Detajl Skice za Monogram, ki bo kmalu postala oglasni pano za najrazličnejše logotipe (in sliko penisa). Foto: Hyperallergic
Detajl Skice za Monogram, ki bo kmalu postala oglasni pano za najrazličnejše logotipe (in sliko penisa). Foto: Hyperallergic

Samo zaradi našega čaščenja trga z umetninami balon še ni počil.

Nikolas Bentel
Monogram (1955–59) je danes najslavnejše Rauschenbergovo delo. Foto: Fundacija Roberta Rauschenberga

Od začetka tega tedna naprej Nikolas Bentel prodaja oglasni prostor na Rauschenbergovem platnu; končni rezultat bo, vsaj če bo našel oglaševalce, slika, ki bo obenem tudi eklektičen kolaž najrazličnejših logotipov in sporočil.

"V zadnjih letih trg z umetninami zanima samo še denarna vrednost slavnih umetnin, ne pa njihov kulturni pomen," je Bentel poudaril v izjavi za spletni portal Hyperallergic. "S svojim projektom bi rad izpostavil ta problem tako, da svetu umetnosti ponudim, da na sebi izvede arbitražo."

Rauschenbergovo delo je podpisana grafika Skica za monogram iz leta 1973, umetnik je na njej dokumentiral miselni proces, ki je pripeljal do njegove slavne umetnine Monogram, ki je sestavljena iz nagačene koze in avtomobilske gume. Delo, ki je leta 1965 našlo stalen dom v stockholmskem Muzeju moderne umetnosti, je najbrž najslavnejša Rauschenbergova stvaritev.

Bentel Skice za Monogram tehnično sploh nima v lasti - dogovoril se je z zbirateljem Hojem Jaejem Kimom, da mu jo bo prodal za deset tisoč dolarjev. Zdaj skuša ta denar zbrati z odprodajo prostora na sami grafiki. Kvadraten palec (2,54 centimetra) stane 92,59 dolarja.

Bentlov performans v resnici ni čisto izviren: njegov vzornik je Rauschenberg sam, ki je leta 1953 - z avtorjevim privoljenjem - zbrisal sliko kolega Willema de Kooninga.

Zanimanje je veliko
Mimogrede, Američan je že zdaj razprodal dobrih 60 odstotkov razpoložljive površine - med kupci so tako podjetja kot tudi zasebniki, denimo zbiratelji umetnosti. Nekdo je kupil šest kvadratnih palcev in na tem prostoru zahteval podobo penisa, izvemo iz promocijskega videa. Čas bo pokazal, ali bo "Izbrisani Rauschenberg" res spremenil naše dojemanje trga z umetninami, že zdaj pa je jasno, da se nekaj posameznikov zelo zabava s svojimi potrošniškimi svoboščinami.

"Samo zaradi našega čaščenja trga z umetninami balon še ni počill," je prepričan performer. "Moj cilj je, kapitalizem trga z umetninami uporabiti proti njemu samemu. Če je bil kapitalizem sila, ki je ustvarila vrednost umetnine, bo zdaj sila, ki bo umetnino uničila."

Samo zaradi našega čaščenja trga z umetninami balon še ni počil.

Nikolas Bentel