Julija lani je odhajajoči umetniški direktor züriške opere Alexander Pereira za svojo poslovilno vlogo izbral prav naslovnega junaka v Verdijevem Falstaffu. Foto: EPA
Julija lani je odhajajoči umetniški direktor züriške opere Alexander Pereira za svojo poslovilno vlogo izbral prav naslovnega junaka v Verdijevem Falstaffu. Foto: EPA

Umetnost, ki ji manjka neposrednosti, naravnosti in preprostosti, ni več umetnost.

Giuseppe Verdi
9. marca 1842 je Giuseppe Verdi (1813-1901) po letih trdega dela dočakal zmagoslavno premiero Nabucca v milanski Scali. Za skladatelja se je s tem začelo obdobje, ki ga je pozneje imenoval "galjotska leta": v letih od 1842 do 1851 je napisal kar štirinajst oper. Po operi Ernani, ki je doživela premiero v gledališču La Fenice v Benetkah (1844), so ga, denimo, slavili tudi kot narodnega junaka. Foto: SNG Opera in balet Ljubljana
Lana Kos
S svojim zadnjim delom, komično opero Falstaff iz leta 1893, je Verdi ustvaril slog, ki povezuje prvine stare opere buffe z novo, subtilno zvočno tehniko. Foto: SNG Maribor
V italijanskih medijih je nedavno nemalo prahu dvignilo odprtje nove sezone milanske opere, ki si je za to priložnost izbralo opero Lohengrin Richarda Wagnerja. Ta sicer prav tako letos zaznamuje 200. obletnico rojstva. Ob tem se je med drugimi pojavilo tudi ironično vprašanje, ali bodo Nemci morda Wagnerjevo leto zaznamovali z Verdijevo opero. Foto: EPA

Verdijev rojstni datum je 9. oziroma po nekaterih dokumentih celo 10. oktober 1813. Opernemu velikanu so se ob bližnji 200. obletnici rojstva ponekod po svetu poklonili že letos. V Metropolitanski operi v New Yorku so na primer novembra premierno uprizorili njegovo opero Ples v maskah, sicer pa v januarju 2013 napovedujejo tudi novo produkcijo opere Rigoletto. V Kraljevi operni hiši Covent Garden v Londonu bodo skladateljev jubilej zaznamovali marca s premiero Nabucca, medtem ko bo Angleška nacionalna opera februarja premierno uprizorila Traviato.

V madridski operni hiši Teatro Real so v decembru na oder na novo postavili opero Macbeth, v Bavarski državni operi v Münchnu pa so v nedeljo po televiziji prenašali Verdijev Rigoletto, ki je bil premierno uprizorjen 15. decembra. Poleti bo Verdijevo obletnico zaznamoval tudi Salzburški poletni festival, in sicer z operami Falstaff, Don Carlos, Devica Orleanska in Nabucco.

Rojstni kraj preimenovali po njem
Najbolj praznično bo v Italiji, kjer bosta Verdiju v celoti posvečena dva festivala. Letošnji 91. operni festival v veronski areni bo v poletnem času ponudil številne poustvaritve Verdijevih znanih del, med drugim bo v operi Nabucco nastopil svetovno znani španski tenorist Placido Domingo. V Parmi - mestu v bližini skladateljevega rojstnega kraja Le Roncole, ki se danes imenuje po njem Roncole Verdi - pa se bo junija začel Verdijev festival. Ta poteka od leta 2001, ko je minilo 100 let od skladateljeve smrti. Januarja se bodo mojstru poklonili tudi v tržaškem Verdijevem gledališču, in sicer z delom Il Corsaro - koprodukcijo z Opero iz Monte Carla.

V Scali niso pozabili - a častno mesto vseeno pripadlo Wagnerju
Spomin na skladatelja bodo oživili tudi v Milanu. V milanski Scali bo na ogled šest novih produkcij: La Traviata, Falstaff, Nabucco, Macbeth, "Oberto conte di San Bonifacio" in Ples v maskah. V italijanskih medijih je nedavno nemalo prahu dvignilo odprtje nove sezone milanske opere, ki si je za to priložnost izbralo opero Lohengrin Richarda Wagnerja. Ta sicer prav tako letos zaznamuje 200. obletnico rojstva. Ob tem se je med drugimi pojavilo tudi ironično vprašanje, ali bodo Nemci morda Wagnerjevo leto zaznamovali z Verdijevo opero.

"Kandidat ni nadarjen za glasbo"
Dozdeva se, da Verdiju v Milanu niso bili naklonjeni že na začetkih njegove ustvarjalne poti. Že leta 1832 je namreč konservatorij v Milanu, ki se danes imenuje prav po Verdiju, mladega genija na sprejemnem izpitu odklonil z utemeljitvijo: "Kandidat ni nadarjen za glasbo." Verdi je moral zato znanje pridobiti zasebno pri maestru Vicenzu Lavigni. Na njegovi ustvarjalni poti mu je pomagal Antonio Barezzi, ki je bil njegov mecen in poznejši tast. Ob strani mu je stal tudi po smrti svoje hčere oziroma Verdijeve žene in dveh otrok, ki so umrli ob epidemiji.

Verdiju je pozneje v milanski Scali uspelo že s prvo opero Oberto conte di San Bonifacio. Njegova druga opera je propadla, saj jo je skladal ob umirajoči ženi in otrocih, nato pa se je začel njegov skladateljski vzpon vse do velikega trojčka - Rigolleto, Trubadur in La Traviata. Skladatelj je bil vseskozi izredno pozoren na librete, ki so nastajali po predlogah velikih literarnih mojstrov, kot so Hugo, Byron, Voltaire, Dumas in Shakespeare.

Verdijev drugi trojček tvorijo opere Ples v maskah, Moč usode in Don Carlos, ki se jim je pozneje pridružila še Aida. Skladatelj je v tem obdobju zapisal: "Umetnost, ki ji manjka neposrednosti, naravnosti in preprostosti, ni več umetnost."
Na eni strani "bombastični" Wagner, na drugi preprosti Verdi
To mnenje seveda ponuja razmislek o njegovem sodobniku Wagnerju. Skupaj sta zaznamovala 19. stoletje. Oba sta bila na začetku ustvarjalne poti še trdno zasidrana v tradiciji, nato pa sta našla svoj izvirni operni izraz. Prav tako sta bila oba slavna in velika ljubljenca občinstva že za časa življenja. V nasprotju z Wagnerjem pa je Verdi vse življenje ostal skromen kmet, ki je upravljal svoje posestvo.

Z njim je utihnila glasba
Leta 1874 je Verdi napisal Rekviem, poklon smrti in odrešenju. Po letih molka se je vrnil še z deloma Othello in Falstaff. Leta 1897 je napisal cerkveno delo Stabat Mater. Eden glavnih predstavnikov romantične opere je zadnja leta življenja preživel v Milanu, kjer je za posledicami kapi umrl 27. januarja 1901. Pokopali so ga v skladu z njegovimi poslednjimi željami - brez glasbe ali petja. Pogreba se je na ulicah Milana udeležilo okoli 28.000 ljudi.

Na vprašanje, katero je njegovo najlepše delo, je Verdi odvrnil, da dom za ostarele glasbenike, ki ga je ustanovil. Tja so prenesli njegovo truplo ob spremljavi Nabucca. V tej operi je izražena želja Italijanov po svobodi in zedinjenju. Kot velik domoljub je tudi sam konkretno podpiral gibanje za združeno Italijo.

Verdi pri nas
Verdija se bodo spomnili tudi v Sloveniji. V ljubljanski operni hiši si poleg ponovitev Traviate in Nabucca, ki je premiero doživel lanskega februarja, želijo v letu 2013 premierno uprizoriti tudi njegov Rigoletto. Tega so v mariborski operi premierno uprizorili že septembra lani. Verdiju bosta posvečena tudi dva koncerta Simfoničnega orkestra SNG Maribor; marca bo zazvenel Verdijev Rekviem.

Umetnost, ki ji manjka neposrednosti, naravnosti in preprostosti, ni več umetnost.

Giuseppe Verdi