"Očitno je mogoče v Sloveniji narediti knjigo, ki lahko ubere obratno pot čez slovensko mejo. Zato angleščina," je žirija zapisala o najbolje oblikovani knjigi sejma, American Cowboy. Foto: The Angry Bat

Imena oblikovalcev izginjajo iz kolofonov in zamenjujejo jih nazivi likovni urednik, tehnični urednik, oprema, prelom, celo oblikovalec naslova. Najpomembnejši pa je v nekaterih primerih celo – predsednik uprave. O oblikovalcih pa – ne duha ne sluha. Enako se dogaja v medijih množičnega obveščanja. V literarnih kritikah in objavah o izidu novih knjig oblikovalec ni več vreden omembe.

Žirija izbora najbolje oblikovane knjige
Gregor Kosi: Celica št. 2
Gregor Kosi, nekdanji svetovalec mariboskega župana Fištravca, je napisal roman o "ljudski vstaji", ki s položaja odnese starega korumpiranega politika in ga zamenja z dobrohotnim protagonistom, izgubljenim v birokratskem labirintu. Foto: Litera

Knjigo fotografij sta oblikovala Matej Sitar, ki je tudi na čelu mariborske založbe, in avtorica, finska fotografinja Karoliina Paatos.

O najbolje oblikovani knjigi letošnjega sejma je žirija v sestavi Jani Bavčer (predsednik), Nina Pirnat Spahić in Maja Gspan zapisala, da oblikovalec Matej Sitar "sam naredi vse, od A do Ž". "Zato je lahko izdelek perfekten; vrhunski materiali (papir, tisk, vezava, embalaža), prefinjeno oblikovanje, študijski pristop k projektu. Tako nastane knjiga, ki je zanimiva tudi ali pa predvsem - za izvoz. Očitno je mogoče v Sloveniji narediti knjigo, ki lahko ubere obratno pot čez slovensko mejo."

Na splošno pa je žirija pripomnila, da tradicionalno izvrstno grafično oblikovanje slovenskih knjig vse bolj izpodriva ameriški pristop, saj so "knjige vse bolj podobne embalažam pralnih praškov in drugih izdelkov široke porabe", čeprav je knjiga do nedavnega veljala poleg literarnega tudi za likovno delo. Pri tem je spomnila na oblikovalce, kot so bili Uroš Vagaja, Jože Brumen in pred kratkim preminuli Matjaž Vipotnik, katerih delo je postalo del slovenske likovne zakladnice.

Ostro o sodobnem založništvu
Danes, kot je zapisala žirija, imena oblikovalcev izginjajo iz kolofonov in zamenjujejo jih nazivi likovni urednik, tehnični urednik, oprema, prelom, celo oblikovalec naslova. V literarnih kritikah in objavah o izidu novih knjig oblikovalec ni več vreden omembe, kar kaže, da "postaja manj pomemben, če ne že moteč sodelavec v timu, ki pripravlja knjigo". "Nima besede pri izbiri papirja, tipografije, tehnologije, kajti glavno besedo imajo finančniki in prodajniki."

"Pa vendar, ni vedno in povsod tako," je še zapisala žirija in izbrala tudi nagrajence v posamičnih kategorijah.

V kategoriji leposlovje je nagrado za najbolje oblikovano prozno knjigo dobila Celica št. 2 Gregorja Kosija (založba Litera), ki sta jo oblikovala Matjaž Wenzel in Primož Žerdin. V isti kategoriji je bila za najbolje oblikovano knjigo poezije nagrajena BARŽ=KONS Srečka Kosovela (Miš), ki jo je oblikoval Damijan Stepančič. Kot najbolje oblikovana leposlovna zbirka pa so nagrado dobila Zbrana dela slovenskih pesnikov in pisateljev (Založba ZRC), ki jo je oblikoval Jurij Jančič.

Med znanstveno in stvarno literaturo je žirija izbrala delo več avtorjev Made in YU 2015 (Založba ZRC) oblikovalke Tanje Radež, izmed knjig za otroke in mladino pa slikanico Ferdo, veliki ptič Andreje Peklar (KUD Sodobnost), ki jo je oblikoval Borko Tepina.

V kategoriji monografij in bibliofilskih izdaj je bila za najbolje oblikovano knjigo nagrajeno delo Mance Juvan Guardians of the Spoon (Založba ZRC), ki sta jo oblikovala Sara Badovinac in Peter Zabret. V kategoriji stripa in karikatur je nagrado dobila knjiga Tomaža Lavriča Izjave 10-letja, 2006-2016 (BUCH in Zavod Strip art) oblikovalca Grege Kropivnika. V kategoriji poljudne knjige je bil nagrajen Vodnik po otoku Senka Koruze (založba Videti) oblikovalca Radovana Jenka, so sporočili organizatorji.

Novoustanovljeno nagrado za najboljšo stojnico, ki bo spodbuda knjigotržcem pri njihovem delu, je dobila Osminka.

Imena oblikovalcev izginjajo iz kolofonov in zamenjujejo jih nazivi likovni urednik, tehnični urednik, oprema, prelom, celo oblikovalec naslova. Najpomembnejši pa je v nekaterih primerih celo – predsednik uprave. O oblikovalcih pa – ne duha ne sluha. Enako se dogaja v medijih množičnega obveščanja. V literarnih kritikah in objavah o izidu novih knjig oblikovalec ni več vreden omembe.

Žirija izbora najbolje oblikovane knjige