Alternativna zgodovina hinduizma prinaša nov pogled, ki izpostavlja, da so pri razvoju tradicije pomembno vlogo odigrale tudi ženske ali kasta nedotakljivih, tiste skupine torej, ki so bile po konvencionalnem pojmovanju zatirane in utišane. Foto:
Alternativna zgodovina hinduizma prinaša nov pogled, ki izpostavlja, da so pri razvoju tradicije pomembno vlogo odigrale tudi ženske ali kasta nedotakljivih, tiste skupine torej, ki so bile po konvencionalnem pojmovanju zatirane in utišane. Foto:
Konservativni hindujci so ob izdaji knjige protestirali pred ameriškim veleposlaništvom v New Delhiju. Številni posamezniki in skupine so knjigi očitali, da je žaljiva, da potvarja dejstva ter da bi morala biti prepovedana in uničena. Foto: EPA

Ideje in akademske študije, kakor koli že sporne, ne morejo biti urejane s cenzuro.

Svapan Dasgupta
Med številnimi se je javno oglasila tudi Arundhati Roy, ki prav tako objavlja pri Penguinu. Na založbo naslavlja vprašanje, česa so se tako prestrašili in zakaj so se kot veliko založniško podjetje, ki ima vpliv tudi na oblikovanje javnega mnenja, brez sodne odredbe predali majhni in obrobni hindujski skupini. Foto: EPA

Wendy Doniger ne bi mogla škodovati hindujcem. A če liberalna Indija umre, bo z njo umrl tudi hinduizem. To je strašljivo sporočilo za eno izmed največjih svetovnih religij.

Pratap Bhanu Mehta
Wendy Doniger, profesorica na univerzi v Čikagu, pravi, da založbi ne zameri. Med drugim je založba štiri leta zagovarjala knjigo na sodišču in drugje, česar vsi drugi preganjani avtorji niso bili deležni. Jezna in zaskrbljena pa je glede svobode govora v Indiji. Foto: Wikimedia

Težave s knjigo ameriške akademikinje Wendy Doniger The Hindus: An Alternative History so se začele leta 2009, saj so ji številne hindujske skupine očitale, da je knjiga žaljiva do hindujcev.
Indijski Penguin se je do danes zaradi te knjige spoprijemal s civilnimi in kriminalnimi tožbami ter številnimi obsodbami, v preteklem tednu pa je v javnosti odjeknila informacija o zunajsodnem sporazumu med založbo in hindujsko skupino Šikša Bačao Andolan Samiti (gibanje Reši izobraževanje), ki je proti založbi vložila tako kriminalno ovadbo kot civilno tožbo. Sporazum določa, da bo založnik vse kopije knjige umaknil iz prodaje, vse neprodane izvode uničil na lastne stroške, hindujska skupina pa bo umaknila vse tožbe ter

ustavila svoje akcije proti avtorici in založbi. Dostopne bodo le mednarodne izdaje knjige.
Upokojeni učitelj v knjigah išče napake in žalitve
Hindujska skupina je civilno tožbo proti Penguin Indii leta 2011 vložila, ker naj bi knjiga posredovala "krivo vero" in bila žaljiva do hindujcev. Kampanjo proti knjigi v okviru omenjene skupine je vodil 84-letni nekdanji učitelj in šolski ravnatelj Dinanath Batra, ki je po upokojitvi svoj čas posvetil "misiji iskanja in odstranjevanja napak v šolskih in drugih knjigah, s katerimi se učijo otroci". Do zdaj je vložil približno deset tožb, ki se nanašajo na "sporne odstavke" iz različnih

knjig. Obregnil se je tudi ob akademski esej o Ramajani in pravno obvestilo poslal časopisu, ki je objavil zgodbo o hindujskem terorizmu. Sprožil je zakonite akcije proti spolni vzgoji v šolah, saj naj bi bilo to proti hindujski kulturi.
O knjigi Wendy Doniger pravi, da je sporna že njena naslovnica, ki prikazuje božanstvo v vulgarni drži, pa tudi celotna vsebina je obrekljiva in vsebuje številna izkrivljena dejstva. Med temi navaja na primer odlomek, da je Mahatma Gandi rad spal ob mladih dekletih ali da se je Svami Vivekananda v 19. stoletju postavil proti kakršni koli obliki kastnega razlikovanja in ljudem svetoval, naj jedo govedino. Za hindujce je žaljiva tudi trditev, da hindujski kanon ne obstaja in da so vsi mitološki teksti fiktivni ter da so ideje o vseh osrednjih vprašanjih hinduizma, kot so nenasilje, vegetarijanstvo in celo kasta, "predmet diskusije, ne dogme".
"Zatirane" skupine, ki so sooblikovale zgodovino
The Hindus (Hindujci)
so magistralno delo na 779 straneh, ki ga je Donigerjeva, ameriška akademikinja, ki hinduizem preučuje že pol stoletja, napisala kot alternativno zgodovino, drugačno od tiste, ki jo konstruirajo najbolj uveljavljena starodavna besedila v sanskrtu. Z njeno študijo je želela pokazati, "kako močno so skupine, za katere konvencionalna modrost meni, da so bile zatirane, utišane in niso igrale vloge v razvoju (hindujske) tradicije - ženske ali kasta nedotakljivih -, dejansko prispevale k hinduizmu." Wendy Doniger poudarja pomembnost žensk, seksualnosti in tistih na dnu indijske kastne hierarhije.
Knjiga je ob izdaji doživela kritiko predvsem med konservativnimi hindujci, v mednarodnem okolju tudi med nekaterimi akademiki, a poleg njih je prejela tudi več pozitivnih ocen. Donigerjeva je vse od izdaje prejemala tudi številna obscena in grozilna pisma, v katerih so jo med drugim obtoževali napada na hinduizem in seksualiziranja hindujcev, pred ameriškim veleposlaništvom v New Delhiju so pozivali k prepovedi knjige, ki je že postajala prodajna uspešnica med neleposlovnimi deli.
Zakaj se tako veliko podjetje pokori obrobni skupini?
Odločitev založbe, da knjigo umakne iz prodaje, je povzročila obširen odziv pisateljev in intelektualcev, da takšno dejanje spodkopava svobodo govora. Sprašujejo tudi, zakaj se je tako veliko podjetje moralo pokoriti obrobni in malo poznani skupini. Novinar Svapan Dasgupta je komentiral, da ob Penguinovi odločitvi občuti veliko nelagodje: "Ideje in akademske študije, kakor koli že sporne, ne morejo biti urejane s cenzuro."
Arundhati Roy: Kar ste storili, vpliva na vse nas
Na založbo je javno pismo naslovila tudi Bookerjeva nagrajenka Arundhati Roy, ki prav tako objavlja pri Penguinu, a še ne ve, ali bo pri tej založbi tudi ostala: "Povejte nam, prosim, kaj vas je tako prestrašilo? Ste pozabili, kdo ste? Ste del ene najstarejših, največjih založniških hiš na svetu. Obstajali ste mnogo prej, preden je založništvo postalo samo eden izmed poslov, dolgo preden so knjige postale proizvod kot kateri koli drug kratkotrajen proizvod na trgu – pršilo proti komarjem ali odišavljeno milo. Objavili ste nekatere največje pisce v zgodovini. Stali ste ob njih, borili ste se za svobodo govora proti najnasilnejšim in najgrozovitejšim čudaštvom. In zdaj, čeprav ni bilo nobene fatve, nobene prepovedi ali sodne odredbe, ste se ne le polomili, ampak se tudi malodušno ponižali s podpisom sporazuma. Zakaj?" Tako pisateljica na založbo naslavlja vprašanje, ki izpostavlja, da imajo kot velika založba moč, da se borijo, pa tudi, da imajo njihova dejanja težo in vplivajo na javno mnenje. "Kaj vas je prestrašilo? Dolžni ste nam, vašim pisateljem, vsaj razlago. Do zdaj sem bila več kot zadovoljna, da sem objavljala pri Penguinu. In zdaj?" sprašuje Royeva.
Spoštovanje zakona, tudi če je ta nestrpen
Čeprav Arundhati Roy meni, da bi se lahko založba borila še naprej in da njihova privolitev v zunajsodni sporazum kaže na prestrašenost in ponižnost v odnosu do nestrpnosti, pa je založba opozorila, da so obvezni spoštovati zakone države, "ne glede na to, kako nestrpni ali restriktivni ti so", ter da so dolžni ščititi svoje zaposlene pred grožnjami. Specifičen del zakona namreč napoveduje do tri leta zaporne kazni za tiste, "ki z namernimi in škodoželjnimi nameni žalijo religiozna čustva katerega koli razreda prebivalcev Indije, z besedami, govorjenimi ali pisanimi ... napade ali poskuša napadati religijo ali religiozna prepričanja tega razreda".
Indijski založnik ne more slediti mednarodnim standardom svobodnega govora
Penguin India se je tako znašel v ranljivem zakonitem stanju. Pri založbi so opozorili, da bo pod takšnimi zakoni kateri koli indijski založnik zelo težko sledil mednarodnim standardom svobodnega izražanja. Kot pravi Wendy Doniger, založbi ne zameri – navsezadnje so si štiri leta prizadevali zagovarjati knjigo na sodiščih in zunaj njih, v drugih primerih pa so založniki samo tiho umaknili knjigo; jezna in zaskrbljena pa je glede svobode govora v državi, kjer zakon na široko dovoljuje prepoved knjig.
Če umre liberalna Indija
Religiozne skupine dušijo svobodni govor in umetniško izražanje in, kot so zapisali v uredništvu Times of India, imajo samoimenovani cenzorji ogromno moč. Zakon dejansko ogroža fizično varnost katerega koli založnika. "Zelo strah vzbujajoče je biti pisatelj v Indiji. Tu ni skoraj nobene pravne zaščite. Skoraj popolnoma smo prepuščeni samemu sebi. In najhujši krivci niso obrobne skupine, temveč politiki," pravi scenarist in pisatelj Advaita Kala. Številni ustvarjalci in intelektualci tako krivijo pravni sistem, ki ščiti vse prej kot liberalne ideje. Akademik Pratap Bhanu Mehta, ki s tem opozarja na grožnjo, ki jo je povzročil "propad projekta liberalnega izobraževanja", tako piše, da "Wendy Doniger ne bi mogla škodovati hindujcem". "A če liberalna Indija umre, bo z njo umrl tudi hinduizem. To je strašljivo sporočilo za eno izmed največjih svetovnih religij."

Ideje in akademske študije, kakor koli že sporne, ne morejo biti urejane s cenzuro.

Svapan Dasgupta

Wendy Doniger ne bi mogla škodovati hindujcem. A če liberalna Indija umre, bo z njo umrl tudi hinduizem. To je strašljivo sporočilo za eno izmed največjih svetovnih religij.

Pratap Bhanu Mehta