Na odpoved današnjega dogodka ni imela vpliva cenzura, temveč dejstvo, da je koncert tehnično nemogoče izvesti na novi, drugi lokaciji. Foto: Facebook skupine
Na odpoved današnjega dogodka ni imela vpliva cenzura, temveč dejstvo, da je koncert tehnično nemogoče izvesti na novi, drugi lokaciji. Foto: Facebook skupine

Če je to tista subverzija, o kateri so Laibach vedno sanjali, potem lahko skupina na svoj nastop v Pjongjangu gleda kot na maščevanje zgodovine nad njenim lastnim koncem.

Spiegel o Laibach v Pjongjangu
Mina Špiler
Tuji mediji so večinoma povzeli slovenskim bralcem znane informacije o koncertu: da so bili na 45-minutnem koncertu oblečeni v značilne severnokorejske moške obleke s kratkimi rokavi, pevka Mina Špiler pa se je med eno izmed skladb preoblekla v tradicionalno severnokorejsko nošo. Foto: RTV SLO
Laibach: nastop v Pjongjangu je uspel

Ivan Novak iz Laibacha je večkrat opozoril na pomanjkljivo tehnično opremo, saj se lahko zaplete pri tako osnovnih stvareh, kot so dodatni kabli, zato ni čudno, da vse opreme ni mogoče v enem dnevu prenesti na drugo koncertno lokacijo in uprizoriti dobrega nastopa.

"To je majhen korak za Laibach, a velik korak za človeštvo"
Novinar POP TV-ja Jure Tepina, ki spremlja turnejo v živo, je poročal, da je zasedba v Severni Koreji dosegla svoj namen, saj jih niso prepovedali. Cenzure so sicer bile deležne posamezne skladbe in so bile črtane s programa, a na koncu so nastopili pred razprodano dvorano s 1.500 gosti. V eni uri pa so izvedli deset pesmi.

"Dosegli smo več, kot smo pričakovali. Ne vem, kakšno sled bo koncert pustil tukaj, toda "to je majhen korak za Laibach, a velik korak za človeštvo"", je povedal Novak. Trboveljska skupina je nastopila v sklopu praznovanj 70. obletnice osvoboditve izpod japonske okupacije in je hkrati prva zahodna rockerska skupina, ki je igrala v Severni Koreji. Pred potjo v Severno Korejo je zasedba Laibach za več medijev poudarila, da se zavzemajo za združitev Severne in Južne Koreje ter da namen njihovega gostovanja ni provokacija.

So pa vest o sredinem nastopu objavili številni svetovno znani mediji, kot so BBC, The Guardian, Sky News in Spiegel. Severnokorejska tiskovna agencija je pisala, da so Laibach dobro predstavili umetniško vrednost zasedbe s svojevrstnim zvokom, bogatim vokalom in strokovno izvedbo. Sicer pa so tuji mediji večinoma povzeli slovenskim bralcem znane informacije o koncertu: da so bili na 45-minutnem koncertu oblečeni v značilne severnokorejske moške obleke s kratkimi rokavi, pevka Mina Špiler pa se je med eno izmed skladb preoblekla v tradicionalno severnokorejsko nošo.

"Fašistična slovaška skupina"
Mail Online je Laibach preimenoval v fašistično slovaško skupino in ob tem pojasnil, da člane zasedbe primerjajo s fašisti zaradi totalitarističnih uniform, ki jih nosijo na svojih nastopih. Britanski BBC je zapisal, da s fotografije severnokorejskega občinstva na koncertu Laibach v Pjongjangu na obrazih poslušalcev ni mogoče razbrati navdušenja. Je pa Ivan Novak za Mail Online povedal, da so med občinstvom sedeli ljudje, ki so sicer vajeni obiskovati opero, a so jih fantastično sprejeli. "S popolnim spoštovanjem," je dejal Novak.

Sky News je poročal, da je bilo nekaj subverzivnega tudi v izbiri repertoarja, saj so Laibach izvedli priredbe pesmi iz muzikala Moje pesmi, moje sanje, ki je postavljen v obdobje nacistične Nemčije.

"Kaj se dogaja?"
Direktor turistične agencije Koryo Tours Simon Cockerell je dejal, da med občinstvom ni bilo videti nezaupljivih ali zmedenih obrazov. Dodal pa je, da je bilo vzdušje nekoliko čudaško. Med koncertom se je namreč ves čas spraševal: "Kaj se dogaja?" Nastop po njegovih besedah ni bil odbijajoč ali naporen, temveč melodičen in lahko sprejemljiv za poslušalca. Po drugi strani pa je glas pevca Milana Frasa zelo globok in grlen, kar ni značilno za korejske izvajalce, zato je bilo občinstvo verjetno presenečeno.

Žarek priokus Laibach v 21. stoletju
Zelo kritičen do tega podviga Laibach je bil nemški Spiegel, ki je koncert označil za slabo, ponesrečeno šalo. Po navajanju tega medija imajo Laibach, ki so v 80. letih preteklega stoletja izumili svoj Disney totalitarizem in na jugoslovanske komuniste po hitlerjansko kričali dovolj dolgo, da so se ti odplazili, danes žarek priokus.

Če so bili Laibach leta 1980 ustanovljeni kot umetniški projekt, so njihova izvajanja do leta 2012, ko so dejansko nastopili v londonski galeriji Tate Modern, dobila pridih nečesa obupanega, brezdušnega, postali so prazna gesta, provokacija, ki je že pred leti ostala brez naboja. Leta 1983 so po pisanju Spiegla veljali za državne sovražnike, Slavoj Žižek pa jih danes imenuje državni umetniki in tako na neki boratovski način povsem sovpadajo s Kim Džong Unom, ki v Severni Koreji leta 2015 prav tako goji svoj disneyjski totalitarizem. Laibach naj bi se začeli zamenjevati s svojo lastno držo in naj bi preživeli lastno smrt, kar naj bi bilo za umetnike še posebej tragično.

Kako je uspel včerajšnji koncert, si lahko ogledate v prispevku Poletne scene.

Če je to tista subverzija, o kateri so Laibach vedno sanjali, potem lahko skupina na svoj nastop v Pjongjangu gleda kot na maščevanje zgodovine nad njenim lastnim koncem.

Spiegel o Laibach v Pjongjangu
Laibach: nastop v Pjongjangu je uspel