Pravosodni odbor je zaslišanje, ki je soočilo različne vidike glasbene industrije, pripravil z namenom, da bi se seznanil s stanjem na področju avtorskih glasbenih pravic v času, ko spletne storitve, kot so Pandora, Spotify in iTunes Radio, izrazito preoblikujejo načine poslušanja skladb. Foto: Reuters
Pravosodni odbor je zaslišanje, ki je soočilo različne vidike glasbene industrije, pripravil z namenom, da bi se seznanil s stanjem na področju avtorskih glasbenih pravic v času, ko spletne storitve, kot so Pandora, Spotify in iTunes Radio, izrazito preoblikujejo načine poslušanja skladb. Foto: Reuters
Rosanne Cash ima doma grammyja (za pesem I Don't Know Why You Don't Want Me) in dvanajst nominacij za zlati gramofon. Foto: Reuters
Cash, ki je umrl leta 2003 v starosti 71 let, je v svoji 50-letni glasbeni karieri postal prava ameriška ikona. Foto: Reuters

Internetna doba, ki omogoča pretakanje glasbe s spleta (streamanje), grozi, da bo ubila glasbeno industrijo, trdi Rosanne Cash, ki je tudi sama glasbenica, čeprav seveda manj znana od svojega pokojnega očeta. Večina glasbenikov se zaradi bornega plačila počuti "marginaliziranih in razvrednotenih", opozarja. Razkrila je, da je za 600.000 internetnih "streamov" ene izmed svojih pesmi zaslužila pičlih 114 dolarjev (82 evrov).

Nečastna omemba Slovenije
Mladi glasbeniki po njenih besedah opuščajo svoje sanje, ker se ne morejo preživljati s tem, kar v življenju najraje počnejo. Ob tem je spomnila, da je njen oče pred leti ameriškemu kongresu poročal o spletni strani v Sloveniji, ki je nezakonito prodajala njegovo klasiko Ring of Fire. Odtlej se je poslušanje glasbe na spletu spremenilo v večnacionalno uničevalno silo, ki grozi, da bo zdesetkala preživetje vseh glasbenikov, tekstopiscev in izvajalcev, je poudarila Rosanne Cash.

Obdobje kupovanja albumov je mimo
Pravosodni odbor je zaslišanje, ki je soočilo različne vidike glasbene industrije, pripravil z namenom, da bi se seznanil s stanjem na področju avtorskih glasbenih pravic v času, ko spletne storitve, kot so Pandora, Spotify in iTunes Radio, izrazito preoblikujejo načine poslušanja skladb.

Je bil postavljen precedens?
Zaslišanje je sovpadlo z dnem, ko je ameriško vrhovno sodišče presodilo, da je spletna televizija Aereo, ki gledalcem omogoča gledanje programov na prenosnih telefonih in drugih napravah, kršila zakonodajo o avtorskih pravicah. Odločitev bi lahko vplivala tudi na razpravo o pretakanju glasbe na spletu.

Skladatelj Paul Williams, ki predseduje ameriškemu združenju skladateljev, avtorjev in založnikov, največji organizaciji za zaščito avtorskih pravic, je pozval k spremembam, ki bi zagotovile, da bi se ponudniki glasbe na spletu dogovarjali z organizacijami, ki ščitijo intelektualno lastnino in so bile ustanovljene pred stoletjem z namenom, da bi upravljale nadomestila za uporabo avtorskih del v lokalih, trgovinah in pri drugih porabnikih glasbe.

Izvajalci potegnejo najkrajšo
Obstoječi sistem je po njegovih besedah zastarel, saj so bila nadomestila za umetnike določena pred dobo internetnega "streamanja", odtlej pa je prodaja albumov močno upadla. Poleg tega radijske postaje plačujejo tantieme zgolj tekstopiscem in ne tudi izvajalcem.

Zakon dopušča bizarne situacije
Spletne storitve, ki omogočajo "streamanje", pa tantiem za skladbe, ki so bile izdane pred 15. februarjem 1972, sploh ne plačujejo. To po besedah Rosanne Cash pomeni, da njen zdaj že pokojni oče za skladbo I Walk the Line iz leta 1956 ne bi dobil ničesar, medtem ko bi umetniki, ki jo danes predelujejo, od nje imeli določen dobiček.