Izbor kultura
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 1.7 od 77 glasov Ocenite to novico!
V imenu ženskih pravic (Vzpon femonacionalizma)
Knjiga je izšla lani pri založbi Duke University Press. Foto: Duke University
Tvit Janeza Janše
Instrumentalizacije LGBT+ pravic se poslužuje tudi slovenska desnica. Predsednik SDS-a Janez Janša je tako na Twitterju domnevno v bran vzel pripadnike in pripadnice LGBT-skupnosti v Iranu, medtem ko stranka na volitvah nastopa z odkritimi homofobi, med drugim pa so nasprotovali izenačitvi pravic istospolno usmerjenih ljudi z drugimi državljani. Foto: MMC RTV SLO

Dodaj v

Sara R. Farris: V imenu ženskih pravic (Vzpon femonacionalizma)

Presek feminizma, rasizma in neoliberalizma
28. junij 2018 ob 09:36
Ljubljana - MMC RTV SLO

Pohod skrajne desnice v Evropi in njene protipriseljenske, posebej protimuslimanske retorike spodbuja primerjave z zloglasnimi preteklimi časi, a kar današnje nacionalistične stranke loči od njihovih predhodnic, je sklicevanje na enakopravnost spolov in (občasno) LGBT+ pravice.

Stara ksenofobna retorika tako dobiva na videz emancipatorno preobleko, pri čemer nekoliko presenetljivo sodelujejo tudi nekatere vidne feministke in organizacije ter državni uradi, ki se ukvarjajo z vprašanjem enakopravnosti žensk, vse to pa poteka v kontekstu prevladujočega neoliberalizma, v knjigi V imenu ženskih pravic piše Sara R. Farris.

Predavateljica sociologije na Univerzi v Londonu svoje delo utemelji na preučevanju in kontekstualizaciji politik treh držav, Nizozemske, Francije in Italije. Od Geerta Wildersa do Marine Le Pen in Mattea Salvinija je eden od osrednjih motivov nacionalistov nevarnost, ki naj bi jo za zahodno Evropo predstavljali (moški) muslimani, predvsem zaradi njihovega, kot se opozarja, zatiralskega odnosa do žensk. Avtorica tako govori o femonacionalizmu oziroma feminističnem in femokratskem* nacionalizmu (* izraz se nanaša na uradne institucije, ki promovirajo enakopravnost spolov). Najsi gre za instrumentalizacijo in izkoriščanje (kot volilna strategija za pridobivanje glasov volivk) ali zavezništvo, femonacionalizem vključuje temeljno nasprotje, in sicer med neemancipatornima rasizmom in islamofobijo na eni ter emancipatornim bojem proti seksizmu in patriarhatu na drugi strani.

Pri tem ne gre pozabiti, da je bila vloga, ki jo v diskurzu predvsem skrajno desnih strank v Evropi danes igrajo muslimani, v devetdesetih letih 20. stoletja namenjena moškim iz vzhodne Evrope, ki so bili pogosto predstavljeni kot vpleteni v kriminalne dejavnosti in tihotapljenje žensk, ženske iz teh držav pa so bile predstavljene kot žrtve nazadnjaških kultur in/ali prostitucije. Gre torej za kontinuiran odnos Zahoda do nezahodnih moških in žensk, pri čemer se ta v primerih omenjenih treh držav jasno navezuje tudi na njihovo kolonialno dediščino in takratne predsodke. Spolna enakopravnost je tako mobilizirana kot orodje za prikaz moškega Drugega kot spolne grožnje (kot v mitu o divji, perverzni sli temnopoltih Američanov po belkah ter poudarjanje velikosti njihovih spolnih organov kot dokaza njihove živalske in nevarne narave z namenom ustvarjanja strahu med belskim prebivalstvom) ter ženskega Drugega kot spolne žrtve, ki jo mora Zahod rešiti. Tudi napad na Afganistan leta 2001 je bil tako deloma predstavljen kot nujen za osvoboditev tamkajšnjih žensk od zatiranja islamskih fundamentalistov, stroga priseljenska zakonodaja na Nizozemskem pa naj bi bila namenjena preprečevanju "uvoza" nevest iz Maroka in Turčije (Leila Ahmed v knjigi Feminizem, kolonializem in islamofobija "skrb" Zahoda za muslimanke imenuje "prevarantsko (ali lažno oziroma izdajalsko) sočustvovanje", Hester Eisenstein pa govori o "imperialističnem feminizmu" oziroma feminizmu, ki služi ameriškemu imperiju).

Kot piše avtorica, pa so od sredine prvega desetletja tega tisočletja nacionalistične stranke po Evropi začele jezik ženskih pravic in spolne enakopravnosti v okviru protipriseljenskih in protiislamskih kampanj uporabljati kot še nikoli prej. Primer je predvolilni program nizozemske Stranke za svobodo (PVV) iz leta 2010, ki opozarja, da množično priseljevanje muslimanov med drugim "izganja Jude in geje ter odplakuje desetletja ženskih pravic". Obenem je bil PVV tiho glede vprašanja spolne neenakopravnosti (razlike v plačah ali udejstvovanje žensk v javni sferi) ali pa je napredku na tem področju nasprotoval (kot v primeru direktive EU-ja glede spolnih kvot na višjih ravneh v podjetjih).

Podoben položaj je v Italiji in Franciji, kjer je Nacionalna fronta (zdaj Nacionalni zbor) v želji po svoji "dedemonizaciji" med drugim sprejela sekularizem (čeprav je bila stranka vselej povezana z najkonservativnejšim delom katoliške Cerkve) in prav tako mobilizirala ženske pravice ter v manjši meri LGBT+ pravice v imenu nasprotovanja islamu in nezahodnim priseljencem. Tudi v tem primeru je jasna instrumentalizacija vprašanja ženskih pravic. Vodja stranke Marine Le Pen je tako leta 2012 dejala, da nasprotuje ideji posebnega ministrstva za ženske pravice, češ da ženske niso "ogrožena vrsta", na vprašanje, ali je feministka, pa je enkrat odvrnila, da bi se lahko imela za takšno, glede na to, da brani ženske pravice, ki jih ogroža islam.

Nenadna skrb za ženske pravice
Te stranke so tako nenadoma začele izražati zaskrbljenost za status ženskih pravic, še posebej znotraj muslimanskih skupnosti in skupnosti nezahodnih priseljencev, a novoodkrito feministično poslanstvo je v ostrem nasprotju z njihovo tradicionalno protifeministično ideologijo in politiko. Medtem ko govorijo o emancipaciji žensk kot osrednji vrednoti "krščanske Evrope", obenem promovirajo ohranjanje tradicionalnih vlog za ženske. To počnejo tudi procesi integracije priseljencev in priseljenk v izpostavljenih državah, ki sicer ženske, ki niso iz EU-ja ali Zahoda, razumejo kot žrtve, ki jih je treba rešiti, in eksotične subjekte brez avtonomije, ki jim zahodne države lahko ponudijo osvoboditev, opozarja avtorica.

Vlade Nizozemske, Italije in Francije so v zadnjih desetih letih sprejemale ukrepe, ki sicer spodbujajo zaposljivost nezahodnih priseljenk, a jih ob tem usmerjajo predvsem v sektor oskrbe in gospodinjskega dela, torej v sektor družbene reprodukcije. Gre za dela čiščenja, varstva otrok, skrbi za starejše, oskrbe v bolnišnicah in podobno, h katerim se priseljenke usmerjajo ne glede na njihove delovne izkušnje ali izobrazbo (v tem sektorju dela v zahodni Evropi kar 42 odstotkov muslimank in nezahodnih priseljenk). Ta sektor je tako močno spolno, vse bolj pa tudi rasno zaznamovan. Priseljenke se tako, tudi s pomočjo organizacij za žensko enakopravnost, porivajo v sektor družbene reprodukcije, sektor, ki simbolizira odvisnost in podreditev žensk, in od koder so si zahodne feministke toliko časa prizadevale pobegniti. Kot opozarja avtorica, pa ohranjanje družbene reprodukcije kot ženske dejavnosti ne vpliva le na (nezahodne) priseljenke, temveč tudi na boj proti vzdrževanju trenutnih spolnih vlog. To pa gre razumeti v širšem kontekstu kapitalizma, znotraj katerega je moški "osvobojen" družbene reprodukcije, da se lahko neposredno izkorišča in da lahko vzdržuje žensko, ki ga reproducira kot delovno silo. Tudi zato sicer protipriseljenske stranke po Evropi v svojem nasprotovanju nezahodnemu in muslimanskemu priseljevanju delajo izjemo za priseljenke.

Knjiga s predstavitvami konkretnih politik, tako na ravni treh pomembnih evropskih držav kot na ravni EU-ja, ter njihovo kontekstualizacijo ponuja koristen in širok vpogled v družbeno-politični proces, ki smo mu priča tudi v Sloveniji. Predvsem pa opozarja, da feministični boj ne sme žrtvovati drugih emancipatornih bojev, konkretno protirasističnega, četudi v imenu ženskih pravic. Spodbujanje retorike delitve na "nas" (bele, Evropejce, zahodne, krščanske, civilizirane, prijazne do žensk) in "njih" (nebele, Neevropejce, nezahodne, muslimanske, necivilizirane, mizogine Druge) po mnenju avtorice koristi le nacionalističnim političnim silam, njihovo sklicevanje na pomanjkanje spolne enakopravnosti znotraj priseljenske, predvsem pa muslimanske skupnosti pa je bilo ključno v ustvarjanju in krepitvi rasističnih občutkov v Evropi.

Boris Vasev
Prijavi napako
Komentarji
Altknight
# 28.06.2018 ob 10:51
Prosim Rtv, da malo uravnotezite to svojo politiko. Kmalu bo v slovenscini izsla knjiga Jordana Peteesona, 12 pravil za zivljenje. Best seller na amazonu. No pricakujem nepristransko recenzijo te knjige od g. Vaseva.
TineB
# 28.06.2018 ob 10:36
Vzpon nacionalizma na splošno. Pač reakcija na prost pretok delovne sile v EU, mehke migracijske politike v nekaterih državah (Francija, Švedska, Nemčija, Nizozemska, Avstrija UK, ZDA npr) in odprtih meja za migrante leta 2015 v Evropi.

Vse je ok v manjših, kontroliranih mejah. Vključno z migracijami. Ko teh meja ni več, se pač ustvari reakcija. Povsem naravno. Naravno pravo, kot bi Brglez rekel. Balansiranje v ekosistemu.
gesan
# 28.06.2018 ob 11:05
Ženske pravice, moške pravice, pravice belcev, pravice manjvrednih... bla bla bla.

Zakaj pravica enostavno ne zna bit pravica?
Ker je pravica kot hrana postala zgolj predmet požrešnosti in prenažiranja.

Nihče se ne vpraša, koliko pravice bodo izgubili drugi s tem, ko zahtevajo pravico le za svojo skupino ali pa celo samo zase.

PA danes ima že skoraj vsak lopov večje pravice kot poštena oseba!
Meteorit
# 28.06.2018 ob 11:07
Niti enkrat v zadnjih nekaj letih ni bilo na tem portalu članka o feminizmu in LGBT* pravicah, ki bi predstavil tudi drugo stran zgodbe. Tako levičarski postajate da ste del državnega aparata, ne pa novinarji.

Sram me je, da vas plačujem.

*Nekaj mi odgovorite - črka B v gibanju LGBT pomeni biseksualen. A to (bi=2)pomeni da sta samo dva spola ali jih je 42 al koliko že???
masterjoze
# 28.06.2018 ob 11:13
Kaj takega pišem, da me brišete?
Kar želi avtor povedati je to, da če želiš imeti normalen odnos do žensk moraš biti nujno marksist in gledati na svet skozi liberalno-marksistično globalistične leče. Skratka konservativci in nacionalisti so po njegovem že po definiciji vedno zatiralci žensk in naj bi ogrožali ženske.

Na t.i. "levici" so marksisti in liberalni "progresivci" naredili takšno enoumje, da je ena sama ozka ideologija prevzela tako rekoč celotno "levo" polovico politične ponudbe. Vsak, kdor strogo ne ustreza vsem kljukicam (torej marksizmu, liberalizmu, globalizmu, ...itd.) je po njihovo "mračnjak" in ideje le izkorišča za zlorabo volivcev.

Ker so v to zlepljenko "naprednih idej" zložili tudi kombinacije, ki se čisto jasno izključujejo (hkrati bi bili za delavske pravice in masovno uvažali poceni tujo delovno silo, hkrati bi bili za ženske pravice, a uvažali muslimane, hkrati bi bili za svobodo, a cenzurirali vse s čimer se ne strinjajo kot sovražni govor) - je jasno, da ljudje, ki razmišljajo s svojo glavo temu ne sledijo več.

Zato morajo, da se ta umetno ustvarjena globalistična ideologija lahko še naprej vzdržuje delati čistke proti vsem "miselnim deviacijam" tudi znotraj lastnih vrst, in obtoževati vse, ki natančno ne ustrezajo kriterijem.
Lupo
# 28.06.2018 ob 10:24
1989 se je komunizem iskazal kot največji promašaj v zgodovini.
30 let kasneje poskušajo skrajni levičarji loviti glasove pri "ogroženih" skupinah in subkulturah.
Lintver
# 28.06.2018 ob 13:31
Najnevarnejše države za ženske:

http://poll2018.trust.or
g/


Skratka, večina je muslimanskih držav in muslimanska vera je mizognistična. Vsakršno opravičevanje mizognije in zatiranja žensk z opravičilo, češ, spoštujemo njihovo kulturo, tradicijo in običaje, je nasprotovanje ženskemu emancipacijskemu gibanju. Pravi zagovorniki konservativnih vrednot so v tem primeru torej leva feministična gibanja.
Lintver
# 28.06.2018 ob 12:52
Boris, malo kritične misli ne bi škodilo:"Spodbujanje retorike delitve na "nas" (bele, Evropejce, zahodne, krščanske, civilizirane, prijazne do žensk) in "njih" (nebele, Neevropejce, nezahodne, muslimanske, necivilizirane, mizogine Druge) po mnenju avtorice koristi le nacionalističnim političnim silam, njihovo sklicevanje na pomanjkanje spolne enakopravnosti znotraj priseljenske, predvsem pa muslimanske skupnosti pa je bilo ključno v ustvarjanju in krepitvi rasističnih občutkov v Evropi."

Vprašanja za Borisa:
- od kdaj so muslimani rasa?
- Če niso, kako se lahko krepijo rasistični občutki v Evropi?
nuLanuLa
# 28.06.2018 ob 13:31
Če vprašate mene, smo trenutno na udaru heteroseksualni moški, ženske so se osvamosvojile in nas ne potrebujejo več. To, kar jim je včasih predstavljal moški - varnost, jim dsnes dajejo korporacije in službe, ki so jim prav po pasje predane. Če je ženskam hudo pri karieri (kar so buče), pa smo moški žrtev na socialnem in psihološkem področju. Pa ne jamramo pa medijih; bolj sami med seboj.
Lintver
# 28.06.2018 ob 12:27
Boris Vasev bi lahko tudi preveril, kdo je v Sloveniji izboril ženskam volilno pravico.

https://siol.net/novice/slovenija/v-ljubljani-so-liberalci-napadli-zenske-ki-so-prisle-na-volisce-67447
Mirko Tipka
# 28.06.2018 ob 11:43
Lupo
# 28.06.2018 ob 10:24
1989 se je komunizem iskazal kot največji promašaj v zgodovini.
30 let kasneje poskušajo skrajni levičarji loviti glasove pri "ogroženih" skupinah in subkulturah.


Še dobro, da smo živeli v socializmu, v katerega bi danes radi Nemci šli... glede levih in desnih pa si ti strokovnjak... jaz ljudi ne ločim na ta način..
Krtomir
# 28.06.2018 ob 11:23
Slaboumje in človeška omejenost imata veliko oblik.
naš človek
# 28.06.2018 ob 21:12
Podobno se je zgodilo z besedo prebežnik, za katero skušajo skrajni levičarji doseči redefinicijo, vendar jim seveda to ne uspeva najbolje.

Migrant je že bil redefiniran ...
Lintver
# 29.06.2018 ob 13:53
Dokazov o tem, da zahodne feministke zagovarjajo šeriatsko pravo, je cel kup:

https://newhumanist.org.uk/articles/4199/why-feminists-should-oppose-the-burqa

https://www.youtube.com/
watch?v=a9O0whhsmnU
Lintver
# 28.06.2018 ob 12:23
Masih Alinejad (iranska feministka) ima sporočilo za zahodne feministke :"You’re making it worse."

https://www.thewrap.com/iranian-feminist-on-how-western-liberals-are-making-it-worse/
Capitalism
# 28.06.2018 ob 11:13
“eden od osrednjih motivov nacionalistov nevarnost, ki naj bi jo za zahodno Evropo predstavljali (moški) muslimani, predvsem zaradi njihovega, kot se opozarja, zatiralskega odnosa do žensk.”

Imate na RTV koga ki je diplomiral na FDV?

Bi se za spremembo lahko vedli druzbeno odgovorno in naredili temeljito, NEPRISTRANSKO raziskavo ki nam bo prikazala resnicno stanje? Sit sem butastih vlozkov tipa “kot se opozarja” ob vsaki omembi odnosa muslimanov do zensk. Saj so zenskam v svetovnem centru islama ravno podelili pravico do voznje avta, kaksno zatiranje neki :)

Naredite ze enkrat to raziskavo da bomo vsi skupaj nehali z neumnimi p.c. vlozki.
Guliarth
# 28.06.2018 ob 11:18
Roman Vodeb, veselim se tvojega odziva.
Lintver
# 29.06.2018 ob 09:42
Naš človek, link do članka kjer iranska feministka to lepo razloži, je prilepljen v mojem prvem postu. Upam, da znaš kliknt na povezavo in prebrat vsebino.
Lahko prebereš tudi to:
[url="https://www.irishtimes.com/life-and-style/people/why-is-feminism-so-quiet-about-muslim-women-who-refuse-to-wear-the-hijab-1.3189620"]
https://www.irishtimes.com/life-and-style/people/why-is-feminism-so-quiet-about-muslim-women-who-refuse-to-wear-the-hijab-1.3189620[/url]

Lahko pa prebereš tudi sodbo evropskega sodišča za človekove pravice:
https://www.independent.co.uk/news/world/europe/belgium-burqa-ban-upheld-european-court-of-human-rights-dakir-v-full-face-islamic-veils-headscarf-a7835156.html
naš človek
# 28.06.2018 ob 21:12
Vsakršno opravičevanje mizognije in zatiranja žensk z opravičilo, češ, spoštujemo njihovo kulturo, tradicijo in običaje, je nasprotovanje ženskemu emancipacijskemu gibanju. Pravi zagovorniki konservativnih vrednot so v tem primeru torej leva feministična gibanja.

Vir? Kje leva feministična gibanja opravičujejo oblast moškega nad žensko (ženo/hčerjo/sestro), prepoved takšnih in drugačnih oblačil, neenakopravnost pri ločitvi ipd.
dejko
# 28.06.2018 ob 11:23
@masterjoze
točno tako kot pišeš je definirano nacionalistično pisanje v članku

...nič prebral...
aktivist
# 28.06.2018 ob 11:33
Nekateri komentatorji si zelite uravnotezenega programa. Kako bi to zgledalo? Da spijemo malo dobrega vina, potem pa to uravnotezimo s tem, da spijemo se malo motornega olja.
p4j3k
# 28.06.2018 ob 10:54
Super članek, več tega!

Da se nam ne bo zgodilo, da bodo razni Plemeniti Grimsi "naše ženske" v skladu s tradicionalnimi vrednotami priklenili na štedilnik in jih potem s par sto evri nagrajevali za vsakega "slovenskega otroka". In to v imenu njihove svobode in zaščite pred "zatiralskimi vrednotami". Bolje janičar kot vaška straža za Grimsovo polno rit!
Kazalo