Mirana Špeliča Da Vincijeva šifra ni navdušila; precej bolj mu je bil všeč film Kronike iz Narnije. Foto: RTV SLO
Mirana Špeliča Da Vincijeva šifra ni navdušila; precej bolj mu je bil všeč film Kronike iz Narnije. Foto: RTV SLO
Da Vincijeva šifra
Špelič je prepričan, da film, namesto, da bi ovekovečil pomembno mesto žensk v zgodnjem krščanstvu, še celo glavni junakinji prepusti medlo vlogo druge violine. Foto: Kolosej

Kot patrologa me seveda te stvari zelo zanimajo, in če se lahko ob njih vsi česa naučimo, je čisto OK.

Miran Špelič
Miran Špelič
Miran Špelič ne trati energije z razmišljanjem, kaj bi pomenilo razkritje, da sta bila Jezus in Marija Magdalena par - hipoteza se mu namreč zdi povsem absurdna. Foto: RTV SLO

Miran Špelič, predavatelj patrologije in zgodovine teologije na teološki fakulteti, svoje študente spoznava s krivoverstvi ter s trki krščanstva s poganstvom v srednjem veku. Obiskovalci spletne klepetalnice MMC-ja pa so se tokrat nanj lahko obrnili predvsem z vprašanji okrog romana Da Vincijeva Šifra Dana Browna, ki je v treh letih od izida že davno presegel okvire "le" tržne uspešnice in prerastel v globalni fenomen.

Celotni klepet o Šifri, Evangeliju po Judi in sv. gralu boste našli tu.
Špelič se je kmalu izkazal za poznavalca množične kulture, obenem pa je vztrajal pri stališču večine cerkvenih dostojanstvenikov in nenazadnje tudi vernikov z vsega sveta, da je roman Da Vincijeva Šifra, če vso razvpitost pustimo ob strani, skrajno povprečen in idejno nedosleden literarni (in posledično tudi filmski) izdelek, ki skuša fikcijo "prodati" kot zgodovinsko dejstvo. (Naj za tiste, ki so zadnja leta živeli na samotnem otoku, le povzamemo - roman gre po sledeh izginulega svetega grala, ki naj bi ga skrivni red Sionsko priorstvo s svojimi slavnimi člani že stoletja skrival zlasti pred cerkveno oblastjo in vatikansko prelaturo Opus Dei. Dan Brown v knjigi postavi tudi trditev, da je bil Jezus Kristus poročen z Marijo Magdaleno in da je imel z njo celo otroka.)

"Recept" za dviganje prahu
Špelič ne zagovarja ekstremnih stališč, kakršna je bilo v zadnjih mesecih mogoče slišati iz vatikanskih krogov. Ne zdi se mu potrebna cenzura filma z istim naslovom, ki ta hip razsaja po kinodvoranah, saj se zaveda, da popkultura "resnim" vernikom prepričanja ne more omajati. Prepričan je, da je od vsakega posameznika odvisno, ali bo prispeval v mošnjiček multimiljonske industrije ali ne. Da Vinciejva Šifra je po njegovem "pošten obrtni izdelek", ki si Jezusov lik "izposodi" le kot žgečkljiv dodatek, obenem pa s tem skuša razvrednotiti lik, ki mnogim veliko pomeni.

Na poizvedovanje, zakaj je bila Cerkev pred leti zelo naklonjena filmu Kristusov pasijon Mela Gibsona, Da Vincijevo Šifro pa je nemudoma raztrgala, Špelič odgovarja, da ne gre za to, da bi Cerkev "odobrila" le filme, ki so ji naklonjeni, da pa je pohvala Pasijona dokaz, da obravnavanje svetopisemske tematike samo po sebi ne pomeni nujno profanizacije verskega in kulturnega izročila.

Rušenje ali nadgrajevanje stereotipov?
Klepet se je dotaknil tudi vse pogostejših interpretacij Da Vincijeve šifre kot izrazito profeminističnega dela, ki opozarja na odsotnost žensk v sodobni cerkveni hierarhiji. Naš sogovornik je postavil zanimivo trditev, da je film bolj kot kaj drugega tradicionalno mačističen: "Poleg Sophie, ki ima zelo bledo vlogo, se preganjajo okoli skoraj sami moški. Idejno pa forsira novopoganski kult boginje-matere, ki pa je spet moška kreacija."

Gral sodi med pravljice in bajke
Za konec pa še manjše razočaranje - Miran Špelič ne deli entuziazma s "teoretiki zarote", ki še danes tuhtajo o morebitnem obstoju svetega grala. V njem vidi "le" motiv iz keltskih legend, ki je v krščanstvo pricurljal v 12. stoletju in po letu 1300 postal posoda, v katero naj bi Jožef iz Arimateje prestregel Jezusovo kri, oziroma kelih, iz katerega naj bi Jezus pil pri zadnji večerji. Sveti gral po mnenju našega sogovornika torej sodi v mitologijo, in kdor se odloči verjeti "izmišljotinam", kot jim pravi Špelič, tega ne bi o nasprotnem preričalo niti svarilo, da gre pri Šifri za leposlovni, in ne zgodovinski film (tako opozorilo so namreč zahtevali predstavniki prelature Opus Dei).

Kot patrologa me seveda te stvari zelo zanimajo, in če se lahko ob njih vsi česa naučimo, je čisto OK.

Miran Špelič