V petem sodelovanju Milka Lazarja in Edwarda Cluga gre za odkrivanje performativnega potenciala telesa in za odkrivanje pravega obraza Frederica Chopina. Foto: SNG Maribor
V petem sodelovanju Milka Lazarja in Edwarda Cluga gre za odkrivanje performativnega potenciala telesa in za odkrivanje pravega obraza Frederica Chopina. Foto: SNG Maribor
Loie Fuller
Podobno kot se Clug igra s telesom in njegovim skrivanje in odkrivanjem, ki še bolj poudari njegove detajle, se je igro skrivanja in odkrivanja igrala tudi ena od začetnic sodobnega plesa Loie Fuller. Najbolj znan je njen vrtinčasti ples (serpentine dance), pri katerem je okoli sebe vrtela ogromne 'plahte' blaga.
Clug in Lazar "gledata druge"

Morda se spomnite nadrealističnega plesa Loie Fuller, ki je v svojem znamenitem vrtinčastem plesu okoli sebe valovila s plahtami blaga in tako odkrivala ter zakrivala telo. Tam okoli leta 1900 je bilo vse skupaj sila kontroverzno. No, s skrivanjem in odkrivanjem telesa, tokrat sicer z veliko večjim angažmajem telesa v vsej njegovi fizičnosti, 'mesenosti' ter s pomočjo črnih pregrad in drsečih sten, se ukvarja tudi projekt Watching Others - Gledati druge koreografa in plesalca Edwarda Cluga. Premiera predstave, ki se z variacijami na Chopinovo glasbo priključuje dogodkom ob 200. obletnici rojstva Frederica Chopina, se je odvila v SNG-ju Maribor.

To, kar me zanima - človeško telo
Predstava prinaša novo sodelovanje v nizu uspešnih sodelovanj skladatelja Milka Lazarja in koreografa Edwarda Cluga. Zadnji je o namenu predstave povedal: "Naslov Watching others – Gledati druge ne namiguje na proces opazovanja, ampak na univerzalne principe uprizoritvenih umetnosti. Moj namen ni poudarjati ali spreminjati vsesplošnega gledališkega principa in odnosa, ampak opozoriti na detajle v ustvarjenih situacijah, usmeriti pozornost na to, kar me najbolj zanima – na človeško telo. Seveda je v ospredju ples, gib, ki je moje prvotno in primarno izhodišče, hkrati pa človeško telo še bolj raziskujem, ga še bolj seciram. /.../ Surrealistični svet je ustvarjen s pomočjo črnih pregrad in drsečih sten, ki odkrivajo in zakrivajo telesa plesalcev."

Iskanje in vztrajanje pri prazvočni sferi
Clugova nova predstava je zaznamovana z intimno atmosfero, ki jo določa dialog teles in jo krepi minimalistična glasba. S to želi Lazar tudi nekoliko spremeniti stereotipno predstavo o Chopinu. "Žal tudi Chopina marsikdo še vedno meče v koš 'hiper-mega-romantike', kar meni absolutno ni všeč. Chopinovo glasbo že od nekdaj občudujem; to je predvsem izredno intimna glasba. Ob vsej virtuoznosti, ki včasih zamegli intimnost, lahko človek hitro zgreši nekatere zelo prefinjene momente v glasbi," pravi Lazar, ki pri Chopinu ceni "zamrznjene intimne momente". V takšnih trenutkih Lazar najde neko prazvočno sfero, ki je zanj osnovna glasbena slika, ki se ne spreminja. Podobno kot takšna prazvočna sfera je nespremenljivo tudi gibanje telesa, ki ga poudarja Clug.

Edward Clug je nastop tokrat ponudil Branki Popovici, Catarini de Meneses, Demetriusu King, Dénes Darab, Evgeniji Koškini, Gaju Žmavcu, Ines Petek, Matjažu Marinu, Olesji Hartmann, Sytzeju Janu Luskeju, Tijuani Križman in Tiberiuju Marti. Plesalci nastopajo na sceni Marka Japlja in v kostumih Lea Kulaša.
Clug in Lazar "gledata druge"