki je primerjala skladateljev podpis in njegove notne zapise.

Profesor Jarvis si prizadeva, tako pravi, zavreči "seksistično" prepričanje, da so bili veliki skladatelji brez izjeme "samostojno delujoči moški", obenem pa Anno Bach vrniti v zgodovinske knjige, kamor po njegovem mnenju sodi.

Heidi Harralson, strokovnjakinja za forenzično analizo dokumentov, je pripravljena "s precejšno mero znanstvene gotovosti" zatrditi, da je verjetneje, da je prava skladateljica Anna kot pa Johann.

Najverjetneje ni samo prepisovala
Zgodovina priča, da je Anna v moževih poznih letih dela namesto njega transkribirala - a forenzičarka je opazila, da v njeni pisavi "ni počasnosti ali teže", ki jo po navadi opazimo pri pisavi nekoga, ki zgolj prepisuje; verjetneje je, da so note vrele iz njenega lastnega uma. Na notnih zapisih je tudi ogromno popravkov v njeni pisavi, kar pomeni, da je najverjetneje skladala sproti in šele nato vnašala korekture.

Kam so iz zgodovine izginile skladateljice?
Beamishova opozarja, da nova teorija odpira celo vrsto vprašanj o skladateljicah v zgodovini; odgovori nanje bi lahko "obnovili samozavest mladih žensk, ki skušajo uspeti danes". "Najbolj fascinantne se mi zdijo predpostavke, ki jim danes avtomatično verjamemo: da glasbo vedno piše ena sama oseba in da so 'veliki mojstri' že po definiciji moški." Na tej točki velja omeniti, da so v tistih časih ženske, če so že skladale glasbo, to objavljale kvečjemu pod imenom kakega moškega sorodnika. Anna Magdalena Bach se je rodila leta 1701; bila je Bachova druga žena (poročila sta se leta 1721), pa tudi priznana pevka in kopistka. Ker so forenziki zdaj pisavo, zelo podobno njeni, našli tudi na starejših dokumentih, je čisto mogoče, da sta se poznala že leta 1713. Večina Anninih osebnih dokumentov je bila po njeni smrti uničena, zato o njej ne vemo veliko.

Več dokazov govori v njeno korist
Film Written by Mrs Bach, ki bo verjetno še dvignil nekaj prahu, na koncu bolj ali manj kategorično zatrdi, da je Anna zložila suite za violončelo, arijo iz Goldbergovih variacij in celo prvi preludij za prvo knjigo zbirke Das Wohltemperierte Klavier. "Mislim, da je ona avtorica," je za Telegraph izjavila Harralson. "Več dokazov govori v njeno korist kot v Bachovo."

Najbolj fascinantne se mi zdijo predpostavke, ki jim danes avtomatično verjamemo: da glasbo vedno piše ena sama oseba in da so 'veliki mojstri' že po definiciji moški.

skladateljica Sally Beamish